Rypsiöljyä vauvanruokaan?
Laitatteko te vauvanruokaan rypsiöljyä sekaan? Katselin tossa valmiita soseruokia (lähinnä lihasoseita), niin lähes kaikkiin oli lisätty rypsiöljyä.
Onkohan se hyväksi vauvoille vai ei?
Kommentit (3)
Meidän neuvolantäti myös sanoi, että kannattaa laittaa rypsiöljyä omiin soseisiin myös, sillä auttaa suolta vatsantoiminnassa. Määrästä ei ollut puhetta, mutta oletan että samansuuntaisesti kuin yllä (n 1tl/annos)
Precious
Kävin 9 kk ikäisen vauvan kanssa ravintoterapeutilla ja kyselin mm. tästä rasva-asiasta. Minulle oli jokunen sanonut, että " kai laitat rasvaa vauvan ruokiin, kun teet itse" . Imetin 9 kk ja vauva kasvoi todella hyvin, enkä ollut lisännyt ruokiin rasvaa. Olin lueskellut, että hyvin kasvava vauva ei tarvitse lisärasvaa, kun äidinmaidossa on sitä riittävästi (mikäli äiti syö normaalisti).
Kerroin ravintoterapeutille tästä ja sain siunauksen, että olin tehnyt oikein. Ei ollut syytä lisätä rasvaa, kun vauvan paino nousi hienosti ja hän sai rintamaitoa.
En kylläkään tiedä, että onko korvikkeissa sitten rasvaa vähemmän vai enemmän eli mikä tilanne on silloin.
Imetyksen päätyttyä aloitin lisäilemään ruokiin rasvaa. Sain ohjeeksi laittaa 4 tl/päivä kylmäpuristettua rypsiöljyä. Vauva on maitoallerginen, joten tämä 4 tl on määrätty sitä ajatellen. Tavallisia maitotuotteita käyttävillä voi lisättävän rasvan määrä olla jotain muuta, siihen en osaa sanoa.
Anselmi
itsetehtyihin ruokiin olisi lisättävä öljyä/rasvaa. Itse lisään n.1tl per ateria. Kyllähän vauvan ruoat on tosi vähärasvaisia, joten eiköhän se lisärasva ole tarpeen. En tiedä miten sitten jos lapsi juo paljon korviketta, onkohan siinä rasvaa niin paljon ettei ruokaan tarvitse lisätä... Meillä kun kelpaa vain rintamaito, joten en tiedä noista korvike asioista.