Onko vielä (muita) joiden mielestä ei ole niin väliä, mitä syö?
Ihminen on sekasyöjä ja pystyy hyödyntämään ravinnoksi monenlaista. Ruokavalion optimaaliseksi viilaaminen on usein turhaa ajanhukkaa ja stressaamista.
Kommentit (5)
Muuten olisin tuota mieltä, mutta olen huomannut että mahani on herkkä monelle ruoka-aineelle, eikä siksi kaikki sovi. Monesti en tosin jaksa välittää mahakivuista ja syön mitä huvittaa. Painon kanssa ei kuitenkaan ole ongelmia.
Minulle ei ole väliä. Vuoden jaksoin terveellisesti syödä enkä huomannut mitään eroa parempaan. Ikääkin on jo. Huonompaan olo ja ulkonäkö meni, reilusti kasviksia ja hedelmiä ja reilusti vähemmän sokeria ja kovaa rasvaa ruokavaliolla. Nyt syön taas vähän mitä sattuu ja jaksan paremmin. Liikkuvainen olen aina ollut, en istu töissä enkä löhöä kotona sohvalla tai aja autolla jokapaikkaan. Rasvasta ja lihasta saan energiaa ja voimia, paino normaali.
No kyllä sillä on väliä, jos geeneissä uhkaa elintasosairaus, niin kuin aika monella suomalaisella. Kakkostyypin diabetes, infarktit pystyy ainakin siirtämään hamaan tulevaisuuteen syömällä kasvispitoista ravintoa ja kohtuullisesti hyviä viljoja, harvoin jos ollenkaan punaista lihaa, eläinrasvaa, sokeria.
Itse pudotin tällä tavalla 4 kg ja paastosokeriarvot 6,8:sta 5,3:een.
Diabetes ei välttämättä tuota mintään tuntuvia oireita ennen kuin tauti ja sen tekemät tuhot on jo pitkällä...
Oikein siihen asti, kunnes ikää tulee.