Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain kutsun papa-seulaan ja olen paniikissa. Kannattaako silti mennä?

Vierailija
14.08.2017 |

Kammoan yli kaiken alapäähän kohdistuvia tutkimuksia, gynekologisen perustutkimuksen jouduin huutamaan poikki kivun vuoksi. Olen neitsyt ja en kestä ollenkaan mitään levitystyökaluja.

Tuon kokeen maine on kivulias. Osaatteko kertoa toimenpiteestä jotain omakohtaisesti?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kammoan yli kaiken alapäähän kohdistuvia tutkimuksia, gynekologisen perustutkimuksen jouduin huutamaan poikki kivun vuoksi. Olen neitsyt ja en kestä ollenkaan mitään levitystyökaluja.

Tuon kokeen maine on kivulias. Osaatteko kertoa toimenpiteestä jotain omakohtaisesti?

Et ole jukolauta tosissasi!

"Tutkimus" kestää about 2 sekuntia, eikä tosiaankaan satu vaikka olisit amerikan viimeinen neitsyt.

Lopeta nyt tuo hötkyily ja hoida homma kotiin, nainen.

Vierailija
22/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ei kannata tulla vastaamaan jos ei ole valmis ymmärtämään. Johan sanoin että alapäähän kohdistuvat tutkimukset ovat tuottaneer paljon kipua. Ap

Minä ymmärrän hyvin, että pelkäät kipua (olin itsekin neitsyt pitkälle yli kaksikymppisenä). Kannattaa ottaa asia reilusti puheeksi, gynellä on pienikokoisiakin "työkaluja". Vaikka eihän siitä kokemuksesta saa mukavaa sitten millään. Särkylääkkeen ottaminen oli myös hyvä vinkki.

Ja papakokeesta on tosiaan hyötyä. Todennäköisesti sieltä ei löydy yhtään mitään, mutta mieluitenhan sen tietää varmasti, eikö niin? Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole jukolauta tosissasi!

"Tutkimus" kestää about 2 sekuntia, eikä tosiaankaan satu vaikka olisit amerikan viimeinen neitsyt.

Lopeta nyt tuo hötkyily ja hoida homma kotiin, nainen.

Miksi pitää kirjoittaa näin typeriä kommentteja? Olen ehdottomasti sitä mieltä että ap:n kannattaa näytteenottoon mennä, mutta tosiasia on, että se todellakin kestää pidempään kuin kaksi sekuntia ja voi sattua. Valehtelu ei auta mitään. Oma rehellinen kokemukseni on, että näytteenotto kesti useamman minuutin, oli hyvin kivuliasta ja kivut jatkuivat alavatsan kramppeina ja terävinä vihlaisuina kohdunkaulassa muutaman päivän. Silti olen tyytyväinen että menin.

Vierailija
24/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selviätte synnytyksestä jos ette uskalla papa-kokeeseen mennä. Joo, ymmärrän että ihmiset on erilaisia, mutta aika naurettavaa oikeasti.

Missä kehitysmaassa oikein elät, kun kaikkien naisten on pakko "selvitä synnytyksestä"? Onneksi minä asun maassa, jossa saan itse valita hankinko lapsia vai en.

Vierailija
25/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se voi sattua, tiedän omasta kokemuksesta. Mutta pahinta on mulle se henkinen kipu, se jännittäminen. Silti olen käynyt muutaman kerran, yhden seulonnan jätin väliin. Nyt olisi taas kutsu voimassa vuoden loppuun ja taas tuntuu ajatuksena vaikealta. *huokaus* Eli joillekin se on vaikea paikka vaikka sinänsä nopea ja simppeli juttu onkin. Joskus sitä vaan pitää rohkeasti mennä mukavuusalueensa ulkopuolelle ja tehdä sellaistakin mitä ei haluaisi.

Vierailija
26/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä. Minua se on aina sattunut. En mielestäni jännitä ja gylellä olen käynyt vuosikymmeniä. Sen kivun kestää ja se häviää vuorokaudessa. Mutta suosittelen, että etsit gynen johon luotat. Käyt sitten tutulla ihmisellä aina. Se tarkoittaa yksityistä. Sen verran uhraisin rahaa. Eli on sen maksun väärtti.

Vierailija
27/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuten tiennyt, että papakoe on toisille kivuton.

Vierailija
28/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko sinun keskustella gynekologin kanssa papa-kokeen tarpeellisuudesta ja otantatiheydestä ottaen huomioon ettei sinulla ole seksielämää? Seksuaaliterapeutin kanssa jutteleminen voisi myös olla hyödyllistä.

Olin itse hyvin herkkä ja arka näissä asioissa nuorena, jopa seksin aloittamisen jälkeenkin. Seksi auttoi, samoin itsetyydytys eli dildon käyttö. Immenkalvo voi joillakin olla kyllä hyvin ahdas, ehkä sen voi jopa leikkauttaa pois, mikä helpottaisi huomattavasti.

Vierailija
29/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ei kannata tulla vastaamaan jos ei ole valmis ymmärtämään. Johan sanoin että alapäähän kohdistuvat tutkimukset ovat tuottaneet paljon kipua. Ap

Ehkä aloittajan kannattaisi gynekologilla selvittää, mikä ala/ yläpäässä on vialla? Mikä sattuu?

Suosittelen kyllä papa-koetta kaikille naisille; selviää tulehdukset ja solumuutokset. Mutta muistakaa tytöt, ettei se ole mikään sukupuolitautitesti ( mikäli on harrastanut seksiä jossain muodossa ilman kondomia). Tosin jotkut taudit, esim. HPV voivat tarttua jo ihokontaktissa...

Papa-kokeen ottaminen voi nipistää ihan vähän ehkä näytteenottajasta kokemuksesta riippuen???

Vierailija
30/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä äärimmäisen harvinaista, että naisella, jolla ei ole ollut minkäänlaisia sukupuolikokemuksia, olisi papassa jotakin muutoksia. Teoriassa on toki mahdollista saada hpv äidiltään synnytyksessä, mutta harvoin se silloinkaan juuri kohdunkaulalle asettuu ilman mitään ulkoisia oireita.

Vierailija
31/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä. Minua se on aina sattunut. En mielestäni jännitä ja gylellä olen käynyt vuosikymmeniä. Sen kivun kestää ja se häviää vuorokaudessa. Mutta suosittelen, että etsit gynen johon luotat. Käyt sitten tutulla ihmisellä aina. Se tarkoittaa yksityistä. Sen verran uhraisin rahaa. Eli on sen maksun väärtti.

Onhan se toki maksun väärti kaiveluttaa itseään vuosittain, vaikka ei ikinä olisi mitään vaivoja tai sukupuolielämää. Hyvin on meidät naiset opetettu.

Vierailija
32/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sinua kuitenkin menemään papaan,vaikka se onkin epämukavaa. Itselläni näytteen ottaminen sattuu,vaikka olenkin kaksi lasta jo synnyttänyt.Itselläni on jäänyt  kammo ballongin laittamisesta,ja kovakuoraisesta tikkaamisesta.Olen vuosia kärsinyt vatsakivuista ja"alakerran" kivuista.Nopeasti se on ohi.

Vierailija
33/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen voi saada papilloomaviruksen muutoinkin kuin sukupuoliyhdynnässä tai äidiltään synnytyksessä. Suurin osa meistä kantaa jotain versiota tuosta viruksesta, vaikka se usein katoaakin elimistöstä omia aikojaan. Minä olen käynyt viiden vuoden välein seulonnoissa. Yhdellä kerralla tuli tulos, että minulla on papilloomavirustyyppistä muutosta. Vuoden päästä oli kontrollikäynti, ja virus ja muutokset olivat kadonneet.

Kasvaimia ja syöpiä voi tulla muistakin syistä johtuen, myös neitsyeille. Oman terveyden takia kannattaa mennä seulontaan. Niitä tutkimusvälineitä on erikokoisia, pyydät kaikkein pienimpiä. Näytteenotto saattaa tuntua epämiellyttävältä, mutta se kestää vain pienen hetken. Sen jaksaa kyllä, kun ajattelee, että mitä varhemmin mahdolliset löydökset löytyvät, sitä parempi ennuste on parantua.

Vierailija
34/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä asiaa sinulla on gynekologiseen tutkimukseen, jos olet neitsyt? 

Ennen synnytystä on yleensä jonkin verran seksielämää, joten alapää on harvemmin täysin koskematon siinä vaiheessa.

Jos sinulla on oikeasti asiaa gynelle, kerro ongelmastasi etukäteen, jotta osaa olla varovainen. Aivan varmasti tutkimuksia pystytään tekemään ilman erityisiä levittimiä, sillä voidaanhan joskus joutua tutkimaan jopa lapsia.

Vierailija
35/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi saada papilloomaviruksen muutoinkin kuin sukupuoliyhdynnässä tai äidiltään synnytyksessä. Suurin osa meistä kantaa jotain versiota tuosta viruksesta, vaikka se usein katoaakin elimistöstä omia aikojaan. Minä olen käynyt viiden vuoden välein seulonnoissa. Yhdellä kerralla tuli tulos, että minulla on papilloomavirustyyppistä muutosta. Vuoden päästä oli kontrollikäynti, ja virus ja muutokset olivat kadonneet.

Kasvaimia ja syöpiä voi tulla muistakin syistä johtuen, myös neitsyeille. Oman terveyden takia kannattaa mennä seulontaan. Niitä tutkimusvälineitä on erikokoisia, pyydät kaikkein pienimpiä. Näytteenotto saattaa tuntua epämiellyttävältä, mutta se kestää vain pienen hetken. Sen jaksaa kyllä, kun ajattelee, että mitä varhemmin mahdolliset löydökset löytyvät, sitä parempi ennuste on parantua.

Kasvaimia ja syöpiä voi tulla neitsyillekin, mutta papassa etsitään vain kohdunkaulan syövän esiasteiden solumuutoksia. Näissä muutoksissa on nykytiedon mukaan osallisena aina hpv. Eikä mikä tahansa syylävirus, vaan tietyt hpv:n sukupuoliteitse tarttuvat muodot.

Vierailija
36/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te kirjoitatte, joiden näytteenotto on kestänyt useamman minuutin ja kipu poistuu vuorokaudessa?

Ette ainakaan siitä normaalista papasta, joka todellakin kestää sekunteja, ei minuutteja vaikka aika lasketaan housujen pois ottamisesta niiden takaisin laittamiseen. 

Papan aiheuttama kipu on pahimmillaankin kova nipistus eikä tuntikausia kestävä kipu.

Onko teiltä otettu harjalla joku kohdun limakalvonäyte, kun olette kärsineet niin kovasti? Se on eri asia ja kipu on aivan toista luokkaa kuin papassa.

Vierailija
37/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvaimia ja syöpiä voi tulla neitsyillekin, mutta papassa etsitään vain kohdunkaulan syövän esiasteiden solumuutoksia. Näissä muutoksissa on nykytiedon mukaan osallisena aina hpv. Eikä mikä tahansa syylävirus, vaan tietyt hpv:n sukupuoliteitse tarttuvat muodot.

Väärin. Kyllä siinä selviää ihan kuule muutakin kuin vain tietyt hpv:n muodot.

Vierailija
38/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ei kannata tulla vastaamaan jos ei ole valmis ymmärtämään. Johan sanoin että alapäähän kohdistuvat tutkimukset ovat tuottaneer paljon kipua. Ap

On ihan henkilökohtaista kullakin. Minulla ei neitsyenäkään tuntunut missään, toisilla sattuu. Kyse on kuitenkin omasta terveydestäsi – kokeessahan tsekataan, ettei ole kohdunkaulan syöpää. Kun solumuutokset havaitaan ajoissa, syövän puhkeaminen voidaan estää. Jos kohdunkaulan syöpä saa kehittyä rauhassa, toimenpiteet tulevat olemaan paljon ikävämpiä. Papa-koe on rahallisesti arvokas toimenpide ja seulontaan kannattaa ehdottomasti osallistua.

Vierailija
39/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä asiaa sinulla on gynekologiseen tutkimukseen, jos olet neitsyt? 

Ennen synnytystä on yleensä jonkin verran seksielämää, joten alapää on harvemmin täysin koskematon siinä vaiheessa.

Jos sinulla on oikeasti asiaa gynelle, kerro ongelmastasi etukäteen, jotta osaa olla varovainen. Aivan varmasti tutkimuksia pystytään tekemään ilman erityisiä levittimiä, sillä voidaanhan joskus joutua tutkimaan jopa lapsia.

Se selviää kuule jo ihan otsikosta. Sain kutsun seulaan ikäni vuoksi, täytän 25 tänä vuonna. Ap

Vierailija
40/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos saat vaikka peräsuolen syövän? On vähän tuskallisempia tutkimuksia kuin joku papa! Ihan on lähipiiristä kokemuksia tullut kuunneltua... Nyt vähän ryhdikkyyttä siihen ainaiseen valittamiseen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä