Tytön ennenaikainen murrosikä
7-vuotiaalla ilmaantunut jo kovat möykyt rintojen kohdalle. Muita murrosiän merkkejä ei ole ja möykyt ovat pienet (max. 1cm). Onko muilla kokemuksia tästä ja esim. hormonihoidoista? Lääkärille ollaan kyllä menossa selvittämään asiaa ensi viikolla. Lisäksi kysyisin, että kuinka nopeasti lapsenne rinnat ovat kehittyneet nuppuasteen alettua etenkin, jos kehitys on alkanut varhain? Onko siis toivoa, että vaikka nuo pienet möykyt jo ovat niin kehitys olisi hidasta tästä eteenpäin?
Kommentit (50)
Minulla alkoi kuukautiset 10-vuotiaana, pituuskasvu pysähtyi noin 13-vuotiaana (161 cm). Tätä ei pidetty kummallisena, vähän tylsäähän se oli olla luokan ensimmäiseksi kehittynyt. Ja ihan normaalipainoinen olin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tytön murrosikä alkoi myös 7-vuotiaana. Hän sai siihen estolääkityksen muistaakseni 11-vuotiaaksi asti. Mitään sivuvaikutuksia ei ollut. Hoitamattomana ennenaikainen murrosikä pysäyttää pituuskasvun. Lopullinen pituus voi jäädä jopa 10 cm neuvolan ennusteesta. Meidän tytyön tapauksessa se olisi tarkoittanut 146 cm. Tutkimusten alussa lapsen ranteista otettiin röngenkuvat joista selvisi että 7-vuotaallamme oli jo 11-vuotiaan luut. Lääkitys toimi kuitenkin hyvin ja lapsi on nyt aikuisena 157cm.
Korjaus edelliseen, kun sanon että hoitamaton ennenaikainen murrosikä pysäyttää pituuskasvun niin ilmaisen asian luultavasti liian voimakkaasti. En ole lääkäri, en tiedä miten yksilöllisesti ihmiset reagoivat. En muista sanottiinko meille että pituuskasvu varmasti pysähtyy, muistan vain että lääkäri ei pystynyt antamaan minkäänlaista henkilökohtaista ennustetta , asiasta puhuttiin vain yleisellä tasolla. Emme sitten lähteneet arpomaan.
Oli hyvä ratkaisu myös henkiseltä kantilta, lapsi sai kasvaa rauhassa ja murrosikä käytiin läpi kavereitten kanssa samaan aikaan.
lainauksen ap
Ne rintojen "patit" ovat selvästi pienentyneet lähes huomaamattomiksi. Ilmeisesti on mahdollista sekin, että ne tulevat ja menevät, jos mitään muita merkkejä murrosiästä ei ole. Toivotaan, että pysyvätkin poissa muutamia vuosia. Lähete endokrinologille on siitä huolimatta yhä vetämässä.
-AP
Nostan tätä ylös. Tyttäreni on 7v ja haisee pistävälle hielle ja hiukset rasvoittuu.
Aion lähteä selvittämään asiaa.
On myös jonkinlaista hirutismia.
Minkälaisia kokemuksia teillä on asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Nostan tätä ylös. Tyttäreni on 7v ja haisee pistävälle hielle ja hiukset rasvoittuu.
Aion lähteä selvittämään asiaa.
On myös jonkinlaista hirutismia.
Minkälaisia kokemuksia teillä on asiasta?
Lisään vielä, että mielialat heitellyt tytöllä ja onkin ollut olo että on tekemisissä välillä teinin kanssa kuin ekaluokkalaisen kanssa.
Olen syntyny 86, menkat alkoi nelosluokan jouluna. Eli olin paria kk vajaa 11v. Oma tytär syntyi 2009, sen menkat alkoi kuukautta 10v. Synttärin jäljeen. Oli aina luokan pisin. Rinnat kehittyi ekana luokasta ja kakkosella olivat jo selvästi näkyvillä. Selvästi tyttö niitä peitteli, käytti isoja yläosia ja muuttui huonoryhtiseksi, ne kun vähän katosivat jos oli oikein yläselkä pyöreänä. Oli ehkä 4-6 luokat snadisti pyöreähkö, mutta ei missään nimessä lihava. Kutosluokan leirikoulun jälkeen sanoi mulle että ei jännää enää tissejään nyt kun näki saunoessa muidenkin, että hänellähän on ihan kivat. Nyt on mua senttiä pidempi, mahottoman kaunis ja onneksi vähän parempiryhtinen seiskaluokkalainen. Hoikistui pikkuhiljaa ehkä viitisen kiloa ja on terveen ja hyvinvoivan näköinen ja tyytyväinen, kun se vähän pienensi rintavarustusta. Pitäisikin kysyä mitä itse nykyään ajattelee niistä ajoista nyt kun on aikaa ja perspektiiviä saanut.
Kysyin muuten lääkäriltä murrosiän hidastamisesta silloin joskus kakkosluokalla (kun itse kärsin myöskin niistä luokan ekoista tisseistä), pitivät lasta oikein normaalina ja kehytystä luonnollisena ja toivat esiin senkin hyvän seikan että a) mitkään hormoonit eivät koskaan ole riskittömiä ja niitä ei pitäisi syödä kevyin mielin varsinkaan lasten
ja sit itse myös ajattelin että b) millaisen viestin lapsi saa omasta , luonnollisesta kehityksestään, jos siitä tehdään ongelma joka pitää keinolla millä hyvänsä muuttaa ja pysäyttää. Anna tyttärellesi kasvurauha ja vertaistukea. Älkää seksualisoiko kehittyvää lasta. Pieni se on silti vaikka alkaisi menkat huomenna, eikä se lapsen persoonaa muuta, jos aikuiset ei tee asiasta ongelmaa
Mulla tuli noi möykyt 3. luokalla ja kuukautiset alkoi 15 vuotiaana.
Onko jo kielellä kokeiltu kuten täällä Kankaanpäässä on tapana.
Mä oon kymmenen vee, (täytän koht 11) ja murrosikänen.
Ja ylpeä siitä.
Enkä tiiä miks helvetissä tulin tän kertomaan.
Víttü.
Enpä tiennyt tälläisestä (olen se isän lääkäriin viemä). Olen 166cm, ihan normimittainen meidän suvussa. Tosin ehkä pelkkää nännien pullotusta ei voi sanoa murrosiäksi, koska kuukautisetkin sain vasta melkein 13vuotiaana. Muistaakseni kasvoin pitkään, vielä lukion ekalla verkkarit jäi lyhyiksi. Sen tiedän, että monet pojat kasvaa vielä armeijassakin.