Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikein, että uusi käppis (myös minun kotiini) muuttaessaan alkaa valittaa ja haukkua miten sotkuista on?

Vierailija
06.08.2017 |

Hän on toki oikeassa, mutta sanoi tulevansa vasta myöhemmin. Tämä ei kuitenkaan pitänyt paikkansa, vaan tuli voivottelemaan ja siivoamaan?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten siisteyskäsitys todella vaihtelee... Itse muutin joskus opiskelijayksiöön, edellinen asukas oli juuri lopettelemassa loppusiivousta kun menin avaimia hakemaan. Hän oli mielestään siivonnut kämpän hyvin. Minun oli silti pakko siivota kaikki uudestaan ja pyytää huoltomies apuun, ennen kuin pystyin muuttamaan sinne.

Perussiivousta ei varmaan ollut tehty koko sinä aikana, kun edellinen asukas siinä oli asunut (useita vuosia). Kylppärin lattiassa oli pinttyneitä jälkiä, viemärit puoliksi tukossa, liesituulettimen rasvasuodatin tukossa, kaappien ovissa ja hyllyissä tahroja sisäpuolella, lattialistoihin pinttynyt paksu kerros likaa ja pölyä, jääkaappi likainen jne jne... Onneksi huoltomies hoiti viemärit ja suodattimet kuntoon kun valitin asiasta, muuten siivosin itse ennen kun purin tavarat laatikoista. Meni monta tuntia, mutta oli sen arvoista.

Pikaisella vilkaisulla kämppä siis olikin loppusiivouksen jälkeen siisti, ja varmasti monille riittävän "puhdas". Eihän siellä roskia ollut tai irtopölyä, ja näkyvät pinnat oli pyyhitty. Mutta päällimmäisen likakerroksen alta löytyi monta pinttynyttä kerrosta lisää. Jouduin kylppärin seinätkin jynssäämään katosta lattiaan, sitten vasta näin niiden oikean sävyn. Lisäksi kaikki ns. piilopaikat olivat siivoamatta, esim. keittiön sähkölaitteiden taustat. Itse en vaan halua asua sillä tavalla. En ole hygieniafriikki, mutta en halua kotini olevan yltä päältä muiden ihmisten paskassa. Ja pöly sähkölaitteiden takana on jo turvallisuusriskikin.

Vuokranantajallekin varmasti tosi kivoja tuollaiset asukkaat, jotka eivät koskaan siivoa kunnolla. Pintamateriaalit menevät huonoksi koko kämpästä, hajuja pinttyy kun viemärit löyhkää ja ruokaa tehdään vaikkei keittiön suodattimet vedä. Ja sitten tosiaan tuo tulipalovaara kodinkoneiden kohdalla.

Vierailija
22/27 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä ollut masentunut, eli on  ollut sellainen ongelma mt:n ja elämänhallinann kanssa. Kyse on yhteisistä tiloista. Vointini on jo parempi, lähes normaali, mutta siivoustaso ei tosiaan riittänyt kämppikselle.

ap

Miksi muuten alapeukutatte tätä kommenttia? Mikä siinä on miestänne väärin tai huonoa?

ap

No varmaan se, että kerrot yhteisten tilojen olevan likaiset. On ymmärrettävää ettet masentuneena ole jaksanut siivota. Sen sijaan ei ole ymmärrettävää, että et tajua että tietenkin uutta kämppistä kiinnostaa oman kotinsa puhtaus. Ei hänellä ole velvollisuutta asua paskassa, vaikka sinä olet maassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on ottanut asian esille, on syytä lisätä siivouksen/siisteyden tasoa. Se tulee kuitenkin ajan kanssa vastaan ja parempi, mitä aiemmin. Ei ole aihetta haukkua eikä moittia jos on siistiä. 

Itse muistan nuoruudestani yhden ravintolaillan jälkeisen vierailun. Menimme isolla porukalla yökylään minulle vieraan naisen kotiin. Aamuyöstä minulle tuli huono olo ja jouduin nukkumaan vessanpöntön viereen. Ajattelin oksentaessani, että voi miten ihana on oksentaa puhtaaseen ja raikkaantuoksuiseen pönttöön! Se ei lisännyt pahoinvointia vaan nimenomaan helpotti. Sen jälkeen on puhdas vessa ollut kunnia-asia itsellenikin.

Vierailija
24/27 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi tuollaisista asioista on sanoa heti. Jos kaiken pitää sisällään eikä sano ongelmista ja puutteista mitään, niin joku päivä tulee mitta täyteen. Siitä pitkään kuormittuneesta tilanteesta on vaikea lähteä eteenpäin. Parempi siis sanoa asioista heti ennenkuin ne kasvavat ylipääsemättömiksi. Muuten ei yhteiselo onnistu.

Toki aina on syytä miettiä, miten asiat ilmaisee. Masentuneena saattaa ottaa turhan ikävästi neutraalitkin sanomiset, joita ei ole tarkoitettu mitenkään pahaksi. Ehkä tässäkin on käynyt niin.

Vierailija
25/27 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ton takia en suostuisi asumaan kimppakämpässä. Ihmisillä on niin eri käsitykset siitä mikä on riittävän siistiä ja miten haluaa kotinsa sisustaa. Tosi hyvin pitäisi tuntea toinen että tietäisi ollaanko ollenkaan samoilla linjoilla.

Samat linjat vai sikolätti. Sukat tarttuvat lattiaan kiinni, jääkaappi on yli puolillaan vanhaa ruokaa, roskaläjiä siellä täällä, kun pizzalaaatikoita ja mainoslehtiä ei ole viety ulos.

Soluasunnon arkea pahimmillaan.

Alushousuja pestään tiskialtaassa *örp* 

Vierailija
26/27 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tosiaan ottaa kantaa kun ei ole päässyt näkemään minkälainen siivottomuus on kyseessä. Saastaisuus ja pieni epäjärjestys ovat täysin eri asioita ja kaikilla on oma käsitys siitä miten siistiä on normaalissa kodissa. Kämppiksen ei tietenkään ole kiva muuttaa todella likaiseen asuntoon mutta ei hänellä toisaalta ole myöskään oikeutta vaatia ap:ta elämään niin että kaikki pysyy aina viimeisen päälle järjestyksessä ja puhtaus lähes steriiliä tasoa. Varmaan kannattaa ihan äänen puhua ja ottaa huomioon molemmat osapuolet kun molemmat yhtälailla vuokraakin maksavat. Jonkinlaiseen sopimukseen varmaan kyllä pääsee kuka siivoaa mitä ja milloin?

Vierailija
27/27 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi tuollaisista asioista on sanoa heti. Jos kaiken pitää sisällään eikä sano ongelmista ja puutteista mitään, niin joku päivä tulee mitta täyteen. Siitä pitkään kuormittuneesta tilanteesta on vaikea lähteä eteenpäin. Parempi siis sanoa asioista heti ennenkuin ne kasvavat ylipääsemättömiksi. Muuten ei yhteiselo onnistu.

Toki aina on syytä miettiä, miten asiat ilmaisee. Masentuneena saattaa ottaa turhan ikävästi neutraalitkin sanomiset, joita ei ole tarkoitettu mitenkään pahaksi. Ehkä tässäkin on käynyt niin.

Minulle on käynyt sitten se toinen ääripää, että toinen ei mitään voinut pitää sisällään, vaan joka asiasta kävi huomauttamassa ja se alkoi heti ensimmäisenä päivänä. Välit tulehtuivat sitten sen takia. Ensin kannattaisi vähän tutustua toiseen, asua muutama viikko ja sitten ottaa puheeksi ne asiat mitkä oikeasti häiritsevät - eihän sellainenkaan ihminen sovi yhteisasumiseen, jota häiritsee kaikki, ja jonka mielestä on ok sanoa kaikesta mikä tulee mieleen. Se on jo häiriköintiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme