synnytyksestä asiaa... kysymys..
Odotan toista lasta. Ensimmäisellä kerralla sain kivunlievityksenä epiduraalin ja ei muuta. Yritin kovasti " taistella" kipua vastaan synnytyksessä, mutta jouduin antamaan periksi. Koko yön valvoneena viimein 06.30 sain epiduraalin ja vauva syntyi 9.30.
Nyt olen lukenut kovasti kirjoja luonnollisesta synnytyksestä ja käynyt raskausajan joogassa ja mietin pystynkö nyt synnyttämään ilman kivunlievitystä.. ? Miten te, jotka olette synnyttäneet ilman kivunlievitystä, miten sen kestää? Muistan vaan kivusta sen, että olin niin poikki että luovutin.. Onko kamalaa synnyttää ilman kivunlievitystä? Kun olen kuullut että våhemmän tulee ongelmia jos ei laiteta epiduraalia..
Kommentit (6)
Ei ne mene saman kaavan mukaan. :) Voi olla helppo ja mukavakin synnytys, vaikket sitä odotakaan.
Täkäläisessä sairaalassa kätilö ei antanut/hommannut mitään lievitystä, vaikka kuinka pyysin. Onneksi se on jo ohi, huh!
synnytys käynnistettiin istukan vajaatoiminnan takia. Synnytykseni oli kaunis ja luomu. Akupunktio neulat rentouttaa niin että kipu vähenee kun on rentona eikä jännitä. No lopussa tuntus kyllä että kuolen mutta en onneksi pyytänyt epiduraalia..
Jos vielä osaa jotain hengitystä rentouttavia harjoituksia niin hyvä niin.
ensimmäisen lapsen synnytys kesti 15 tuntia. sain epiduraalin jonka takia homma vielä pitkittyi, en osannut puutuneena ponnistaa, ja ponnistusvaihe kesti yli tunnin.
toisen kanssa halusin kokeilla aluksi ammetta ja suihkua kivun lievitykseen, yritin saada epiduraalia mutta kätilöt eivä " uskoneet" että synnytys olisi ihan niin lähellä... kunnes ammeesta noustuani vedet meni ja puolen tunnin päästä siitä oli tuore poikavauva masun päällä. paniikki iski kun huomasin että nyt on liian myöhäistä saada mitään " lääkettä" !
kipu ei sinänsä ollu sietämätöntä, muistan vain että ponnistaminen oli helpompaa, (se kyllä tuntui!) ja nopeampaa. kaikkiaan kopuksen tulo kesti vain neljä tuntia.
ammetta voi suositella, sielä lämpimässä vedessä kivut eivät olleet kamalia. tsemppiä
niin päin mäntyä. Kivunlievityksiä kokeiltiin jos jotakin. Mm. epiduraali ei onnistunut ensimmäisellä yrittämällä. Olin poikki ja puhki ja imukupilla lapsi saatiin sinisenä maailmaan. Nyt toisen lapsen syntymä oli ihan päinvastainen! Ei mitään kivunlievitystä, itseasiassa kipu ei ollut edes kova. Toinen synnytys oli mun kohdallani helppo ja positiivinen kokemus. Onnea sinulle ja koita ajatella että myös sinun synnytyksesi voi olla helppo ja suht kivuton =)