Miksi pikkulapsen vanhempi ei voi mennä yksin vessaan?
Miten lapsi estää sen? Asiallisia vastauksia, kiitos.
Kommentit (65)
Meidän vauhdikkaat, kekseliäät lapset tekivät heti kun silmä vältti jotain kiellettyä, usein vaarallista.
Kiipeämällä esim pöydälle sillävälin, mahdollisesti tippumalla sieltä?
Noh, eihän se tietysti ESTÄ menemästä yksin vessaan, mutta jos yhtään välittää lapsensa ehjänä pysymisestä niin ehkä sen mieluummin ottaa mukaan..
Lapsi huutaa kuin hyeena, kun sen jättää yksin. Kotona toki tein tätä välillä, mutta jos en jaksanut kuunnella otin mukaan. Nykyään jo saa käydä yksin (lapsi 3-vuotias :).
Vaihtoehtoina on juuri tuo kaiken vaarallisen tekeminen tai sitten lapsi hakkaa vessan ovea ja huutaa koko ajan tauotta.
Mä en jaksa kuunnella sitä huuto itkua koko vessa käynnin ajan. Helpommallaa pääsen kun otan mukaan.
Siksi, että kun lapsi pääsee itse liikkeelle, viimeistään sitten kun se lähtee itse kävelemään ja ulottuu korkeammalle ja pääsee esim. kiipeämään, pieni lapsi keksii vaikka mitä sen muutaman minuutin aikana kun istut asioillasi siellä pöntöllä. Kiipeäminen tarkoittaa potentiaalista putoamista, suuhun voi mennä pikkunippeliä, viherkasveista kaivetan mullat you name it. KUn teet tarpeesi ovi auki, on sinulla kontakti lapseen koko ajan ja voit katseella ja puheella ohjailla mukulaasi. Näin ainakin meillä. Itse en ole sitä koulukuntaa, joka siivoaa kaiken "ylimääräisen" pois kodistaan kun lapsi syntyy.
No vessakäynti vie normaalilla ihmisellä max. 90 sekuntia ja senkään verran ei herranterttu voi olla yksin? Ei saatana. Näin sitä kasvatetaan kädettömiä teinejä.
No en kyllä minäkään keksi miksi ei voisi mennä. Minulla tosin on vain yksi lapsi, mutta koskaan en ole häntä vessaan mukaan ottanut tai ovi auki käynyt. En tosin itsekään sinne vessaan asumaan ole jäänyt 😃 Vielähän tuo lapsi näyttää hengissä olevan, koululainen jo 😊
Täällä palstalla kirjoitti kerran äiti, jonka 2-vuotias taapero oli kuollut pudottuaan jostain (en tiedä tarkemmin mistä) äidin käväistessä vessassa. Että näin... Siitä oli kuulemma kirjoitettu lehdissäkin.
En keksi minäkään yhtään oikeaa syytä. Mulla on viisi lasta, nuorinkin jo teini, mutta en ottanut heitä koskaan vessaan mukaan. Saivat vaikka huutaa vessan oven takana, mutta mukaan en heitä ottanut. Sama jatkuu nyt hoitolasten kanssa. Ikinä ei ole mitään päässyt mun vessareissujen aikana tapahtumaan eikä varmasti pääse jatkossakaan. Pikkuleluja ja teräaseita en jätä pienten ulottuville ja jos lapsi ei vielä ymmärrä, että ei saa kiipeillä tai tonkia multia ruukuista (viimeistään 3-vuotiaana ymmärtävät), laitan heidät matkasänkyyn siksi aikaa, kun käväisen vessassa.
Sen lapsen voi tuupata siksi aikaa sinne pinna/matkasänkyyn, mutta kaikenlaiset hysteerikot sitä lapsia tekeekin.
Lapsilla on tietyn ilöisinä eroahdistus ja jo se, että äiti menee olohuoneesta keittiöön, saattaa aloittaa itkun. Lapsi alkaa tajuamaan, että äiti on eri olento ja pelkää menettäväbsä tämän. Siksi on kiinni äidissään kokoajan.
Itselläni on 1,5v lapsi, itkee 95% kerroista kun menen vessaan ja huutaa oven takana. Joskus otan mukaani, joskus en. Riippuu, onko talossa muita. Oman lapsensa vuoksi on valmis vaikka p@skomaan lapsi tississä kiinni :D
Koska lapsi HUUTAA JA HUUTAA JA HUUTAA. Tiedän kyllä että se aikanaan loppuu nyt annan tulla mukaan ettei nopean pissan jälkeen tarvitse kymmentä minuuttia lohduttaa hermostunutta lasta.
Meillä ei kukaan lapsista ole tehnyt mitään vaarallista, mutta iässä 6kk-1v6kk on itketty niin kauan kunnes tulen takaisin. Rentouttavampaa sitten ottaa lapsi vain mukaan. Tuosta vanhempana sitten osaa jo avata kahvasta jos tarvitsee äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Sen lapsen voi tuupata siksi aikaa sinne pinna/matkasänkyyn, mutta kaikenlaiset hysteerikot sitä lapsia tekeekin.
Ai 2-3 -vuotiaan? Jos sen ikäisellä vielä onkin pinnasänky niin kyllä se sieltä pois kiipeää.
Lapsissa on eroa, mutta meillä ei ole ollut yhtään sellaista lasta, jonka olisi voinut jättää yksin vessakäynnin ajaksi. Pahin ikä oli konttaava, kävelevä ja kiipeilevä 9 kk:sta aina 1,5 -2 vuoteen asti. Pienen vauvan voi jättää nukkumaan, mutta monta kertaa olen suoriutunut suihkusta max viidessä minuutissa, koska vauvoillakin on vaisto, joka laittaa itkeämään erittäin rankasti äitiä paikalle juuri silloin kun äiti on mennyt suihkuun. Silti olen tyytyväinen, että olen saanut lapsia. Näitä ei välttämättä ymmärrä, jos ei ole omaa kokemusta. Tuttavalla oli todella lihava puolivuotias, joka lihoi hirveistä määristä korviketta. Tämä lapsi ei kyllä liikkunut edes metriä mihinkään suuntaan, kun äiti kävi vessassa! En suosittele näin ylipainoisen lapsen kasvattamista! Lapsen kuuluu liikkua!
Lapsen pää on kookas ja painava suhteessa muuhun kehoon, joten lapsi tippuu pää edellä!
Vierailija kirjoitti:
No vessakäynti vie normaalilla ihmisellä max. 90 sekuntia ja senkään verran ei herranterttu voi olla yksin? Ei saatana. Näin sitä kasvatetaan kädettömiä teinejä.
90 sekuntia, siis 1,5 minuuttia siihen, kun lapsen luota kävelet vessaan, lasket housut ja istut toimittamaan asiasi, pyyhit/peset ja kuivaat, puet housut takaisin, vedät vessan ja peset ja kuivaat kätesi sekä kävelet takaisin lapsen luo? En ilmeisestikään ole siis normaali, kun minulla tuohon menee huomattavasti pidempi aika.
Pistän pinnasänkyyn ja pehmoleluja mukaan. Säntään vessaan ja rukoilen, ettei kaadu kiipeillessään ns viimeistä kertaa. Pientä huutoa kyllä jaksan kuunnella. Pienempänä istutin sitteriin ja sanoin "äiti käy nyt vessassa". Vauva saattoi joskus alkaa itkeä, mutta melko nopeasti olin tehnyt tarpeeni ja takaisin vauvan luona, joten en usko traumoja syntyneen. Taaperon kanssa en sitten tiedä, mitä teen, jos kiipeilee paljon. Saatan laittaa omaan huoneeseen ja ovi kiinni (ovea ei saa auki itse). Siellä tuskin on mitään vaarallista.
Taapero kiipeää sillä aikaa kirjahyllyyn ja työntää sakset pistorasiaan. Vanhemman vastuulla on estää moinen käytös.