Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

muita taaperoita joille maito ei maistu?

02.04.2006 |

Kun ei siis sitä tuttipullosta saa, meidän neiti 1v5kk ei juo maitoa laisinkaan. Koskaan ei ole maitoa muusta kuin pullosta suostunut juomaan, vaikka kokeiltu kyllä on. Pari viikkoa sitten tuli tilaisuus kuin vahingossa jättää pullot pois, ajattelin että sit ehkä ajan kanssa oppisi juomaan maitoa mukista/nokkiksesta, kuten kävi isosiskollekin aikanaan. Toistaiseksi ei ole tyttö maitoa juonut, vaikka on kokeiltu jos mistä. Päivittäin ei sitä itse pyydä, mutta nyt kuumeisena sitä tietysti kaipaa. Mutta ei juo kun vettä - onneksi nesteenä se riittää. Ja kalsiumia olen yrittänyt antaa riittävästi muuten (maitoa puurosaa, juustoa, viiliä, jugurttia jne.).

Mutta mikä on riittävä määrä kalsiumia tämän ikäiselle (½lmaitoa tai maitotuotetta päivässä?) - miten itse varmistatte kalsiumin riittävän saannin? MIlloin kannattaisi antaa kalsium-lisää?

Tiedän että maitoa ei ola pakko juoda, mutta olisi se helpompaa jotenkin itselle, kun tietää että maidon kalsium imeytyy aika hyvin ja tabletit taas ei.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli silloin 2 v 3 kk. Tuo muki oli hänelle tuttipullon korvike (käyttänyt sitä 7 kk:n iästä lähtien) ja maitoa maistui joskus jopa yli litra päivässä. Kotona ei juo nyt maitoa ollenkaan, hoidossa juo ihan hyvin. Ei vaan suostu. Annetaan siis vettä ja harvakseltaan mehua (haluaisi sitä kyllä aina). Jogurttia ja juustoa syö päivittäin. Annan silti kalkkilisää ja samassa yhteydessä d-vitamiinia.

En koe tätä ongelmaksi, joten jatketaan näin. Niin ja neuvolasta sanottiin, että kalkissa ei ole yliannostuksen vaaraa. Siis jos on syönyt jogurttia reilusti ja antaa kalkkitabletin, niin ei ole haitta. Ettei tarttee joka päivä miettiä, että pitääkö tänään antaa vai ei. Voi vaan antaa.

Vierailija
2/6 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö ei juo maitoa juuri lainkaan eikä ole sitä koskaan oikein juonutkaan, nyt 1v9kk. Piimää kyllä tykkää juoda, mutta sitäkin melko vähän ruokajuomana, vettä puolestaan joisi niin paljon kuin vain haluaisi. Ostin eräänä päivänä 4kpl kirkkaanvärisiä nallepuh -muovisia mukeja ja niistä yllättäen saattaa juoda silloin tällöin maitoa.

Itse ajattelin myös, että tyttö ei saa varmaan riittävästi maitotuotteita, joten mitä kalkkivalmistetta suosittelette tuon ikäiselle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

neiti lopetti maidon juomisen tammikuussa eli oli silloin 10 kk ja siitä lähtien on joka päivä sekoitettu joko 1 tabl. tai ½ tabl. puuron joukkoon sen mukaan onko kuinka mennyt päivän aikana maitotuotteita. Eihän siitä haittaa olisi jos sekoittaisi aina kokonaisen.

Vierailija
4/6 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitonsa pullosta ja sen pitää olla vielä lämmitettyä. Maitoa olen antanut pullosta illalla ja aamulla yhteensä 300-400ml. Muut juomat juodaan mukista. Päivän aikaan juo mukista vettä ja ruokajuomana piimää. Piimän avulla opeteltiin alta vuoden ikäisenä tuohon muki touhuun ja olen sen sitten jättänyt, kun näyttää maistuvan. No, tosin määrällisesti sitä menee kahdella ruoalla alta 100ml, mutta opetteluahan se juonti vielä on. Lisäksi olen myös antanut jogurttia, juustoa yms.

Olen pitänyt huolen, että päivässä tulisi maitotuotteita vähintään 5-6dl. Neuvolan mukaan tämä määrä riittää leikki-ikäiselle ja on sama missä muodossa se tulee.

Vierailija
5/6 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vastaava määrä tulee aika pienestä määrästä maitotuotteita. Pelkkää maitoa tarvitaan noin 5 dl, mutta jos esim. juusto ja jugurtti maistuu, saa niistäkin helposti kalsiumia. Esim. 100g juustoa on noin 900 mg ja jugurtissa suurin piirtein maidon verran.

Ymmärtääkseni nuo kalsiumtablettien kalsium imeytyy ihan yhtä hyvin kuin maidossa oleva kalsium, mikäli D-vitamiinia saadaan riittävästi. Maitoonhan on lisätty D-vitamiinia jo valmiiksi juuri tuon kalsiumin imeytymisen takia, sillä Suomessa saadaan liian vähän D-vitamiinia.

Meidän tyttömme 1v11kk onkin siis syönyt joka toinen päivä D-vitaminoidun kalsiumtabletin, sillä juustoa ja jugurttia menee vaihteleva määrä eri päivinä.

Vierailija
6/6 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 3 vuotta ei ole juout maitoa vuoteen. Ennen sitä joi lasista/mukista ihan normaalista, mutta lopetti. Ei yksinkertaisesti tykkää. Kaakaota joskus juo, mutta pitää olla paljon jauhetta. Muutamia jukurtteja tykkää syödä, mutta ei juuri muita maitotuotteita, joten saa tarvitsemansa kalsiumin tablettina.