Mistä johtuu että olen jatkuvasti ihan mustelmilla?
Minulle on aina tullut mustelmia todella herkästi, mutta nyt niitä on alkanut ilmaantumaan ihan tyhjästä. En siis muista kolauttaneeni käsiäni ja kinttujani mihinkään, mutta silti aivan järkyt mustelmat jokaisessa raajassa. Ainoa selitys olisi varmaan se, että saan nykyään mustelmia hipaisustakin tai sitten kolhin itsenäni unissani. :o
Pitäisikö mennä lääkäriin? Tosi noloa, kun näyttää oikeasti siltä että joku olisi riepotellut minua ympäriinsä ja varmaan tosi vakuuttavaa kun selitys on aina " Oho, en mä tiedä mistä toikin on tullut."
Kommentit (17)
Olen lievästi ylipainoinen, en todellakaan mikään läski (extraa n. 10kg jäi raskauden jälkeen).
Minulle sanottiin raskausaikana, että veren hyytymisessä on jotain pientä häikkää ja seuraillaan. Ei kuitenkaan seurailtu ja kun asiasta kysyin, niin sanottiin vaan että tuskin mitään on, raskaus voi aiheuttaa veren hyytymisen ongelmia. En ole sitten miettinyt asiaa sen kummemmin.
AP
Äkkiä verikokeisiin. SAATAT kärsiä verihiutaleitten erittäin alhaisesta määrästä ja se on todella riskaabeli juttu; haava väärässä paikassa ja vuodat kuiviin, tai pienikin ponnistus ja se "haava" napsahtaa aivoverisuoniin. Älä säikähdä, mutta älä myöskään aikaile tippaakaan. Heti huomenna kokeisiin. Mieheni oireili samoin ja päätyi verikokeista suoraan osastolle niin alhaisilla trombo-tasoilla, että lääkäri hämmästeli, että oli enää elossa.
Anemiaa minäkin veikkaisin. Otapa rautalisät käyttöön. Jos ei niillä tokene, niin lääkäriin.
En haluaisi sanoa tätä mutta: leukemia. :O
Verenvuototauti ilmenee jo lapsuudessa. Se ei vain "puhkea" aikuisiällä, vaan on perinnöllinen sairaus josta kärsitään koko elämän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Olen lievästi ylipainoinen, en todellakaan mikään läski (extraa n. 10kg jäi raskauden jälkeen).
Minulle sanottiin raskausaikana, että veren hyytymisessä on jotain pientä häikkää ja seuraillaan. Ei kuitenkaan seurailtu ja kun asiasta kysyin, niin sanottiin vaan että tuskin mitään on, raskaus voi aiheuttaa veren hyytymisen ongelmia. En ole sitten miettinyt asiaa sen kummemmin.
AP
10 kg läskiä altistaa jo todella isosti diabetekselle. Eli turhaan puolustelet.
Mulla on trombosyytit ollut aina tosi alhaiset. Jotain sadan hujakoissa, mutta ei lääkärit ole niitä mitenkään tutkineet kun ne on ollut aina alhaiset. Nykyään tulee hirveän isoja mustelmia raajoihin ilman syytä.
Ei lääkäri tuolle mitään tee. Mulle sanoi vanha hierojaukko mun mustelmaherkkyydestä, että mulla on heikot verisuonet. Se käski ostaa luontaistuotekaupasta hevoskastanja-tabletteja ja syödä niitä.
Ostin, ja syön niitä edelleen. Mustelmia on vähän vähemmän kuin ennen.
En kyllä ole mikään lääkäri. Eikä ollut se hierojakaan.
Ne kyllä nauraa lääkärillä ulos jos sinne menee mustelmien takia. Onko muita oireita, kuten huonokuntoisuus ja hengästyminen (tämän kyllä laittavat ylipainon piikkiin)?
Leukemia se ei välttämättä ole, vaan ITP-tauti. Pernasi on saattanut alkaa tuhota verihiutaleita, luullen niitä elimistösi vihollisiksi. Syy tähän voi löytyä esim stressistä tai runsaasta antibioottien käytöstä. Hoitona ensin kortisonikuurit ja immunoglobuliinin antaminen suoraan suoneen tai lopulta pernan poisto leikkauksessa. Se kun on tavallaan ylimääräinen elin. Terv. se samoista oireista kärsineen miehen vaimo
Vierailija kirjoitti:
Verenvuototauti ilmenee jo lapsuudessa. Se ei vain "puhkea" aikuisiällä, vaan on perinnöllinen sairaus josta kärsitään koko elämän ajan.
Trombosyytit voivat silti laskea jostain melko viattomastakin syystä (esim. flunssa).
Vierailija kirjoitti:
Ne kyllä nauraa lääkärillä ulos jos sinne menee mustelmien takia. Onko muita oireita, kuten huonokuntoisuus ja hengästyminen (tämän kyllä laittavat ylipainon piikkiin)?
Eikä naura, jos mustelmaherkkyys on selvästi muuttunut ja mustelmia tulee paljon "ei mistään".
Onko stressiä? Muistaakseni kortisolin runsas määrä herkistää mustelmien saamiselle.
Yksityispuolen lääkäri ei sitten varmasti naura asiakasta pihalle, oli oire mikä tahansa. Takuulla tutkivat, nauravat enintään kun tiliään katsovat.
Oletko ylipainoinen? Jos olet, niin diabetes.
Jos et, niin voipi olla veren hyytymistauti.
Joka tapauksessa menisin lääkäriin.