Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain kutsun papa-seulaan ja olen paniikissa. Kannattaako silti mennä?

Vierailija
14.08.2017 |

Kammoan yli kaiken alapäähän kohdistuvia tutkimuksia, gynekologisen perustutkimuksen jouduin huutamaan poikki kivun vuoksi. Olen neitsyt ja en kestä ollenkaan mitään levitystyökaluja.

Tuon kokeen maine on kivulias. Osaatteko kertoa toimenpiteestä jotain omakohtaisesti?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole käynyt papassa, kun ei ole yhdyntöjä. On aika naurettavaa, miten ammattilaisetkaan eivät muka voi suoraan sanoa kysyttäessä, että se on neitsyille turhaa. Jokin genitaalikontakti pitää olla ollut taudinkantajan kanssa, jotta olisi hpv-virus, joka on oltava, että voisi olla kohdunkaulansyöpä. Papa ei ole mikään yleishyödyllinen koe vaan juuri sen syövän seulontaa.

Tilanne ei ole ehkä ihan 100% näin, mutta tosiaan riski kohdunkaulansyövän esiasteeseen on pieni, jos ei ole hpv-tartuntaa. Sen taas saisi yleisimmin seksuaalisesta toiminnasta toisen kanssa joten ap:lla riski on pieni. Papassa voi kuitenkin löytyä muita, helpompia solumuutoksia kuten erilaisia emätintulehduksia joita kannattaa seurata ja hoitaa silti. Näitä voi olla neitsyilläkin.

Komppaisin kanssa että jos rahat antaa myöten, kävisi yksityisellä gynekologilla papassa eikä siellä joukkoseulonnoissa. Siellä näytteen ottaa liukuhihnalta niitä ottava hoitaja, joten oma ainoa seulonnassa käyntini oli hyvin erilainen verrattuna gynekologikäyntien yhteydessä otettuihin näytteisiin.

Emätintulehduksia, jotka eivät aiheuta sitä syöpää. Jos ei ole edes mitään näiden viattomampien emätintulehdusten oireita, niin ei niitä tarvitse hoitaa eikä todetakaan.

Jossain oli tosiaan maininta, kun itse tätä selvittelin ekan kutsun tullessa, että käsi-sukupuolielinkontaktissakin voisi hpv:n saada. Mutta todennäköisesti suurin osa aikuisista neitsyistä on niitä, joilla ei ole ollut minkäänlaista seksiä, ei penetratiivista eikä muutakaan.

On aika ikävää, että gynekologeillakin on perusteeton pakkomielle papasta. Itse olen ajatellut, että haluaisin käydä mammografiassa jo ennen sen seulontaikää. Siihen vain tarvitsee gynen lähetteen ja heti joutuisin ahdistelluksi papa-kokeesta, joka on minulle tarpeeton.

Vierailija
62/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole kivulias, se on vain epämiellyttävää. Kannattaa niissä käydä kun ilmaiseksi pääsee. Seksielämän olemattomuus ei poista syöpäriskiä.

Seksipartnereiden määrällä ja papilloomaviruksella on todettu yhteys.

Mitä useampi seksisuhde, sitä todennäköisempi on virustartunta ja syövän esiaste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti? Kyllä ainakin työllisyys paranisi jos joka toimenpiteeseen papakokeesta hampaiden paikkaukseen järjestettäisiin pelkopoleja ja erikoisvastaanottoja. Koittakaanyt hiukan tsempata.

Vierailija
64/64 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kammoan yli kaiken alapäähän kohdistuvia tutkimuksia, gynekologisen perustutkimuksen jouduin huutamaan poikki kivun vuoksi. Olen neitsyt ja en kestä ollenkaan mitään levitystyökaluja.

Tuon kokeen maine on kivulias. Osaatteko kertoa toimenpiteestä jotain omakohtaisesti?

Et ole jukolauta tosissasi!

"Tutkimus" kestää about 2 sekuntia, eikä tosiaankaan satu vaikka olisit amerikan viimeinen neitsyt.

Lopeta nyt tuo hötkyily ja hoida homma kotiin, nainen.

Miksi pitää kirjoittaa näin typeriä kommentteja? Olen ehdottomasti sitä mieltä että ap:n kannattaa näytteenottoon mennä, mutta tosiasia on, että se todellakin kestää pidempään kuin kaksi sekuntia ja voi sattua. Valehtelu ei auta mitään. Oma rehellinen kokemukseni on, että näytteenotto kesti useamman minuutin, oli hyvin kivuliasta ja kivut jatkuivat alavatsan kramppeina ja terävinä vihlaisuina kohdunkaulassa muutaman päivän. Silti olen tyytyväinen että menin.

Minulla ei sattunut.

Ikävää jos sinulla oli hyvin kivuliasta.

Kiva että kerroit, varmaan auttaa paljon alkuperäistä noin viisas kommentti.

Kyllä auttaa, hän kysyi omakohtaisia kokemuksia ja sellaisen kerroin. Miksi ei saisi kertoa muita kuin positiivisia kokemuksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi