Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kotoamuuttaminen - minkä ikäisinä ja miten?

Epätoivoinen
11.08.2017 |

Miten ja missä ikävaiheessa tämä yleensä tapahtuu?
Onko tarvinnut patistaa, uhkailla, kiristää?

Mulla 2 täysi-ikäistä asuu vielä kotona. Vaikka olen yrittänyt sopia kotitöiden vastuista ja kertonut ihan suoraa taloustilanteesta (olen pienipalkkainen yksinhuoltaja), he eivät osallistu töihin yleensä kuin pyytämällä ja taloudellisesti eivät lainkaan. Kesätöihin menemisestä oli painokkaasti puhetta, mutta eivät menneet. Molemmat vain lomailivat koko kesän, nyt syksyllä palannevat jälleen koulunpenkille.
Mä maksan kaikki pakolliset asumiskustannukset ja heidän kännykkälaskujaan lukuunottamatta. Vielä alaikäisten lasten vuoksi tuon ruokaa kaappiin, hyvin ne tuntuvat maistuvan näille aikuisillekin.

Kotoamuuttamispuheet aiheuttavat heissä vihaisen reaktion ja muutenkin käyttäytyvät minua kohtaan usein melko vihamielisesti.

Olen hieman epätoivoinen jo. Ne ovat minun lapsiani, rakastan heitä, mutta tämä tilanne on ollut jo pitkään ihan liian rankka mulle. 

Neuvoja, mitä tehdä?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä nämä "hirviöt" ovat? Jos yli 20 ja muuten normaalitapauksia niin voisi kyllä jo kannustaa itsenäistymään omaan asuntoon, niin kyllä sitä sitten kummasti oppii kotitöitä tekemään. Välinnekin saattavat parantua tästä.

Vanhin täyttää parin kk kuluttua 21 ja seuraava on 19v.

Ovat ihan normaaleja muuten ja olen kyllä kannustanut jo pidemmän aikaa.

Tai onko vinkkejä, miten voisi kannustaa niin, että alkaisi tapahtua?

Vierailija
62/66 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itkenyt tänään taas monta kertaa miettiessäni tätä tilannetta. Venytin töistä kotiintuloa monta tuntia, kun en halua tulla tänne paikkaan, jota en enää omaksi kodikseni koe, paikkaan, jossa mut ryöstetään ja haukutaan joka päivä :(

Muistuttaa erehdyttävästi vuosia näiden isän kanssa perhettä leikkiessä, sama fiilis oli silloinkin :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pienempään asuntoon, mihin eivät nämä aikuiset lapset mahdu.

Vierailija
64/66 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsellut sellaista tästä lähiseudulta jo jonkin aikaa ja pikkuhiljaa mien voimieni puitteissa koettanut tyhjennellä kaappeja ja suunnitella pakkaamista. Tulen siis kyllä hyvin pian muuttamaan tästä pois. Se on vaan valtava urakka se muuttaminen.. Kuten kerroin olen vähän väsynyt ollut viime aikoina ihan tähän arkeenkin, sellainen muuttorutistus tuntuu tällä hetkellä ihan ylivoimaiselta, mutta pikkuhiljaa.......

Vierailija
65/66 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär muutti 19-vuotiaana, pääsi heti lukion jälkeen opiskelemaan eri paikkakunnalle. Poika meni lukion jälkeen armeijaan ja sen jälkeen muutti opiskelupaikkakunnalleen 20-vuotiaana. Kyllä norminuorelle pitäisi tossa parikymppisenä viimeistään tulla halu muuttaa pois vanhempien luota, vaikka kuinka kotona olisi all inclusive. Mitä ei tietenkään kannata aikuisille nuorille enää tarjota, vähintään kotitöihin pitää osallistua kunnolla.

Vierailija
66/66 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä auta. Itse muutin pakon edessä kolmioon. Eli olen yh. kolme poikaa 8v ,10v  ja 20v.

Tämä 20v kaveri muutti meidän kanssa kolmioon jakaa huoneen pikkupoikien kanssa ihan tyytyväisenä.

Ihan normaali tapaus muuten opiskelee yliopistossa. on sosiaalista elämää kavereita jne...

Tuumas vaan että kyllä hän mahtuu ja säästää rahaa.

Olen tyytyny tilanteeseen koska esikoinen on ilmainen luotettava lapsenvahti aina tarvittaessa ja muutenkin osallistuu kodin töihin pyydettäessä. (oma-aloittuusedessa on joskus toivomisen varaa)

Ei maksa kotiin vuokraa tai muutakaan mutta jokus käy kaupassa oma aloittisesti ja ne ruoat on kaikkien käytössä. Omat kulut siis ruokaa lukuunottamatta toki maksaa itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi