lapsuudessani pohjanmaalla leikittiin talvisin leikkiä, jossa lumihankeen poljettiin ympyrä, spiraali, ikään kuin jatulinlinna
Ja sitten yksi käveli sen ringin keskelle ja oli noita. Tämän jälkeen jokainen lapsi yksitellen kävi noidan luona pyytämässä jotakin. Noita antoi pyydetyn asian ja käski palauttamaan sen takaisin sitten kun ei enää tarvitse. Noidan antaman "tavaran" vastaanottanut lapsi sanoi joo, joo, kääntyi ympäri ja lähti sitten juoksemaan spiraalia pitkin pakoon noita perässään.
Uskon, että tämä leikki on fossiili ja kertoo vastauksenjatulintarhan arvoitukseen. Jatulintarhan keskellä uskottiin asuvan noita, jolta käytiin pyytämässä aina jotakin mitä tarvittiin. Tai sitten siellä seisoi uskonnollisten riittien aikaan shamaani tms. Lapset olivat seuranneet tuota aikuisten toimintaa ja siirtäneet sen leikkeihinsä. Tuo leikki säilyi useiden sukupolvien läpi aina näihin päiviin saakka.
Kommentit (26)
Mun juuret on pohjanmaalla ja osin lapissa. Mitäs sinne kuuluu?
Espoo kuittaa, tosin täällä nuo ovat nimeltään jatulintarhoja. Mutta sama keskelle uskaltaminen ja sitten polkuja pitkin ulos juokseminen.
Toinen vanha leikki on hura hura häitä joka on Euroopan tuliainen ruttovuosilta. Samaa leikkiä leikitään koko pohjoiseuroopassa, ihan yhtä kauhistuttavin sanoin :)
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomi kuittaa, tuttu leikki.
Pohjalaiset on ihan erilaisia karjalaisiin ja savolaisiin verrattuna.
Enpä ollut tuota leikkiä muistanut, olipa kiva muistutus! Eepeeltä myös. Ei varmaan enää nykyajan lapset leiki, yleensä mitään pihapelejä.
Seinäjoella asustaa oikeat Pohjalaiset ja sen vieruskunnissa.
Sinä "hurahura-tietäjä", osaatko sanoja muilla kielillä tai linkkejä jonnekin, josta niitä voi lukea?
Ala-peukuttajalle tiedoksi, etten tarkoittanut että olis parempia vaan vaan erilaisia. Eri rotua. Nro. 7 joka osin savolainen.
Pohjois-Karjalaisissa vai Savolaisissako se nyt oli niin on osassa porukkaa Kiinalaista. Tiesittekös tätä. Myös jossain vaiheessa siellä asusti Lappalainen yhdyskunta, joka siirtyi tai ajettiin sieltä pois.
Meillä se oli vaan Noidanympyrä, mutta sama leikki.
T.Lahtelainen
Oletko ap Tornion seudulta vai rannikolta?
Itse olen leikkinyt samaa leikkiä ala-asteella 70-luvulla. Siinä ei tosin ollut noitaa, vaan yksi valittiin siihen keskelle vuorotellen. Muiden tehtävä oli juosta kehällä tai ristiin kehän läpi. Keskellä oleva pyydysti muita, hän sai juosta vain sisäristiä pitkin. Kun hän sai jonkun kiinni, tämä joutui myös pyydystäjäksi. Aivan sairaan hauska leikki ja ristin kokoa säätämällä sai eri tasoja peliin. Kaikista hauskinta tämä oli talvella umpihangessa. Kahlattiin vyötäröä myöten hankeen se risti, ja juoksemisesta ei tahtonut tulla mitään, koska kaikki kaatuilivat ja nauroivat tikahtuakseen.
Kiitos muistoista :)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen leikkinyt samaa leikkiä ala-asteella 70-luvulla. Siinä ei tosin ollut noitaa, vaan yksi valittiin siihen keskelle vuorotellen. Muiden tehtävä oli juosta kehällä tai ristiin kehän läpi. Keskellä oleva pyydysti muita, hän sai juosta vain sisäristiä pitkin. Kun hän sai jonkun kiinni, tämä joutui myös pyydystäjäksi. Aivan sairaan hauska leikki ja ristin kokoa säätämällä sai eri tasoja peliin. Kaikista hauskinta tämä oli talvella umpihangessa. Kahlattiin vyötäröä myöten hankeen se risti, ja juoksemisesta ei tahtonut tulla mitään, koska kaikki kaatuilivat ja nauroivat tikahtuakseen.
Eikö tämä ole se "karhu nukkuu talvipesässään" tjsp?
Totanoin, joku lasten leikki ei ole todiste siitä että tuo olisi ollut sen kuvion alkuperäinen käyttötarkoitus. Pikemminkin todennäköisempää on että siinä on otettu ympäristöstä joku paikka ja keksitty siihen sopiva leikki.
Meillä on läheisen koulun pihalla yhä tuo spiraali maalattuna pihaan ja vielä "isoina" 6-luokkalaisina siinä tuota leikittiin. Nykyajan lapset eivät näytä sisäistäneen ajatusta, sillä akun tuosta ajaa ohitse niin istuvat siinä ringissä älypuhelimillaan :D
Vierailija kirjoitti:
Espoo kuittaa, tosin täällä nuo ovat nimeltään jatulintarhoja. Mutta sama keskelle uskaltaminen ja sitten polkuja pitkin ulos juokseminen.
Toinen vanha leikki on hura hura häitä joka on Euroopan tuliainen ruttovuosilta. Samaa leikkiä leikitään koko pohjoiseuroopassa, ihan yhtä kauhistuttavin sanoin :)
En meinannut ensin muistaa koko leikkiä, mutta lopulta muistin koko lorun! Tätä leikittiin lapsena usein koulun pihalla.
https://lapsuusmuistelua.vuodatus.net/lue/2015/02/hura-hura-haita
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli hauska, kun lunta oli aina niin paljon, et meni vinkkelistä sisään:-D
https://areena.yle.fi/1-50318065
Ei meilläkään mitään noitia ollut siinä, mutta oikeesti, ennen hidasta maankohoamista ne ovat olleet rannikolla vesirajassa, niistä on kerätty linnunmunia ja vuorovesi on tuonut sinne kalaa, jotka on voinut kerätä syötäväksi laskuveden aikaan. Jos se on ollut rattaanmuotoinen, on sillä merkattu talteen tuulia, siis ilmansuuntia. Katso tuo ohjelma ensin, siellä on yks semmonen.
Ja olen kotoisin seudulta, jolta Jatulintarhoja löytyy.