Te joilla kokemusta kilpirauhasongelmista ja osaatte tulkita kilpirauhasarvoja.
Sain tänään kilpirauhasverikokeiden tulokset, lääkäri sanoi ettei niissä ollut mitään vikaa ja että kaikki on kunnossa eli viitearvojen suhteen hyvät.
Epäiltiin vajaatoimintaa.
Olen ollut väsynyt, turvonnut, lihassärkyjä on ollut raajoissa, välillä palelen ja välillä ihon pinta nihkeytyy (ei kuumia aaltoja kuitenkaan), lämpötilanvaihtelut saavat heikoksi, kasvoja punottaa laikkuina ja iho ärtyy helposti, hiuksia putoilee tavallista enemmän, nukun pätkittäin (ei uniapneaa).
Muistin vasta jälkeenpäin kuulleeni tai lukeneeni että tarkan tuloksen saamiseen vaadittaisi jokin kolmas ja neljäskin arvo, onko näin?
Minun labrakokeessa lukee vain kaksi arvoa
S-TSH 3.02
S-T4-V 15.04
Ovatko nämä riittävät kilpirauhasen tulkintaa ajatellen, vai täytyykö pyytää lisätestejä jostain muualta?
Kommentit (30)
Mun arvot oli raskauden jälkeen tsh 17 ja t4v 9. Tk lääkäri sanoi tsh:n olevan ”vähän kohonnut” :,D
Itsellä myös samoja oireita. Arvot minulla olleet
S-TSH 3.8
S-T4-V 13
Olen vasta nuori nainen ja kuukautiset epäsäännölliset, hiukset huonossa kunnossa, hirveää väsymystä ( nukun muuten hyvin, mutta silti aina väsynyt ja en kuorsaa) nivelsärkyjä, kuumia aaltoja ( varsinkin öisin) tai sitten palelen, kuiva iho, turvotusta ja joskus huomaan lihoavani ilman syytä ( olen siis syönyt melkein samoin ja liikkunut, joten se ei selitä turvotusta) Talvisin varsinkin tätä kaikki korostuu. Ainakin "tavallinen" rauta ollut todella hyvä, melkein 140. En tiedä mitä tehdä. Olen näistä arvoista käynyt jo monta kertaa lääkärissä, mutta sama tulos aina ja toisaalta arvot vaan menneet huonommaksi. Jotain PCOS epäilyä minulla myöskin on, että aiheuttaisiko se oireeni. Toivon vaan, että hiukset pysyvät päässä vielä jatkossakin.
Mistä nuo nivelsäryt johtuvat? Itselläni on ollut vajaatoiminta jo vuosia ja lääkitys siihen, mitään muita oireita ei ole paitsi nuo nivelkivut. Arvot ovat olleet kohdillaan eli tsh alle yhden ja t4v jossain 15 huippeilla. Kipu on jaloissa, hetkittäinen viiltävä kipu kun lähtee kävelemään ja poistuu minuutin parin kuluessa, välillä on myös leposärkyä. Kipukohta vaihtelee jalastakin toiseen. Lääkäreiltä ei ole saanut mitään selitystä vaivaan. Fibromyalgiaa joskus epäiltiin, ei kuulemma sovi oireisiin kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä myös samoja oireita. Arvot minulla olleet
S-TSH 3.8
S-T4-V 13Olen vasta nuori nainen ja kuukautiset epäsäännölliset, hiukset huonossa kunnossa, hirveää väsymystä ( nukun muuten hyvin, mutta silti aina väsynyt ja en kuorsaa) nivelsärkyjä, kuumia aaltoja ( varsinkin öisin) tai sitten palelen, kuiva iho, turvotusta ja joskus huomaan lihoavani ilman syytä ( olen siis syönyt melkein samoin ja liikkunut, joten se ei selitä turvotusta) Talvisin varsinkin tätä kaikki korostuu. Ainakin "tavallinen" rauta ollut todella hyvä, melkein 140. En tiedä mitä tehdä. Olen näistä arvoista käynyt jo monta kertaa lääkärissä, mutta sama tulos aina ja toisaalta arvot vaan menneet huonommaksi. Jotain PCOS epäilyä minulla myöskin on, että aiheuttaisiko se oireeni. Toivon vaan, että hiukset pysyvät päässä vielä jatkossakin.
Hemoglobiini 140 ei kerro mitään. Sulla silti voi olla raudanpuute eli sulta pitää mitata ferritiini. Jos se on alle 30, sinulla on vakava raudanpuute ja rautatabletteja syömällä oireet lievittyvät tai jopa katoavat.
Vierailija kirjoitti:
Tpo vasta-aineet kannattaisi mittauttaa. Itse voin parhaiten kun TSH on mahdollisimman alhaalla, mieluiten lähellä 0.
Sama mulla, mutta on yksilöllistä.
Noilla arvoilla olisinnaika huonokuntoinen, mutta pitää kuunnella omaa vointiaan. Käy endokrinologilla ap.
minulla toinen arvoista oli viiterajojen sisällä mutta lähellä ylärajaa, toinen oli vain vähän viiterajan väärällä puolella. silti olin oireiltani kuin oppikirjaesimerkki:: väsytti, lihoin, matala pulssi ja verenpaine, kolesteroli hiukan koholla. kuiva iho ja kaikki muut oireet. lääkäri määräsi ihan pienen määrän tyroksiinia ja vähätteli vaivojani. nostin annostusta pikkuhiljaa ja sain avun. nyt otan kaksi tablettia aamuisin ja voin hyvin! pelkät labratulokset eivät siis kerro kaikkea!
Tuskin saat lääkitystä noilla arvoilla vielä. Tsh on erityisen stressiherkkä. Kokeile seleeniä lisäravinteena ja mieti saatko riittävästi jodia ruokavaliosta. Sitä ei saa saada liikaa myöskään.
Ferritin and Hypothyroidism - Is Iron Your Problem?
Ferritiini ja kilpirauhasen vajaatoiminta - onko rauta ongelmasi?