Onko sinulla jokin puhevika?
Kommentit (20)
Ei ole enää. :) Kielsin aika pitkään, että minussa mitään vikaa ole, vaikka palaute oli toista.
Ek ole puhiviko mutt paha lukihärö o.
On. Ärrävika. Joitakin kirjainyhdistelmiä on vaikea lausua, mutta muuten ei ongelmaa.
Jep, kännissä tulee puhuttua kaikkea mitä aamulla häpeää.
Vierailija kirjoitti:
On. Ärrävika. Joitakin kirjainyhdistelmiä on vaikea lausua, mutta muuten ei ongelmaa.
Opin itse ärrän, mutta jotkin kirjainyhdistelmänt ovat jääneet hankaliksi, esim. dr.
Ärrävika, kyllä huomautellaan jatkuvasti ja kiusataan vielä lukiossakin. Häpeän ja tiedän vaikuttavani idiootilta tämän takia, mutta ei leikkauksestakaan ole apua eikä puheterapiasta.
Vierailija kirjoitti:
Sama, mutta joskus selvinkin päin, koska adhd... :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, mutta joskus selvinkin päin, koska adhd... :(
kuten myös
Minä olen vain yleinen sössöttäjä. Se kuuluu selkeimmin oudosti suhisevina ässinä, mutta sen huomaa myös m- ja p-kirjaimissa. B- ja v-kirjaimet kuulostavat minun suustani täysin samoilta. Jos se jotakuta toista häiritsee, niin ainakin he ovat sitten tarpeeksi hienotunteisia ollakseen kommentoimatta asiaa.
Mulla on diagnosoitu lapsena keskivaikea dysfasia. Nykyään sitä ei juuri huomaa. Välillä jos selitän jotain monimutkaista asiaa pitkään, niin puheessani saattaa esiintyä joitain virheitä, esim. vääriä sanoja tai epäjohdonmukaisuuksia. Sanat voivat mennä sekaisin tai olla vaillinnaisesti lausutttuja. Mutta varsinaisesti mulla ei ole nykyisin juuri puutteita ääntämyksessä. Kaikki äänteet onnistuu, mulla kyllä meni melko pitkään ennen kuin opin ärrän.
Olen nuori nainen ja änkyttänyt lapsesta asti. Ei taida olla muita? Tekee elämän vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen nuori nainen ja änkyttänyt lapsesta asti. Ei taida olla muita? Tekee elämän vaikeaksi.
Täällä toinen. Vaikeuttaahan se paljon mutta sille ei saa antaa periksi vaan tehdä mitä haluaa siitä huolimatta. Sisua!
Oon 23v mies ja änkyttänyt jostain 5-vuotiaasta lähtien.
Ei kai ääntämisen liittyvää, mutta jokin vika minulla on, nimittäin ääni ei oikein koskaan tunnu kantavan asiakaspalvelutilanteissa, esim. ravintolassa jotain tilatatessa.
S-vika leukojen virheellisestä asennosta johtuen. Mun mielestäni kamalin mahdollinen puhevika, koska suomenkin kieli on täynnä s:n sisältämiä sijamuotoja, ym. Sanopa siinä sitten käyväsi vaikka veSSaSSa. Yleisesti ottaen en nauti puhumisesta lähes ollenkaan.
En tiedä onko kyse puheviasta vai onko vikaa päässä mutta unohdan todella usein mistä olin puhumassa tai mitä aioin sanoa. En ole ujo.
Huono artikulaatio, ei sen kummempaa.
R tulee ranskalaisittain kurkusta. Eipä ole kukaan ala-asteen jälkeen kommentoinut.