Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain kutsun papa-seulaan ja olen paniikissa. Kannattaako silti mennä?

Vierailija
14.08.2017 |

Kammoan yli kaiken alapäähän kohdistuvia tutkimuksia, gynekologisen perustutkimuksen jouduin huutamaan poikki kivun vuoksi. Olen neitsyt ja en kestä ollenkaan mitään levitystyökaluja.

Tuon kokeen maine on kivulias. Osaatteko kertoa toimenpiteestä jotain omakohtaisesti?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi saada papilloomaviruksen muutoinkin kuin sukupuoliyhdynnässä tai äidiltään synnytyksessä. Suurin osa meistä kantaa jotain versiota tuosta viruksesta, vaikka se usein katoaakin elimistöstä omia aikojaan. Minä olen käynyt viiden vuoden välein seulonnoissa. Yhdellä kerralla tuli tulos, että minulla on papilloomavirustyyppistä muutosta. Vuoden päästä oli kontrollikäynti, ja virus ja muutokset olivat kadonneet.

Kasvaimia ja syöpiä voi tulla muistakin syistä johtuen, myös neitsyeille. Oman terveyden takia kannattaa mennä seulontaan. Niitä tutkimusvälineitä on erikokoisia, pyydät kaikkein pienimpiä. Näytteenotto saattaa tuntua epämiellyttävältä, mutta se kestää vain pienen hetken. Sen jaksaa kyllä, kun ajattelee, että mitä varhemmin mahdolliset löydökset löytyvät, sitä parempi ennuste on parantua.

Kasvaimia ja syöpiä voi tulla neitsyillekin, mutta papassa etsitään vain kohdunkaulan syövän esiasteiden solumuutoksia. Näissä muutoksissa on nykytiedon mukaan osallisena aina hpv. Eikä mikä tahansa syylävirus, vaan tietyt hpv:n sukupuoliteitse tarttuvat muodot.

Väärin. Kyllä siinä selviää ihan kuule muutakin kuin vain tietyt hpv:n muodot.

Kuule kerrohan mitä siinä seulonnan pahassa ihan kuule selviää.

Vierailija
42/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla papa sattui hulluna ekaa kertaa 40-vuotiaana. Sitä ennen ollut piece of cake. Eli kaikki on mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että jos kerrot peloistasi, sinun on mahdollista saada ihan rauhoittavaa lääkettä ennen tuota koetta. Ainakin jos menet yksityiselle. Rauhoittava myös rentoututtaa lihaksia joten tunnet vähemmän kipua jos sinulla on vaikkapa vulvodyniaan taipumusta. Jonkinlainen puudutusgeelikin olisi varmasti mahdollinen.

Ja kun selvitä siitä kerran tai pari rauhoittavan avulla, voit selvitä kolmannella kerralla ilman! Sinuna yrittäisin tosiaan saada rauhoittavaa, Burana ei auta jos suurin tuska on korvien välissä tai jos sinulla tosiaan on vulvodynia miltä tuo kuulostaa.

Ymmärrän sinua hyvin, itse olin 25-vuotiaaksi saakka neitsyt ja oli hyvin ikävää käydä gynellä. Jouduin siis menemään gynelle koska immenkalvoni oli niin ahdas ettei yhdyntä onnistunut. Gyne sitten myötätuntoisesti totesi, mies vielä: "Ei sen seksin kuulu olla niin vakavaa, voimalla vaan!" No, tehtiin sitten niin ja sattui niin pirusti ja verta tuli vielä kolmannellakin kerralla... Että valitettavasti nämä alapään asiat ole aina ja kaikille ihan ongelmattomia. En siis tarkoita pelotella sinua, ap, vaan tarjota vertaistukea, koska jopa minulla on ollut nyt jo yli 10 vuotta onnellinen seksielämä ja gynekäynnitkin sujuu.  Eli selvitä kyllä, kunhan saat apua ja tukea.

Vierailija
44/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sun omaksi parhaaksi. Kyllähän se kirpasee, mutta on onneksi nopeesti ohi. Särkylääke tosiaan kannattaa ottaa.

Näytteenottopaikoissa käsitellään myös pelkopotilaita. Ota yhteyttä ja kerro huolesti niin pelkoosi osataan suhtautua oikein. Kyllä se siitä. Tsemppiä!

Vierailija
45/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyte kannattaa otattaa. Kuulostaa kuitenkin siltä että sinun kannattaisi käydä tämän ohella muutenkin gynekologin vastaanotolla juttelemassa asioista sekä miettimässä kuinka usein sinun kannattaa jatkossa käydä. Sinulla ei ole seksielämää mikä tietysti suojaa tautiriskeiltä ja tarkoittaa ettei ehkäisyn tarvetta ole. Toisaalta juuri siksi ettei sinulla ole seksielämän puolesta säännöllisesti asiaa gynelle tarkoittaa, että monet gynekologiset sairaudet voivat puhjeta ja kehittyä huomaamatta. Joten kyllä neitsyenkin on hyvä tsekkauttaa alapäänsä silloin tällöin, vaikea tuon hyvinvoinnista on kotikonsteinkaan varmistua. Jos seksielämä tulee ajankohtaiseksi ja olet arka tyyppi, on hyvä jos olet jo ehtinyt rakentaa luottamuksellisen suhteen gynekologiin.

Gynet ovat yleensä helläotteisempia kuin julkisen puolen hoitsut. Jos oikein pelottaa, ota särkylääke, rauhoittavaakin voi pyytää. Mutta pidä huoli että otatat sen näytteen siinä aikataulussa kuin kuuluukin.

Vierailija
46/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te kirjoitatte, joiden näytteenotto on kestänyt useamman minuutin ja kipu poistuu vuorokaudessa?

Ette ainakaan siitä normaalista papasta, joka todellakin kestää sekunteja, ei minuutteja vaikka aika lasketaan housujen pois ottamisesta niiden takaisin laittamiseen. 

Papan aiheuttama kipu on pahimmillaankin kova nipistus eikä tuntikausia kestävä kipu.

Onko teiltä otettu harjalla joku kohdun limakalvonäyte, kun olette kärsineet niin kovasti? Se on eri asia ja kipu on aivan toista luokkaa kuin papassa.

Kirjoitin, että sattui ja kesti kauan, ja siinä tosiaan otettiin näyte jonkinlaisella harjalla kohdunkaulan sisältä. Kuitenkin lääkäri kutsui sitä ihan papa-kokeeksi ja tuloskirjeessäkin luki vain papa-kokeesta, joten en sitten tiedä mistä oli kyse. Mutta toisaalta ihmiset ovat yksilöitä, ja näytteenottajiakin on hyviä ja huonoja ja siltä väliltä.

Vierailija
47/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kyllä naisilla pahemmin sympatiaa toisia kohtaan..

Ensinnäkin toisilla se on hyvin kivuliasta, kuten itselläni.. Kipu on todella kova vaikka otan kipulääkettä etukäteen joudun myös usein istumaan varttin tai puolituntia kokeen jälkeen koska on kipuja.. Mutta pakkohan siinä on käydä kyllä sen kivun kerran vuodessa kestää.

Kerro näytteenottajalle tuntemuksistasi, se helpottaa ja ottaja on varovainen.

Vierailija
48/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kammoan yli kaiken alapäähän kohdistuvia tutkimuksia, gynekologisen perustutkimuksen jouduin huutamaan poikki kivun vuoksi. Olen neitsyt ja en kestä ollenkaan mitään levitystyökaluja.

Tuon kokeen maine on kivulias. Osaatteko kertoa toimenpiteestä jotain omakohtaisesti?

Et ole jukolauta tosissasi!

"Tutkimus" kestää about 2 sekuntia, eikä tosiaankaan satu vaikka olisit amerikan viimeinen neitsyt.

Lopeta nyt tuo hötkyily ja hoida homma kotiin, nainen.

Miksi pitää kirjoittaa näin typeriä kommentteja? Olen ehdottomasti sitä mieltä että ap:n kannattaa näytteenottoon mennä, mutta tosiasia on, että se todellakin kestää pidempään kuin kaksi sekuntia ja voi sattua. Valehtelu ei auta mitään. Oma rehellinen kokemukseni on, että näytteenotto kesti useamman minuutin, oli hyvin kivuliasta ja kivut jatkuivat alavatsan kramppeina ja terävinä vihlaisuina kohdunkaulassa muutaman päivän. Silti olen tyytyväinen että menin.

Minulla ei sattunut.

Ikävää jos sinulla oli hyvin kivuliasta.

Kiva että kerroit, varmaan auttaa paljon alkuperäistä noin viisas kommentti.

Vierailija
49/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nipistää ja siinä se.

Noilla joilla on ollut kipuja on otettu varmaan papa lapiolla....

Vierailija
50/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papa on ihan supernopee, nipistää kerran. Synnyttämättömälle kierukan laitto sensijaan ihan hirveä kokemus mut jälkeenpäin ehdottomasti sen arvonen. Mene sinne ja kerro et oot herkkä ja pelottaa. Hyvin se menee=)

Hehheh, vai supernopee ja kerran nipistää. Viime kerralla kun kävin, ensin labrassa eivät saaneet yhtään mitään otettua. Turha reissu ja lähete Kättärille. Siellä ensimmäinen pari ronkki ja kaivoi, ei mitään. Hakivat naapurihuoneesta toisen kairaamaan, ei saanut. Sen jälkeen tajusivat hakea paremman työkalut, jolla pääsivät perille asti. Tämä kaikki luonnollisesti joskus aamulla klo 7 kun itse vielä puoliunessa tokkuraisena.

Vierailija
51/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole käynyt papassa, kun ei ole yhdyntöjä. On aika naurettavaa, miten ammattilaisetkaan eivät muka voi suoraan sanoa kysyttäessä, että se on neitsyille turhaa. Jokin genitaalikontakti pitää olla ollut taudinkantajan kanssa, jotta olisi hpv-virus, joka on oltava, että voisi olla kohdunkaulansyöpä. Papa ei ole mikään yleishyödyllinen koe vaan juuri sen syövän seulontaa.

Vierailija
52/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla papa sattui hulluna ekaa kertaa 40-vuotiaana. Sitä ennen ollut piece of cake. Eli kaikki on mahdollista.

Samaa olin tulossa kirjoittamaan. Mulla ekat papa-kokeet ei tuntuneet missään, mutta kolmannella kerralla sattui ihan kunnolla. Silloin säikähdin toden teolla. Olin varma, että kipu on merkki siitä että kohdunkaulassa on jotain häikkää. Mitään ei kuitenkaan löytynyt.

Tuon jälkeen koe on välillä sattunut ja välillä ei. En tiedä, mistä johtuu.

En halua pelotella ap:tä, mutta totuus on että näytteenotto voi sattua tai olla sattumatta. Toivon kuitenkin, että voitat pelkosi - joko nyt tai joskus myöhemmin.

Vierailija
53/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole käynyt papassa, kun ei ole yhdyntöjä. On aika naurettavaa, miten ammattilaisetkaan eivät muka voi suoraan sanoa kysyttäessä, että se on neitsyille turhaa. Jokin genitaalikontakti pitää olla ollut taudinkantajan kanssa, jotta olisi hpv-virus, joka on oltava, että voisi olla kohdunkaulansyöpä. Papa ei ole mikään yleishyödyllinen koe vaan juuri sen syövän seulontaa.

Tilanne ei ole ehkä ihan 100% näin, mutta tosiaan riski kohdunkaulansyövän esiasteeseen on pieni, jos ei ole hpv-tartuntaa. Sen taas saisi yleisimmin seksuaalisesta toiminnasta toisen kanssa joten ap:lla riski on pieni. Papassa voi kuitenkin löytyä muita, helpompia solumuutoksia kuten erilaisia emätintulehduksia joita kannattaa seurata ja hoitaa silti. Näitä voi olla neitsyilläkin.

Komppaisin kanssa että jos rahat antaa myöten, kävisi yksityisellä gynekologilla papassa eikä siellä joukkoseulonnoissa. Siellä näytteen ottaa liukuhihnalta niitä ottava hoitaja, joten oma ainoa seulonnassa käyntini oli hyvin erilainen verrattuna gynekologikäyntien yhteydessä otettuihin näytteisiin.

Vierailija
54/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Papa on ihan supernopee, nipistää kerran. Synnyttämättömälle kierukan laitto sensijaan ihan hirveä kokemus mut jälkeenpäin ehdottomasti sen arvonen. Mene sinne ja kerro et oot herkkä ja pelottaa. Hyvin se menee=)

Hehheh, vai supernopee ja kerran nipistää. Viime kerralla kun kävin, ensin labrassa eivät saaneet yhtään mitään otettua. Turha reissu ja lähete Kättärille. Siellä ensimmäinen pari ronkki ja kaivoi, ei mitään. Hakivat naapurihuoneesta toisen kairaamaan, ei saanut. Sen jälkeen tajusivat hakea paremman työkalut, jolla pääsivät perille asti. Tämä kaikki luonnollisesti joskus aamulla klo 7 kun itse vielä puoliunessa tokkuraisena.

Mikä siinä oli niin vaikeaa? Ihan rutiinihommahan toi on.

Vierailija
55/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua mutta siltä varalta ettei joku jo sanonut: Ensimmäinen PAPA kannattaa/tarvii ottaa vasta kun on mennyt muutama vuosi seksielämän aloittamisesta.

Vierailija
56/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei oo ollu sulupuolielämää, niin ei tartte mitään Papa-näytettä ottaa.

Nää HPV:t ja niistä seuraavat muutokset: niitä ei voi olla, jos ei oo sukupuolielämää.

Vierailija
57/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi saada papilloomaviruksen muutoinkin kuin sukupuoliyhdynnässä tai äidiltään synnytyksessä. Suurin osa meistä kantaa jotain versiota tuosta viruksesta, vaikka se usein katoaakin elimistöstä omia aikojaan. .

Näissä ketjuissa harmittaa, kun kommentoijat heittelevät tällaisia faktoja (tai "faktoja") ilman selityksiä. Miksei saman tien kerrota miten sen saa, jos ei noilla mainituilla tavoilla?

Myös tyyppi, joka kirjoitti tämän "Väärin. Kyllä siinä selviää ihan kuule muutakin kuin vain tietyt hpv:n muodot" voisi tulla kertomaan perustelut.

Ei auta ketään, kun tullaan latelemaan tietoja, joita ei selitetä.

Vierailija
58/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole kivulias, se on vain epämiellyttävää. Kannattaa niissä käydä kun ilmaiseksi pääsee. Seksielämän olemattomuus ei poista syöpäriskiä.

Vierailija
59/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene ehdottomasti yksityiselle lääkärille, jos vain rahat riittää. Täällä toinen herkkis ja yksityisellä voit pyytää pelkopotilaita hoitavan lääkärin.

Pelkän papan ottaa hoitaja. Nipistää hetken alapäässä samalla tavalla kuin hampailla nipistelisit suun limakalvoja. Nipistely kestää ehkä 10 sekuntia, ei enempää. Jälkeenpäin voi tuntua pientä kipua ja vuotoa noin vuorokauden ajan. Ei paha.

Vierailija
60/64 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te kirjoitatte, joiden näytteenotto on kestänyt useamman minuutin ja kipu poistuu vuorokaudessa?

Ette ainakaan siitä normaalista papasta, joka todellakin kestää sekunteja, ei minuutteja vaikka aika lasketaan housujen pois ottamisesta niiden takaisin laittamiseen. 

Papan aiheuttama kipu on pahimmillaankin kova nipistus eikä tuntikausia kestävä kipu.

Onko teiltä otettu harjalla joku kohdun limakalvonäyte, kun olette kärsineet niin kovasti? Se on eri asia ja kipu on aivan toista luokkaa kuin papassa.

Kirjoitin, että sattui ja kesti kauan, ja siinä tosiaan otettiin näyte jonkinlaisella harjalla kohdunkaulan sisältä. Kuitenkin lääkäri kutsui sitä ihan papa-kokeeksi ja tuloskirjeessäkin luki vain papa-kokeesta, joten en sitten tiedä mistä oli kyse. Mutta toisaalta ihmiset ovat yksilöitä, ja näytteenottajiakin on hyviä ja huonoja ja siltä väliltä.

Olihan erikoinen 'papa'. Mulla otettiin sellainen keskussairaan gynepolilla, kun epäiltiin jotain vakavampaa. Se tosiaan sattui.

Tavalliset joukkoseulontapapat eivät ole kohdun sisältä vaan kohdunsuun limakalvolta otettavia. Ne ottaa usein neuvolassa tai labrassa hoitaja, ei gyne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän