Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys joillekin palstan naisille : Miksi väität, että kotityöt ja lasten kanssa kotona oleminen on tasa-arvokysymys?

Vierailija
09.08.2017 |

Eikö kyseessä ole kuitenkin ihan oma valintasi, miesvalinnastasi alkaen?
Kuitenkin tasa-arvokeskusteluissa väitätte, että kotitöiden tekeminen on tasa-arvokysymys, vaikka kukaan ei pakota sinua kampaamaan maton hapsuja, siirtelemään tuikkukuppeja tai silittämään jouluverhoja.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se on isän oikeus olla myös lapsen kanssa kotona. Siinä sivussa mieskin huomaa ettei ne koneet niitä kotitöitä ihan itsekseen hoida. Eikä pyykkien heittäminen koneeseen käy kädenkäänteessä kun taapero kiipeää samaan aikaan kirjahyllyyn.

Toisaalta mä tein lapset miehen kanssa, joka hallitsi kotihommat jo etukäteen. Ja jolla oli kotoa vastuuntuntoisen isän malli....

Ja kun ne lapset hankittiin vähän myöhemmin, kotivuodet oli kummallekin mukava breikki työelämästä.

Vierailija
22/41 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammat jankkaa jostain Mikasta ja Heidistä, eikä vastausta aloitukseen kuitenkaan tule.

Eipä yllätä, uhriumisen maailmanmestareista on kuitenkin palstamammojen osalta kyse.

Katkeruutesi Heidiä kohtaan oikein loistaa aloituksesta. Todella tarkasti näytät lukevan Heidistä tehdyt jutut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammat jankkaa jostain Mikasta ja Heidistä, eikä vastausta aloitukseen kuitenkaan tule.

Eipä yllätä, uhriumisen maailmanmestareista on kuitenkin palstamammojen osalta kyse.

Näinhän se provoilu sujuu. Ensin esitetään joku ihan tolkuton väite ja sitten kiukutellaan kun ei saa selvää vastausta. Miksi pitäisi typeryyksiin edes vastata? Eikö ole järkevämpää keskustella laajemmin kotitöistä ja tasa-arvosta kuin antaa yksioikoinen kyllä/ei -vastaus hölmöön kysymykseen. Täällä palstalla kyllä todentuu se vanha sanonta että yksi hullu kysyy enemmäm kuin kymmenen viisasta ehtii vastata.

Vierailija
24/41 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vian on löydyttävä miehistä, aina.

Hei Tuikkukuppiääliö & kannattajasi

Mietitään kahta vaihtoehtoa:

- molemmat puolisot käyvät töissä

- nainen joutuu olemaan pois töistä YHTEISEN lapsen vuoksi mm. äitiyslomalla - ja menettää tuloja

- kumpikin vanhempi hoitaa lasta ja pakollisia kotitöitä yhtä paljon

Nainen menettää tuloja, mutta kumpikin hoitaa yhteistä lasta ja tekee saman verran pakollisia kotitöitä.

Toinen vaihtoehto:

- nainen on töissä, mutta jää äitiyslomalle ja on koko hoitovapaan ajaksi pois töistä  - ja menettää todella, todella paljon tuloja tehdessään ilmaista työtä perheessä

- kaikki kotityöt jäävät naisen tehtäväksi eli hän tekee työtä 24/7 ja saa naurettavan korvauksen tekemästään työstä

- mies on koko ajan palkatussa työssä

Palaan kohtaan yhteinen lapsi. YHTEINEN.

Ole hyvä, tuikkukuppiulisija ja keksi niille kupeille sopiva käyttö. En lisää tarkempaa kohdetta.

Vierailija
25/41 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä uliset vuodesta toiseen asioista, jotka eivät liity sinuun mitenkään, ap?

Vierailija
26/41 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on.

Minua ei tosiaan mikään pakota, koska minulla on hyvä mies ja hyvä palkka. Mutta monet pienipalkkaiset naiset pakotetaan siihen, koska perheen talous ei kestäisi sitä, että miehen palkka jäisi puuttumaan. Näin pienipalkkaisilta naisilta viedään sekin vähän, mitä heillä oli. Minuunkin tämä vaikuttaa, koska monen työnantajan oletusarvo on edelleen, että se kotiin vanhempainlomalle jäävä on aina nainen, ja siksi naisille ei, silloinkaan kun he ovat urasuuntautuneita eivätkä aio jäädä vanhempainvapaille, tarjota ylennyksiä tai palkankorotuksia samoilla ansioilla kuin miehille. Tämä siis haittaa minunkin urakehitystäni, vaikka olenkin tehnyt omat valintani toisin.

Tämä ei myöskään ole pelkkää omaa kokemusta tai mutua, vaan tilastotietoa.

Suurimmalla osalla naisista ei ole aikomustakaan antaa miesten viettää perhevapaita.

http://www.vauva.fi/keskustelu/2812080/perhevapaiden-uudistus-vaarantaa…

Naisilla on ihan samat edellytykset kuin miehilläkin tehdä elämällään ihan mitä haluavat, ainakin Suomessa.

Oliko Tarja Halosellakin lasikatto vastassaan? Mitä nyt patriarkaatin ponnisteluista huolimatta ylsi presidentiksi?

Miten niin suurimmalla osalla naisista ei aio antaa isän pitää perhevapaita? Mihin perustat väitteesi, onko sinulla esittää jotain tutkimustietoa tai edes suht puolueeton gallup aiheesta? Ja ei, vauvapalstalla elämäntyökseen trollaavien muutamien kotiäitien kitkeriä kommentteja ei lasketa todisteeksi siitä mitä "suurin osa naisista" ajattelee.

Vierailija
27/41 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vian on löydyttävä miehistä, aina.

Hei Tuikkukuppiääliö & kannattajasi

Mietitään kahta vaihtoehtoa:

- molemmat puolisot käyvät töissä

- nainen joutuu olemaan pois töistä YHTEISEN lapsen vuoksi mm. äitiyslomalla - ja menettää tuloja

- kumpikin vanhempi hoitaa lasta ja pakollisia kotitöitä yhtä paljon

Nainen menettää tuloja, mutta kumpikin hoitaa yhteistä lasta ja tekee saman verran pakollisia kotitöitä.

Toinen vaihtoehto:

- nainen on töissä, mutta jää äitiyslomalle ja on koko hoitovapaan ajaksi pois töistä  - ja menettää todella, todella paljon tuloja tehdessään ilmaista työtä perheessä

- kaikki kotityöt jäävät naisen tehtäväksi eli hän tekee työtä 24/7 ja saa naurettavan korvauksen tekemästään työstä

- mies on koko ajan palkatussa työssä

Palaan kohtaan yhteinen lapsi. YHTEINEN.

Ole hyvä, tuikkukuppiulisija ja keksi niille kupeille sopiva käyttö. En lisää tarkempaa kohdetta.

Naisen tehtäväkö on vain maata kotona vuosikausia lasten varjolla?  Jos ei ne kotityöt onnistu kerran äitiysvapaallakaan naiselta?

Vierailija
28/41 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä ketä perhevapaalla olija ei tee valtaosaa kotitöistä 🤔 en ole ikinä kuullutkaan paitsi palstalla.

Vierailija
29/41 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kotityöt tasa-arvo kysymys jos ne kaatuvat naisen niskaan vain koska hän on nainen.

Vierailija
30/41 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan kotityöt tasa-arvo kysymys jos ne kaatuvat naisen niskaan vain koska hän on nainen.

Kaatuu? Miehetkö yleensä määrittävät kodin neuroottisen , "oikean" siivoustavan, sisällön ja sisustuksen?

Pahat miehet laittavat itku kurkussa olevat naiset ostamaan väkisin tähtityynyjä tunneiksi kauppakeskuksiin, siivoamaan niin kuin oma äitisi ja itse olette päättäneet, siirtelemään tuikkukuppeja ja leipomaan MeNaiset-lehden ohjeiden mukaan jouluherkut ja askartelemaan jäkäläkransseja, ettei muut naiset paheksu?

Minkälainen nainen kehtaa valittaa perusmuotoisesta kodin ylläpidosta, vaikka koneilla kotitöistä hoituu tänä päivänä 90%?`Mitähän isoäitinne olisivat kitinästänne mieltä?

Vierailija
31/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin tasa-arvokeskusteluissa väitätte, että kotitöiden tekeminen on tasa-arvokysymys, vaikka kukaan ei pakota sinua kampaamaan maton hapsuja, siirtelemään tuikkukuppeja tai silittämään jouluverhoja.

Kyllä, olet aivan oikeassa. Miesvalintani oli ihan oma päätökseni ja hyvän miehen valitsinkin. On hyvä mies, hyvä isä ja hyvä työntekijä. Minä teen lasten kanssa lähes kaikki kotityöt, koska mieheni työt ovat pelkästään reissutyötä, joten kotona vapaa-aikansa viettävät tietenkin tekevät ne kotityöt. En koe epäreiluutta tai epätasa-arvoa kotielämässä. Mieheni saa levätä rauhassa reissuistaan ja osallistuu sitten kunnolla nukuttuaan kotitöihinkin oma-aloitteisesti. Tasa-arvoa haluaisin työelämään. Oma esimieheni on ihan avoimesti sanonut, ettei tarvitse maksaa minulle yhtä isoa palkkaa kuin miespuolisille kollegoilleni ja jopa alaisilleni, koska minulla on hyvätuloinen mies. Miehen kuuluu ansaita enemmän, piste. Rakastan työtäni, mutta palkkaus turhauttaa. Aloitin työt kun kaikki lapset oli jo tehtynä. Jo työhaastattelussa minun piti vakuuttaa, etten enää tule saamaan lisää lapsia. Mieheni ammatti ja työpaikka olivat jo silloin iso osa työhaastattelua. Näin vielä nykyaikana miesvaltaisella alalla. Ps. Mattojen hapsut ja tuikkujen paikat, ihan oikeasti... Lapsilta opittua: Hei, hyi, hei! Lopeta hirviö!

Vierailija
32/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesvaltaisten alojen työnantajat vastustavat lasten hankinnasta aiheutuneiden kulujen jakamista kaikkien työnantajien kesken. Työnantaja uhkailee ja kiukuttelee, jos mies haluaa jäädä vanhempain- tai hoitovapaalle. Tästä on vähän väliä juttuja lehdissä. Kun lapsi sairastaa, on aina olettamus, että nainen jää lapsen kanssa kotiin. Osasyy tässäkin on miesten työnantajissa, jotka olettavat, että lapsen äiti on vastuussa sairaasta lapsestaan. Nuo eivät ole mitään muuta kuin tasa-arvoasioita.

Vierailija
33/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta kumppaninvalinnastasi tuo johtuu, ei mistään rakenteellisesta tasa-arvon puutteesta.

Vierailija
34/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olet aivan oikeassa. Miesvalintani oli ihan oma päätökseni ja hyvän miehen valitsinkin. On hyvä mies, hyvä isä ja hyvä työntekijä. Minä teen lasten kanssa lähes kaikki kotityöt, koska mieheni työt ovat pelkästään reissutyötä, joten kotona vapaa-aikansa viettävät tietenkin tekevät ne kotityöt. En koe epäreiluutta tai epätasa-arvoa kotielämässä. Mieheni saa levätä rauhassa reissuistaan ja osallistuu sitten kunnolla nukuttuaan kotitöihinkin oma-aloitteisesti. Tasa-arvoa haluaisin työelämään. Oma esimieheni on ihan avoimesti sanonut, ettei tarvitse maksaa minulle yhtä isoa palkkaa kuin miespuolisille kollegoilleni ja jopa alaisilleni, koska minulla on hyvätuloinen mies. Miehen kuuluu ansaita enemmän, piste. Rakastan työtäni, mutta palkkaus turhauttaa. Aloitin työt kun kaikki lapset oli jo tehtynä. Jo työhaastattelussa minun piti vakuuttaa, etten enää tule saamaan lisää lapsia. Mieheni ammatti ja työpaikka olivat jo silloin iso osa työhaastattelua. Näin vielä nykyaikana miesvaltaisella alalla. Ps. Mattojen hapsut ja tuikkujen paikat, ihan oikeasti... Lapsilta opittua: Hei, hyi, hei! Lopeta hirviö!

Valehtelet. Lapsiin liittyviä ja lisääntymiseen liittyviä kysymyksiä ei ole enää vuosikausiin saanut kysyä työhaastatteluissa. Valehtelet myös palkkauksesta, miesten ja naisten eriarvoinen palkkaus on kielletty jo -60-70-lukujen taitteessa. Samasta työstä, samalla kokemuksella ja koulutuksella saat samaa palkkaa kuin mieskin.

Vierailija
35/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesvaltaisten alojen työnantajat vastustavat lasten hankinnasta aiheutuneiden kulujen jakamista kaikkien työnantajien kesken. Työnantaja uhkailee ja kiukuttelee, jos mies haluaa jäädä vanhempain- tai hoitovapaalle. Tästä on vähän väliä juttuja lehdissä. Kun lapsi sairastaa, on aina olettamus, että nainen jää lapsen kanssa kotiin. Osasyy tässäkin on miesten työnantajissa, jotka olettavat, että lapsen äiti on vastuussa sairaasta lapsestaan. Nuo eivät ole mitään muuta kuin tasa-arvoasioita.

Jo aloituksessa on linkki keskusteluun , jossa naiset kertovat ihan itse etteivät halua miesten jäävän hoitovapaille.

Naisvaltaiset alat ovat suurimmilta osin julkisen sektorin työpaikkoja.

Miesvaltaiset yksityisen sektorin työpaikkoja.

Naiset saavat jo nyt vuosittain vähintään 30 miljardin euron tulonsiirrot miehiltä, vapaamatkustaen yhteiskunnassa. Miesten pitää siis vielä rahoittaa lisää naisten julkisen sektorin suojatyöpaikkoja?

Ja sinun mielestäsi miehiltä pitää kupata lisää rahaa naisten hyväksi?

Vierailija
36/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hyvin trivialisoitu tunteja päivässä vievä kokkaus, pyykkäys ja lastenhoito "tuikkukuppien siirtelyksi". Huoh, 0/5. Onneksi kukaan ei tuota AP:lle jälkikasvua, niin ei tarvitse miettiä kuka ne syöttää.

Ja nämä ovat sinun omien valintojesi lopputulos, eikö? Tuntikausia ei kenenkään tarvitse kokata, ja tiskit ja pyykit hoitaa koneet. Ainakin normaaleilla ihmisillä.

Siis nyt OIKEASTI! Oon kysynyt tätä täällä ennenkin, enkä koskaan saanut mitään vastausta. MISTÄ voi ostaa sellaiset koneet, jotka hoitaa ne pyykit mytystä lattialla puhtaina & viikattuna kaappiin? Ja tiskit: likaiset astiat ruokapöydältä puhtaina kaappiin? Tai toi ruoka homma, mistä saa ostaa tuon koneen, joka miettii sen ruuan, käy hankkimassa ne aineet ja valmistaa sen? Lähden nimittäin kaupoille ihan samantien... ja jos sit vielä sen päälle löytyisi kone/koneet joka: siivoisi, ml vessat, kph yms. Hoitaisi kaikki lasten harrastuskuskaukset, kouluasiat, läksyjen auttamiset ja lääkäri yms hommat, niin nappaan sen samalla mukaani.

Vierailija
37/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hyvin trivialisoitu tunteja päivässä vievä kokkaus, pyykkäys ja lastenhoito "tuikkukuppien siirtelyksi". Huoh, 0/5. Onneksi kukaan ei tuota AP:lle jälkikasvua, niin ei tarvitse miettiä kuka ne syöttää.

Ja nämä ovat sinun omien valintojesi lopputulos, eikö? Tuntikausia ei kenenkään tarvitse kokata, ja tiskit ja pyykit hoitaa koneet. Ainakin normaaleilla ihmisillä.

Siis nyt OIKEASTI! Oon kysynyt tätä täällä ennenkin, enkä koskaan saanut mitään vastausta. MISTÄ voi ostaa sellaiset koneet, jotka hoitaa ne pyykit mytystä lattialla puhtaina & viikattuna kaappiin? Ja tiskit: likaiset astiat ruokapöydältä puhtaina kaappiin? Tai toi ruoka homma, mistä saa ostaa tuon koneen, joka miettii sen ruuan, käy hankkimassa ne aineet ja valmistaa sen? Lähden nimittäin kaupoille ihan samantien... ja jos sit vielä sen päälle löytyisi kone/koneet joka: siivoisi, ml vessat, kph yms. Hoitaisi kaikki lasten harrastuskuskaukset, kouluasiat, läksyjen auttamiset ja lääkäri yms hommat, niin nappaan sen samalla mukaani.

Ei millään pahalla , mutta kuulostat curling-äidiltä, joka ihan itse tekee elämästään helvettiä ja "niin korvaamatonta". Lapsesiko eivät tee mitään , etkä heitä ole siihen opettanut?

Kauppakassipalveluita saa jokaisella suuremmalla paikkakunnalla, ja ruokasuunnitteluun on tälläkin palstalla kerrottu miljoonaan kertaan apuja ja oikoteitä.

Lapsesi eivät siis osaa laittaa pyykkejään pyykkikoriin  tai viikattua niitä pois telineeltä, astioita tiskikoneeseen tai pois sieltä?

Mistäköhän se mahtaisi johtua? Siitä, että olet päättänyt ihan itse näin heidät kasvattaa ja itse myös sillä tavalla elää.

Vierailija
38/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö tänään asiallisia vastauksia aloituksen kysymykseen?

Vierailija
39/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla , mutta kuulostat curling-äidiltä, joka ihan itse tekee elämästään helvettiä ja "niin korvaamatonta". Lapsesiko eivät tee mitään , etkä heitä ole siihen opettanut?

Kauppakassipalveluita saa jokaisella suuremmalla paikkakunnalla, ja ruokasuunnitteluun on tälläkin palstalla kerrottu miljoonaan kertaan apuja ja oikoteitä.

Lapsesi eivät siis osaa laittaa pyykkejään pyykkikoriin  tai viikattua niitä pois telineeltä, astioita tiskikoneeseen tai pois sieltä?

Mistäköhän se mahtaisi johtua? Siitä, että olet päättänyt ihan itse näin heidät kasvattaa ja itse myös sillä tavalla elää.

Eipä yllätä, että edellinen kirjoittaja ei vastannut.

Vierailija
40/41 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä yllätä, että edellinen kirjoittaja ei vastannut.

Sori, tarvii tehdä palkkatöitä välillä, sulle varmaan tuntematon käsite? Joo, en sanonut että nyt enää noita tekisinkään, mutta kun lapset on 5,3 ja 0 v(kuten varmaan näet, että ei edes ihan peräkanaa noi lapset tehty?), aika vähän voi tuon ikäisillä lapsilla teettää. Mutta mielenkiintoinen näkemys sulla, että sen miehen ei tarvitse osallistua oman kotinsa ja perheensä hommiin, mutta lasten täytyy.. Avaatko tätä logiikka vähän.