Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajan vai minun puhelimeni?

Vierailija
10.08.2017 |

Töistä käyttöön saamani puhelin meni rikki (minun syyni) ja ostin tilalle uuden omilla rahoillani. Työsuhteeni päättyy puoli vuotta tapauksen jälkeen - kenelle jää ehjä puhelin? Lakimies ei osannut sanoa juuta eikä jaata. Asiasta ei ole mainintaa työsopimuksessa ja keskustelu aiheesta edessä. Tavallaan kummankin omistukselle on perusteet.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan verrannollinen tilanne olisi, että astiakaupan myyjä vahingossa pudottaisi myytävänä olevan maljakon. Tai ravintolan tarjoilija vahingossa rikkoisi pari viinilasia siivotessaan salia. Voisiko työnantaja pyytää niistä korvausta siltä työntekijältä? Ei, koska ne oli vahinkoja. Työnantajan vakuutus korvaisi ne. 

Vierailija
22/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö vakuutusyhtiösi ylipäätään että se oli työnantajan puhelin?

Ja tietääkö työnantajasi, että hait korvausta vakuutuksesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään niin pienet omavastuut vakuutuksessa, että sieltä saa jotain kännyköitä vuosipoistojen jälkeen?

Vierailija
24/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yhdessä työpaikassa joutunut allekirjoittamaan sellaisen paperin, jossa luki että "kännykkäsopimus" ja siinä sanottiin, että työntekijä joutuu korvaamaan rikkomansa puhelimen. Ja työssä oli siis pakko ottaa vastaan se työkännykkä, se oli pakollinen työväline, jota ei saanut edes käyttää yksityispuheluihin. Se sopimus oli pakko allekirjoittaa ennen kuin sai sen työkännykän, ja työkännykän vastaanottaminen oli pakollinen osa työsuhdetta.

Luulen, että jos olisi riitauttanut asian, niin oikeudessa tuollainen "sopimus" olisi katsottu mitättömäksi. 

Vierailija
25/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

500-600 euron puhelin, ostin saman tilalle, eri värisenä vain. Olin tuohon aikaan erittäin haastavassa elämäntilanteessa, päivät menivät toisesta toiseen selvitessä enkä tajunnut ajatella asiaa sen kummemmin laittaessani hakemuksen vakuutusyhtiöön. Tietenkään en halunnut huijata ketään. 

Vierailija
26/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä mieltä työnantaja on? Silloin kun puhelimesi hajosi ja ostit uuden, puhuitko asiasta työpaikalla? Sovittiinko, että ostat uuden omista rahoistasi vai päätitkö asian ihan itseksesi?

Ainakin minun työpaikoillani siinäkin tapauksessa, etät työsuhde puhelin/läppäri hajoaa vaikkapa siksi, että se tippuu vahingossa lattialle, työnantaja korvaa uuden. En ole ikinä kuullut, että pitäisi itse ostaa uusi, vaikka rikkoutumisen voisi joku ajatella johtuvan esim. huolimattomuudesta. Vahinkoja tapahtuu. Siksi varmaan moni ihmettelee, miksi alunperinkään olet ostanut uuden itse.

Vierailija
27/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät sen rikkinäisen puhelimen pöydälle viimeisenä päivänä. Etkä kysy keneltäkään mitään.

Vierailija
28/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

HR:n edustaja se oli muistaakseni joka sanoi, että osta uusi. Voi olla, että hän ei ajatellut vastaustaan sen kummemmin? Eräällä kollegalla kävi niin, että puhelin varastettiin ja hän joutui ostamaan myös itse uuden. En tullut ajatelleeksi asiaa. Mustaa valkoisella minulla ei taida tästä olla. 

Vierailija
29/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olisin ostanut uuden ja tehnyt siitä matkalaskun.

Vierailija
30/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä 27 :) Tämä voisi olla ihan kiva ratkaisu. Sen verran on on sopimuksen ja työsuhteeni kanssa suhmuroitu, että tämä tuntuisi ihan oikeutetulta. En jää kaipaamaan työnantajaa.

Vierailija
31/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HR:n edustaja se oli muistaakseni joka sanoi, että osta uusi. Voi olla, että hän ei ajatellut vastaustaan sen kummemmin? Eräällä kollegalla kävi niin, että puhelin varastettiin ja hän joutui ostamaan myös itse uuden. En tullut ajatelleeksi asiaa. Mustaa valkoisella minulla ei taida tästä olla. 

Olen se, joka kysyi että onko mustaa valkoisella. En kysynyt sitä siksi, että sinua hyödyttäisi että olisi mustaa valkoisella. Mielestäni sinun kannalta on parempi, että ei ole vaan asia on sanottu suullisesti. TYÖNANTAJA ei nimittäin voi vedota nyt siihen, että olisi mustaa valkoisella siitä, että "osta uusi" olisi jotenkin verrannollinen vahingonkorvausvaatimukseen. He eivät voi todistaa, että sinun ostama puhelin olisi heidän. Koska jokaisen yksityishenkilön itselleen itse ostaman puhelin on sen yksityishenkilön oma, niin jos joku muuta väittää, niin hän joutuu todistamaan väitteensä. Jos työnantajasi väittää, että sinun itse ostama puhelin on heidän, niin he joutuvat jotenkin todistamaan että se on heidän? Millä he sen todistavat? Eivät millään, jos asiasta ei ole mitään mustaa valkoisella.

Vierailija
32/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikoin puhelimen siis vahingossa - meni pesukoneeseen. Kysyin mitä teen - sanoivat, että osta uusi. Ostin, sen kummemmin asiaa miettimättä. Firmassa on sittemmin tehty epäreilua vilunkipeliä soppareiden kanssa, minkä seurauksena luottamukseni heihin on mennyt ja yritän pohtia itselleni selkeän kannan ennen kuin keskustelen asiasta virallisesti heidän kanssaan vielä ennen lähtöäni maanantaina. 

Mielestäni työantajasi toimi juridisesti väärin sanomalla vain että osta uusi.

Heidän olisi pitänyt joka ostaa sinulle uusi tai esittää sinulle vahingonkorvausvaatimus, ja olisit voinut sitten hakea kotivakuutuksesta ne korvausrahat, koska puhelimen rikkimeneminen oli mielestäni sellainen vahinko, jonka kotivakuutuskorvaa. Mutta vakuutus ei korvaa mitään ellei prosessia ole hoidettu asianmukaisesti, et voi vain lähettää uuden ostokuittia vakuutusyhtiöön.

Suomessahan tavaran omistussuhde on ensin sillä puhelinkaupalla (vaikkapa Gigantti). Sitten kun puhelimen ostaa, niin omistussuhde siirtyy kaupan yhteydessä ostajalle (sinä). Ellet lahjoita puhelinta työnantajalle tai anna sitä sovitusti vahingonkorvauksena, niin sinä omistat sen puhelimen edelleen. 

No tässä on ap:kin menetellyt vähän tyhmästi kun ei ole kysynyt heti tarkemmin. Jos minun duunipuhelimeni menisi rikki, niin kyllä minunkin esimieheni sanoisi, että osta uusi. Sillä hän tarkoittaisi, että mene itse kauppaan ja hae sitten raha takaisin kulukorvauksista. Näin meillä toimitaan.

Uusi puhelin on silti ap:n kun sitä ei kerran ole firma maksanut ja vanha rikkoutui vahingon seurauksena.

Vierailija
33/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikoin puhelimen siis vahingossa - meni pesukoneeseen. Kysyin mitä teen - sanoivat, että osta uusi. Ostin, sen kummemmin asiaa miettimättä. Firmassa on sittemmin tehty epäreilua vilunkipeliä soppareiden kanssa, minkä seurauksena luottamukseni heihin on mennyt ja yritän pohtia itselleni selkeän kannan ennen kuin keskustelen asiasta virallisesti heidän kanssaan vielä ennen lähtöäni maanantaina. 

Mielestäni työantajasi toimi juridisesti väärin sanomalla vain että osta uusi.

Heidän olisi pitänyt joka ostaa sinulle uusi tai esittää sinulle vahingonkorvausvaatimus, ja olisit voinut sitten hakea kotivakuutuksesta ne korvausrahat, koska puhelimen rikkimeneminen oli mielestäni sellainen vahinko, jonka kotivakuutuskorvaa. Mutta vakuutus ei korvaa mitään ellei prosessia ole hoidettu asianmukaisesti, et voi vain lähettää uuden ostokuittia vakuutusyhtiöön.

Suomessahan tavaran omistussuhde on ensin sillä puhelinkaupalla (vaikkapa Gigantti). Sitten kun puhelimen ostaa, niin omistussuhde siirtyy kaupan yhteydessä ostajalle (sinä). Ellet lahjoita puhelinta työnantajalle tai anna sitä sovitusti vahingonkorvauksena, niin sinä omistat sen puhelimen edelleen. 

No tässä on ap:kin menetellyt vähän tyhmästi kun ei ole kysynyt heti tarkemmin. Jos minun duunipuhelimeni menisi rikki, niin kyllä minunkin esimieheni sanoisi, että osta uusi. Sillä hän tarkoittaisi, että mene itse kauppaan ja hae sitten raha takaisin kulukorvauksista. Näin meillä toimitaan.

Uusi puhelin on silti ap:n kun sitä ei kerran ole firma maksanut ja vanha rikkoutui vahingon seurauksena.

No joo, totta. Olen minäkin ollut töissä pienessä firmassa, jossa kaikki työvälineet piti mennä itse kaupasta ostamaan, ja laittaa sitten kuitin työnantajalle, joka siirsi rahat minun tilille. Ärsyttävää oli se, että piti ensin olla omaa rahaa sen verran, että sai ne ostettua, mutta toisaalta ei kyse ollut mistään tuhansista euroista. Silloin tosin kyllä sanottiin ihan selvästi, että laita sitten "lasku" sihteerille. 

Mutta jos mentäisiin oikeuteen riitelemään ap:n tapauksesta (siis ap ja työnantaja menisi) niin oikeus katsoisi, että ap on työntekijänä haavoittuvammassa asemassa kuin työnantaja, joten todistustaakka olisi työnantajalla ja suurempi vastuu esim. selvistä työohjeista olisi työnantajalla. Ap voittaisi riidan.

Vierailija
34/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

500-600 euron puhelin, ostin saman tilalle, eri värisenä vain. Olin tuohon aikaan erittäin haastavassa elämäntilanteessa, päivät menivät toisesta toiseen selvitessä enkä tajunnut ajatella asiaa sen kummemmin laittaessani hakemuksen vakuutusyhtiöön. Tietenkään en halunnut huijata ketään. 

Ilmoititko vakuutusyhtiölle, että kyseessä on firman puhelin, joka sinun on korvattava. Paljonko oli firman (kirjallinen) vahingonkorvausvaatimus käytetystä kännykästä? Tarvitsit sen varmaankin vakuutusyhtiölle korvaushakemukseen.

Vähän tämä nyt näyttää kyllä siltä, että olet korvannut huolimattomuudellasi rikkomasi firman kännykän ostamalla firmalle uuden kännykän. Silloin tuo kännykkä on firman.

Jos taas ilmoitit vakuutusyhtiölle laittaneesi oman kännykkäsi pesukoneeseen, tuli tehtyä vakuutuspetos.

Firmakaan ei vaikuta kovin asialliselta, jos se nillittää kännykän rikkoutumisesta vahingossa, mutta olet itse sotkenut asioita yhtä lailla. Yksinkertaisinta on antaa se ostamasi kännykkä firmalle ja kärsiä oppirahat maksetuksi.

Vierailija
35/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap katso tämä linkki:

http://www.lakineuvo.fi/lakineuvo/140/vahingonkorvaus-työntekijän-vastu…

Siellä on lakitekstiä aiheesta työntekijä rikkoo työnantajan omaisuutta. 

Työntekijällä ei ole korvausvelvollisuutta ellei rikkominen ollut tahallista tai johtunut törkeästä huolimattomuudesta (esim. pahasti kännissä törttöillyt). Työnantajalla on ns. isännänvastuu työntekijän tahattomasti /huolimattomuudella aiheuttamista vahingoista niin asiakkaiden omaisuudelle kuin työnantajan omaisuudelle.

Jos työnantaja alkaa vit*uilemaan sinulle asiasta ja vaatimaan sitä puhelinta itsellesi, niin vetoa lakiin. Itse ilmoittaisin samalla, että työnantajan vaatimus saada sinun itse ostama puhelin on työpaikkakiusaamista ja viet sen oikeuteen.

Vierailija
36/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoititko vakuutusyhtiölle, että kyseessä on firman puhelin, joka sinun on korvattava. Paljonko oli firman (kirjallinen) vahingonkorvausvaatimus käytetystä kännykästä? Tarvitsit sen varmaankin vakuutusyhtiölle korvaushakemukseen.

Vähän tämä nyt näyttää kyllä siltä, että olet korvannut huolimattomuudellasi rikkomasi firman kännykän ostamalla firmalle uuden kännykän. Silloin tuo kännykkä on firman.

Jos taas ilmoitit vakuutusyhtiölle laittaneesi oman kännykkäsi pesukoneeseen, tuli tehtyä vakuutuspetos.

Firmakaan ei vaikuta kovin asialliselta, jos se nillittää kännykän rikkoutumisesta vahingossa, mutta olet itse sotkenut asioita yhtä lailla. Yksinkertaisinta on antaa se ostamasi kännykkä firmalle ja kärsiä oppirahat maksetuksi.

No ei todella kannata antaa sitä itse ostamaa kännykkää pomolle. Se rikkinäinen pitää tietenkin palauttaa pomolle. Ap:n työnantaja ei ollut esittänyt kirjallista vahingonkorvausvaatimusta, niin näin ollen ap:n ei voida katsoa korvanneen vahinkoa ostamalla työnantajalle uuden puhelimen, kun mitään vahingonkorvausvaatimustakaan ei voida osoittaa esitetyn.

Totta on että ap on sotkenut omia asioitaan vakuutusyhtiönsä suuntaan, mutta se ei kuulu työnantajalle.

Vierailija
37/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja esittää työntekijälleen laittomia vaatimuksia (tässä tapauksessa laiton korvausvaatimus) niin työntekijä voi viedä asian eteenpäin epäasiallisena kohteluna. 

Kannattaa ap jatkoelämää varten muistaa, että yleensäkin elämässä kuka tahansa voi periaatteessa esittää vaikka mitä vaatimuksia, esim. vahingonkorvausvaatimuksia. Vaatimus ei vielä tarkoita sitä, että vaatimukseen on pakko suostua. Sinä joko hyväksyt vaatimuksen tai sitten et hyväksy, vaan kieltäydyt vaatimuksesta. Kaikkeen ei todellakaan kannata suostua mitä joku vatipää keksii vaatia.

Vierailija
38/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikassa käsky osta uusi tarkoittaisi käy kaupassa ja laita lasku. Samoin on kaikkien muidenkin henkilökohtaisten tarvikkeiden laita. Itse ne ostetaan, mutta työnantajan rahoilla.

Vierailija
39/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä veisin oman oikeusturvani takia sen rikkinäisen puhelimen takaisin sille jolta sen alunperin sainkin (hr-sihteeri tms). Ja vaatisin ehdottomasti samalla kirjallisen kuittauksen siitä, että palautin sen työnantajan puhelimen. Päiväys kyseiselle päivälle ja molempien allekirjoituksen. Näin kukaan ei enää voi vedota, että olisit vaikka varastanut sen puhelimen (mikä voi tapahtua, jos vain jätät sen lähtiessä työpöydälle). Olen vaatinut tuon kuittauksen itse aina, vaikka mitään ongelmia ei ole koskaan ollut edes syytä pelätä, se on vain ihan perusrutiini minulle. 

Siitä sinun itse ostamasta uudesta kännykästä en sen sijaan sanoisi oma-aloitteisesti mitään. Jos työnantaja alkaisi vaatimaan, että he haluavat sen itselleen, niin ensin pyytäisin vaatimuksen kirjallisena perusteluineen ja pykälineen, että mihin lakiin vetoavat siinä kun vaativat sinun ostamaa omaisuutta itselleen. Todennäköisesti homma ratkeaisi jo tällä, koska he eivät keksisi kirjalliseen vaatimukseen mitään pykäliä. Minua on yritetty huijata työnantajani taholta pari kertaa, ja olen joka kerta saanut homman ratkemaan sanomalla, että laittakaa vaatimus minulle kirjallisesti perusteluineen ja pykälineen, mihin vetoavat. Koskaan en ole saanut kirjallista vaatimusta eikä asiaan ole koskaan uudelleen palattu.

40/41 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Eli olet ostanut osan kännykästäsi vakuutusrahoilla, jotka sait TYÖPAIKAN omistamasta kännykästä?

Jopa olet asiaa sotkenut, ei voi muuta sanoa.

Koska osa kännykästäsi on siis rahoitettu ikäänkuin työnantajallesi kuuluvilla rahoilla (en tosin edes ymmärrä, miten ihmeessä vakuutusyhtiö maksoi sinulle ne korvaukset, vaikka kännykkä on työnantajasi omaisuutta, sinä itse asiassa syyllistyit tuossa vakuutuspetokseen), on sinun annettava kännykkäsi työnantajallesi, jos hän sitä vaatii.

Sori, mutta itsepä sotkit asiaa.

Todellisuudessa se olisi ollut työnantajasi asia hakea korvaukset ja antaa sinulle uusi kännykkä. Vahinkoja sattuu aivan kaikille, ja niiden varalta firmoilla on vakuutukset. Jos työnantajasi edellyttää sinulta työkännykkää, sen hommaaminen ja työkäytön maksaminen ON ja pysyy ehdottomasti työnantajan vastuulla!

Tuossa menee seksisin kaksi eri asiaa. Tosiaan vain puhelimen omistaja voi hakea itselleen korvausta, ap olisi ehkä voinut hakea vakuutuskorvausta maksaakseen työnantajalle rikkoutuneen puhelimen. Mutta tuo vakuutussotku ei tee uudesta puhelimesta työnantajan omaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan