Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitovapaasta vielä kyselen

Vierailija
02.04.2006 |

Siis vääntäkääs nyt vielä ihan rautalangasta... Päiväkoti kiinni heinäkuun, varahoitopaikkaa tarjotaan tietysti, mutta en pientäni haluaisi viedä yhtäkkiä outoon paikkaan hoitoon. Jos olisin itse heinäkuun lapseni kanssa kotona, voisiko tuo kuukausi olla hoitovapaata. Päiväkotipaikasta en siis luovu, koska taas elokuun alusta aion lapseni sinne hoitoon viedä. Aikomukseni ei ole hakea ajalta kotihoidontukea. Voiko tämä aika siis mitenkään olla hoitovapaan nimellä, vai pitäisikö se pitää töistä palkattomana vapaana? Hoitovapaatahan on mahdollista lain perusteella hakea, mutta palkatonta eivät varmasti mielellään kesälomakauden aikaan työpaikastani antaisi. Toinen seikka on vielä mahdollisesti loppuvuodesta alkava äitiysloma, jota varten tienaan 6kk:n tuloja. Hoitovapaan aikahan näissä laskelmissa voidaan ikäänkuin hypätä yli ja laskea touko-kesä-elo-syys-loka-marras tulot, kun taas jos pitäisinkin palkatonta, niin tuo heinäkuu laskettaisiin noihin tuloihin mukaan, ja tuleva äitiys/vanhempainraha tippuisi roimasti.

Siispä apua kukaan? Vai pitääkö minun vain viedä pieneni outoon hoitoon ja toivoa että sopeutuu mahdollisimman pian...

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö sinulla ole lomaa? entä miehelläsi?

Vierailija
2/5 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollista saada tuohon aikaan kesää. Ja isovanhemmat edelleen työelämässä, osa heinäkuusta toki onnistuisi niinkin, mutta haluavathan hekin lomailla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos sulla on hoitopaikka vaikka vaan varalla lapselle niin kotihoidon tukea et saa.

Vierailija
4/5 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kuitenkin että oma olisi kelaan ja amattiliittoon nähden vanhempainvapaata. Onko tämä siis mahdoton yhtälö. Palkaton lomakin taitaa olla kiven alla. Pitänee kysellä asiaa vielä siis kelasta vai? AP

Vierailija
5/5 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun järkeni mukaan ilmoittaisit työnantajalle että pidät 1kk hoitovapaata eli heinäkuun. Ilmoitus vähintään 2kk ennen. Hoitovapaatahan voi pitää kaksi jaksoa siihen asti, kunnes lapsi on 3v, eli jos olet pitänyt vasta yhden jakson, sinulla on lakisääteinen oikeus vielä toiseen, työnantajasi ei voi sitä estää.

Tarhasta kysyt nyt heti, voiko lapsi pitää lomaa tarhasta heinäkuun, koska itse pitäisit lomasi silloin. Sehän on kesälomakautta joten eikös se ole ihan normaalia. SInun ei tarvitse hiiskahtaa mitään hoitovapaasta. Todennäköisesti joudut kuitenkin maksamaan pvh-maksun tuolta ajalta. Joissakin kunnissa on kai mahdollisuus saada joissakin tapauksissa kesäkuukausilta alennettu hoitomaksu, jos lapsi on pois tarhasta.

Toinen vaihtoehto on, että kysyt voiko tarhapaikan irtisanoa _määräaikaisesti_ kuukaudeksi. Olemme itse tehneet näin, mutta 4kk ajaksi, en tiedä onko lyhyempi aika mahdollinen.

Kotihoidontukea et saa jos on päivähoitopaikka, PAITSI jos irtisanot paikan määräaikaisesti vähintään 4 kk:ksi. Silloin Kela maksaa kotihoidon tuen (käytäntö, jota ei mainosteta missään, mutta kysy Kelan neuvontapuhelimesta, niin he kertovat).

Eli mielestäni tuo on ihan toteuttamiskelponen suunnitelma. Huomaa, että hoitovapaa ja kotihoidon tuki eivät välttämättä ole kytköksissä toisiinsa, vaikka niin yleensä luullaankin. Olen itse pitänyt hoitovapaata jonkin aikaa niin, että lapsi on ollut tarhassa - en vain ole saanut silloin mistään rahaa, vaan olen elänyt säästöilläni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi