Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

äitiyspäiväraha ja kotihoidontuki???

02.04.2006 |

Tuli tossa just mieleen että kun saa äitiyspäivärahaa niin saako silloin alle kolmivuotiaasta ja alle kouluikäisestä kotonahoidettavasta jotain tukea? Pitääkö erikseen hakea, vaikka nyt olen ollut kotihoidontuella?

Paljonko tukea on mahdollista saada?

Kiitos vastauksista!

penelope 30+4

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulle tuli. En ole vielä jättänyt niitä joten en tiedä paljonko saa. Riippuu tuloista??

Vierailija
2/10 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalta tulee tosiaan hakemukset. Mutta riippuu siitä, millaista äippärahaa saat. Eli jos äippäraha on paremi kuin kotihoidontuki, et saa lisäksi tukea isommista, mutta jos on pienempi, niin sitten saat hoitolisää isommista sen verran (siis yheteissumma) kuin muutoin saisit kotihoidontukea.

Näin ainakin oli aiemmin, kun asiasta kyselin, mutta toki kannattaa varmistaa vielä kelasta. Kuntalisistä tmv en tiedä, kun täällä ei niitä saa.

T@hti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se vähennetään äitiyspäivärahastasi ,joten tulos on plus miinus nolla.

Vierailija
4/10 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninna76:

mutta se vähennetään äitiyspäivärahastasi ,joten tulos on plus miinus nolla.

Jos äitiyspäivärahasi on kuukaudessa suurempi kuin kotihoidontuki, lakkaa kotihoidontuen maksu. Sitä siis maksetaan yhdessä äitiyspäivärahan kanssa vain jos äitiyspäiväraha jää alle kotihoidontuen määrän (kuten joku yllä jo kertoikin) ja vain osittaisena.

5/10 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan saanut kotihoidontukea samaan aikaan. Äp-raha ansiosidonnaisena vaan. Ikävä kyllä tulkitsivat kelassa niin, etten saanut kh-tukea edes niiltä parilta viikolta, mitkä hoidin alle3-v poikaa ennen äp-rahakauden alkua kotona, syystä ettei sitä makseta alle kuukauden ajalta. Potaskaa, sanon minä!

Vierailija
6/10 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes vaikka saisi minimiäitiyspvärahaa (myös mun tilanne), koska sa laskukaava on niin kiero.. mikäli saat hoitolisää (tulorajoitteinen) niin sitä käsittääkseni saa kyllä..(me ei kyllä saada sitäkään)--

toi kelan laskukaava on todella kiero ja on oikein hullua byrokratiaa et ne lähettää esitäytettyjä hakupapereita kun kukaan ei tota tukea saa kuitenkaan..

mä itseasiassa rutisin tosta joskus syksyllä kansaned. päivi räsäselle joka teki asiasta kirjallisen kysymyksen..sitä en tiedä onko ne käsitellyt sitä ollenkaan..

joka tapauksessa sekin oli laskenut et jos lapsia on yli 4 alle kouluikästä kotona niin tota tukee voi saada jonkun (muistaakseni) 50e kk..

aika kova epäkohta kun samalla tuetaan rahallisesti vanhemman lapsen hoitoa kodin ulkopuolella vaikka äiti olisi siis äitiyslomalla..

on tää hullu maa!!!

Vierailija
7/10 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdalla tämä asia on ratkennut niin, että hoitorahaa ei tule sillä äpraha on suurempi, mutta ansiosidonnaista lisää saan jotain 50 euron luokkaa.

Onko kukaan muu muuten ajatellut miten typerästi se uusi äpraha korotus on toteutettu? Meinaan vaan, että sen kuulemma pitäisi helpottaa hoitovapaalle jäämistä mutta korotus on vain vanhempainrahaan eli hoitoraha, joka kaipaisi todellista korotusta, pysyy surkean pienenä. Vähä hukkaan menee mun mielestä tuo ajatus...

Pirpana_80 rv33+2 ja tytsi-04

Vierailija
8/10 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..en saa kotihoidontukea ja tuskin hoitolisääkään tulojen takia, mutta kuntalisää tulen saamaan, kun vanhempi lapsi jää kotiihoitoon. Sitäkään kuulemma ei välttämättä saa joka kunnassa.. Otetaanhan siitä vielä verot pois, mutta jää kai siitä joku euro.

Vierailija
9/10 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olikohan se nyt 168¿ -verot. Minusta se on kuitenkin ihan hyvä lisä (pieneen) äitiyspäivärahaani.

Eli tosiaan sitä itse hoitotukea ei taida kukaan koskaan saada, mutta jos on miehellä + itsellä suht pienet tulot, niin sitä hoitolisää saa.

Vierailija
10/10 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulossa toinen lapsi toukokuussa ja aloin nyt vasta miettiä tätä kotihoidontukipolitiikkaa, kun sain Kelan laput postissa. On kyllä tosi outoa perhepolitiikkaa, että kodin ulkopuolella hoitamista tuetaan ja kotihoitoa käytännössä ei.