Tänään Kaivarissa ravintolan terassilla tapahtunutta
Tänään istuin Kaivarissa ravintolan terassilla. Lähipöydässä oli äitejä taaperoineen. Äiti, sekä joku 'ei lapsen äiti' kävelyttivät taaperoa ympäri terassia, pöytien ja asiakkaiden välissä. Taapero kiersi pöydästä toiseen hakien kontaktia ihmisiin. Jotkut huomioivat, jotkut ei. Istuin siinä aika lähellä, niin taapero tuli useamnan kerran seusomaan viereeni, pitäen tuolistani kiinni, äiti tai toinen yksi näistä naisista seisoi siinä vieressä, eivät ottaneet lasta pois vierestäni, eikä kieltäneet menemästä häiritsemään muita pöytäseurueita. En edes katsonut lasta päon, saatika aikuista, joka seisoi 2 metrin päässä lapsesta, odottamassa että alkaisin ihastella tätä vierasta lasta. Äiti/toinen seureen nainen sanoi minulle jotain, mutta en vastannut tai kääntynyt lapseen päon, antanut heidän kerjäämäänsä palkintoa; taaperon ihastelua.
Miksi ihmiset antavat lastensa kontaktoida vieraita ihmisiä ja miksi pitäisi ihadtella vieraita lapsia? Olen itsekin äiti, en ole koskaan antanut lapseni mennä häiritsemään ravintolan muita asiakkaita.
Kommentit (174)
Olisit sille lapselle sanonut että menepäs istumaan omaan pöytään ja näyttänyt suunnan. Ehkä ne ainuiset olisi ymmärtäneet yskän.
Siis vieras ihminen sanoi sinulle jotain, mutta et korvaasi lotkauttanut? Epäkohteliasta kaikilla mittapuilla. Oikein halusit olla huomioimatta lapsen ja muut aikuiset. Outoa, miksi asia oli sinulle niin tärkeä? Normaaleihin käytöstapoihin kuuluu vastata, jos puhutellaan. Sekä lähellä olevia ihmisiä voi myös vähän huomioida.
Siksi että tämä kylmien, pystyyn kuolleiden suomalaisten sukupolvien ketju katkeaisi vihdoin, ja tilalle saataisiin iloinen, sosiaalinen ja terveesti toisia huomioiva kansa. Sellaiseksi lapset syntyvät, kunnes ankeuttajat tässä maassa tappavat kaiken normaalin kaipuun ihmiskontaktiin.
Vierailija kirjoitti:
Siis vieras ihminen sanoi sinulle jotain, mutta et korvaasi lotkauttanut? Epäkohteliasta kaikilla mittapuilla. Oikein halusit olla huomioimatta lapsen ja muut aikuiset. Outoa, miksi asia oli sinulle niin tärkeä? Normaaleihin käytöstapoihin kuuluu vastata, jos puhutellaan. Sekä lähellä olevia ihmisiä voi myös vähän huomioida.
En ole ap mutta ymmärrän hänen käytöksensä. En halua pöytäni viereen notkumaan lasta, joka hakee huomiotani. En tiedä tarkalleen ottaen, mitä tuossa tilanteessa tapahtui ja mitä aikuinen sanoi, mutta itse ainakin vältän mahdollisimman hyvin rohkaisemasta lasta roikkumaan ympärilläni.
Lapsen vika ei ole se, että vanhemmat eivät osaa kasvattaa lapsiaan. En todellakaan antaisi positiivista huomiota jos ruokahetkeäni häiritään ravintolassa. Tepastellaan pöytien välissä ja notkutaan huomiota kerjäten tai opetetaan lapsi tuohon. Ei tuntemattomien ihmisten lapset ole mitenkään ihastuttavia, ne ovat riesa.
Törmään ilmiöön lähes päivittäin ulkona liikkuessani. Erona se, että ne joita pitäisi ihastella päästetään iholle asti tutustumaan. Ne ovat koiria.
Olisin aivastanut tai yskinyt lasta kohti niin, että äiti näkee kokeillakseni vanhemman reaktiota. :D
Viimeksi omalla kohdallani tuota tapahtui lentokoneessa. Yritin nukkua, niin tämä lapsi oli koko ajan taputtelemassa käsivarttani. Huomiota ja ihailua kerjättiin myös useilta muilta. Pitkä käytävä ja monta tuntia aikaa....
Itse huomioin lähellä taapertelevat ihmiset pienellä hymyllä. Heidän ei edes tarvitse olla ihania. Se on ystävällistä ja kohteliasta, käytöstapoja kun ap haluaa kanssaihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Siksi että tämä kylmien, pystyyn kuolleiden suomalaisten sukupolvien ketju katkeaisi vihdoin, ja tilalle saataisiin iloinen, sosiaalinen ja terveesti toisia huomioiva kansa. Sellaiseksi lapset syntyvät, kunnes ankeuttajat tässä maassa tappavat kaiken normaalin kaipuun ihmiskontaktiin.
On sinulla kummallinen käsitys suomalaisista. Varo, ettet juuri itse ole se ankea.
Vierailija kirjoitti:
Olisin aivastanut tai yskinyt lasta kohti niin, että äiti näkee kokeillakseni vanhemman reaktiota. :D
Carol Beerkin olisi yskäissyt ja todennut: "Computer says no"
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli vähän sama mieleen. Olisit "kaivanut" sormella korvaa ja sitten ottanut sillä samalla kädellä jotakin lautaseltasi ja tuputtanut lapsen suuhun.
(siis "kaivanut" koravaa eli leikisti, niin että se olisi näyttänyt aidolta)
Tilanteessa ärsytti juuri tuo monen mainitsema taaperon ihastelun kerjääminen, että katsokaa tätä lastani ja haetaan hyväskyntää. Joku kirjoitti, että lentokoneessa oli vieras lapsi ottanut ja taputellut vieraan kättä, ja hakenut huomiota myös monilta muilta ihmisiltä. Se ärsyttää, ettei äidit tajua, ettei heidän lapsensa ole muita ihmeellisepi, eikä muita kiinnosta toisten lapset. Kyllä, jos joku puhuu, on kohteliasta vastata, mutta terassilla tämä taaperon äiti puhui ikäänkuin taaperolleen, mutta juttu oli tarkoitettu minun korville, että reagoisin ja alkaisin ihastella hänen LilleriLalleriaan. Yök, nämä huomionhakuiset lapset ja heidän vanhempansa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
oisit potkassut sitä.
Kiitti vinkistä. Otan tämän käyttöön.
10
Hyi kamala miten ahdistavan kuuloinen ap olet! Sulla on joku tosi pahasti pielessä. Melkein säälittäisi, ellei vituttaisi. Sun kaltaiset ihmiset on niin synkkiä.
T. Itsekin äiti, joka ei liiemmin ihaile muita lapsia kuin omia, mutta silti osaan käyttäytyä, ja normaaleihin käytöstapoihin kuuluu huomata muutkin kuin oma napa
Koska minun lapseni on maailman ihanin lapsi ja kaikki tietysti pitävät häntä aivan ihanana! ❤️