Hometaloissa asuneita?
Kommentit (37)
löydettiin kiva kolmiorivari, ja kaipa ois jo hälytyskellot soida ku katsomiskäynnillä oli maalattu..eli siis ikkunat ja ovet oli auki tuuletuksen takia..
Et sitte saatii vuokrattua ja jonku ajan päästä vuokranantaja laittoi lapun tulemaan, ettei ulkovarastossa saa säilyttää mitään..jotain sädesientä tms. kuulemma on.
no syksy tuli ja ihmeteltiin kuinka henkeä ahistaa ja silmät vuotaa..ja lapsella alkoi jatkuva nuha..
Kyläreisuilla oli pyykkirumba, kun vaatteet HAISI kellarille tms. et otin yhteyttä vuokranantajaan, joka aikoi käydä jotain tutkimassa..
Kuulemma kosteusmittaukset jne. ni kalliita et kaipa aistinvaraisesti tutkittiin ja mitään ei ollut..ja sam kellarinhaju oli edelleen vaatteissa..
Lopulta sanoi sitten suoraan, et "siivouksen puutteesta johtuu kaikki oireet ja hajut vaatteissa.." Ja näin ei todellakaan ollut..
Jonku aikaa asuimma siinä ja sitten muutettiin pois..et seuraavat vuokralaiset luultavasti saa kärsiä samoista oireista..tai jospa "pikku" remonttia tehty ni saatu paiakttua ensiavuksi edes jotain..
poskiontelokierre jäi. Astma lähti kokonaan pois ja korvatulehduksia tosi harvoin enää ollut. Silloin oli oikein korvatulehduskierre.
kuinka nopeasti oireet helpottavat? Me muutimme vasta pois hometalosta (noin pari kk sitten) ja tuntuu, että oireilu vähän vähentynyt. Tosin emme tajunneet tehdä, emmekä edes ehtineet tehdä mitään perusteellista puhdista tavaroille :/
vaan odotatte, että vuokranantaja tai taloyhtiö tekisi jotain. Jos olisi omistusasunto, ymmärtäisin, mutta jos itse asuisin vuokralla ja huomaisin home-ongelman, sanoisin vuokrasopimuksen samana päivänä irti. Kyse on niin vakavasta asiasta, että en riskeeraisi omaani ja lasteni terveyttä päivääkään pidempään. Olen itse sairastunut homeallergiaan työpaikallani 90-luvun alussa. Sitä ennen olin täysin terve, nyt herkistynyt monenlaisille savuille, pölyille, hajuille yms. Eli vaikka olenkin sairastunut homeista, ajan myötä myös moni muu asia on alkanut aiheuttamaan oireita, astmapiiput, silmätipat ja nenäsuihkeet ovat enemmän tai vähemmän ympärivuotisessa käytössä. Sairastuttuani keuhkolääkäri sanoikin, että on odotettavissa, että kun on yhdelle asialle herkistynyt/allergisoitunu, herkistyy helpommin myös muille. Näin on käyny myös minulle. Muuttakaa pois ja etsikää asunto, jossa ei tarvitse pelätä sairastuvansa, se vaikuttaa myös mielenterveyteen.
En puhdistanut erikseen vaatteita tai huonekaluja, ei tullut mieleenikään. Mitäs nyt? :/
Me on asuttu nyt reilu puoli vuotta talossa, josta äitini sanoo, että hän epäilee homeiseksi. Yhdellä lapsellamme todettiin vasta pienimuotoinen rasitusastma, voiko näillä asioilla olla yhteys?
ja olen jatkuvasti flunssassa, samoin lapsi. Työpaikka sijaitsee saneerauskuntoisessa talossa.
ja epäilen että ainakin kosteutta täällä on. Vuokranantajamme on todella pihi ja nuuka mutta silti ei panosta asuntoonsa... näin oon päätelly. Kohta ollaan kolme vuotta asuttu ja mun allergiat pahentuneet osin tänä aikana. Nyt etitään omaa mutta ei tahdo löytyä. Edessä olis sitten kai toisen vuokra-asunnon etsiminen mutta niihin sitoutuu sitten vuodeksi kun täälläpäin ainakin sopimukset sellaisia, tai sitten joutuu maksamaan tietyn summan.
Meidän aikana asunnossa hajonnut 300l vesivaraaja ja keittiössä astianpesukone niin että kaikki vesi tuli parketille. Omistajan kommentti kun sanoin jo puhelimessa että parketti nyt varmaan pilalla kun vesi ehti olla siinä aikansa että " kyllä parketti kestää vettä ja se tasoittuu sitten kun kuivuu,,,, " Olohuoneeseen ilmeisesti päässyt myös parketin alle vettä kun sammuttaa talotuulettimen, nousee lattiaan yhteen kohtaan vuori.
Lapsilla ei vielä onneksi todettu allergiaa mutta ihottumaa on. Tosin mullakin ollu lapsesta asti atooppinen iho. Jos soittaa suoraan kunnan terveysviranomaiselle niin kysyykö se että onko otettu yhteyttä omistajaan?? Voiko sen mittauksen tehä ilman omistajan lupaa??
kyseessä oli 80- luvun omakotitalo
(ja homeasiantuntijoiden mielestä 80- luku on se pahin)
Niille tiedoksi jotka eivät ole putsanneet tavaroitaan.
Asuimme työsuhdeasunnossa, rintsikka-tyylinen tyyppitalo. Hometta löytyi maanvaraisen laatan päältä lattiaremppaa tehdessä. Tulokset näytti ettei ole vaarallista hometta, muutettiin kuitenkin pois viikon sisään kun homerihmastot löytyivät. Pienempi lapsi yski tuona talvena paljon, nenä vuosi. Onneksi ei kummempaa tullut. Johtuiko homeesta, en tiedä. Homettahan on luonnossa, mielestäni Suomessa on hiukan hysteeristä tämä touhu. Toki jos talossa on kosteusvaurio tai homeongelma, ei ole asumiskelpoinen. Usein kuitenkin on korjattavissa nuo vauriot. Meidänkin talossa sen oli luultavasti aiheuttanut muovimatot, kosteus ei päässyt kuivamaan luonnollisesti. Eli jälleen kerran näillä energiaremonteilla pilattu yksi talo.
sama ilmasto, luultavasti samantyyppinen rakennuskanta - onko samat ongelmatkin?
ja väitän, ettei homeongelmat ole ylireagointia vaan vasta jäävuoren huippu. Todellinen laajuus ja vaikutus selviää vasta vuosien kuluttua. Onneksi asia on edes nyt tiedostettu.
terveisin kahden homesairaan lapsen äiti
ja nyt vasta oireilu alkaa helpottamaan. Lapsilta ollaan kevennetty astmalääkitystä. Itse en ole pitkään aikaan sairastanut poskiontelontulehduksia. Mutta mekin pölvästit emme tajunneet putsata perusteellisesti kaikkea irtaimistoa :/
Mä en ole parantunut, vaikka poismuutosta vuosikausia. Päinvastoin allergioita ja yliherkkyyksiä tullut koko ajan lisää :(
Home tuhosi minulta todella ison osan elämästä.
Home on oikeasti myrkkyä, älkää leikkikö terveydellänne!
homeasunto tuhosi lapseni terveyden, ennen niin terve lapsi sairastui astmaan. Uusi koti vähensi oireita, mutta keuhkoissa on pysyviä vaurioita ja astmalääkkeitä tarvitaan edelleen.
varsinkin jos tiedossa olisi taloudellisia menetyksiä.
Helposti homeoireinen leimataan tai vihjataan luulotautiseksi jne.
Samoin saneerauksista ei ole vielä kaikille kunnollista tietoa eli usein saneeraus on puutteellinen ja oireet jatkuvat.
Oletteko uskaltaneet ottaa kukkaset mukaan uuteen kotiin? Tuntuis että kukkamullassa asuu itiöitä reilusti.