Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä jättäiden lajittelussa on, kun ne kasaantuu kuitenkin kaikki samaan läjään kaatopaikalle?

Vierailija
07.08.2017 |

Roskakuski tyhjentää pöntöt ja kaikki menee siihen samaan syssyyn ja päätyy kaatopaikalle. En ole ikinä ymmärtänyt tätä.
Niin onko sillä mitään väliä kierrätänkö vaikka muovin eri pussiin, kun se pussi nakataan kuitenkin sinne roska-autoon.
Yhdessäkin kauppakeskuksessa oli sellainen roska-astia, jossa oli kolot muoville, biolle ja sekajätteelle, mutta kun siivooja nosti kannen pois roska-astiasta, niin olikin siinä vain yksi pussi mihin kaikki roska menee. Se kansi oli vain olevinaan siinä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee kaikki jätteenpolttolaitokselle eli ihan turhaa lajitella. Ainoastaan lasi ja metalli erikseen.

Vierailija
2/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätteiden lajittelu on ehkä hölmöin asia mitä ihmiset on saatu tekemään suurempiin voimiin vedoten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka ny lajittelee ja kuka ei, en oo itse koskaan lajitellu roskia millään tavalla.

Vierailija
4/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälle meillä ne jakeet menevät kyllä ihan eri paikkoihin ja erilliset autot käyvät hakemassa.

Vierailija
5/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jätteiden lajittelu on ehkä hölmöin asia mitä ihmiset on saatu tekemään suurempiin voimiin vedoten.

Aikoinaan kun kaikki meni eri paikkoihin siinä oli järkeä että vähennetään kuormaa ja hyötykäytetään mahdollisimman paljon. Mutta nykyisin jätteenpoltto alkaa olemaan se millä roskista päästään eroon niin lajittelu turhaa kun kaikki kipataan samaan paikkaan.

Vierailija
6/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ne ovat ihan eri autoja. Meiltä haetaan sekajäte maanantaiaamuisin yleensä ja biojätteen hakee eri firma keskiviikkoisin ja paperi tyhjennetään loppuviikosta.

Vierailija
7/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin huono provo, mutta ärsyttää sen verran, että pakko ihan periaatteesta oikaista. Jos et ole koskaan huomannut niin siinä yhdessäkin roska-autossa on eri säiliöitä eri roskille. Katsopa seuraavan kerran. Ei mene samaan. Lisäksi on tehty aikamoisia investointeja, että saatu isoja jätteenkäsittelylaitoksia. Käsittelylaitoksella vielä sekajätteen joukosta erotellaan se mitä voi kierrättää. Jos kaikki kierrättäisivät, tällaiset laitokset olisivat turhia. Jos siivooja ei tajua laittaa lajiteltuja jätteitä oikeisiin paikkoihin niin se on tuon siivoojan ja hänen työnjohdon välinen ongelma. Mutta sekään ei tarkoita sitä, ettei kannata lajitella. Nimimerkki olen kierrättänyt aika monta vuotta kaiken mitä vaan voi: Biojätteen, kartongin, pahvin, kierrätyspaperin, muovin, lasin ja metallin. Lisäksi olen vienyt kierrätyslaitokselle risuja ym. puutarhajätettä sekä isompaa jätettä, joka ei sovellu tavalliseen roskakatokseen. Toivottavasti en enää ikinä kuule kenenkään sanovan, että "Ne menee kuitenkin samaan". Ei mene! Ja siksi kannattaa ottaa selvää mitä kierrätetään mihin, jos ei vielä tiedä.

Vierailija
8/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kierrätystä aloitetiin, tämä saattoi pitää paikkansa, kun vastaanottopää ei ollut vielä valmis. Nyt pitää olla, tai rikotaan lakia. Kaatopaikalle saa laittaa vain jätettä, jota ei voi kierrättää tai hyötykäyttää (poislukien vaarallinen jäte, joka pitää tietysti käsitellä erikseen).

Vierailija
9/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Teemme vain työn joka muutoin jäisi jätteenpolttolaitoksen hommaksi. Eli saavat paremman tuoton kun ihmiset osin jo lajittelevat jätteet. Jätteet poltetaan ja erottimet erottelevat joka tapauksessa palamattoman aineksen.

Vierailija
10/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Teemme vain työn joka muutoin jäisi jätteenpolttolaitoksen hommaksi. Eli saavat paremman tuoton kun ihmiset osin jo lajittelevat jätteet. Jätteet poltetaan ja erottimet erottelevat joka tapauksessa palamattoman aineksen.

Öö, ellei kiinnosta maksaa jätehuoltomaksua moninkertaisena, kannattaa vaan kiltisti kierrätellä ja hoitaa "heidän työnsä", koska se on sulle helpompaa kuin heille. Sama periaate kuin mäkkärissä (mitä monet ei edelleenkään jostain syystä tajua), että itsepalveluna mennään jos ei halua maksaa extraa lisätyöstä. Erottimista en osaa sanoa, eri paikoissa eri tavalla. Täällä päin on polttolaitoksessa vain murskaimet, jotka ottaa kivasti damagea kaiken maailman kahvakuulista ( = jätemaksujätemaksujätemaksu jotta korjauskulut katetaan). Yllättäen tätäkin touhua tehdään siksi, että saadaan tuottoa. Jos yrität kostaa laittamalla kaiken samaan astiaan, tulee se tasan tarkkaan jätemaksujen korotuksena takaisin. 

Vierailija
11/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin huono provo, mutta ärsyttää sen verran, että pakko ihan periaatteesta oikaista. Jos et ole koskaan huomannut niin siinä yhdessäkin roska-autossa on eri säiliöitä eri roskille. Katsopa seuraavan kerran. Ei mene samaan. Lisäksi on tehty aikamoisia investointeja, että saatu isoja jätteenkäsittelylaitoksia. Käsittelylaitoksella vielä sekajätteen joukosta erotellaan se mitä voi kierrättää. Jos kaikki kierrättäisivät, tällaiset laitokset olisivat turhia. Jos siivooja ei tajua laittaa lajiteltuja jätteitä oikeisiin paikkoihin niin se on tuon siivoojan ja hänen työnjohdon välinen ongelma. Mutta sekään ei tarkoita sitä, ettei kannata lajitella. Nimimerkki olen kierrättänyt aika monta vuotta kaiken mitä vaan voi: Biojätteen, kartongin, pahvin, kierrätyspaperin, muovin, lasin ja metallin. Lisäksi olen vienyt kierrätyslaitokselle risuja ym. puutarhajätettä sekä isompaa jätettä, joka ei sovellu tavalliseen roskakatokseen. Toivottavasti en enää ikinä kuule kenenkään sanovan, että "Ne menee kuitenkin samaan". Ei mene! Ja siksi kannattaa ottaa selvää mitä kierrätetään mihin, jos ei vielä tiedä.

Ei ole provo! Miksi aina pitää epäillä tätä, jos joku ei vaan puhtaati ymmärrä tai tiedä jotain. Olen sitten vaikka tyhmä, mutta provo tämä ei ollut! Kiitos tästä oikaisusta, nyt tiedän.

Ap

:)

Vierailija
12/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myös puuttua keskusteluun, koska provosoiduin. Kierrätys kun on itselleni erittäin tärkeä asia. Ihan mielenkiinnosta kysyn: mättääkö ap kaikki roskansa samaan pussiin (lehdet, pahvit, biojätteen, sekajätteen, metallin, lasit yms.)?

Tässä vähän tietoa mitä kierrätetyille jätteille tapahtuu:

Biojäte: biokaasun tuotantoon (biokaasua) ja kompostointiin (mullan raaka-aineeksi/maanparannukseen). Vain lajitellusta biojätteestä saadaan talteen typpi ja fosfori.

Kartonki:  uusiokäyttöön (esim hylsykartongiksi ja uusien pakkausten raaka-aineeksi). Joissain pakkauksissa oleva alumiinipinnoite otetään talteen uusiakäyttöä varten.

Paperi: uusiokäyttöön (esim sanomalehti- ja pehmopaperia)

Sekäjäte: Ainakin Vantaalla sekajäte poltetaan energiaksi

Metalli: uusiokäyttöön (metallipakkaukset)

Lasi: uusiokäyttöön (lasipakkaukset)

Vaarallinen jäte (sis. paristot): niistä tehdään vaarattomia ja kierrätetään se mikä voidaan

Itse en yksinkertaisesti ymmärrä ihmisiä, jotka eivät kierrätä. Mun mielestä kierrättämättä jättäminen on todella edesvastuutonta. Ihminen kuluttaa paljon. On jokaisen ihmisen vastuulla huolehtia omista  tavaroistaan ja jätteistään asianmukaisella tavalla. Mitä jos kaikki maailman ihmiset lakkaisivat kierrättämästä ja jättäisivät roskansa, romunsa ja jätteensä niille sijoilleen. Maapallohan hukkuisi paskaan parissa päivässä. 

Itse kierrätän kaiken minkä suinkin voin: biojäte, kartonki, paperi, metalli, lasi, sekajäte, vaarallinen jäte (sis. paristot ja lääkkeet), elektroniikka, käyttökelpoinen  tavara uuteen kotiin/kierrätyskeskukseen. Lajittelisin vielä muovinkin jos niille olisi keräyspiste erikseen. 

Vierailija
13/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen tarkasti ja tiedän, mihin mikin jäte menee.

Sekajätepussi lähtee polttolaitokselle, jossa siitä tehdään kaukolämpöä ja sähköä.

Lasi lähtee Britanniaan tai Viroon, ja siitä tehdään pakkauksia.

Paperi lähtee suomalaiselle paperitehtaalle, kartonki kartonkitehtaalle.

Metalli päätyy joko suomalaiselle (teräs) tai ulkomaiselle (alumiini) jatkojalostajalle.

Biojätteestäni tehdään liikenne-etanolia.

Se, mitä vedän vessasta alas, tuottaa ensin energiaa biokaasuna ja sen jälkeen kasvuvoimaa lannoitteena.

Vierailija
14/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan käynyt kaatopaikalla? Meidän taloyhtiössä ne erilliset pönpelit myös tyhjennnetään eri autoihin eriaikaan.

Vierailija
15/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasin ja metallin erottelen, kaikki muu menee energiajätteeseen.

Vierailija
16/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitkeästi sinnittelee puhekielessä tuo "kaatopaikka", vaikka alkaa olla onneksi jo kokonaan kadonnutta aikaa.

Vierailija
17/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk seudulla sekajäte poltetaan jätevoimalassa ja siitä tulee kaukolämpöä vantaalle. Kaatopaikkaa ei käytetä enää.

Vierailija
18/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kierrättäjä1 kirjoitti:

Pakko myös puuttua keskusteluun, koska provosoiduin. Kierrätys kun on itselleni erittäin tärkeä asia. Ihan mielenkiinnosta kysyn: mättääkö ap kaikki roskansa samaan pussiin (lehdet, pahvit, biojätteen, sekajätteen, metallin, lasit yms.)?

Tässä vähän tietoa mitä kierrätetyille jätteille tapahtuu:

Biojäte: biokaasun tuotantoon (biokaasua) ja kompostointiin (mullan raaka-aineeksi/maanparannukseen). Vain lajitellusta biojätteestä saadaan talteen typpi ja fosfori.

Kartonki:  uusiokäyttöön (esim hylsykartongiksi ja uusien pakkausten raaka-aineeksi). Joissain pakkauksissa oleva alumiinipinnoite otetään talteen uusiakäyttöä varten.

Paperi: uusiokäyttöön (esim sanomalehti- ja pehmopaperia)

Sekäjäte: Ainakin Vantaalla sekajäte poltetaan energiaksi

Metalli: uusiokäyttöön (metallipakkaukset)

Lasi: uusiokäyttöön (lasipakkaukset)

Vaarallinen jäte (sis. paristot): niistä tehdään vaarattomia ja kierrätetään se mikä voidaan

Itse en yksinkertaisesti ymmärrä ihmisiä, jotka eivät kierrätä. Mun mielestä kierrättämättä jättäminen on todella edesvastuutonta. Ihminen kuluttaa paljon. On jokaisen ihmisen vastuulla huolehtia omista  tavaroistaan ja jätteistään asianmukaisella tavalla. Mitä jos kaikki maailman ihmiset lakkaisivat kierrättämästä ja jättäisivät roskansa, romunsa ja jätteensä niille sijoilleen. Maapallohan hukkuisi paskaan parissa päivässä. 

Itse kierrätän kaiken minkä suinkin voin: biojäte, kartonki, paperi, metalli, lasi, sekajäte, vaarallinen jäte (sis. paristot ja lääkkeet), elektroniikka, käyttökelpoinen  tavara uuteen kotiin/kierrätyskeskukseen. Lajittelisin vielä muovinkin jos niille olisi keräyspiste erikseen. 

Meidän keräyspisteellä on oma keräysastia muoville. Taisi tulla vuoden alussa. Näitähän pitäisi lain mukaankin tulla joka paikkaan, mutta ainakin meidän seudulla viivästyi.  En tiedä mistä päin olet, mutta kierrätyspisteellä pitäisi näkyä yhteystiedot kuka sitä hoitaa niin laita ihmeessä kysely.

Vierailija
19/20 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyksessä voi olla omituiset käytäntönsä. Mutta halvemmaksi tulee polttaa kaikki kerralla. Se mikä ei pala, voidaan kerätä sieltä pohjalta talteen. Kierrätys ja lajittelu on nykyajan suurin HYPE.

Vierailija
20/20 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin omakotitaloon, vein alkuun pahvi- ja muovipakkaukset kauppojen keräyslaatikoihin. Ne laatikothan on ihan paskoja, normaali muovikassi täynnä roskia ei mahdu täyttöaukosta edes sisään ilman väkivaltaa.

Sitten sain tietää, että muovipakkauksista noin kaksi kolmasosaa menee suoraan poltettavaksi, koska kierrätysmuovia ei oikeasti edes tarvita niin paljon kuin sitä kerätään. Eli muovin kuskaaminen keräyslootaan on minun osaltani täysin turhaa hommaa.

Sen jälkeen olen heittänyt kaiken paitsi biojätteen, metallin ja lasin sekajätteeseen. Suurimman osan paperiroskasta poltan saunan kiukaassa, saa siitäkin vähän jälkilämpöä saunatilojen kuivaamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan