Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos joku ei tuhkattavaksi kuoleman jälkeen - noudatetaanko toivetta vai ei?

Vierailija
12.08.2017 |

Miten on tämä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat, että ei halua tuhkattavaksi? Sitten tarvitaan hautapaikka. Sellaisen saa kyllä, mutta se maksaa.

Vierailija
2/11 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuhkata, jos ei halua. Mutta tästä pitää olla selkeä tahdonilmaus, jota aika harvalla varattomalla on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ei halunnut tuhkausta. Noudatin toivetta ja sain sukulaisten haukut: pilasin sukuhaudan, kun se piti avata. Eikö haudat ole hautaamista varten🤔

Tästä ei olla päästy yli vieläkään, vaikka 5 vuotta on kulunut. Siis haudan häpäisemisestä, kuten minulle kerrottiin. Häpäisin sukuhaudan avaamalla ja hautaamalla isän sinne. Kaikki muut haudassa eivät olleet tuhlattuja. Isän vanhemmat ja isovanhemmat ovat myös haudattu arkussa. Ihmiset ovat kummallisia

Vierailija
4/11 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vähän pelottaa, että minut tuhkataan. Haluaisin, että ruumiini haudataan maahan. Olen ilmaissut toiveeni omaisilleni. Eikö kirkollisvero kata sen vertaa automaattisesti? Sen jälkeen ei väliä, vaikka hautakivi poistettaisiin nopeasti ja joku toinen haudattaisiin päälle.

Pitäisi jossain vaiheessa ottaa tästä selvää. Kovasti kyllä ihmettelen, jos elämän mittainen kirkollisverojen maksaminen ei kata sen vertaa, että ruumis kaivetaan kuoppaan. Varsinkin sellaiselta yksilöltä, joka ei muuten ole käyttänyt seurakunnan palveluita, vaan on ollut läpi elämänsä ainoastaan maksajaosapuoli.

Vierailija
5/11 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää vainajan toiveen mukaan toimia, vaikka toiveet olisi outojakin. Meidän mökkitontilla on kahden läheisen tuhkat.

Vierailija
6/11 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

Minua vähän pelottaa, että minut tuhkataan. Haluaisin, että ruumiini haudataan maahan. Olen ilmaissut toiveeni omaisilleni. Eikö kirkollisvero kata sen vertaa automaattisesti? Sen jälkeen ei väliä, vaikka hautakivi poistettaisiin nopeasti ja joku toinen haudattaisiin päälle.

Pitäisi jossain vaiheessa ottaa tästä selvää. Kovasti kyllä ihmettelen, jos elämän mittainen kirkollisverojen maksaminen ei kata sen vertaa, että ruumis kaivetaan kuoppaan. Varsinkin sellaiselta yksilöltä, joka ei muuten ole käyttänyt seurakunnan palveluita, vaan on ollut läpi elämänsä ainoastaan maksajaosapuoli.

Kirkollisverolla sinä maksat sen, että kirkko ja seurakunnan muut tilat ovat kirkkoon kuulumattomien ilmaisia juhlapaikkoja.

Vierailija
7/11 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni ei halunnut tuhkausta. Noudatin toivetta ja sain sukulaisten haukut: pilasin sukuhaudan, kun se piti avata. Eikö haudat ole hautaamista varten🤔

Tästä ei olla päästy yli vieläkään, vaikka 5 vuotta on kulunut. Siis haudan häpäisemisestä, kuten minulle kerrottiin. Häpäisin sukuhaudan avaamalla ja hautaamalla isän sinne. Kaikki muut haudassa eivät olleet tuhlattuja. Isän vanhemmat ja isovanhemmat ovat myös haudattu arkussa. Ihmiset ovat kummallisia

Et kerro nyt kaikkea! Todennäköisesti isäsi ei mahtunut sinne vapaalle paikalle, vaan jonkun toisen ruumiin jäännökset nostettiin ylös ja isäsi laitettiin tilalle.

(niistä jäännöksistä näkyviä luita yritetään toki pudottaa haudan pohjalle)

Ihmisen luut ovat ihan selkeitä vielä sadankin vuoden päästä. Romanovin perhekin nostettiin noin sadan vuoden päästä ja haudattiin uudelleen kirkkoon.

Vierailija
8/11 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuhkata jos ei halua, mutta myös uurnahautapaikka ja jopa pelkkä tuhkan hautaaminen hautausmaalle maksaa. Mitäpä sitä ilmaiseksi sais, edes kuolleena.

Vierailija
9/11 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan, että minut jauhetaan minkinrehuksi ja jatkan sitä kautta elämääni rikkaiden harteilla.

Vierailija
10/11 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuhkata, jos ei halua. Mutta tästä pitää olla selkeä tahdonilmaus, jota aika harvalla varattomalla on.

Mihinkä tuo tahdonilmaus tulee tehdä?

Vierailija
11/11 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka enää haluaa ruumiin mätääntyvän maakuopassa....? Miksi? Millainen henkilö?

Tuhkaaminen on fiksu vaihtoehto.