Työnantajan vai minun puhelimeni?
Töistä käyttöön saamani puhelin meni rikki (minun syyni) ja ostin tilalle uuden omilla rahoillani. Työsuhteeni päättyy puoli vuotta tapauksen jälkeen - kenelle jää ehjä puhelin? Lakimies ei osannut sanoa juuta eikä jaata. Asiasta ei ole mainintaa työsopimuksessa ja keskustelu aiheesta edessä. Tavallaan kummankin omistukselle on perusteet.
Kommentit (41)
Yksi ainoa kysymys: kenen omistama se puhelin oli, jonka olet saanut käyttöösi?
Palautat töihin töistä saamasi puhelimen. Et kai heittänyt sitä pois?
Ylipäätään miksi ostit kun töistäkin olisit saanut uuden?
Hmm. Lähtökohtaisesti tuo ostamasi puhelin on sinun oma, mutta sinulla saattaa olla työnantajaa kohtaan vahingonkorvausvelvollisuus siitä rikkomastasi kännykästä. Useimmat työnantajat ei kuitenkaan vaadi työntekijää korvaamaan rikkoutunutta puhelinta. Joissakin firmoissa työntekijä joutuu allekirjoittamaan paperin saadessaan työkännykän, ja siinä paperissa lukee että työntekijä on korvausvelvollinen rikkoessan kännykän. Tällöin kuitenkin vahingonkorvauksen määrä ei välttämättä ole uuden puhelimen ostohinta vaan jotain vähemmän, ja työntekijän kotivakuutus saattaa hyvin kattaa sen vahingonkorvauksen. Useimmat työnantajat ei kylläkään siis vaadi korvausta, vaikka tuollainen allekirjoitettu sopimuspykälä olisikin, kohtuullisuussyistä nääs, sen allekirjoituksen ja sopimuksen päämäärä on vain teroittaa työntekijälle että kännykästä pitää pitää hyvä huoli. Se ostamasi puhelin on kuitenkin sinun, ellet ole nimenomaisesti sopinut (suullisesti tai kirjallisesti) kattavasi vahingonkorvausvelvoitetta ostamalla sen kännykän työnantajalle.
No kyllä sinun maksamasi puhelin on sinun. On minullakin käytössäni ihan oma puhelin, ainoastaan liittymä on työnantajan. En halunnut työnantajan tarjoamaa puhelinta.
Ei tässä tavallaan rikki menneellä ole merkitystä. Rikki menneestä haetaan korvausta vakuutuksesta. Välillä voi työntekijällä käydä vahinko, korvausvelvollisuudesta pitäisi olla sovittu jotain, jos sellainen velvollisuus olisi. Ellet siis ihan seinään heittänyt puhelinta. Eli työantajan olisi pitänyt hoitaa sinulle uusi puhelin. Kun nyt teit sen itse, niin se on sinun omaisuuttasi.
t. hr
Hän sanoi: Minun syyni. Työnantajan työvälineiden tahallinen rikkominen aiheuttaa korvausvelvollisuuden, siksi hän osti uuden tilalle omilla rahoillaan.
Jos sait töistä puhelimen, se on yleensä työpaikan omaisuutta, eli lähtiessä palautettava. Kai sinulla on hajonnut tallessa? Jos on, palautat sen.
Ihmettelen vain, miksi et kysynyt töistä ohjeita tilanteeseen, kun puhelin hajosi? Meillä ainakin hajonneen tilalle hankitaan uusi.
Vierailija kirjoitti:
Hän sanoi: Minun syyni. Työnantajan työvälineiden tahallinen rikkominen aiheuttaa korvausvelvollisuuden, siksi hän osti uuden tilalle omilla rahoillaan.
Ap ei väittänyt että rikkoi tahallisesti, on saattanut rikkoa myös vahingossa.
Rikoin puhelimen siis vahingossa - meni pesukoneeseen. Kysyin mitä teen - sanoivat, että osta uusi. Ostin, sen kummemmin asiaa miettimättä. Firmassa on sittemmin tehty epäreilua vilunkipeliä soppareiden kanssa, minkä seurauksena luottamukseni heihin on mennyt ja yritän pohtia itselleni selkeän kannan ennen kuin keskustelen asiasta virallisesti heidän kanssaan vielä ennen lähtöäni maanantaina.
Rikki mennyt puhelin on tallessa härpäkkeineen päivineen.
Vierailija kirjoitti:
Rikoin puhelimen siis vahingossa - meni pesukoneeseen. Kysyin mitä teen - sanoivat, että osta uusi. Ostin, sen kummemmin asiaa miettimättä. Firmassa on sittemmin tehty epäreilua vilunkipeliä soppareiden kanssa, minkä seurauksena luottamukseni heihin on mennyt ja yritän pohtia itselleni selkeän kannan ennen kuin keskustelen asiasta virallisesti heidän kanssaan vielä ennen lähtöäni maanantaina.
Kuulutko ammattiliittoon? Kysy liiton juristi mukaan neuvotteluihin tueksesi.
Vierailija kirjoitti:
Rikoin puhelimen siis vahingossa - meni pesukoneeseen. Kysyin mitä teen - sanoivat, että osta uusi. Ostin, sen kummemmin asiaa miettimättä. Firmassa on sittemmin tehty epäreilua vilunkipeliä soppareiden kanssa, minkä seurauksena luottamukseni heihin on mennyt ja yritän pohtia itselleni selkeän kannan ennen kuin keskustelen asiasta virallisesti heidän kanssaan vielä ennen lähtöäni maanantaina.
Mielestäni työantajasi toimi juridisesti väärin sanomalla vain että osta uusi.
Heidän olisi pitänyt joka ostaa sinulle uusi tai esittää sinulle vahingonkorvausvaatimus, ja olisit voinut sitten hakea kotivakuutuksesta ne korvausrahat, koska puhelimen rikkimeneminen oli mielestäni sellainen vahinko, jonka kotivakuutuskorvaa. Mutta vakuutus ei korvaa mitään ellei prosessia ole hoidettu asianmukaisesti, et voi vain lähettää uuden ostokuittia vakuutusyhtiöön.
Suomessahan tavaran omistussuhde on ensin sillä puhelinkaupalla (vaikkapa Gigantti). Sitten kun puhelimen ostaa, niin omistussuhde siirtyy kaupan yhteydessä ostajalle (sinä). Ellet lahjoita puhelinta työnantajalle tai anna sitä sovitusti vahingonkorvauksena, niin sinä omistat sen puhelimen edelleen.
Maksamasi puhelin on sinun. Se rikkinäinen on firman, sen saatat joutua pahimmassa tapauksessa korvaamaan mutta et tuolla omalla uudellasi ellet erikseen pyri tilannetta siten järjestelemään.
Olin yhteydessä liiton lakimieheen, joka ei osannut sanoa mitään.
Sain osan hinnasta korvattua kotivakuutuksesta.
Tuo viimeinen 12/12 kappale kuulostaa hyvältä ja järkeenkäyvältä.
Sinun ostama puhelin on sinun.
Sinun tulee kuitenkin palauttaa se rikkinäinen työnantajalle, koska se on työnantajan. He voivat tehdä sinulle halutessaan vahingonkorvausvaatimuksen, johon joko suostut tai et. Suosittelen soittamaan vakuutusyhtiöön siinä vaiheessa.
Sanoiko työnantaja sinulle että "osta uusi" suullisesti vai meilillä? Onko siitä jossain mustaa valkoisella?
Oliko sanoja joku esimiesasemassa oleva vai esim. taloussihteeri?
Kaivapa esille kaikki allekirjoittamasi työpaikan dokumentit ja etsi niistä tietoa työvälineistä ja vahingonkorvauksista.
Onko ostamasi puhelin paljonkin kalliimpi kuin se edellinen?
Sinun ostamasi puhelin on tietenkin sinun. Se rikki mennyt on työnantajan. Onko työnantaja muka tuosta jotakin vääntänyt ?
Hmm. Eli olet ostanut osan kännykästäsi vakuutusrahoilla, jotka sait TYÖPAIKAN omistamasta kännykästä?
Jopa olet asiaa sotkenut, ei voi muuta sanoa.
Koska osa kännykästäsi on siis rahoitettu ikäänkuin työnantajallesi kuuluvilla rahoilla (en tosin edes ymmärrä, miten ihmeessä vakuutusyhtiö maksoi sinulle ne korvaukset, vaikka kännykkä on työnantajasi omaisuutta, sinä itse asiassa syyllistyit tuossa vakuutuspetokseen), on sinun annettava kännykkäsi työnantajallesi, jos hän sitä vaatii.
Sori, mutta itsepä sotkit asiaa.
Todellisuudessa se olisi ollut työnantajasi asia hakea korvaukset ja antaa sinulle uusi kännykkä. Vahinkoja sattuu aivan kaikille, ja niiden varalta firmoilla on vakuutukset. Jos työnantajasi edellyttää sinulta työkännykkää, sen hommaaminen ja työkäytön maksaminen ON ja pysyy ehdottomasti työnantajan vastuulla!
Vierailija kirjoitti:
Olin yhteydessä liiton lakimieheen, joka ei osannut sanoa mitään.
Sain osan hinnasta korvattua kotivakuutuksesta.
Tuo viimeinen 12/12 kappale kuulostaa hyvältä ja järkeenkäyvältä.
Missä liitossa on noin paska lakimies? Mä en todellakaan jäsenmaksua maksavana asiakkaana hyväksyisi tuollaista vastausta. On liiton tehtävä etsiä asiaan vastaus. Jessus sentään mitä sitä saakin lukea :D
Monenko sadan puhelimesta tässä nyt on oikein kyse?
Tämä nyt ei auta sinua yhtään, mutta pakko kysyä: miksi ostit omilla rahoillasi uuden?