Jos postipakettia säilytetään postissa 10.08 asti niin voiko sen paketin siis noutaa vielä 10.08?
Kommentit (34)
Sä kysyt siis että jos kauniin naisen hiukset ovat hartoille asti, ovatko ne hiukset hartoille asti. Jos hammasharja on punainen, onko se punainen...
Miksi epäilet tuota tietoa. Meinaatko, että jos haet pakettiasi 10.8. postivirkailija sanoo, että hävitimme sen eilen, kun et tullut tänään hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta älä jätä iltaan.
Voi hakea illallakin. Paketti laitetaan takaisinlähetykseen vasta toimipisteen sulkeuduttua tai seuraavana aamuna ennen avaamista.
Mielestäni vastaavissa päivämääräasioissa olisi selkeämpää sanoa että viimeinen säilytyspäivä jne.
Nyt saa aina arvailla että jos sanotaan että siihen ja siihen päivään asti, että lasketaanko se viimeinen päivä mukaan vai ei...
Vierailija kirjoitti:
Sä kysyt siis että jos kauniin naisen hiukset ovat hartoille asti, ovatko ne hiukset hartoille asti. Jos hammasharja on punainen, onko se punainen...
Miksi epäilet tuota tietoa. Meinaatko, että jos haet pakettiasi 10.8. postivirkailija sanoo, että hävitimme sen eilen, kun et tullut tänään hakemaan.
Luulenpa, että ap pohtii lähetetäänkö paketti takaisin 10.8. vai vasta 11.8.
Noin pitkän säilytysajan aikana sen on yleensä joku jo avannut ja ottanut arvotavarat paketista.
Kylläpä se on nykyään tarkkaa, jos pakettien säilytysaikakin ilmoitetaan minuutin tarkkuudella.
No TOASilla tuo päivämääräperiaate, joka tuntuu kaikille muille olevan täysin selvä, on ainakin täysin tuntematon. Tiedotetaan asukkaille, että jokin asia on käytössä 1.-10.8. ja sitten se on otettu käytöstä jo aamukuudelta 10.8. Eivät edes ymmärrä tiedotusvirhettään, tyhmiä kun ovat.
Toivotaan, että Postilla on syvempi ymmärrys asiasta, nimittäin noin se on, että kun jotakin luvataan säilyttää johonkin saakka, niin silloin sitä pitää säilyttää siihen saakka.
Ei liity postipaketteihin, mutta minua pyydettiin antamaan eräät tiedot sähköpostilla 15.6 mennessä (päivämäärä vain esimerkki). Olin ajatellut vastata tuolloin 15.6 päivällä, mutta tuon päivän aamulla sain ynseän viestin, jossa ilmoitettiin, etten ollut vastannut määräaikaan mennessä, joten siksi viesti uudelleen muistutuksena. Olin ihan ihmeissäni kun mielestäni määräaika ei ollut vielä mennyt. Eli tarkoittaako 15.6 mennessä, että viimeistään 14.6?
Vierailija kirjoitti:
Ei liity postipaketteihin, mutta minua pyydettiin antamaan eräät tiedot sähköpostilla 15.6 mennessä (päivämäärä vain esimerkki). Olin ajatellut vastata tuolloin 15.6 päivällä, mutta tuon päivän aamulla sain ynseän viestin, jossa ilmoitettiin, etten ollut vastannut määräaikaan mennessä, joten siksi viesti uudelleen muistutuksena. Olin ihan ihmeissäni kun mielestäni määräaika ei ollut vielä mennyt. Eli tarkoittaako 15.6 mennessä, että viimeistään 14.6?
15.6 ei ole päivämäärä.
Vierailija kirjoitti:
Sanakirjan mukaan "johonkin mennessä" tarkoittaa samaa kuin "ennen jotakin aikaa". Eli mainitsemassasi esimerkissä juurikin tuo 14.6. olisi viimeinen lähetyspäivä, sillä se on viimeinen päivä ennen 15.6. päivämäärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15.6 ei ole päivämäärä.
Menepä muualle pilkkua n**simaan. Vai pitäisikö sanoa pistettä n**simaan? Kaikki (paitsi ehkä sinä) ymmärsivät mitä tuossa tarkoitetaan.
Jos jotakin pitää tehdä 15.6. mennessä, niin ellei ole ilmoitettu myös kellonaikaa (15.6. klo 16.15 mennessä), silloin sen asian voi tehdä vielä vaikka 23.59. Myöhäistä on vasta 16.6.
Nykyään näköjään perusasiatkin kadoksissa ihmisiltä, jos jotain on pyydetty 15.6. mennessä ja jo 15.6. aamulla otetaan yhteyttä väittäen, että ei ole toimittu määräaikaan mennessä. Toivottavasti kansakunta ei enää tästä tyhmemmäksi muutu.
Määräajoilla on myös oikeudellisia seuraamuksia, siksi olisi hyvä että urpotkin ymmärtäisivät ne. Etteivät joudu vahingonkorvaus- tai muuhun taloudelliseen vastuuseen.
Ihan älytöntä, jos sanakirjan kanssa pitää yrittää tulkita, mitä mikin ilmaisu tarkoittaa.
Yleensä ihmiset tuijottaa vaan sitä päivämäärää, ei sitä, lukeeko sen edellä "viimeistään", "asti" vai "mennessä", jotka tarkoittavat siis eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15.6 ei ole päivämäärä.
Menepä muualle pilkkua n**simaan. Vai pitäisikö sanoa pistettä n**simaan? Kaikki (paitsi ehkä sinä) ymmärsivät mitä tuossa tarkoitetaan.
Mitä jos sinä vain opettelisit säännöt? Vai onko mahdotonta?
Sekaannuksen vaara on todellinen esimerkiksi otsikontapaisessa päivämäärässä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni vastaavissa päivämääräasioissa olisi selkeämpää sanoa että viimeinen säilytyspäivä jne.
Nyt saa aina arvailla että jos sanotaan että siihen ja siihen päivään asti, että lasketaanko se viimeinen päivä mukaan vai ei...
Yleensähän Postin saapumisilmoituksessa lukee, että se mihin mennessä paketti on haettava, on paketin viimeinen säilytyspäivä. Ilmaisu menee jotenkin näin "Pakettia säilytetään 10.8. asti, jonka jälkeen se palautetaan lähettäjälle"
Tietysti! Jos et voi Postiin luottaa, niin mihin sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15.6 ei ole päivämäärä.
Mitä jos sinä vain opettelisit säännöt? Vai onko mahdotonta?
Sekaannuksen vaara on todellinen esimerkiksi otsikontapaisessa päivämäärässä.
Mitkä säännöt? "Tekstin kirjoittaminen kielletty, jos yksi piste puuttuu", niinkö? Otsikkokaan ei voi aiheuttaa sekaannusta, jos lukijalla on vähänkään järkeä päässään.
Mennessä on II infinitiivin inessiivi, jonka ilmaisema tekeminen on samanaikaista kuin päälauseen ilmaisema tekeminen. Analogisesti määräpäivän ilmauksena sen täytyy tulkita tarkoittavan sitä, että asia täytyy tehdä viimeistään silloin, kun kyseinen päivä on menossa, ja sitten on myöhäistä, kun kyseinen päivä on mennyt.
Lauseenvastikkeena (mennessään huussiin mies näki kyyn) kyseinen muoto ilmaisee myös samanaikaisuutta.
Voi.