Eivätkö vegaanit näe moraalista ristiriitaa siinä etteivät he halua vahingoittaa eläimiä mutta mm. abortti on monelle heistä ok?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani, mutta eikö sinusta ole eri asia käyttää jotain tarkoituksella hyväksi kuin keskeyttää vielä alkamaton ei-toivottu elämä? Eihän kukaan hankkiudu tahallaan raskaaksi vain teettääkseen abortin ja syödäkseen sikiön?
- Kenen ei-toivoma elämä? Kai se oikeus elämään on sillä sikiöllä, ihan riippumatta siitä mitä elämän alkuunpanijat ovat toivoneet! Minulle abortti on murha, siinä olen samaa mieltä katolisten kanssa. Ei siinä ole kyse mistään naisasiasta eikä naisen oikeudesta omaan kehoonsa, vaan kehittyvän lapsen oikeudesta elämään. Ja kuulemma sikiö tuntee kovia tuskia abortin aikana, sen tietävät terveydenhoitoihmiset.
Oletko haastatellut muitakin terveydenhuollon ihmisiä kuin uskovaisia abortin vastustajia?
Suomessa abortit tehdään valtaosin niin aikaisessa vaiheessa, että sikiö on yksinkertaisesti aivan liian kehittymätön voidakseen tuntea kipua. Useimpien asiantuntijoiden mukaan vasta rv 15-20 sikiön aivojen rakenteet ovat riittävän kehittyneet, että kivun tuntemiseen alkaa ylipäätään olemaan edellytyksiä. Sittenkin vielä kokonaan toinen kysymys on se, miten sikiö mahdollisen "kivun" kokee, sillä kipu, kuten me sen käsitämme, on hyvin pitkälle kokemusperäistä.
Suomessa yli 90% aborteista tehdään ennen 12 raskausviikkoa, eli hyvän aikaa ennen kuin kivun tuntemiseen on edellytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä uskon että aika moni näin ajattelevista tiedostaa tämän "ristiriidan". Mutta luulen, että osa perustelee kantansa sillä, että pieni sikiö/solumöykky ei pysty tuntemaan kipua, eli abortti on siten oikeutettu eikä yhtä moraalitonta kuin esim. vasikan tai kanan tappaminen.
Entä jos sikiö tunteekin kipua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani, mutta eikö sinusta ole eri asia käyttää jotain tarkoituksella hyväksi kuin keskeyttää vielä alkamaton ei-toivottu elämä? Eihän kukaan hankkiudu tahallaan raskaaksi vain teettääkseen abortin ja syödäkseen sikiön?
- Kenen ei-toivoma elämä? Kai se oikeus elämään on sillä sikiöllä, ihan riippumatta siitä mitä elämän alkuunpanijat ovat toivoneet! Minulle abortti on murha, siinä olen samaa mieltä katolisten kanssa. Ei siinä ole kyse mistään naisasiasta eikä naisen oikeudesta omaan kehoonsa, vaan kehittyvän lapsen oikeudesta elämään. Ja kuulemma sikiö tuntee kovia tuskia abortin aikana, sen tietävät terveydenhoitoihmiset.
Oletko haastatellut muitakin terveydenhuollon ihmisiä kuin uskovaisia abortin vastustajia?
Suomessa abortit tehdään valtaosin niin aikaisessa vaiheessa, että sikiö on yksinkertaisesti aivan liian kehittymätön voidakseen tuntea kipua. Useimpien asiantuntijoiden mukaan vasta rv 15-20 sikiön aivojen rakenteet ovat riittävän kehittyneet, että kivun tuntemiseen alkaa ylipäätään olemaan edellytyksiä. Sittenkin vielä kokonaan toinen kysymys on se, miten sikiö mahdollisen "kivun" kokee, sillä kipu, kuten me sen käsitämme, on hyvin pitkälle kokemusperäistä.
Suomessa yli 90% aborteista tehdään ennen 12 raskausviikkoa, eli hyvän aikaa ennen kuin kivun tuntemiseen on edellytyksiä.
Tarkoitatko, että eläimiä saa tappaa mielin määrin, jos varmistaa, että eivät tunne kipua?
Saisiko myös syntyneitä ihmisiä abortoida kyseisillä ehdoilla?
Ja entäs jos raskaus on pidemmällä? Onko kipu anteeksiannettavissa, kun lapsella epäillään kehitysvammaa? (Saako vammaista satuttaa?)
Itse näen ristiriidan. Olen vegetaristi, mutta toisaalta myös maltillisesti aborttia vastaan. Ja jos joku nyt miettii mitä on olla maltillisesti aborttia vastaan niin käytännössä olen sitä mieltä että oikeus aborttiin täytyy olla olemassa mutta sitä ei tulisi käyttää kuin oikean pakon edessä. Ei kenenkään naisen pidä esim. kuolla raskauden takia. Jo hyvässä vauhdissa oleva elämä on arvokkaampi kuin mahdollinen elämä. Mutta näen arvon sillä alkiollakin. Elämällä on aina arvo ja sitä pitäisi suojella. "Mut kun mun täydellinen kroppa menee pilalle" tai "haluan vauvan vasta ens vuonna" on mun mielestä täysin moraalittomia syitä abortille.
Ystäväni teki monta mukavuusaborttia kahden nykyisen lapsensa välissä (vakaassa avioliitossa). Tätä paheksun syvästi, mutta en koskaan kritisoinut ääneen. En muutenkaan julista mielipidettäni avoimesti, näin keskustelupalstalla voin toki asiasta puhua.
Ennemminkin kiinnostaa, että jos ei ota sisäänsä eikä yllensä kuollutta lihaa, niin miten sitten elävää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä uskon että aika moni näin ajattelevista tiedostaa tämän "ristiriidan". Mutta luulen, että osa perustelee kantansa sillä, että pieni sikiö/solumöykky ei pysty tuntemaan kipua, eli abortti on siten oikeutettu eikä yhtä moraalitonta kuin esim. vasikan tai kanan tappaminen.
Mitä sitten vaikka tuntisikin? Äkkiähän se on kuollut xD. Ketään ei kiinnosta tunteeko mitkään loiset kipua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten vaikka tuntisikin? Äkkiähän se on kuollut xD. Ketään ei kiinnosta tunteeko mitkään loiset kipua
Mihis otantaan sä perustat tämän väitteesi?
Ja toisaalta en ymmärrä tota ajatusta, jos on yhtä mieltä, niin pitää myös olla kaikkea mieltä mitä ulkopuoliset sitten keksiikään.
Syön vegaanisesti, ihan terveyssyistä. En ikinä tekisi aborttia. Mutta vaikea luokitella ihmisiä johonkin muottiin, eikö jokainen voi yksilötasolla tehdä valintoja kuulumatta johonkin järjestöön tai ryhmään, missä toisia kytätään. Vegaanitkin käyttävät muovia, jonka valmistus on epäekologista ja sitä kautta tuhoisaa monille eläimille. Mikromuovit menevät Itämereen, ja sen ekosysteemi on ihan sekaisin. Jo puuvillan viljelykin taitaa nykyään olla hirveää tuhoa luonnolle. Puhumattakaan niistä myrkyistä, joilla kankaita värjätään. Kyllä ne myrkytkin eläimiä tappavat.
Ehkä vegaanit arvostavat enemmän eläimiä, kuin jotain solumyökkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vegaanit arvostavat enemmän eläimiä, kuin jotain solumyökkyjä.
Kuka uskoo johonkin solumöykky-juttuun?
Sitä sanotaan alkioksi tai sikiöksi. Se on ihminen.
Olin odottanut raskautumista kuin kuuta nousevaa ja kun sitten tuntui siltä, että nyt se tapahtui niin menin hösäämistäni ja kärsimättömyyttäni varaamaan yksityislääkärintarkastuksen. Lääkäri ultrasi ja näkyi sykkivä sydän. Sain myös ultrakuvia mukaani, oli pää ja vartalo, kädet tms.
OLIN VIIKOLLA 4+1 !!!!
Olen vegaani enkä kannata aborttia, että on meitäkin erilaisia ja eri aatteen kannattajia ruokavaliosta riippumatta!
eivät vegaanit ole mitään jeesuksia
[ ] epärehellinen
[ ] tyhmä