Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jälkivuoto alkoi uudestaan?! + kuume

Vierailija
12.08.2017 |

Hei,
synnytin noin 6 viikkoa sitten. Jälkivuoto loppui noin 2 viikkoa sitten, mutta tänään huomasin vuotavani verta aivan kuin kuukautisissa. Täysimetän. Googlettelin ja sen perusteella tein päätelmän uudesta jälkivuodosta (kohdulla edelleen töitä?) tai kuukautisten alkamisesta täysimetyksestä huolimatta.

Sitten muistin, että olin viime viikolla ja vielä alkuviikosta pienessä kuumeessa. En ole koskaan kuumeessa, joten jo pelkästään se oli yllättävää. Voivatkohan verenvuoto ja kuume liittyä toisiinsa? Tänään ei ole enää kuumeinen olo.

Ensi viikolla on jälkitarkastus, missä toki selviää ihan lääkärin näkemys asiasta. :) Kiitos, jos voit kuitenkin nyt jo auttaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kohtutulehdukselta

Vierailija
2/10 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saanut sairaalasta ohjeita? Ne pitäisi antaa ihan kirjallisinakin kaikille kotiutuville synnyttäjille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtutulehdukseen liittyy alavatsakipu, vuodon muuttuminen pahanhajuiseksi sekä kuume. Jos tunnet itsesi terveeksi, eikä kuumetta ole enää, todennäköisesti kyseessä ei ole kohtutulehdus.

Vierailija
4/10 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö saanut sairaalasta ohjeita? Ne pitäisi antaa ihan kirjallisinakin kaikille kotiutuville synnyttäjille.

Sain ohjeet, mutta muistaakseni niissä puhuttiin vain korkeasta kuumeesta. Tosiaan kun en ole koskaan kuumeessa (vain kahdesti tätä ennen ja kummallakin kerralla alle 39 asteessa), ajattelin, että kyllä huomaan, jos kuume nousee korkealle. Ap

Vierailija
5/10 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakeutua gynelle mahdollisimman nopeasti. En odottelisi jälkitarkastukseen ja jos kohtutulehdusta epäillään, niin eipä siellä neuvolalääkärin vastaanotolla sitä voida varmentaa. Yleensä tutkitaan tulehdusarvot ja tehdään kohdun ultraus ja nämä eivät yleensä neuvolassa onnistu. Kuulostaa, etä sulla on voinut jäädä pala istukkaa kohtuun.

Mulla oli jäänyt vähän istukkaa kohtuun synnytyksen jälkeen. Jälkivuoto kesti 8 viikkoa ja se välillä tyrehtyi ja alkoi sitten uudestaan vähän ajan päästä. Jo se voi olla merkki istukan palasta kohdussa, että jälkivuoto on aaltoilevaa ja välillä kirkas verinen vuoto alkaa uudestaan. Mulla ei onneksi ehtinyt muodostua kohtutulehdusta eli ei kuumetta, kipua tai kohonneita tulehdusarvoja, mutta kohdun ultrassa näkyi mahdollinen ylimääräinen kappale ja multa otettiin sen vuoksi kohtunäyte, joka vahvisti löydöksen istukan palaksi. Antibioottikuuria ei tarvittu.

Vierailija
6/10 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtutulehdukseen liittyy alavatsakipu, vuodon muuttuminen pahanhajuiseksi sekä kuume. Jos tunnet itsesi terveeksi, eikä kuumetta ole enää, todennäköisesti kyseessä ei ole kohtutulehdus.

Mittasin äsken varmuuden vuoksi kuumeeni, mikä on taas oma normaali 35 astetta. 😅 Eli ei todella ole kuumetta enää ja olo on kyllä terve. Alavatsa on vain lievästi kipeä ja vuoto on mielestäni ihan normaalin hajuista. Kiitos, kun vastasit. 😊 Ap

Vierailija
7/10 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mittasin äsken varmuuden vuoksi kuumeeni, mikä on taas oma normaali 35 astetta. 😅 Eli ei todella ole kuumetta enää ja olo on kyllä terve. Alavatsa on vain lievästi kipeä ja vuoto on mielestäni ihan normaalin hajuista. Kiitos, kun vastasit. 😊 Ap

Mä olen tuo 5 vastaaja eli jos oireita ei ole, niin voit kaiketi odotella. Onhan se periaatteessa mahdollista, että kuukautisesi ovat vain alkaneet, mutta jos yhtään epäilyttää, niin hakeudu lääkäriin. Ei ole mitään järkeä odotella, että tila pahenee ja joudutkin tulehtuneella kohdulla kaavintaan ja antibioottikuurille. Mulla onneksi havaittiin sen verran ajoissa tuo istukan pala kohdussa, että se hoidettiin pois ennen kuin tulehdus kehittyi.

Vierailija
8/10 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hakeutua gynelle mahdollisimman nopeasti. En odottelisi jälkitarkastukseen ja jos kohtutulehdusta epäillään, niin eipä siellä neuvolalääkärin vastaanotolla sitä voida varmentaa. Yleensä tutkitaan tulehdusarvot ja tehdään kohdun ultraus ja nämä eivät yleensä neuvolassa onnistu. Kuulostaa, etä sulla on voinut jäädä pala istukkaa kohtuun.

Mulla oli jäänyt vähän istukkaa kohtuun synnytyksen jälkeen. Jälkivuoto kesti 8 viikkoa ja se välillä tyrehtyi ja alkoi sitten uudestaan vähän ajan päästä. Jo se voi olla merkki istukan palasta kohdussa, että jälkivuoto on aaltoilevaa ja välillä kirkas verinen vuoto alkaa uudestaan. Mulla ei onneksi ehtinyt muodostua kohtutulehdusta eli ei kuumetta, kipua tai kohonneita tulehdusarvoja, mutta kohdun ultrassa näkyi mahdollinen ylimääräinen kappale ja multa otettiin sen vuoksi kohtunäyte, joka vahvisti löydöksen istukan palaksi. Antibioottikuuria ei tarvittu.

Kiitos vastauksestasi. 😊 Vuoto on juurikin kirkasta ja "tasaista", siis hyytymiä tms. ei ole, mitä minulla on usein kuukautisissa. Jälkitarkastus on jo maanantaina iltapäivällä. Ajattelin, jos siihen asti kuitenkin uskaltaisi odottaa, kun olo on normaali. 🤔 Ap

Vierailija
9/10 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tuo 5 vastaaja eli jos oireita ei ole, niin voit kaiketi odotella. Onhan se periaatteessa mahdollista, että kuukautisesi ovat vain alkaneet, mutta jos yhtään epäilyttää, niin hakeudu lääkäriin. Ei ole mitään järkeä odotella, että tila pahenee ja joudutkin tulehtuneella kohdulla kaavintaan ja antibioottikuurille. Mulla onneksi havaittiin sen verran ajoissa tuo istukan pala kohdussa, että se hoidettiin pois ennen kuin tulehdus kehittyi.

Jep, kiitos vielä! Eipä tosiaan oikein muita oireita ole ollutkaan kuin se kuumeilu (ja siihen liittyvät oireet: väsymys, kylmyys/kuumuus vuorotellen, huono olo jne.), mitä ei enää ole. :) Ap

Vierailija
10/10 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään tuntuu huonolta, niin käy päivystyksessä. Mulla oli jäänyt pala istukkaa ja n.5 päivää synnytyksen jälkeen alkoi oireilla todenteolla, jouduin päivystykseen ja osastolle. Serkku ei mennyt heti kun vatsaan alkoi sattua, oli iso repeämä kohdussa ja paineet 70/30 kun saatiin sairaalaan, siitä leikkurin kautta yliopistolliseen moneksi viikoksi. Synnytys on kropalle sen verran kova juttu, että kannattaa pelata varman päälle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä