Mielenterveyslääkkeiden vaikutus ulkonäköön
Oletteko huomanneet muutoksia? Ystävä sai lääkityksen lihoi, näyttää 20 v vanhemmalta ja silmät seisoo päässä.
Kommentit (25)
Riippuu paljon siitä millaista lääkettä ja mihin vaivaan syö. "Normaalin" masennuslääkityksen ei pitäisi kyllä laittaa silmiä seisomaan päässä. Mutta mitä vaikeampi ongelma, sitä tujummat lääkkeet vissiin.
Joo, kyllähän monesta lääkkeestä tulee jähmeyttä ja henkilö on ihan pihalla. Toisaalta psykooosi tai skitsofrenia hoitamattomanakin tekee hallaa ulkonäölle.
Psykoosilääkkeet turvottavat,lisäävät makeanhimoa.
Painoa tullut lähes 20 kg :( Kyllähän se vituttaa kun juuri eilenkin piti ostaa koon 38 farkkushortsit. Vielä kaksi vuotta sitten 34 farkkushortsit olivat liian isot.
Lihoin hieman. Muuten olomuoto siistiytyi ja skarppaantui kun jaksoin taas pitää huolta sekä omasta ulkomuodosta että asunnon siivouksesta. En enää haissut vanhalle hielle ja ties mille
söin mielialalääkettä reilu vuosi sitten noin puoli vuotta ja paino putosi 50kg--->46,5kg. Ja paino pysynyt tuossa lukemassa vaikka lopettamisesta vuosi ja ylikin.
Masentaa kirjoitti:
Riippuu paljon siitä millaista lääkettä ja mihin vaivaan syö. "Normaalin" masennuslääkityksen ei pitäisi kyllä laittaa silmiä seisomaan päässä. Mutta mitä vaikeampi ongelma, sitä tujummat lääkkeet vissiin.
No jaa, ei se niin outoa silmien seisomista ole kuin jollain tujusti antipsykooteilla lääkityillä, mutta kyllä mä tiedän pari ihan masennuslääkkeitä syöviä, joista on tullut jotenkin entiseen itseensä verrattuna henkisesti poissaolevan oloisia, ja siksi usein tuijottavat oudosti jotain samaa paikkaa.
Mulla hävisi makeanhimo täysin. Olen paljon pirtämpi ja olen jaksanut aloittaa liikunnan taas pitkän tauon jälkeen.
Jotkut masennuslääkkeet on pahamaineisia painnonnousuriskin suhteen. Itse sain kerran mirtatsapiinia, ja vuodessa ennen 56-kiloisesta naisesta tuli 90-kiloinen. Lääke itse asiassa vaihdettiin toiseen tämän ongelman takia, joka kuulemma on hyvin yleinen ko. lääkkeellä joka harmi kyllä taas on muuten erinomainen lääke niillekin, joille muut masennuslääkkeet aiheuttaa vahvoja sivuvaikutuksia.
Jotkut antipsykootit/neuroleptit, joita nykyään käytetään myös masennuksen ja unettomuuden hoidossa eikä vain skitsofrenian tai psykoosin hoidossa, saattavat myös aiheuttaa voimakasta nesteturvotusta sekä esim. pakkoliikkeitä kuten kielen tahdonvastaista lipomista tai tuijottavaa katsetta.
Vierailija kirjoitti:
Masentaa kirjoitti:
No jaa, ei se niin outoa silmien seisomista ole kuin jollain tujusti antipsykooteilla lääkityillä, mutta kyllä mä tiedän pari ihan masennuslääkkeitä syöviä, joista on tullut jotenkin entiseen itseensä verrattuna henkisesti poissaolevan oloisia, ja siksi usein tuijottavat oudosti jotain samaa paikkaa.
Tuo tulee monella aluksi kun keho tottuu ja sitten osa lääkkeistä väsyttää hirveästi. Yleensä tasoittuu parissa kolmessa viikossa ja jos ei on syytä vaihtaa lääkitystä.
Masentaa kirjoitti:
Kyllähän ne saattavat lihottaa. Osaksi voi johtua nesteen kertymisestä ja turvotuksesta ja osaksi ruokahalun kasvusta. Itsellä ainakin tuli 10 kiloa nopeasti lisää. Se johtui nimenomaan siitä, etten yhtäkkiä hallinnut syömisiäni enää yhtään. Sain ahmimiskohtauksia, joissa söin aivan järjettömiä määriä sokeria ja rasvaa täynnä olevia ruokia. Vasta kun lopetin lääkkeiden käytön jokin naksahti kohdilleen aivoissa syömisten suhteen ja sain pikkuhiljaa pidettyä normaaleista ruokailutottumuksista kiinni ja ahmimiskohtaukset loppuivat.
Itse olen syönyt Cipralexia (SSRI) lääkettä vuodesta 2006,eikä taatusti kukaan uskoisi sitä päälle päin.
Ei ole koskaan ollut mitään sivuvaikutuksia.
40kg tullut painoa lisää. Alipainoisesta reilusti ylipainoiseksi. Kyllä vituttaa... mutta pakko syödä noita kun muuten oon psykoottinen, itseäni vahingoittava, itsemurha-altis ihmisraunio. Onneksi nykyisten lääkkeiden ei _pitäisi_ lisätä enää painoa.
Mt ongelmat muuttaa myös ulkonäköä, joten mitä väliä.
Mirtatsapiini erityisesti on pahamaineinen lihottava lääke. Harmi kyllä, koska se muuten on tehokas ja sopii usein niillekin jotka muista lääkkeistä saa ikäviä sivuvaikutuksia. Se ei ole SSRI-, vaan ns SNRI-lääke. Itse kun sain tuota, niin ensi kertaa masennus helpotti, mutta vuodessa tuli 35 kiloa painoa täysin hallitsemattomaksi käyneen ahmimisen takia. Sen takia lääke oli pakko lopettaa, koska lihavuuden fyysiset haitat alkoi käydä niin suureksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syönyt Cipralexia (SSRI) lääkettä vuodesta 2006,eikä taatusti kukaan uskoisi sitä päälle päin.
Ei ole koskaan ollut mitään sivuvaikutuksia.
Tämä on kuin mun kirjoitus, vuosilukukin täsmää ja sama lääke, ei siis minkäänlaisia sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mirtatsapiini erityisesti on pahamaineinen lihottava lääke. Harmi kyllä, koska se muuten on tehokas ja sopii usein niillekin jotka muista lääkkeistä saa ikäviä sivuvaikutuksia. Se ei ole SSRI-, vaan ns SNRI-lääke. Itse kun sain tuota, niin ensi kertaa masennus helpotti, mutta vuodessa tuli 35 kiloa painoa täysin hallitsemattomaksi käyneen ahmimisen takia. Sen takia lääke oli pakko lopettaa, koska lihavuuden fyysiset haitat alkoi käydä niin suureksi.
Mulla on tullut itselleni muutama molo, ja paino ei tipu millään. Nyt oot kokoajan neuroottisesti tuijotella syömisiään ja juosta puntarilla. Eipä näillä kelan sairastavilla koko vaatekaappia ole varmaa uusia ja toivottavasti joskus kun lääkkeet lopetan niin painokin alkaa tippua.
Vierailija kirjoitti:
Mirtatsapiinin yksi pahimmista oireista on hällä väliä muutos. Eli heräät aamulla pirteänä mutta et nouse ylös tai tee mitään koska et jaksa välittää. Sitten lopulta kun on pakko päästä vessaan käyt sielä ja istut sohvalle ha tuijotat seinää loppupäivän. Tunnen useita itseni mukaanlukien jolle tämä käynyt ja siksi vaihdettu lääkettä. Pahin on tuossa se että tiedät että pitäisi tehdä asioita mutta ei vaan jaksa kiinnostaa. Kaveri sai tätä raskauden jälkeen ja vieressä huusi nälkää ja märkiä vaippoja vauva ja kaveri ei tehnyt mitään kun ei kiinnostanut. Vaihtoivat lääkettä ja yhtäkkiä taas alkoi kiinnostamaan eli rakasti ja välitti lapsestaan mutta lääke esti ensin.
Paino on ennallaan ja alle bmi 25 ja koska nyt pystyn nukkumaan näytän myös pirteämmältä. Iho ei ole enää harmaa väsymyksestä. Ainoa muutos on pieni pömppä alavatsalla, turvotusta on hieman.