Tesla osaa ajaa jo ilman kuljettajaa käytännössä
Tesla sisältää jo kaikki sensorit mitä tarvitaan ajamiseen ilman kuljettajaa eli kamerat ja ultraäänisensorit ym., tähän päälle on teslan oma softa joka ohjaa autoa.
Tesla aikoo järjestää kohta myös demon, jossa auto ajaa Los Angelesista New Yorkiin ilman että kuljettaja koskee kertaakaan mihinkään hallintalaitteisiin.
Teslalta tulossa kohta myyntiin myös itsenäisesti ajava kuorma-auto.
Itsenäisesti ajavia autoja tulossa myös Inteliltä ja ilmeisesti myös Apple suunnittelee softaa jolla itseajava auto voisi toimia.
Taitaa mennä koko autoteollisuus ihan uusiksi.
Kommentit (13)
Tarkoittaako tämä sitä, että ajokorttia ei enää tarvitse ajamiseen? Jos kyllä, niin jee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika monessa muussakin nykyautossa on tekniikka valmiina: kaistavahdit sekä parkkeerausapurit.
Itseajavissa autoissa on määritelty tietyt tasot: Tesla ilmeisesti on Level 4:n auto eli pystyy ajamaan normaaliolosuhteissa muun liikenteen seassa täysin itsenäisesti.
Level 5:n autoa ei ole vielä olemassakaan, silloin auton pitää pystyä ajamaan kaikissa mahdollisissa olosuhteissa ilman kuljettajan apua eli vaikka hirveässä lumimyrskyssä.
Kaistavahteja ja mukautuvia vakionopeudensäätimiä ym. on tietysti vaikka missä autoissa mutta niiden avulla auto ei vielä aja itsenäisesti pisteestä A pisteeseen B.
Käytännössä noi ei vaan toimi riittävän hyvin suomen olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä noi ei vaan toimi riittävän hyvin suomen olosuhteissa.
Suomen talvessa ei varmaan (vielä). Tuskin mitään ylivoimaista estettä on. Kyse taitaa olla siitä hintalapusta mikä tekniikalla on, henkilöauto ei voi olla poskettoman kallis. Loppujen lopuksi teknologia on luotettavampaa mitä ihminen. Onhan nykyaikaisissa isoissa lentokoneissakin autopilotit, jotka tarvittaessa ovat täysin itsenäisiä.
Mahtavaa! Autot ajelee itsekseen ja työvoima korvataan roboteilla. Hienoa!
Mitäs meinaatte tehdä kaikella vapaa-ajalla sitten, ihmiset?
No ei mene kauaa, että nuo itsekseen ajavat autot kehittyvät myös vaikessa olosuhteissa jopa paremmiksi kuin ihmisen ajama auto. Ihan hyvä, sillä siten liikkuminen helpottuu, kun automaattiauto toimii taksina tai lyhyitten matkojen pikkubussina ja matkan hinta ei muodostu ongelmaksi. Rattijuoppojen, yliväsyneitten kuskien, kaahareitten ja kortittomien aiheuttamat ongelmat poistuvat kokonaan. Tilalle toki tulee ajojärjestelmien hakkerointi, jonka avulla voi saada suuriakin tuhoja aikaan.
Lumimyrskyssähän noi näkee paljon paremmin kuin ihmiset, koska tutkat ja laserit.
GPS:n ja karttojen avulla pystynee navigoimaan myös ympäristössä, jossa kaikki tiemerkinnät ovat lumen peitossa.
Volvokin taitaa olla aika aktiivinen kehittämään itseajavaa autoa. Ei varmaan kyllä vielä niin pitkällä kuin Tesla.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa! Autot ajelee itsekseen ja työvoima korvataan roboteilla. Hienoa!
Mitäs meinaatte tehdä kaikella vapaa-ajalla sitten, ihmiset?
Hoitaa puutarhaa, lukea kirjoja, ottaa hevosen sekä muutaman koiran, kasvattaa itse osan ruoasta, tavata ystäviä, viettää aikaa perheen kanssa, sukuloida, tehdä herkullisia ruokia, leipoa, marjastaa ja sienestää :) En mä nyt edes kaikkea keksi näin luetella, mutta tylsää ei tule olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika monessa muussakin nykyautossa on tekniikka valmiina: kaistavahdit sekä parkkeerausapurit.
Itseajavissa autoissa on määritelty tietyt tasot: Tesla ilmeisesti on Level 4:n auto eli pystyy ajamaan normaaliolosuhteissa muun liikenteen seassa täysin itsenäisesti.
Level 5:n autoa ei ole vielä olemassakaan, silloin auton pitää pystyä ajamaan kaikissa mahdollisissa olosuhteissa ilman kuljettajan apua eli vaikka hirveässä lumimyrskyssä.
Kaistavahteja ja mukautuvia vakionopeudensäätimiä ym. on tietysti vaikka missä autoissa mutta niiden avulla auto ei vielä aja itsenäisesti pisteestä A pisteeseen B.
No tietystikin tarkoitin, että itse ajamiseen on tekniikka valmiina.
Vierailija kirjoitti:
No ei mene kauaa, että nuo itsekseen ajavat autot kehittyvät myös vaikessa olosuhteissa jopa paremmiksi kuin ihmisen ajama auto. Ihan hyvä, sillä siten liikkuminen helpottuu, kun automaattiauto toimii taksina tai lyhyitten matkojen pikkubussina ja matkan hinta ei muodostu ongelmaksi. Rattijuoppojen, yliväsyneitten kuskien, kaahareitten ja kortittomien aiheuttamat ongelmat poistuvat kokonaan. Tilalle toki tulee ajojärjestelmien hakkerointi, jonka avulla voi saada suuriakin tuhoja aikaan.
Voipi olla että menee vielä huomattavasti pitempään kuin luuletkaan ennekuin suomen talvessa auto itsekseen ajaisi.
Voi olla etten itse edes näe sellasta elämäni aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mene kauaa, että nuo itsekseen ajavat autot kehittyvät myös vaikessa olosuhteissa jopa paremmiksi kuin ihmisen ajama auto. Ihan hyvä, sillä siten liikkuminen helpottuu, kun automaattiauto toimii taksina tai lyhyitten matkojen pikkubussina ja matkan hinta ei muodostu ongelmaksi. Rattijuoppojen, yliväsyneitten kuskien, kaahareitten ja kortittomien aiheuttamat ongelmat poistuvat kokonaan. Tilalle toki tulee ajojärjestelmien hakkerointi, jonka avulla voi saada suuriakin tuhoja aikaan.
Voipi olla että menee vielä huomattavasti pitempään kuin luuletkaan ennekuin suomen talvessa auto itsekseen ajaisi.
Voi olla etten itse edes näe sellasta elämäni aikana.
Otan osaa haimasyöpäsi johdosta.
Suomen talvessa ei ole mitään mystistä, jota ei nähtäisi muidenkin maiden talvissa. Itseajavia autoja on menestyksellä testattu myös talviolosuhteissa:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3399315/The-driverless-c…
Kyllä aika monessa muussakin nykyautossa on tekniikka valmiina: kaistavahdit sekä parkkeerausapurit.