myheritage
Hei!
Onko kellään kokemusta myheritagen dna-testailusta? Oliko rahan arvoiset? Itseäni kiinnostaisi omat sukujuuret ja perimä ja tuota google ehdottelee:) Haluaisin myös tietää tuosta sukulaisten löytymisestä, koska en todellakaan halua sähköpostiini jotain tuntemattomien ulkomaalaisten tai suomalaisten tervehdyksiä, että voiko sen toiminnon estää??
Kiitoksia vastauksista!
Kommentit (11)
Tuleeko ne sähköpostiin vai sinne myheritagen sivuille ne vastaukset? Pitääkö perustaa tätä varten uusi sähköpostiosoite?
Muistaakseni tuli sähköposti, jossa oli linkki sivulle, josta tulokset näkyi.
Enemmän matcheja saat FamilytreeDNAssa. Siihen kannattaa liittyä SuomiDNAprojektin kautta.
Tein 23andme. Ihan mielenkiintoinen, vaikka suht vähän tietoa sain. Esim skandijuurista ei ole edes tietoa, onko ruotsalaisia vai norjalaisia esi-isiä. Enkä oikein hahmottanut, eroaako edes saamelaisuus suomalaisesta perimästä. (Olen lappilaista sukua, olisi jakautuminen kiinnostanut).
1 ja 3 kysyi äidiltään: jos joku match haluaa ottaa yhteyttä, tulee viesti sähköpostiin, että viesti on tullut. Matcheille sähköpostiosoite ei automaattisesti näy.
Myheritagella tulee satoja matchejä, familytreedna:lla tuhansia. Äiti käytti myheritagea, eno käytti laajempaa (hinta 200€) testiä ftd:ltä.
Vierailija kirjoitti:
Tein 23andme. Ihan mielenkiintoinen, vaikka suht vähän tietoa sain. Esim skandijuurista ei ole edes tietoa, onko ruotsalaisia vai norjalaisia esi-isiä. Enkä oikein hahmottanut, eroaako edes saamelaisuus suomalaisesta perimästä. (Olen lappilaista sukua, olisi jakautuminen kiinnostanut).
Saamelaisuus näkyy.
Miten saamelaisuus näkyy testituloksissa? Sain itse eskimo/inuiitti 0.8%. Viittaako tuo saamelaisuuteen?
My Heritage ei kannata, koska sitä ei voi linkittää muiden palveluntarjoajien testeihin. Ja jos laajimman vertailupohjan haluaa, niin Family Tree DNA:n testi on kannattavin. My Heritagella osumia saa ehkä pari sataa, kun taas FTDNAlla voi saada pari tuhatta. Itselläni on dna-osumia yli 4000 kpl ympäri maailman. FTDNA:n testin voi myös siirtää ulkopuolisen palveluntarjoajan Gedmatchin tietokantaan, jolloin saat lisäksi myös esimerkiksi Ancestryn kautta tehtyjen testien tiedot. My Heritagella tämä ei onnistu. MH:llä joutuu maksamaan vuosittain jonkin summan, jotta tulokset ovat käytössä. FTDNA:lla on kertamaksu (serkkutesti noin 80 euroa).
Lyhyesti sanottuna pysy erossa MH:sta ja tilaa FTDNA:n testi.
Mun mielestä oli vähän kallis siitä tiedosta, että perimässäni on 86%suomalaisuutta, 13%baltialaista ja loput nepalilaista. Itselle on tullut ehdotuksia perimän kautta tulleista sukulaisuuksista, mutta en ole ottanut mitään kontaktia tai hyväksynyt niitä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä oli vähän kallis siitä tiedosta, että perimässäni on 86%suomalaisuutta, 13%baltialaista ja loput nepalilaista. Itselle on tullut ehdotuksia perimän kautta tulleista sukulaisuuksista, mutta en ole ottanut mitään kontaktia tai hyväksynyt niitä mitenkään.
Varmaan onkin kallis, jos ainoa tavoite on tietää, että perimässä on tietty prosentti suomalaisuutta. Mitä sillä tiedolla loppujen lopuksi tekee? Ehkä näiden testien suurin ilo ja hyöty on sukututkijoille, jotka voivat testien avulla joko vahvistaa tai kumota oletetut sukuyhteydet. Tai muuten vain selvitellä, mitä kautta mikäkin osuma on sukua.
Äiti tilasi tuon paketin (sen joka maksoi vajaan satasen). Ensin tuli tieto mistä päin sukua on (eli mistä päin on samankaltaisia tuloksia mm haploryhmän suhteen) ja sitten tosiaan yhteydenottoja joiltakin, joille tuli "osumia". En tiedä voiko estää, mutta eihän niihin ole pakko vastata. Olihan se toki itsellenikin kiinnostavaa mistä päin sukujuuret äidin puolelta ovat peräisin.