Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täit - onko mitään tehtävissä?

Vierailija
11.08.2017 |

Koulut alkoi, täirumba alkoi. Heti ekan päivän jälkeen löysin taas lapselta täitä. Kevätlukukauden torjuntarumba vielä tuoreessa muistissa, kesä saaatiin sentään olla suht rauhassa. Lapseni luokalla on muutama oppilas, joiden perheessä on selkeästi lyöty hanskat tiskiin täiden suhteen ajatuksella, että niitä tulee kuitenkin, mitä turhia stressaamaan, pestään päät jos jaksetaan ja muistetaan. Yllättäen samoissa perheissä täitä on toistuvasti ja heiltä ne myös tarttuvat muihin oppilaisiin. Alan olla epätoivoinen, sillä omista varotoimenpiteistä (hiukset kiinni, pajunkuorishampoo, täinehkäisysuihkeet, säännölliset tarkastukset) huolimatta täitä on meilläkin ollut useampaan otteeseen. Koululle on ilmoitettu, terveydenhoitaja jakaa kotiin ohjelappusia, mutta se on sitten herran haltuun, luetaanko niitä edes, saati sitten että kaikki toimisivat ohjeiden mukaan. Nyt olen vähitellen alkanut kieltää lasta olemasta niiden kavereiden kanssa, joiden tiedän tai epäilen olevan täiden lähde. Mutta pahalta sekin tuntuu. Onko tälle mitään tehtävissä vai onko tosiaan niin, että muutaman asian suhteen ns. luovuttaneen perheen takia joissain luokissa täistä ei vaan ikinä päästä eroon?

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaatko ap, että sinun lapsesi on se, jolla on aina täitä ja jota muut pitävät tartunnan lähteenä? Kerroit, että joka kuukausi sama juttu, aina löytyy täitä.

Heh heh, hauska vitsi. Olen jutellut lähes koko luokan vanhempien kanssa ja kyllä kaikille on ihan selvää, mistä ne tulevat, kun tuolla yhdellä tytöllä näkyvät ihan päällepäin hiuksia koskematta. Ja ei kestä kauaa laskea yhteen 1+1, kun äidit alkavat vertailla, missä ao. ongelmatapaus on kulloinkin vieraillut ja mitä sen jälkeen on käynyt - yökylässä paikassa x ja koko perheellä tartunta, vierailu perheessä y ja taas tarttui. Ja olemme kaikki myös omin silmin nähneet hänen päänsä. Se KUHISEE.

Minä käyn nykyään lapseni pään läpi kerran viikossa vähintään ja huomaan siten tartunnat, joita ei tule joka kuukausi sentään vaan 1,5-3 kk välein, käytännössä lähes heti. Lisäksi täit aiheuttavat lapsellani niin älytöntä kutinaa, että tartunnan tietää käytännössä siitäkin jo. Ja heti hoidetaan pois aina.

Ap

Vierailija
82/101 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaatko ap, että sinun lapsesi on se, jolla on aina täitä ja jota muut pitävät tartunnan lähteenä? Kerroit, että joka kuukausi sama juttu, aina löytyy täitä.

Köyhä yritys.

Ei mene läpi.

Minä tunnen oikeasti perheen, joka ei hoida syöpäläisiä pois, eikä sen perheen äiti osaa kirjoittaa noin korrektia kieltä.

Tämä oli Ap:n itse kertoma asia. Hänen lapsellaan on aina täitä, ja yhtä lailla ne tarttuvat hänestä eteenpäin.

En usko että olemme kauheasti itse muita onnistuneet tartuttamaan onneksi, koska huomaan tartunnat nykyään aina niin nopeasti. Soitan aina kaikki kaverit läpi eikä kukaan lapsen kanssa edeltävänä parina viikkona leikkinyt ole ainakaan vielä kertaakaan ilmoittanut heillä olevan niitä. Sisaruksiin, lukuisiin sukulaisiin ja esim. naapurin lapsiin ei myöskään tietojeni mukaan ole tarttunut.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne täintorjunta-aineet ovat hyönteismyrkkyjä, eikä niitä ole tarkoitettu jatkuvasti käytettäväksi, varsinkaan kasvavilla lapsilla!

Jos rehtori ei tee mitään, ota yhteys koulutoimenjohtajaan, ja jos sossu ei tee mitään, ota yhteyttä sosiaalilautakuntaan. Terveydenhuollon puuttumattomuudesta voi valittaa Valviraan.

Täiperheelle on rätkäistävä koulusta erottaminen, jos ongelmaa ei hoideta pois. Tosin huostaanotto olisi selvästi lapsen kannalta parempi ratkaisu. Lyön vaikka vetoa, että tällä lapsella on myös kihomatoja ja kaikkea muuta vaivaa.

Osuit oikeaan.

En ole ap, vaan turkulainen koululaisten äiti, joka kärsii yhden perheen täi-invaasiosta.

Tällä turkulaisella 3 vuotta putkeen täitä kantaneella tytöllä on myös inkontinenssi tai virtsatulehdus,

hoitamaton tietenkin. Lapsen housuja ei pestä tai vaihdeta kuin ehkä kerran kuukaudessa.

Jotkut eivät enää päästä häntä ovestaan sisälle, koska hänestä jää väkevä ominaishaju kaikkialle, missä hän on istunut.

Lasut tai valitukset rehtorille ja kouluterveydenhoitajalle ovat olleet turhia.

Nyt äiti on ottanut tytön kokonaan pois kouluopetuksesta täiden takia.

Siis sen takia kun koulussa puututaan lapsen hygieniaan, jota äiti ei osaa hoitaa.

Oma lapseni sanoi, että tämä tyttö on itse päättänyt, ettei tule enää kouluun, eikä mene mihinkään muuhunkaan kouluun, koska siellä häntä haukutaan ja kiusataan kuitenkin hänen täidensä takia.

Äiti sanoo kuulemma tähän, että se on tytön oma valinta. Välillä tyttö itse puhuu, että haluaisi muuttaa kokonaan siihen lastenkotiin, jossa hän asui hetken ajan yli vuosi sitten,

siellä oli hänestä ihan kivaa.

Vierailija
84/101 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko jo että lapsissasi on vikaa jos saa aina täit päähän. Syytät muita vaan. Meillä pojat laittaa aina hatut hihaan eikä nuohaa muissa kiinni.

Täitä on ollut ainan kouluissa eikä koskaan meidän lapsissa ja nuorin jo 13 vuotta.

Omien vaatteiden kanssa pitää olla huolellinen.

Keskity opastamiseen äläkä syyttelyyn.

Tervetuloa opastamaan tätä perhettä, joka ei täitä hoida. Ja voit myös mielellään tuoda lapsesi istumaan päiväksi samaan tilaan lapsen kanssa, jonka päässä satoja täitä. Tarttuvat meinaan hieman helpommin, kun otuksia on niin paljon, että putoilevat päästä pöydille, vrt. ns. normitapaukset, jolloin ongelmaan yleensä on tartuttu ennen kuin se räjähtää käsiin.

Enkä pysty 100 % kontrolloimaan, mitä lapseni tekee koulupäivän aikana. Toki olen tiukentanut ohjeistusta koko ajan, kun ongelman vakavuus on selvinnyt. Mutta sekin vei aikansa. Monta kertaa ilmoitin tähän ongelmaperheeseen meiltä löytyneistä täistä, ja koska sanoivat aina hoitavansa asian, annoin lapseni leikkiä ao. tytön kanssa taas muutaman päivän kuluttua, kun tyhmänä luotin heidän hoitaneen täit pois. Aika kauan meni, ennen kuin tajusin, etteivät hoidakaan eli että täit tulivatkin aina heiltä. No, nyt tytöt eivät enää ole tekemisissä koulun ulkopuolella. Mutta koulussa ovat tietenkin.

Ap

Vierailija
85/101 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko jo että lapsissasi on vikaa jos saa aina täit päähän. Syytät muita vaan. Meillä pojat laittaa aina hatut hihaan eikä nuohaa muissa kiinni.

Täitä on ollut ainan kouluissa eikä koskaan meidän lapsissa ja nuorin jo 13 vuotta.

Kai tiesit, että pojille täitä ei lähtökohtaisesti tule niin helposti kuin tytöille, koska tosi lyhyeen tukkaan eivät edes pesi.

Vierailija
86/101 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tiesit, että pojille täitä ei lähtökohtaisesti tule niin helposti kuin tytöille, koska tosi lyhyeen tukkaan eivät edes pesi.

Nykymuoti suosii täitartuntoja, nämä tyttöjen rapunzel-pituiset hiukset.

Sota-aikana käytettiin harmaasalvaa, sitä ei kai saa enää mistään?

Hiukset myös leikattiin usein pois, jos oli paha täitartunta.

Vierailija
87/101 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännön neuvo:

pyydä tämä täipää-tyttö kylään, tee vaikka räiskäleitä.

Pöydän ääressä joku hiipii hänen taakseen ja videokuvaa hyvällä kännykällä näitä täitä.

Kerrotte lapsen äidille ja isälle, että lapsella on täitä, teillä on todiste.

Vierailija
88/101 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännön neuvo:

Pöydän ääressä joku hiipii hänen taakseen ja videokuvaa hyvällä kännykällä näitä täitä.

Ei toimi.

Minun tyttäreni teki kerran niin ja näytti syöpäläisvideon täipäälle ja hänen äidilleen.

Reaktio oli hymähtelyä ja mutinaa:

-Jaa, en mä ole vaan huomannut.

No, pitäiskö ne nyt sitten hoitaa pois... Katotaan jos mä menen apteekkiin, ni mä voin kattoo jos siellä on jotain.

Olisko sillä tosiaan öttiäisiä? En mä ole ennen nähnyt.

Meidän tytön päähän ei kyllä sitte enää saa kattoa, se on loukkaavaa.

Hän haluaa ite tarkastaa omat hiukset ja ite hoitaa ne.

Kaikilla nyt välillä täitä on.

Mitään ei tapahdu ja täiden määrä räjähtää käsiin.

Vierailija
89/101 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännön neuvo:

Useampi vanhempi on ollut tytön äitiin yhteydessä, ihan naamatusten sanonut, että tällä on täitä. Joka kerta äiti sanoo kirkkain silmin, että no voi, pitää ostaa täishampoot ja hoitaa pois. Ei kuitenkaan tee niin. Välillä me muut olemme pesseet tytön pään, mutta eihän se ongelmaa poista, kun pitäisi pestä kaikki tytön vaatteet ja petivaatteet jne. Ja kun perheessä muitakin lapsia, joiden päät samassa kunnossa. En ikinä uskonut, että tällaisia perheitä on edes olemassa, selkeästi olen aika pumpulissa kasvanut.

Ap

Vierailija
90/101 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala tilanne ap, mutta luuletteko te ihan oikeasti, että rehtori voi erottaa koulusta likaisuuden vuoksi? Rehtorin työtä ohjaa lait ja asetukset, joita hänen on noudatettava. Todella paljon painavammastakaan syystä ei oppilasta saada koulusta erotettua. Eikä se kyllä tuolle tartuttajaraukallekaan hyvää tekisi, apuahan tuo perhe tarvii ja se on sosiaaliviranomaisten hommaa.

Vierailija
91/101 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännön neuvo:

Ei toimi.

Minun tyttäreni teki kerran niin ja näytti syöpäläisvideon täipäälle ja hänen äidilleen.

Reaktio oli hymähtelyä ja mutinaa:

-Jaa, en mä ole vaan huomannut.

No, pitäiskö ne nyt sitten hoitaa pois... Katotaan jos mä menen apteekkiin, ni mä voin kattoo jos siellä on jotain.

Olisko sillä tosiaan öttiäisiä? En mä ole ennen nähnyt.

Meidän tytön päähän ei kyllä sitte enää saa kattoa, se on loukkaavaa.

Hän haluaa ite tarkastaa omat hiukset ja ite hoitaa ne.

Kaikilla nyt välillä täitä on.

Mitään ei tapahdu ja täiden määrä räjähtää käsiin.

Tutulta kuulostaa. Näiden perheiden suhtautumista ja toimintaa on vaikea ymmärtää tai edes uskoa todeksi, ellei ole itse sitä ollut todistamassa.. siksi minullakin meni niin kauan tajuta, mistä täit tulevat, kun tietenkin uskoin, että hoitavat asian, kun kerran äiti niin sanoi. En ole ennen törmännyt ihmisiin, jotka kirkkain silmin valehtelevat päin naamaa.

Ap

Vierailija
92/101 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala tilanne ap, mutta luuletteko te ihan oikeasti, että rehtori voi erottaa koulusta likaisuuden vuoksi? Rehtorin työtä ohjaa lait ja asetukset, joita hänen on noudatettava. Todella paljon painavammastakaan syystä ei oppilasta saada koulusta erotettua. Eikä se kyllä tuolle tartuttajaraukallekaan hyvää tekisi, apuahan tuo perhe tarvii ja se on sosiaaliviranomaisten hommaa.

En ole missään vaiheessa sanonut, että ko. lapsi pitäisi erottaa koulusta. Haluaisin vain, että joku tekisi jotain, jotta ongelma saataisiin ratkaistua. En tosin itsekään tiedä, mitä se jokin olisi, siksi tämän ketjun aloitinkin. Muutamia ihan hyviä neuvoja olen saanut, kiitos niistä.

Ja olen tehnyt tästä perheestä lasun juuri siksi, että saisivat apua, mutta eihän viranomaiset minulle raportoi, mitä tekevät vai tekevätkö mitään, toistaiseksi lapsi ainakin kulkee täit päässään edelleen. Ja koulun toimenpiteet lukuisista yhteydenotoista huolimatta rajoittuvat siihen, että th lähettää lasten mukana lappuja, joissa kerrotaan, miten täit hoidetaan. Olen varma, että tämän yhden perheen lapsi ei edes vie niitä lappuja kotiin asti. Ja vaikka veisi, eivät ne ole aiemminkaan johtaneet mihinkään toimenpiteisiin. Aika neuvoton olo tässä alkaa olla. Ja kurja olo kun joutuu neuvomaan lastaan välttelemään kaveriaan. Kyseinen tyttö on oikein mukava, minulla ei ole mitään häntä vastaan todellakaan. Pitää kai neuvoa lapsia kulkemaan lippis/pipo päässä hiukset piiloon sullottuina, kelistä riippumatta, aina kun näkevät kavereitaan. Ap

Vierailija
93/101 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole missään vaiheessa sanonut, että ko. lapsi pitäisi erottaa koulusta. Haluaisin vain, että joku tekisi jotain, jotta ongelma saataisiin ratkaistua. En tosin itsekään tiedä, mitä se jokin olisi, siksi tämän ketjun aloitinkin. Muutamia ihan hyviä neuvoja olen saanut, kiitos niistä.

Ja olen tehnyt tästä perheestä lasun juuri siksi, että saisivat apua, mutta eihän viranomaiset minulle raportoi, mitä tekevät vai tekevätkö mitään, toistaiseksi lapsi ainakin kulkee täit päässään edelleen. Ja koulun toimenpiteet lukuisista yhteydenotoista huolimatta rajoittuvat siihen, että th lähettää lasten mukana lappuja, joissa kerrotaan, miten täit hoidetaan. Olen varma, että tämän yhden perheen lapsi ei edes vie niitä lappuja kotiin asti. Ja vaikka veisi, eivät ne ole aiemminkaan johtaneet mihinkään toimenpiteisiin. Aika neuvoton olo tässä alkaa olla. Ja kurja olo kun joutuu neuvomaan lastaan välttelemään kaveriaan. Kyseinen tyttö on oikein mukava, minulla ei ole mitään häntä vastaan todellakaan. Pitää kai neuvoa lapsia kulkemaan lippis/pipo päässä hiukset piiloon sullottuina, kelistä riippumatta, aina kun näkevät kavereitaan. Ap

Nyt et ap anna periksi!

Me täällä lounais-Suomessa, V-H:n koulussakaan emme anna periksi.

Joukkovoimaa ja esim. kaikkien vanhempien yhtäaikainen hyökkäys terveydenhoitajan s-postiin ja rehtorin puhelimeen + jokainen tekee lasun ja vielä ilmoituksen terveysviranomaisille.

Ei täinkantajille!

Kyl jottan tarttis tehrä!

Vierailija
94/101 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

60€ kuukaudessa täihoitoihin kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt et ap anna periksi!

Me täällä lounais-Suomessa, V-H:n koulussakaan emme anna periksi.

Joukkovoimaa ja esim. kaikkien vanhempien yhtäaikainen hyökkäys terveydenhoitajan s-postiin ja rehtorin puhelimeen + jokainen tekee lasun ja vielä ilmoituksen terveysviranomaisille.

Ei täinkantajille!

Kyl jottan tarttis tehrä!

Kiitos tsempeistä! Monet ovat kovin arkoja ja pelkäävät muiden asioihin puuttumista, mutta tiedän, etten ole ainoa, joka tätä asiaa lapseni koulussa pitää pinnalla eli toivottavasti saamme yhdessä tilanteeseen parannuksen.

Lohduttavaa kuulla, etten ole ainoa samassa tilanteessa oleva/ollut, vaikka samalla tosi kurja kuulla, että muitakin samanlaisissa oloissa eläviä lapsia on.. Pahintahan tässä on kuitenkin se, että viattomat lapset joutuvat kärsimään syöpäläisistä ja niiden takia leimautumisesta. Ovat kuitenkin riittävän isoja tajuamaan, että vanhempansa laiminlyövät heitä..

Ap

Vierailija
95/101 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta lasu-ilmoitusta vaan säännöllisesti ja puhut myös ne muut vanhemmat tekemään. Ilmoitus ei ole koskaan turha, vaikka perhe olisikin jo ls-asiakas, sehän on aina uusi viesti viranomaisille että nykyinen tuki on riittämätöntä ja ongelmat jatkuvat entisenlaisina. Tosi munatonta koululta, jos eivät tee sieltä ls-ilmoituksia. Se olisi heillä velvollisuus. Voihan terkkarille laittaa painokkaan viestin, että te muut vanhemmat olette tehneet ls-ilmoituksia ja oletatte ilman muuta, että koulustakin on sellaisia lähtenyt.

Vierailija
96/101 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutta lasu-ilmoitusta vaan säännöllisesti ja puhut myös ne muut vanhemmat tekemään. Ilmoitus ei ole koskaan turha, vaikka perhe olisikin jo ls-asiakas, sehän on aina uusi viesti viranomaisille että nykyinen tuki on riittämätöntä ja ongelmat jatkuvat entisenlaisina. Tosi munatonta koululta, jos eivät tee sieltä ls-ilmoituksia. Se olisi heillä velvollisuus. Voihan terkkarille laittaa painokkaan viestin, että te muut vanhemmat olette tehneet ls-ilmoituksia ja oletatte ilman muuta, että koulustakin on sellaisia lähtenyt.

Samaa mieltä. Lastensuojeluun ilmotuksia menemään säännöllisesti ja niin kauan monen eri henkilön toimesta, että lastensuojelussa puuttuvat asiaan todella. Lastensuojelu voi ottaa lapsen/lapset huostaan ja sijottaa tämän paskaisen kodin ulkopuolelle pidemmäksikin aikaa ja tämän myötä muualle kouluun.

Vierailija
97/101 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täit ovat vertameviä loisia,

eivätkö ne tartuta infektiosairauksia siirtyessään koulussa oppilaasta toiseen?

Kauheita tautipesiä nuo peruskoulut. Ehdottomasti täihoito koulun vastuulle - jo kansanterveydellisistä syistä!

Vierailija
98/101 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täit ovat vertameviä loisia,

eivätkö ne tartuta infektiosairauksia siirtyessään koulussa oppilaasta toiseen?

Kauheita tautipesiä nuo peruskoulut. Ehdottomasti täihoito koulun vastuulle - jo kansanterveydellisistä syistä!

Virallinen totuus on, että täit ovat vaarattomia... kiusallisia, mutta vaarattomia. Terveydenhoitajat voivat tehdä täitarkastuksia, mutta kokemukseni mukaan tekevät niin vasta kun tilanne tosi paha ja jatkunut pitkään. Ja silloinkin lähinnä lähettävät lisää lappuja perheisiin. Tämä nimenomainen perhe on saanut lukuisia viestejä niin muilta vanhemmilta kuin koulusta, mutta kohauttelevat vain olkapäitään eivätkä tee mitään, kuten olen tässäkin ketjussa monesti todennut.. Ap

Vierailija
99/101 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni luokalla on yksi täipää. Oikein pahaa tekee, kun katsoo sitä raapimista,

tukka on vielä älyttömän pitkä, varmaan yli metrin.

Huomenna iltapäivällä vasta pääsen apteekkiin, siihen asti minunkin lapseni tartuttavat täitä eteenpäin:

"täit eivät ole syy olla poissa koulusta".

Vierailija
100/101 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset täit saatu ala-asteelta!

Tulivat samaan aikaan ensimmäisten läksyjen kanssa.

Minusta pysyvän täipopulaation kasvattaminen päässä olisi ihan hyvä syy erottaa oppilas koulusta.