Eivätkö vegaanit näe moraalista ristiriitaa siinä etteivät he halua vahingoittaa eläimiä mutta mm. abortti on monelle heistä ok?
Kommentit (35)
Nyt oli jo aika huono vegaanien mollausaloitus. :D
Enemmän ihmettelen lomalentoja tekeviä vegaaneja.
Monet vegaanithan perustelee kasvisyöntiään sillä, että tuotantoeläimillä on niin huonot olot. Sillä alkiolla on varmasti mahassa ihan hyvät olot. Lisäksi eläimet pystyy tuntemaan, alkio ei.
En ole vegaani, mutta eikö sinusta ole eri asia käyttää jotain tarkoituksella hyväksi kuin keskeyttää vielä alkamaton ei-toivottu elämä? Eihän kukaan hankkiudu tahallaan raskaaksi vain teettääkseen abortin ja syödäkseen sikiön?
Kyllä uskon että aika moni näin ajattelevista tiedostaa tämän "ristiriidan". Mutta luulen, että osa perustelee kantansa sillä, että pieni sikiö/solumöykky ei pysty tuntemaan kipua, eli abortti on siten oikeutettu eikä yhtä moraalitonta kuin esim. vasikan tai kanan tappaminen.
Sun kannattais kyllä ennemmin miettiä mikä sun omassa elämässä mättää.
Tee omalle elämällesi jotain äläkä keksi toisille ongelmia, kyllä ne itse huolehtii omantunnonasiansa.
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani, mutta eikö sinusta ole eri asia käyttää jotain tarkoituksella hyväksi kuin keskeyttää vielä alkamaton ei-toivottu elämä? Eihän kukaan hankkiudu tahallaan raskaaksi vain teettääkseen abortin ja syödäkseen sikiön?
- Kenen ei-toivoma elämä? Kai se oikeus elämään on sillä sikiöllä, ihan riippumatta siitä mitä elämän alkuunpanijat ovat toivoneet! Minulle abortti on murha, siinä olen samaa mieltä katolisten kanssa. Ei siinä ole kyse mistään naisasiasta eikä naisen oikeudesta omaan kehoonsa, vaan kehittyvän lapsen oikeudesta elämään. Ja kuulemma sikiö tuntee kovia tuskia abortin aikana, sen tietävät terveydenhoitoihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmettelen lomalentoja tekeviä vegaaneja.
Sen pitäisi olla kaikki tai ei mitään?
Koska alkio/sikiö ei ole elävä eläin.
Vegaani voi riistää ihmistä, mutta ei eläintä. Kumma ajattelutapa. Kelamassit kelpaa ja kasvisruoan kuljettaminen lihansyöjävoimin kelpaa, mutta nahkakengät ei. Naurettavaa...
Vierailija kirjoitti:
Monet vegaanithan perustelee kasvisyöntiään sillä, että tuotantoeläimillä on niin huonot olot. Sillä alkiolla on varmasti mahassa ihan hyvät olot. Lisäksi eläimet pystyy tuntemaan, alkio ei.
Tutkijoilla on ristiriitaisia mielipiteitä siitä, tuntevatko esim. pienet katkaravut kipua.
Ylipäätänsä eläimen syödäkseen ei ole välttämätöntä tuottaa eläimelle kipua.
AP sun kalteistesi ihmisten logiikalla ihminen ei voi yritää tehdä hyvää siinä määrin kuin voi. Eli ihmisen täytyisi olla aivan täydellinen kaikessa ennenkuin 'saa' olla esim. syömättä lihaa tms.? Itse olen kyllä aivan eri linjoilla, pienikin hyvä tai positiivinen teko maailmassa on tärkeä koska se moninkertaistuu kun sadat, tuhannet ja miljoonat tekevät samoin. Sitäpaitsi jokainen voi aina kehittää itseään paremmaksi jos haluaa ja yrittää, mutta jostain on aloitettava. Se että ei tee mitään on kaikista huonoin ja raukkamaisin vaihtoehto ja aivan yhtä raukkamaista on yrtittää lytätä tuollaisilla naurettavan typerillä muka-argumenteilla niitä jotka oikeasti ottavat vastuuta telemisistään tällä pallolla.
Eläimet on elollisia olentoja jotka joutuvat kärsimään. Alkio ei ole mikään niin kauan kuin abortti on laillinen.
No. Leikin että tää on yläasteen koulutehtävä ja mun pitäs vastata siihen vapaata aborttioikeutta kannattavana vegaanina.
Abortteja tehdään koska käy vahinko jota on yritetty välttää.
Teuraseläimiä kasvatetaan massoittain, usein kurjissa ja lajille huonosti sopivissa olosuhteissa, tapettavaksi. Usein ei edes nähdä tarpeelliseksi hyödyntää kaikkea teurastetusta eläimestä. Lihatehtaat ovat tietoista toimintaa joka ei ilmeisesti ole monellekaan lihaasyövälle ongelma. Lihansyönti vain kasvaa, keskivertosuomalainen syö tätä nykyä noin 80 kiloa lihatuotteita vuodessa. Kukaan ei voi väittää ettei lihansyönnin riskeistä ja haitoista ole kerrottu. Se on tietoista toimintaa.
Mikseivät lihaa syövät näe moraalista ristiriitaa siinä että toiset eläimet syntyvät tapettavaksi ja toiset lellittäväksi?
Vierailija kirjoitti:
... keskeyttää vielä alkamaton...
Miks mun ei tarvii keskeyttää mitään, mikä ei ole alkanutkaan..?
Vierailija kirjoitti:
Eläimet on elollisia olentoja jotka joutuvat kärsimään. Alkio ei ole mikään niin kauan kuin abortti on laillinen.
Mitä laki sanoo lihansyönnistä? Ei mitään - se ei siis ole mitään.
Tää on tätä kettutyttöjen bilsaa.
Alkio ei ole elävä olento, eikä ihminen ja katkarapu taas kuolee karjuen tuskissaan.
En näe.