Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko grillin sytyttää moottoriöljyllä? Neuvoja!

Vierailija
07.08.2017 |

Ajateltiin grillata näin elokuun kunniaksi kavereiden kanssa, mutta huomattiin että sytytysneste puuttuu kokonaan. Ainoa helposti syttyvä aine minkä löydettiin on moottoriöljy.

Voiko grillin sytyttää kastelemalla moottoriöljyä grillihiilien päälle? Kai se lienee ihan turvallista jos itse tuli on hallinnassa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoriöljy ei ole kovin helposti syttyvää.

Vierailija
2/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoriöljy ei taida syttyä yhtä helposti kuin sytytysneste. Lisäksi tuossa on vaarana se, että myrkyllisiä kemikaaleja menee ruokiin ja kauhean lähellä itse tulta ei kannata istua.

Kannattaa peittää se grillattava ruoka jollain, ettei tartu niitä kemikaaleja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei oikeastaan ole helposti syttyvää. Bensiini syttyy todella herkästi mutta jo diesel on vaikeampaa sytyttää, joutuu esim. tuohenkäppyrällä houkuttelemaan sitä tuleen kun bensa syttyy pudottamalla tikun.

Mutta jos aiot syödä jotain mitä siinä hiilloksella paistat niin en kaatelisi yhtään mitään öljyjä tai polttonesteitä sinne ellei halua syödä niistä irtoavia myrkkyjä.

Vierailija
4/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos saatte moottoriöljyn syttymään :D

Vierailija
5/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei voi!

Vierailija
6/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 Jokainen joka on koettanut poltella jäteöljyä tietää että sitä on varsin hankala saada syttymään.

Vierailija
7/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, moottoriöljyä grilliin vaan. Mieluummin vielä käytettyä.

Vierailija
8/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyttäisin dieseliä koska sytytysneste on aika lähellä juuri sitä. Bensa palaa liian nopeasti ja muutenkin suuri vaara polttaa itsensä sitä sytytellessä.

Vierailija
9/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittelisi. Kauhean ison määrän saa sitä moottoriöljyä laittaa pienen tulen eteen, josta sitten irtoaa helvetisti myrkkyjä niin ruokaan kuin lähiympäristöönkin, koska sitä öljyä tosiaankin tarvitsee tosi paljon.

Vierailija
10/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5 Jokainen joka on koettanut poltella jäteöljyä tietää että sitä on varsin hankala saada syttymään.

Missä vaiheessa ap sanoi, että hän on koettanut poltella jäteöljyä?

Taidat itse olla provo assburgeri xd

Vierailija
11/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat sen moottoriöljyn syttymään (kannattaa kuumentaa se ensin vaikka kattilassa) niin savua ainakin piisaa. Harmi vain, ettei siinä savussa savustettua pysty syömään.

Vierailija
12/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä hän tietäisi öljyn syttyvyydestä mitään ellei ole koettanut polttaa sitä?

Vierailija
13/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öljy on niin hankalaa poltettavaa että lämmityslaitteissakin se vaatii paljon erikoisemman polttimen kuin tavallinen löpö.

Muualla Euroopassa voiteluöljyjäkin polttavat moniöljypolttivat ovat laillisia, mutta Suomen viherpiiperot kieltäneet ne täällä. Tai siis moniöljypolttimia saa kyllä täälläkin ostettua mutta virallisesti niissä saa polttaa vain polttoöljyä.

Tosin yhdessä jos toisessakin pajassa Suomessa paikat pysyy talvella lämpiminä ja jäteöljyt vain mystisesti "katoavat" :)

Vierailija
14/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussääntö on se, että jos ei ole tarvittavia aineita tai tarvikkeita tekemään jotain, missä käsitellään mm. ruokaa (oma terveys) tai tulta (ympäristöturvallisuus), ei sitten tehdä sitä. Ihan sama kuinka paljon mielikuvitusta herroilta löytyy.

Juuri tällaisten luovien "älynväläyksien" vuoksi syntyy metsäpaloja ja vaaratilanteita joka puolella ympäri maailmaa. Moottoriöljy taas voi aiheuttaa myrkytyksen - jos siinä ylipäätänsä jotain pystyy grillaamaan (tosiaankin kuten muut ovat jo sanoneet, se on huono sytyke muutenkin).

Vierailija
15/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö? Kaikissa leffoissahan kaadetaan bensiiniä tai öljyä ja heitetään tulitikku kun halutaan sytyttää jotain oikein kunnolla palamaan. Ei tarvitse olla itse koettanut, jotta tietää tuon.

Vierailija
16/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä kossua.jos ei syty kokeile vaikka paperilla

Vierailija
17/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyttäisin dieseliä koska sytytysneste on aika lähellä juuri sitä. Bensa palaa liian nopeasti ja muutenkin suuri vaara polttaa itsensä sitä sytytellessä.

Diesel höyrysty kovin hyvin, siksi vaikea sytyttää.

Bensiinikään ei syty nesteenä, mutta on tulenarkaa, koska se höyrystyy matalassa lämpötilassa ja muodostaa ilma-bensiini seoksen, joka vuorostaan syttyy.

Vierailija
18/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillin saa kyllä syttymään ilman sytytysnesteitä, bensiiniä tai öljyä kunhan vaan on kärsivällisyyttä. Ei ne nuotiotkaan mitään sytykkeitä tarvitse, aikaa vain.

Itse olen heivannut nuo sytytysnesteet pois jo aika päiviä sitten grillatessani, sillä uskon niiden aiheuttavan muun muassa SYÖPÄÄ!

Vierailija
19/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla polttanut öljyä tietääkseen tuon. Se on kemiassa opetettua.

Neste ei pala yksinään. Se mikä palaa on höyrystyny neste - ilma seos.

Ei tulta ilman happea.

Vierailija
20/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diesel höyrysty kovin hyvin, siksi vaikea sytyttää.

Se on juuri sopivan vaikeaa sytyttää sunnuntaigrillaajalle, suunnilleen yhtä syttyvää kuin sytytysnesteetkin.

Tarkoitus on juuri se ettei koko grilliin valeltu neste humahda sekunnissa polttaen sytyttäjän 3. asteen palovammoille vaan sitä tulitikkua pitää töniä kastelua hiilikökkärettä vasten huolella kunnes se kökkäre syttyy hitaaseen paloon joka sitten hitaasti leviää koko grilliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän