Tytön ennenaikainen murrosikä
7-vuotiaalla ilmaantunut jo kovat möykyt rintojen kohdalle. Muita murrosiän merkkejä ei ole ja möykyt ovat pienet (max. 1cm). Onko muilla kokemuksia tästä ja esim. hormonihoidoista? Lääkärille ollaan kyllä menossa selvittämään asiaa ensi viikolla. Lisäksi kysyisin, että kuinka nopeasti lapsenne rinnat ovat kehittyneet nuppuasteen alettua etenkin, jos kehitys on alkanut varhain? Onko siis toivoa, että vaikka nuo pienet möykyt jo ovat niin kehitys olisi hidasta tästä eteenpäin?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Ihan on normaalia.
Ei ole.
"Tytön murrosiän ensimmäisiä merkkejä on rintojen kehittyminen ja mikäli se alkaa ennen kahdeksatta ikävuotta, voidaan puberteettia pitää ennenaikaisena.
Tytön rintojen kehityksen alun jälkeen kestää noin kolme vuotta, ennen kuin hän saa kuukautiset.
Suomessa tyttöjen kuukautisten alkamisajankohta on pysynyt viime vuosikymmenet samana eli hieman yli kolmentoista ikävuoden."
Vierailija kirjoitti:
Luonto hoitaa miten parhaaksi näkee. Turhat lääkkeet eivät ole hyväksi kellekään, varsinkaan lapselle, joten enintään äidille rauhoittavia.
Mutta kun kyse onkin epäluonnollisesta asiasta, kemikalisoituminen (ympäristöestrogeenit) ovat syynä ennenaikaiseen murrosikään. Ennenaikainen murrosikä on poikkeama luonnollisesta rytmistä ja toisinaan on ihan selkeä syy hoitaa tuota sairaustilaa lääkkeillä.
Minulla tuli murrosikä aikoinaan varhain, mutta ei se minun elämääni vaikuttanut mitenkään negatiivisesti. Ei minua siitä kiusattu, olin toki muutenkin pitkä ja urheiluharrastuksen myötä melko atleettinen että eivät varmaan rohjenneet.
Onko se sitten hyvä asia jos pikkulapsella on jo kuukautiset? Kyllä 9-10-vuotias saisi elää vielä huoletonta lapsuutta ikätoveriensa kanssa eikä huolehtia jostain kuukautisista.
Ilman muuta pyydätte hoitoa jos ennenaikainen murrosikä todetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle se murroskä on 'ennenaikainen'? Äidille, joka haluaa pitää tyttönsä pienenä?
Ennenaikainen murrosikä on ihan lääketieteellinen diagnoosi. Tytöllä tarkoittaa alle 8-vuotiaana ilmaantuvia murrosiän merkkejä.
Tyttö ei ole ylipainoinen. Painoa tosin on tullut reilusti lisää viimeisen vuoden aikana (tasaisesti kylläkin). Tähän ei ole mitään järkevää syytä, joten pohdin että olisiko tämäkin hormoneihin liittyvää. Ollut koko ikänsä reilusti miinuskäyrillä painossa, nyt on hieman plussalla. Pituuskasvu tasaista nollakäyrän tuntumassa.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse koin aikaisen murrosiän, ja voin kertoa eträ se oli yhtä tuskaa. Kiusaamista, joukkoon kuulumattomuuden tunnetta, häpeää omasta kehosta, ei saanut enää tehdä pituusrajojen vuoksi lasten asioita mm. mennä pomppulinnaan, luultiin aina vanhemmaksi, alitajuisesti odotettiin enemmän koska näytin vanhemmalta, katsottiin pahalla leikkiouistossa, ilkeiltiin luokalle jäämisestä vaikka olin ihan omanikäisteni joukossa... Tämä kaikki jo tokaluokalla. Ole kiltti ja pelasta pieni tyttäresi tältä, kukaan ei ansaitse kokea samaa. :( VAADI lääkäriltä että saatte murrosikää hidastavia lääkkeitä, tyttösi on niin pieni vielä ja ansaitsee olla lapsi!
Tuollainen lääkitys on luonnotonta ja vaarallista.
Miksi tyttäresi ei saa kehittyä luonnolliseen tahtiin jos sinulla on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Jos muistan oikein, niin suunnilleen tuon ikäisenä huomasin itsekin ekaa kertaa jonkinlaisen muutoksen rinnoissani. Rinnat olivat hieman arat ja nännit jotenkin turposivat. Kuppikoko ei niinkään vielä kasvanut tuolloin. Rintojen varsinainen kasvu alkoi noin 9-10-vuotiaana ja sitäkin varsin hitaasti. 12-vuotiaana alkoi kuukautiset. Suunnilleen 10-11-vuotiaana alkoi karvoitus pikku hiljaa lisääntymään. Minusta kehityin ihan normaalissa aikataulussa ja muutkin kaverit kertoivat samassa iässä havainneensa samoja muutoksia.
Siiten oli poikkeksellisen varhaista kehitystä kaveripiirissäsi, normaalisti tuo rintojen kehittyminen (nuppuvaihe) alkaa 11-vuotiaana. Itselläni oli myöhäinen (kuitenkin normaalin rajoissa) murrosikä, nänneihin ilmestyi ne patit vasta 13-vuotiaana, kuukautiset alkoivat 15,5-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse koin aikaisen murrosiän, ja voin kertoa eträ se oli yhtä tuskaa. Kiusaamista, joukkoon kuulumattomuuden tunnetta, häpeää omasta kehosta, ei saanut enää tehdä pituusrajojen vuoksi lasten asioita mm. mennä pomppulinnaan, luultiin aina vanhemmaksi, alitajuisesti odotettiin enemmän koska näytin vanhemmalta, katsottiin pahalla leikkiouistossa, ilkeiltiin luokalle jäämisestä vaikka olin ihan omanikäisteni joukossa... Tämä kaikki jo tokaluokalla. Ole kiltti ja pelasta pieni tyttäresi tältä, kukaan ei ansaitse kokea samaa. :( VAADI lääkäriltä että saatte murrosikää hidastavia lääkkeitä, tyttösi on niin pieni vielä ja ansaitsee olla lapsi!
Huoh, kun kyse ei ole luonnollisesti tahdista. Ennenaikainen puberteetti on sairaus, ei luonnollista.
Mukava kuulla, että varhaiset ensimerkit eivät ole kaikilla kuitenkaan tarkoittaneet äärimmäisen nopeaa kehitystä siitä eteenpäin. Me selvitellään tilannetta lääkärien kanssa ja esim. luustoiän tutkiminen tuo lisätietoa tilanteesta. Tämän pohjalta pohditaan, että onko lääkitys tarpeen.
Lapselle on nyt tehty verikokeet ja niissä arvot normaalit. Meillä on kuitenkin lähete endokrinologille verikokeiden tuloksista huolimatta eli tilannetta seurataan ja mahdollisesti tehdään lisätutkimuksia.
-AP
Mulla nännit alkoi pullottaa tokalla, isä vei mut lääkäriin. Muistan sen ilmeen kun katsoi rillien yli iskää ja sanoi että se on kyllä ihan normaalia kun se on katos tyttö. Oli aika nopea käynti, en tiedä ketä nolotti eniten. Kotona näytin ikätoverille ja sillä oli ihan samanlaiset pallukat.
Itse kuukautiset sain vasta melkein 13v ja ne itse tissitkin kasvo vähän myöhemmin, olin ihan hoikka tyttö.
Elettiin 80-lukua mutta muistan tämän kummallisen lääkärikäynnin yhä, nyt se jo huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, kun kyse ei ole luonnollisesti tahdista. Ennenaikainen puberteetti on sairaus, ei luonnollista.
Katsos kun luonnossa esiintyy variaatioita, ja hyvä niin. En nyt tekisi asiasta numeroa.
Itselläni alkoi tulla alapäähän karvoitusta 7- vuotiaana.
Rintoihini tul ne "kipeät möykyt" 8-vuotiaana. Käytiin lääkärissä näyttämässä kipeitä rintojani ja lääkäri totesi murrosiän alkaneen. Valkovuoto taisi alkaa 10-vuotiaana ja kuukautiset 13-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun luonnossa esiintyy variaatioita, ja hyvä niin. En nyt tekisi asiasta numeroa.
Näin. Enemmän henkistä vahinkoa syntyy kun lasta riepotellaan ties missä kokeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan on normaalia.
Ei ole.
"Tytön murrosiän ensimmäisiä merkkejä on rintojen kehittyminen ja mikäli se alkaa ennen kahdeksatta ikävuotta, voidaan puberteettia pitää ennenaikaisena.
Tytön rintojen kehityksen alun jälkeen kestää noin kolme vuotta, ennen kuin hän saa kuukautiset.
Suomessa tyttöjen kuukautisten alkamisajankohta on pysynyt viime vuosikymmenet samana eli hieman yli kolmentoista ikävuoden."
No eikös tässä lainatussa tekstissä nimenomaan sanota, että on normaalia. 7-vuotias on sama kuin kahdeksannella ikävuodella eli juurikin tuossa normaalin aikataulun rajalla.
Vierailija kirjoitti:
Lapselle on nyt tehty verikokeet ja niissä arvot normaalit. Meillä on kuitenkin lähete endokrinologille verikokeiden tuloksista huolimatta eli tilannetta seurataan ja mahdollisesti tehdään lisätutkimuksia.
-AP
Meillä kokemusta puperteetin jarrutus hoidosta. En nyt muista lääkkeen (4 vk välein annettava ) nimeä, mutta aloitettiin siis endokrinologian polilla meilahdessa, tytön juuri täyttäessä 8 ja sitä jatkettiin n.2v7kk.
Minusta hoito oli hyvä valinta, sillä jos puperteetti olisi alkanut(jatkunut), olisi tytön pituus ennuste ollut n.135-140cm.
Nyt hoitojen jälkeen pituus ennuste 165cm.(tällä hetkellä 162cm) Eli lapsen ei tarvinnut 8v. alkaa kestämään rintojen kasvusta ja kuukautisista sekä kaikista tärkein mielestäni,kasvu ei pysähtynyt liian aikaisin vaan saatiin vielä kunnon kasvu pyrähdys. Hyviä kokemuksia meillä siis.
Meidän tytön murrosikä alkoi myös 7-vuotiaana. Hän sai siihen estolääkityksen muistaakseni 11-vuotiaaksi asti. Mitään sivuvaikutuksia ei ollut. Hoitamattomana ennenaikainen murrosikä pysäyttää pituuskasvun. Lopullinen pituus voi jäädä jopa 10 cm neuvolan ennusteesta. Meidän tytyön tapauksessa se olisi tarkoittanut 146 cm. Tutkimusten alussa lapsen ranteista otettiin röngenkuvat joista selvisi että 7-vuotaallamme oli jo 11-vuotiaan luut. Lääkitys toimi kuitenkin hyvin ja lapsi on nyt aikuisena 157cm.
Vierailija kirjoitti:
Itse sairastuin murrosikään yhdeksän ikäisenä ja se oli ohi silloin kun muut vasta alkoivat karvojaan kasvattamaan - ei ollut kivaa...
N 42
Sairastuit murrosikään? Nyt sairastat keski-ikäisyyttä?
Onko tyttö ylipainoinen?