Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävän runsaat menkat :(

Vierailija
11.08.2017 |

Ainoa suoja, jota voi pitää puolta tuntia kauemmin on lapseni vaippa :( Onneksi tätä pahinta vuotoa on vain kaksi päivää, mutta kamalaa on töissä sekin. Luojan kiitos ei ole kipuja mutta tulvin niin paljon että sama olisi istua vessassa koko päivä.

Auttaako tähän mikään? Ja näin runsaina ovat alkaneet tulla vasta kolmenkympin ja lasten saamisen jälkeen.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiani - sama vaiva! Kaksi ekaa päivää täysin invalidina.

Vierailija
2/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kohtalotoveri. Lorisee kuin hanasta vääntämällä. Aivan hirveä piina ja todella invalidisoiva vaiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Ollut tällaista synnytysten jälkeen. Kauhulla katson aina kalenteria, ettei vain osuisi jotain tärkeää menoa juuri Niagara-päiville (kaksi ekaa päivää).

Vierailija
4/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama juttu mullakin, aikuisten Tenat on nytkin pöksyissä. :D

Vierailija
5/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös buranan syönti vähennä vuotoa... Parina päivänä täys satsi, 3 x 400mg.... Tai sitten hankit pillerit. Femilar esim lopettaa useimmilta vuodon täysin kokonaan.

Vierailija
6/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama. Toisen lapsen jälkeen ollut semmoista gorea tuo kuukautistouhu, että mies jo luuli että mä kuolen kun pönttö on ihan punaisena pissillä käynnin jälkeen.

Vierailija
7/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reseptilääke Caprilon on nimenomaan verenvuodon vähentämiseen, käytetään myös runsaissa kuukautisissa.

Vierailija
8/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös buranan syönti vähennä vuotoa... Parina päivänä täys satsi, 3 x 400mg.... Tai sitten hankit pillerit. Femilar esim lopettaa useimmilta vuodon täysin kokonaan.

Kiitos vinkistä mutta olen allerginen Buranalle :( eikä siksi huvita kokeilla muitakaan vastaavia (saan laajan nokkosihottuman) Pillereitä voisi harkita vaikka sterilisaatio onkin tehty

Ap

Vierailija
9/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa suoja, jota voi pitää puolta tuntia kauemmin on lapseni vaippa :( Onneksi tätä pahinta vuotoa on vain kaksi päivää, mutta kamalaa on töissä sekin. Luojan kiitos ei ole kipuja mutta tulvin niin paljon että sama olisi istua vessassa koko päivä.

Auttaako tähän mikään? Ja näin runsaina ovat alkaneet tulla vasta kolmenkympin ja lasten saamisen jälkeen.

Minulla on aina ollut hirveät kuukautiset.

13-vuotiaasta asti sain vahvoja kipulääkkeitä + Cyklokapronia eli hemofilialääkettä niihin. Rautalisä oli myös välttämätön.

Sain lapsiakin 30:n tietämissä,

mutta se ei vähentänyt kuukautiskipuja ja lähes puolen litran vuotoa ensimmäisinä 4-5:nä vuotopäivänä.

38-vuotiaana minulla oli varaa köydä kunnon yksityisellä gynekologilla, joka huomasi, että kohdussani on polyyppejä.

Kun ne leikattiin pois, vuoto väheni dramaattisesti.

Suositan hakeutumista oikean gynekologin vastaanotolle. Terveyskeskuksen puolivillaiset yleislääkärit eivät osaa hoitaa naistentauteja.

Yleiseen terveydenhuoltoon pitäisi palkata rutkasti gynekologeja - nyt ne eivät ole kaikkien naisten saatavilla.

Siinä 5-10 vuoden välein tehtävässä pika-kohdunkaulansolumuutos- eli papa-kokeessa ei löydy polyypit, kystat ym. kasvaimet eikä rakenneviat,

pitäisi päästä oikean, kalliin yksityisgynekologin vastanotolle.

Vierailija
10/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on kaikki hormooniehkäisy pannassa sairaushistorian takia, ainoa on kuparikierukka tai kondoomit. Ylipäänsä yletön lääkkeiden syönti on musta vähän hölömöä normaaliin mutta toki pirun tympeään tilanteeseen.

Vierailija
11/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanssasisar täälläkin! Juuri nyt kipristää vatsanpohjaa juuri sillä tavalla, että niagara aukeaa :(. Prrkl, että ärsyttää jo valmiiksi parin seuraavan päivän olemisen sietämätön kestäminen ja valumavaarojen ehkäiseminen kaikin mahdollisin keinoin...kun mikään ei riitä, tiedän tunteen-ja vielä työpäivä :((. Mulla alkoi tällainen pikkuhiljaa lisääntyvä harmi ehkä 35-vuotiaana, mutta nyt on kyllä jo aika hankalaa elää tällaisen kanssa. Liittyyköhän jotenkin, miten sitä nyt sanoi, vanhenemiseen..tai näin?

Vierailija
12/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka käyttöön? Mulla syyksi paljastui syöttösolusairaus eli MCAS. (histamiineja tulee liikaa)

Vierailija
13/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos parina pvnä/kk syö buranaa, ei liene kovin yletöntä lääkkeiden syöntiä se... Ja kuitenkin elämänlaatu paranee huomattavasti. Myös esim Femilaria puolustan sillä, oma kokemus, että HB arvo kohosi kummasti kun vuoto loppui. Matala Hb kuitenkin sekin heikentää terveyttä/elämänlaatua sekin. Tietysti ne, ketkä eivät voi käyttää esim buranaa tai hormoneja, asia on toinen. Omakohtaisesti sanon lastensaannin jälkeen vaihdevuosiin asti syömieni Femilarien mahdollistaneen minulle hyvän elämän, työkyvyn jopa ! Mahdollisuuden matkustaa mm.

Vierailija
14/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee aina lakanat jos hetkenkin nukkuu selällään vaikka olis semmonen massiivinen yövaippa. Valuu pakaravaosta joka kerta. Mäkään en saa syödä perus särkylääkkeitä kun maksan toiminnan vika estää parasetamolin käytön ja ärtynyt vatsalaukku buranan. Maksavika estää myös hormooniehkäisyn. Aina ei oo helppoo kun on vaikeeta. Salviatee auttaa kipuihin mutta ei kyllä ekoina vuotopäivinä tee mieli oikein himasta poistua kun saattaa puolessa tunnissa vuotaa kaikista vaipoista ohi. Tulee vaan holahdus ja on kaikki veressä.

Vierailija
15/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hormonikierukka lopetti vuodot käytännöllisesti katsoen kokonaan. Enää ei tarvitse kalenterin kanssa miettiä, miten sijoittelen sinne työtehtävät, joiden ääreltä ei pääse puolen tunnin välein vessaan.

Vierailija
16/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee aina lakanat jos hetkenkin nukkuu selällään vaikka olis semmonen massiivinen yövaippa. Valuu pakaravaosta joka kerta. Mäkään en saa syödä perus särkylääkkeitä kun maksan toiminnan vika estää parasetamolin käytön ja ärtynyt vatsalaukku buranan. Maksavika estää myös hormooniehkäisyn. Aina ei oo helppoo kun on vaikeeta. Salviatee auttaa kipuihin mutta ei kyllä ekoina vuotopäivinä tee mieli oikein himasta poistua kun saattaa puolessa tunnissa vuotaa kaikista vaipoista ohi. Tulee vaan holahdus ja on kaikki veressä.

:(

Vierailija
17/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, mitä tämä on. Tässä hyväksi havaitsemiani konsteja:

1. Kuivattaminen. Vaikka sitä superimukykyistä tamponia pitää vaihtaa 10 minuutin välein edellisen vuotaessa saman tien yli, joskus vuoto tällä tavoin vähenee siedettävälle tasolle 1-1,5 tunnissa. Siksi kaksi pahinta päivää ovat tamponipäiviä, niillä kun saa kuivatettua.

2. Ei missään nimessä liikuntaa, siitä ne hanat vasta aukeavat.

3. Ei missään nimessä hierontaa, ks. kohta 2.

Jos joku on keksinyt muita hyviä konsteja tai tietää, mistä saa aikuisten menkkavaippoja yökäyttöön, niin kertokaa.

Vierailija
18/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa testata kuukuppia. Usein saa sitäkin tyhjentää, mutta parempi kuin yksikään side kuitenkin.

Vierailija
19/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla väheni vuoto (runsas vuoto 5-6 pvää -> 2-3 päivää ja niukka vuoto) kun aloin kasvissyöjäksi.

Vierailija
20/28 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama vaiva kuparikierukan vuoksi, hormonaalinen ehkäisy on valitettavasti poisuljettu vaihtoehto minun kohdalla. Ekat 2-3 päivää on hillitöntä vuotoa ja joudun vaihtamaan läpi vettyneen siteen puolentunnin välein, yöllä käytössä siteen lisäksi froteepyyhe alla ja jalkovälissä. Pahimpien päivien aikana on turha kuvitella lähtevänsä mihinkään ilman lääkitystä. Mulla on siis käytössä em Caprilon, joka hillitsee suht tehokkaasti vuotoa. Ilman lääkitystä en voisi poistua kotoa.

Lääkärin mukaan kohdun limakalvoa on myös mahdollista poistaa toimenpiteellä, se auttaa hillitsemään liiallista vuotoa, mutta edellytyksenä on, että lapsiluku on täynnä, koska limakalvon polttaminen heikentää raskauden mahdollisuutta.