Mitä kuumehorkassa pitää tehdä?
Sain viime yönä elämäni hirveimmän horkan. Tärisin niin lujaa etten saanut kunnolla happea, ja tuntui kun olisi joku kohtaus. Kroppa ei totellut yhtään, ja olin varma että kuolen siihen kylmyyteen. Kuumetta oli yli 39 astetta, kun horkka rauhottui, ja menin kuumaan suihkuun, että lihakset avautuivat ja viimeinen kylmyys poistui. Sain sitten otettu 1g paratabsin. Melkein 2h meni että kuume lähti laskuun. En uskaltanut mennä nukkumaan ennen kuin kuume oli 38.4.
Miten toimin ensi kerralla? Tai jos lapsella tulee? Aivan kamala tunne, eikä ole ikinä pelottanut niin paljon.. Ja ei. Minulla ei koskaan oikeastaan ole ollut korkeaa kuumetta, eikä lapsilla, joten kokemusta 0%...
Kommentit (10)
Satuimme kerran olemaan meren rannalla kun lapselle nousi kova kuume. Uimareissu vilpoisessa meressä laski kuumetta tehokkaasti.
Huh, mutta meinasin kuolla siihen kylmyyteen, miten siinä tilanteessa voi mennä kylmään suihkuun :( Toivottavasti ei ikinä enää tule.. Onko se kovinkin vaarallista? Missä tilanteessa pitää soittaa apua? Ap
Kuume laskee kun ottaa särkylääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Kuume laskee kun ottaa särkylääkettä.
En päässyt ylös sängystä, kun tärisin niin pahasti ja tuntui että taju lähtee. Heti kun helpotti, otin lääkkeen, mutta meni pari tuntia, että se auttoi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Huh, mutta meinasin kuolla siihen kylmyyteen, miten siinä tilanteessa voi mennä kylmään suihkuun :( Toivottavasti ei ikinä enää tule.. Onko se kovinkin vaarallista? Missä tilanteessa pitää soittaa apua? Ap
Kuuma suihku voi tuntua hyvältä mutta se vain nostaa ruumiinlämpöä. Olen maallikko mutta ajattelisin että yli 40 asteen kuume pitää saada laskemaan. Lääkkeet ovat hitaita. Kannattaa käyttää nopeavaikutteisia jauheita tai poretabletteja. Ennen lääkkeitä potilaita pidettiin jääkylvyssä, jos kuume oli vaarallisen korkea. Ihmiselle tulee kyllä nopeasti lämmin kun kuume laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuma suihku voi tuntua hyvältä mutta se vain nostaa ruumiinlämpöä. Olen maallikko mutta ajattelisin että yli 40 asteen kuume pitää saada laskemaan. Lääkkeet ovat hitaita. Kannattaa käyttää nopeavaikutteisia jauheita tai poretabletteja. Ennen lääkkeitä potilaita pidettiin jääkylvyssä, jos kuume oli vaarallisen korkea. Ihmiselle tulee kyllä nopeasti lämmin kun kuume laskee.
Niin, tiedän kyllä, mutta olin yksin, peloissani, enkä osannut/pystynyt ajatella selkeästi. Pelästytti.
Mistä sitä yöllä poreiksi muuttuu? :) Se on jännä, kun aina jaksetaan syyllistää, jos ei pysty toimimaan kunnolla kun on yli 39 astetta kuumetta, eikä pysty liikkumaan ja menee paniikkiin. Tässä sitä kyselen miten toimin. Kylmään suihkuun en itseäni saa siinä tilanteessa.. Se kylmyys oli jotain niin kamalaa. Siksi kysyn = onko horkka vaarallinen ja milloin pitää soittaa apua?
Pitää vain raahautua tärisevänä kuumelääkkeen luo ja juo vettä jos pystyy. Se kokovartalohorkka on kyllä aika pelottavan tuntuista ensimmäisinä kertoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tiedän kyllä, mutta olin yksin, peloissani, enkä osannut/pystynyt ajatella selkeästi. Pelästytti.
Mistä sitä yöllä poreiksi muuttuu? :) Se on jännä, kun aina jaksetaan syyllistää, jos ei pysty toimimaan kunnolla kun on yli 39 astetta kuumetta, eikä pysty liikkumaan ja menee paniikkiin. Tässä sitä kyselen miten toimin. Kylmään suihkuun en itseäni saa siinä tilanteessa.. Se kylmyys oli jotain niin kamalaa. Siksi kysyn = onko horkka vaarallinen ja milloin pitää soittaa apua?
Kuka ihme sua syyllistää? Kunhan et vie horkkaista lasta kuumaan suihkuun niin ihan sama kuule. Ja ihan kuin olisi jo sanottu että jos ei yli 40 kuumetta saa alenemaan, niin sitten voi olla huolissaan ja mennä lääkäriin. Mutta kun nyt sitten halusit sitä syyllistystä niin onhan se nyt pirun tyhmää mennä kuumaan suihkuun kun pitäisi saada lämpö alas. Ja sä voit ostaa lääkkeitä valmiiksi kuten muutkin tekee.
Ensisijaisesti pitää laskea kuume. Suihkun pitää olla viileä. Lapsen selän päälle voi laittaa kostutetun, viileän pyyhkeen. Ei peittoja. Kuumetta alentavaa lääkettä ja jäävettä.