En ymmärrä äitejä, jotka pääsevät töistä klo 13-15 aikaan, mutta hakevat lapsen päiväkodista vasta juuri ennen kuin se sulkeutuu.
Mikä siinä on niin vaikeaa noutaa se lapsi heti töiden jälkeen? Eikö se olisi pienellekin lapselle kiva, kun ei tarvitsisi notkua myöhään väsyneenä päiväkodissa..
Kommentit (308)
Minun työaikani on 5-13, mies vie lapsen hoitoon 6.45 ja minä haen joko klo 13.30 (heti päiväunien jälkeen) tai klo 15, riippuen siitä käynkö ensin salilla. Sali aivan töiden vieressä, joten jos ja kun siellä haluan käydä, niin miksi kävisin ensin kotona enkä välttämättä jaksaisikaan enää illalla lähteä... Alapeukuttakaa vain, kun haen lapsen hoidosta jaksan keskittyä häneen ja hänen tekemisisiinsä huomattavasti paremmin kun olen jo saanut aikaa itselleni.
Miksi työttömät laittavat lapset päiväkotiin koko päiväksi?
Tätä en ymmärrä.
Ymmärrän parhaiten vanhempia jotka hakevat lapset/lapsen sen jälkeen kun kaupassakin on käyty ennen hakua. Saa rauhassa etsiä tarvittavan eikä lapsi/lapset suotta hermoile kauppareissun ajan. Veikkaan monia kommentoijia ärsyttävän sekin kun lapset ovat kaupassa mukana ;)
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotipäivä vaatii lapselta paljon. On silkkaa itsekkyyttä vanhemmilta pitää lastaan päiväkodissa pitempään kuin olisi tarve ihan vain, jotta saa olla ilman heitä töiden jälkeen. Sitten ihmetellään kun on paljon kiusaamista ja muita ongelmia. Pieni lapsi ei jaksa. Ymmärrättehän, itsekkäät vanhemmat! Miksi on niin vaikea ajatella asioita lapsen näkökulmasta?
Joskus on tervettä olla itsekäs. Ei ole lapsen edun mukaista että vanhempi on piippuun juostu. Jos vanhempi saa edes sen tunnin tai kaksi hengähtää ja sen voimin jaksaa sitten olla läsnä lapsen arjessa 100%. Ainakin minusta se on parempi noin kun se että vanhempi on rätti ja jaksaa panostaa lapseen vain 50% tai vastaavalla. Ja monelle lapselle se päiväkoti on mieluinen paikka. Paljon kivoja leluja ja kavereita joita ei kotona välttämättä ole.
Minäkin saan päiväkodin hoitajilta mulkoilua, kun teen sellaista nykyajan ihmettä kuin etätyö. Eivät tajua, että olen töissä 8-16 vaikka olenkin kotona ja työaikani määrää palkanmaksaja, ei päiväkoti. Siinähän mulkoilevat. :D
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monelle olisi ok, että puolisonne lupaisi tulla hakemaan teidät töistä, sinä odotat ja odotat, etkä tiedä yhtään, milloin hän tulee. Työkaveritkin alkavat toinen toisensa jälkeen lähteä kotiin ja sinä vain odotat, vaikka mitään tekemistä ei enää töissä ole. Viimein, parin tunnin odotuksen jälkeen puoliso kaartaa pihaan ja huikkaa hymyillen, että tulee juuri kaupasta/salilta/päikkäreiltä. Suuttuisitko? Aika moni kuitenkin tekee näin lapselleen...
Meillä kerrotaan lapselle monelta haetaan ja näytetään kellosta miten viisarit on. Lisäksi lapsella on päiväkodissa aina seuraa kun osan vangemmat hakee hieman myöhemmin. Eikä meillä lapselle kerrota mitä ollaan tehty ennen kuin tullaan kotiin. Lapsi toki näkee jos kaupassa on käyty mutta muuten ei tiedä onko sitä nukuttu vai tehty mitä sillä extra ajalla.
Kun niitä lapsia pitää olla, mutta kun ei viitsisi hoitaa, se on kato hemmetin tylsää....
Niin, kumpihan on parempi - se että haen lapseni heti kun työt loppuvat eli ennen kahta, ja lykkään lapsen katsomaan muumeja jotta voin itse nukkua tunnin, vai käyn kotona nukkumassa, haen lapsen ja teen hänen kanssaan kaikkea kivaa?
Perhepäivähoidossa nämä vanhemmat vasta kivoja ovatkin. Ekana töistä päässyt vanhempi (säännöllinen päivätyö) hakee lapsensa aina viimeisenä. Siis pääsee kahdelta töistä ja hakee lapsen nipin napin viideltä, ellei myöhästy siitäkin.
Sama ihminen sitten kitisee, kun pph:lle kertyy niin paljon tasoittumisvapaita ja joutuu vaivautumaan viemään lapsen varahoitopaikkaan. Hm. Miksiköhän? Jos se oma lapsi venyttää pph:n päivää joka päivä tunnilla-kahdella, kun muut on haettu, niin siitä kertyy ylityötunteja kyllä ihan kivasti. Ja lapselle kertyy hoidossaolotunteja roppakaupalla ylimääräistä. :(
Pph tuskin pahastuu, kun saa pidempiä vapaita, mutta ne muutkin lapset ja vanhemmat joutuvat sitten ravaamaan varahoidossa tämän tästä. Ja asiasta tosiaan valittaa eniten tämä äiti, joka itse venyy ja vanuu jossain ennen lapsensa noutoa.
Aika monessa päiväkodissa pitää viedä virallinen työvuorolista josta he näkevät koska äiti/isä pääsee töistä. Sen mukaan on sitten haettava. On annettu esim. 30 minuuttia työajan päättymisen jälkeen jolloin lapsi pitää hakea. Päiväkoteja on siis hyvinkin erilaisia. Omat lapseni olivat sellaisessa, että voi hyvin käydä kaupassa ennen kuin hakee lapsen, ystäväni ei voinut. Oli tietty aika työpäivän loputtua kun piti hakea, ei ehtinyt kauppaan koska töistä pääsyn ja lapsen hakemiseen olisi mennyt tunti.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kumpihan on parempi - se että haen lapseni heti kun työt loppuvat eli ennen kahta, ja lykkään lapsen katsomaan muumeja jotta voin itse nukkua tunnin, vai käyn kotona nukkumassa, haen lapsen ja teen hänen kanssaan kaikkea kivaa?
Vuorottele. Lapsi ansaitsee välillä lyhyemmän hoitopäivän, vaikka se tarkoittaisikin välillä Muumeja. Ihan aina lapsen ei tarvitse olla se, joka joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorottele. Lapsi ansaitsee välillä lyhyemmän hoitopäivän, vaikka se tarkoittaisikin välillä Muumeja. Ihan aina lapsen ei tarvitse olla se, joka joustaa.
Ei se ole joustamista jos lapsi viihtyy paremmin päiväkodissa seuran kanssa kun kotona muumeja tuijotellen.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotipäivä vaatii lapselta paljon. On silkkaa itsekkyyttä vanhemmilta pitää lastaan päiväkodissa pitempään kuin olisi tarve ihan vain, jotta saa olla ilman heitä töiden jälkeen. Sitten ihmetellään kun on paljon kiusaamista ja muita ongelmia. Pieni lapsi ei jaksa. Ymmärrättehän, itsekkäät vanhemmat! Miksi on niin vaikea ajatella asioita lapsen näkökulmasta?
Suomessa on paljon kotihoidettuja lapsia ja paljon kiusaamista. Kiusaaminen vähenee, kun ihmiset oppivat olemaan ryhmässä, jossa on erilaisia ihmisiä. Suomessa on junttimainen tapa ajatella, että massasta poikkeavia ihmisiä.saa kiusata. Kotihoidetut ovat pahimpia kiusaajia. He ovat kuulleet koko lapsuutensa, kun mutsi on hiekkalaatikolla haukkunut muitten kotiäitien kanssa muita ihmisiä.
No hyvä että kysyr jos et muuten keksi eri tilanteita. Itselläni työ työpaikalla loppuu klo 15 ja jatkuu sen jälken kotona lähes viiteen.
Meillä ei saa hakea 12-14, silloin pvkodilla on pvuni/lepo aika.
Ymmärrän jos joskus hakee myöhemmin. Jos käy asioilla tai muuten, mutta jos kyse siitä että ei jaksa tai huvita niin en voi käsittää. Päiväkodit muutenkin lapsille nykyään aika vmäisiä paikkoja...
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kun herännyt aamuyöstä neljältä mennäkseen viideksi töihin, niin on PAKKO ottaa pienet torkut duunin jälkeen. Olen kotona siis noin kahdelta, syön jotain ja nukun tunnin. Haen lapsen vähän ennen neljää. Mies on vienyt hänet aamulla yhdeksäksi.
Kokeilepa itse tehdä joskus epäsäännöllistä vuorotyötä, jossa on yövuoroja tai varhaisia aamuhukeja.
Niin ymmärrät sitten asian aika hyvinkin...
Turhaan nyt tästä loukkaannuit, koska kuten kirjoitit, haet lapsen ennen neljää. Otsikko kertoo toista: juuri ennen sulkeutumisaikaa, eli siis joskus 17-17.30 välillä.
Ei ennen neljää hakemista kukaan hoitaja paheksu.
En ole aloittaja, mutta tiedän tuon ilmiön. Tässä on kyseessä äidit, jotka eivät muutenkaan ilmeisesti viihdy lastensa kanssa. Lapsi on hoidossa aina niin paljon kuin mahdollista, usein yritetään saada hoitopaikkaa KOKO kesäksikin, vaikka ei itse olla töissä. Kesähoidot on tarkoitettu kesällä työssä oleville vanhemmille, eikä lomailijoille, joita oman lapsen seura ei kiinnosta.
Entisessä työpaikassani juuri kolmelta töissä päässyt äiti haki lapsensa aina ihan viimeisenä. Hän vielä käveli päiväkodin vierestä kotimatkallaan, mutta lasta hän ei mukaansa ottanut, vaan haki aina viime minuuteilla. Oletan, että tästä ilmiöstä aloittaja puhui.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tee työtäsi paremmin, jottei päiväkodissa olo olisi kärsimystä. Kotihoidetut muksut ovat muuten niitä kaikkein vaikeimpia täällä koulumaailmassa.
Olin kotihoidettu ja koulun kiltein lapsi...
Aiemmin oli tilanne että työpäiväni päättyi toisinaan klo 14. Oli päiväkodilla 14:15 ja joka kerta lapsi oli juuri herännyt päiväunilta ja istui välipalapöydässä. Istuin sitten 20-30min päiväkodin aulassa odottaen että lapsi on valmis (hidas syömään, varsinkin juuri herättyään). Jonkin ajan kuluttua päätin että saa riittää, olisi muutakin tekemistä kuin istua odottamassa. Aloin käydä kaupassa töiden jälkeen noina lyhyinä päivinä ja hain lapsen kolmelta viidessä minuutissa. Ja tiedoksi, hakuaika oli ilmoitettu mutta koska päiväkodin mielestä lapsia ei saa herättää päiväunilta niin päädyin tähän.
Mä en jaksa hakea, koska haluan hetken olla itsekseni ja laskeutua työpäivästä. Haen joskus 15-16. Ja itseasiassa teen tuossa usein töitäkin vielä tovin.
t: opettaja
Kuinka monelle olisi ok, että puolisonne lupaisi tulla hakemaan teidät töistä, sinä odotat ja odotat, etkä tiedä yhtään, milloin hän tulee. Työkaveritkin alkavat toinen toisensa jälkeen lähteä kotiin ja sinä vain odotat, vaikka mitään tekemistä ei enää töissä ole. Viimein, parin tunnin odotuksen jälkeen puoliso kaartaa pihaan ja huikkaa hymyillen, että tulee juuri kaupasta/salilta/päikkäreiltä. Suuttuisitko? Aika moni kuitenkin tekee näin lapselleen...