Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytön ennenaikainen murrosikä

Vierailija
13.08.2017 |

7-vuotiaalla ilmaantunut jo kovat möykyt rintojen kohdalle. Muita murrosiän merkkejä ei ole ja möykyt ovat pienet (max. 1cm). Onko muilla kokemuksia tästä ja esim. hormonihoidoista? Lääkärille ollaan kyllä menossa selvittämään asiaa ensi viikolla. Lisäksi kysyisin, että kuinka nopeasti lapsenne rinnat ovat kehittyneet nuppuasteen alettua etenkin, jos kehitys on alkanut varhain? Onko siis toivoa, että vaikka nuo pienet möykyt jo ovat niin kehitys olisi hidasta tästä eteenpäin?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketieteellisesti on olemassa termi ennenaikainen murrosikä ja siitä voi olla lapselle monenlaista harmia, niin fyysistä kuin psyykkistäkin. Esimerkiksi pituuskasvu voi pysähtyä tästä johtuen liian aikaisin, jos kuukautisetkin alkavat kovin varhain. Toki 7-vuotias on varmasti niillä rajoilla, että onko ennenaikaista vai ei.

-AP

Onko tyttö ylipainoinen?

Vierailija
22/50 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan on normaalia.

Ei ole. 

"Ty­tön mur­rosiän ensim­mäisiä merk­kejä on rin­tojen kehit­ty­minen ja mi­käli se al­kaa en­nen kahdek­satta ikä­vuotta, voi­daan puber­teettia pi­tää enne­nai­kai­sena.

Ty­tön rin­tojen kehi­tyksen alun jäl­keen kes­tää noin kol­me vuot­ta, en­nen kuin hän saa kuukau­tiset.

Suo­messa tyt­töjen kuukau­tisten alka­mi­sa­jan­kohta on py­synyt vii­me vuosi­kym­menet sa­mana eli hie­man yli kolmen­toista ikä­vuoden."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonto hoitaa miten parhaaksi näkee. Turhat lääkkeet eivät ole hyväksi kellekään, varsinkaan lapselle, joten enintään äidille rauhoittavia.

Mutta kun kyse onkin epäluonnollisesta asiasta, kemikalisoituminen (ympäristöestrogeenit) ovat syynä ennenaikaiseen murrosikään. Ennenaikainen murrosikä on poikkeama luonnollisesta rytmistä ja toisinaan on ihan selkeä syy hoitaa tuota sairaustilaa lääkkeillä.

Vierailija
24/50 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli murrosikä aikoinaan varhain, mutta ei se minun elämääni vaikuttanut mitenkään negatiivisesti. Ei minua siitä kiusattu, olin toki muutenkin pitkä ja urheiluharrastuksen myötä melko atleettinen että eivät varmaan rohjenneet.

Vierailija
25/50 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sitten hyvä asia jos pikkulapsella on jo kuukautiset? Kyllä 9-10-vuotias saisi elää vielä huoletonta lapsuutta ikätoveriensa kanssa eikä huolehtia jostain kuukautisista.

Ilman muuta pyydätte hoitoa jos ennenaikainen murrosikä todetaan.

Vierailija
26/50 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle se murroskä on 'ennenaikainen'? Äidille, joka haluaa pitää tyttönsä pienenä?

Ennenaikainen murrosikä on ihan lääketieteellinen diagnoosi. Tytöllä tarkoittaa alle 8-vuotiaana ilmaantuvia murrosiän merkkejä.

Vierailija
27/50 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö ei ole ylipainoinen. Painoa tosin on tullut reilusti lisää viimeisen vuoden aikana (tasaisesti kylläkin). Tähän ei ole mitään järkevää syytä, joten pohdin että olisiko tämäkin hormoneihin liittyvää. Ollut koko ikänsä reilusti miinuskäyrillä painossa, nyt on hieman plussalla. Pituuskasvu tasaista nollakäyrän tuntumassa.

-Ap

Vierailija
28/50 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koin aikaisen murrosiän, ja voin kertoa eträ se oli yhtä tuskaa. Kiusaamista, joukkoon kuulumattomuuden tunnetta, häpeää omasta kehosta, ei saanut enää tehdä pituusrajojen vuoksi lasten asioita mm. mennä pomppulinnaan, luultiin aina vanhemmaksi, alitajuisesti odotettiin enemmän koska näytin vanhemmalta, katsottiin pahalla leikkiouistossa, ilkeiltiin luokalle jäämisestä vaikka olin ihan omanikäisteni joukossa... Tämä kaikki jo tokaluokalla. Ole kiltti ja pelasta pieni tyttäresi tältä, kukaan ei ansaitse kokea samaa. :( VAADI lääkäriltä että saatte murrosikää hidastavia lääkkeitä, tyttösi on niin pieni vielä ja ansaitsee olla lapsi!

Tuollainen lääkitys on luonnotonta ja vaarallista.

Miksi tyttäresi ei saa kehittyä luonnolliseen tahtiin jos sinulla on ongelma?

Vierailija
29/50 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muistan oikein, niin suunnilleen tuon ikäisenä huomasin itsekin ekaa kertaa jonkinlaisen muutoksen rinnoissani. Rinnat olivat hieman arat ja nännit jotenkin turposivat. Kuppikoko ei niinkään vielä kasvanut tuolloin. Rintojen varsinainen kasvu alkoi noin 9-10-vuotiaana ja sitäkin varsin hitaasti. 12-vuotiaana alkoi kuukautiset. Suunnilleen 10-11-vuotiaana alkoi karvoitus pikku hiljaa lisääntymään. Minusta kehityin ihan normaalissa aikataulussa ja muutkin kaverit kertoivat samassa iässä havainneensa samoja muutoksia.

Siiten oli poikkeksellisen varhaista kehitystä kaveripiirissäsi, normaalisti tuo rintojen kehittyminen (nuppuvaihe) alkaa 11-vuotiaana. Itselläni oli myöhäinen (kuitenkin normaalin rajoissa) murrosikä, nänneihin ilmestyi ne patit vasta 13-vuotiaana, kuukautiset alkoivat 15,5-vuotiaana.

Vierailija
30/50 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse koin aikaisen murrosiän, ja voin kertoa eträ se oli yhtä tuskaa. Kiusaamista, joukkoon kuulumattomuuden tunnetta, häpeää omasta kehosta, ei saanut enää tehdä pituusrajojen vuoksi lasten asioita mm. mennä pomppulinnaan, luultiin aina vanhemmaksi, alitajuisesti odotettiin enemmän koska näytin vanhemmalta, katsottiin pahalla leikkiouistossa, ilkeiltiin luokalle jäämisestä vaikka olin ihan omanikäisteni joukossa... Tämä kaikki jo tokaluokalla. Ole kiltti ja pelasta pieni tyttäresi tältä, kukaan ei ansaitse kokea samaa. :( VAADI lääkäriltä että saatte murrosikää hidastavia lääkkeitä, tyttösi on niin pieni vielä ja ansaitsee olla lapsi!

Huoh, kun kyse ei ole luonnollisesti tahdista. Ennenaikainen puberteetti on sairaus, ei luonnollista.

Vierailija
31/50 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla, että varhaiset ensimerkit eivät ole kaikilla kuitenkaan tarkoittaneet äärimmäisen nopeaa kehitystä siitä eteenpäin. Me selvitellään tilannetta lääkärien kanssa ja esim. luustoiän tutkiminen tuo lisätietoa tilanteesta. Tämän pohjalta pohditaan, että onko lääkitys tarpeen.

Vierailija
32/50 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle on nyt tehty verikokeet ja niissä arvot normaalit. Meillä on kuitenkin lähete endokrinologille verikokeiden tuloksista huolimatta eli tilannetta seurataan ja mahdollisesti tehdään lisätutkimuksia.

-AP

Vierailija
33/50 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nännit alkoi pullottaa tokalla, isä vei mut lääkäriin. Muistan sen ilmeen kun katsoi rillien yli iskää ja sanoi että se on kyllä ihan normaalia kun se on katos tyttö. Oli aika nopea käynti, en tiedä ketä nolotti eniten. Kotona näytin ikätoverille ja sillä oli ihan samanlaiset pallukat.

Itse kuukautiset sain vasta melkein 13v ja ne itse tissitkin kasvo vähän myöhemmin, olin ihan hoikka tyttö.

Elettiin 80-lukua mutta muistan tämän kummallisen lääkärikäynnin yhä, nyt se jo huvittaa.

Vierailija
34/50 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, kun kyse ei ole luonnollisesti tahdista. Ennenaikainen puberteetti on sairaus, ei luonnollista.

Katsos kun luonnossa esiintyy variaatioita, ja hyvä niin. En nyt tekisi asiasta numeroa.

Vierailija
35/50 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi tulla alapäähän karvoitusta 7- vuotiaana.

Rintoihini tul ne "kipeät möykyt" 8-vuotiaana. Käytiin lääkärissä näyttämässä kipeitä rintojani ja lääkäri totesi murrosiän alkaneen. Valkovuoto taisi alkaa 10-vuotiaana ja kuukautiset 13-vuotiaana.

Vierailija
36/50 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun luonnossa esiintyy variaatioita, ja hyvä niin. En nyt tekisi asiasta numeroa.

Näin. Enemmän henkistä vahinkoa syntyy kun lasta riepotellaan ties missä kokeissa. 

Vierailija
37/50 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan on normaalia.

Ei ole. 

"Ty­tön mur­rosiän ensim­mäisiä merk­kejä on rin­tojen kehit­ty­minen ja mi­käli se al­kaa en­nen kahdek­satta ikä­vuotta, voi­daan puber­teettia pi­tää enne­nai­kai­sena.

Ty­tön rin­tojen kehi­tyksen alun jäl­keen kes­tää noin kol­me vuot­ta, en­nen kuin hän saa kuukau­tiset.

Suo­messa tyt­töjen kuukau­tisten alka­mi­sa­jan­kohta on py­synyt vii­me vuosi­kym­menet sa­mana eli hie­man yli kolmen­toista ikä­vuoden."

No eikös tässä lainatussa tekstissä nimenomaan sanota, että on normaalia. 7-vuotias on sama kuin kahdeksannella ikävuodella eli juurikin tuossa normaalin aikataulun rajalla.

Vierailija
38/50 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle on nyt tehty verikokeet ja niissä arvot normaalit. Meillä on kuitenkin lähete endokrinologille verikokeiden tuloksista huolimatta eli tilannetta seurataan ja mahdollisesti tehdään lisätutkimuksia.

-AP

Meillä kokemusta puperteetin jarrutus hoidosta. En nyt muista lääkkeen (4 vk välein annettava ) nimeä, mutta aloitettiin siis endokrinologian polilla meilahdessa, tytön juuri täyttäessä 8 ja sitä jatkettiin n.2v7kk.

Minusta hoito oli hyvä valinta, sillä jos puperteetti olisi alkanut(jatkunut), olisi tytön pituus ennuste ollut n.135-140cm.

Nyt hoitojen jälkeen pituus ennuste 165cm.(tällä hetkellä 162cm) Eli lapsen ei tarvinnut 8v. alkaa kestämään rintojen kasvusta ja kuukautisista sekä kaikista tärkein mielestäni,kasvu ei pysähtynyt liian aikaisin vaan saatiin vielä kunnon kasvu pyrähdys. Hyviä kokemuksia meillä siis.

Vierailija
39/50 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytön murrosikä alkoi myös 7-vuotiaana. Hän sai siihen estolääkityksen muistaakseni 11-vuotiaaksi asti. Mitään sivuvaikutuksia ei ollut. Hoitamattomana ennenaikainen murrosikä pysäyttää pituuskasvun. Lopullinen pituus voi jäädä jopa 10 cm neuvolan ennusteesta. Meidän tytyön tapauksessa se olisi tarkoittanut 146 cm. Tutkimusten alussa lapsen ranteista otettiin röngenkuvat joista selvisi että 7-vuotaallamme oli jo 11-vuotiaan luut. Lääkitys toimi kuitenkin hyvin ja lapsi on nyt aikuisena 157cm.

Vierailija
40/50 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sairastuin murrosikään yhdeksän ikäisenä ja se oli ohi silloin kun muut vasta alkoivat karvojaan kasvattamaan - ei ollut kivaa...

N 42

Sairastuit murrosikään? Nyt sairastat keski-ikäisyyttä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi