Sokeriton ruokavalio
Miten te jotka olette sokerittomalla, hoidatte makean nälän. Vai eikö enää ole makean nälkää?
Syöttekö sokerittomia karkkeja?
Vältättekö kaikkea jossa on sokeria esim ketsuppia, vai vaan karkkia ja leivonnaisia?
Oletteko laihtuneet luonnostaan?
Minä olin sokerittomalla (karkki ja pulla pois) puoli vuotta. Laihduin 6 kg mutta makean himo oli koko ajan valtava? Aloin syömään sokeritonta suklaata ja tein itse raakasuklaata. Lakko loppui kun söin juhlissa kermakakkua.
Kommentit (52)
Aikamoinen sokerihiiri olen aina ollut mutta kumma kyllä ei ole tehnyt makeaa mieli. Meni ihan överiksi keväällä, jatkuvasti kaivoin karkkipussia ja jäätelöä kaapista eikä mikään riittänyt. Oluttakin meni aika paljon. Suklaan ystävä en ole.
Lopetin kerrasta hiilarit; tarkoittaa kohdallani jauhotuotteet (myös oluen) ja makeiset, jätskit ja muut. Gluteiinittoman grillimakkaran syön mökillä saunailtana. Syön esim. omenaa ja itse tehtyjä salaatteja. Lisäsin ruokavalioon rasvaa. Lakkasin ostamasta rasvattomia tuotteita. Leipää ennemminkin tekee mieli ja olen leiponut gluteiinitonta näkkileipää ja leipää. Mitään muuta ei erityisesti tee mieli eikä ole nälkä eikä mitään. Paino on pudonnut n. 1,5 kg/viikko. Aika helppoa oikeastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivattuja hedelmiä, luumuja, joskus kaupan hedelmämehua.
Sokeriton ruokavalio??
Niin, pitäisi kai määritellä mikä on sokeriton ruokavalio. Ilman lisättyä sokeria vai ilman edes mitään tuotteessa olevaa luontaista sokeria. Jälkimmäinen tuskin on kovin terveellistä loppujen lopuksi.
Mitäs määrittelemistä siinä on? Sokeri on sokeri. Sokeriton ruokavalio on sokeriton.
No jos viisastelu tekee sinut onnelliseksi niin sovitaan niin. Muut kaapii vaahtosi rinnuksilta ja jatkaa keskustelua.
Ei ole viisastelua. En ymmärrä, mitä epäselvää on sanassa sokeriton.
En ole tuo kuka asian kyseenalaisti, mutta tämä ajatus tuli heti otsikosta mullekin että mistähän "sokerittomuudesta" on kyse.
Nimittäin jotkut tarkoittaa sokerilla vain ruokasokeria eli sakkaroosia, eli eivät lisää ruokasokeria ruokaan tai juomiin eivätkä käytä sokeroituja teollisia tuotteita.
Toiset tietävät että sokerit ovat ryhmä kemiallisia aineita, joita on luonnostaan monessakin hedelmässä, kasvissa, yms. Hedelmissä on fruktoosia ja rypälesokeria (glukoosi), sienissä on sienisokeria (trehaloosi), maidossa on maitosokeria eli laktoosia, jne...
Toiset pitävät myös hiilihydraattipitoisia ruokia "sokereina" ja välttävät niitä. Hiilihydraateissa kun on niitä, jotka nopeasti nostavat verensokeria eli ruokia joilla on korkea glykeeminen indeksi (siis toimivat osittain samoin kuten se tuttu ruokasokeri). Tässä eroa on varmaan reagoinnissa niillä kenellä on normaali insuliiniherkkyys ja niillä, joiden insuliiniherkkyys on alentunut. Alentunut insuliiniherkkyys ts. insuliiniresistenssi viittaa että sulla on alkanut kehittyä diabetes.
Ehkä ap ei syö kunnolla ja monipuolisesti siksi keho (ja aivot!) vaativat sokeria eli glukoosia jatkuvasti.
Tai sitten hänellä on alkanut insuliiniherkkyys alentua ja se vaikuttaa.
Tietenkin on, kuten joku mainitsi, myös psyykkinen riippuvuus "lohturuoasta". Toisille sokeri on kuin huumetta.
Neuvoisinkin ap:tä menemään lääkäriin ja testauttamaan veriarvonsa. Ja jos ne ovat okei, sitten ehkä lähete ravitsemusterapeutille olisi paikkallaan, että saadaan ruokavalio kuntoon.
Jos sen jälkeen vielä sokeri himottaa, sitten varmaan kyse siitä psyykkisestä riippuvuudesta.
Hiivasyndrooma aiheuttaa psyykkistä sokerinhimoa (voi olla myös himo pizzaan, limuun, alkoholiin, pastaan jne.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön kaikkea kohtalaisesti ja olen hoikka. Sokerinhimo on pari kertaa kuukaudessa ja syön sitten jäätelöä tai karkkia. Miksi ihmeesä pitäisi opetella olemaan kokonaan ilman sokereita?
Siksi, koska mulla on jopa vhh/paleoruokavaliolla sokerinhimo joka ikinen päivä. En voi syödä karkkia aina kun tekee mieli, koska söisin sitä joka päivä aamusta iltaan. Ja sen jälkeen kun on syönyt, tekee kahta kauheammin mieli monta päivää. Ts. loppujen lopuksi helpompi yrittää sinnitellä kokonaan ilman, kuin syödä pari kertaa kuussa ja kärsiä sitten hirveästi himosta monta päivää...
Miten joillekin voikin olla noin vaikea ymmärtää miten ihmiste on erilaisia. Esim. mulla ei koskaan tee mieli alkoholia, mutta en mene silti sanomaan, että miksi ihmeessä sen alkoholismiin taipuvaisen pitäisi olla ilman viinaa, senkun ottaa vain vähän pari kertaa kuussa kun mieli tekee...
Sun pitää selvästi saada ruokavalioosi enemmän hiilareita. Kyllä se onnistuu paleollakin. Sinuna jättäisin vhh:n vähemmälle, koska se ei selvästikään sulle sovi.
Ihmisen fysiologia on rakennettu niin että tarvitsemme proteiinia, rasvaa ja jonkin verran hiilihydraatteja. Hiilareista saa myös kuituja, jotka ovat tärkeitä ruoansulatukselle sekä tasoittamaan verensokeria.
Siis paleolla syö joka aterialla kämmenen kokoinen määrä proteiinia. Muista käyttää myös oliiviöljyä tai muita hyviä öljyjä. Hiilareita ja kuituja (ja tietty vitamiineja yms.) saadaksesi sun pitää syödä sekä monipuolisesti kasviksia että hedelmiä ja tarpeeksi suuria määriä. Kolme salaatinlehteä ei vaan ole tarpeeksi.
Vaikea siis sanoa missä vika, kun et antanut mitään esimerkkiä päivän ruokavaliostasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivattuja hedelmiä, luumuja, joskus kaupan hedelmämehua.
Sokeriton ruokavalio??
Niin, pitäisi kai määritellä mikä on sokeriton ruokavalio. Ilman lisättyä sokeria vai ilman edes mitään tuotteessa olevaa luontaista sokeria. Jälkimmäinen tuskin on kovin terveellistä loppujen lopuksi.
Mitäs määrittelemistä siinä on? Sokeri on sokeri. Sokeriton ruokavalio on sokeriton.
No jos viisastelu tekee sinut onnelliseksi niin sovitaan niin. Muut kaapii vaahtosi rinnuksilta ja jatkaa keskustelua.
Ei ole viisastelua. En ymmärrä, mitä epäselvää on sanassa sokeriton.
En ole tuo kuka asian kyseenalaisti, mutta tämä ajatus tuli heti otsikosta mullekin että mistähän "sokerittomuudesta" on kyse.
Nimittäin jotkut tarkoittaa sokerilla vain ruokasokeria eli sakkaroosia, eli eivät lisää ruokasokeria ruokaan tai juomiin eivätkä käytä sokeroituja teollisia tuotteita.
Toiset tietävät että sokerit ovat ryhmä kemiallisia aineita, joita on luonnostaan monessakin hedelmässä, kasvissa, yms. Hedelmissä on fruktoosia ja rypälesokeria (glukoosi), sienissä on sienisokeria (trehaloosi), maidossa on maitosokeria eli laktoosia, jne...
Toiset pitävät myös hiilihydraattipitoisia ruokia "sokereina" ja välttävät niitä. Hiilihydraateissa kun on niitä, jotka nopeasti nostavat verensokeria eli ruokia joilla on korkea glykeeminen indeksi (siis toimivat osittain samoin kuten se tuttu ruokasokeri). Tässä eroa on varmaan reagoinnissa niillä kenellä on normaali insuliiniherkkyys ja niillä, joiden insuliiniherkkyys on alentunut. Alentunut insuliiniherkkyys ts. insuliiniresistenssi viittaa että sulla on alkanut kehittyä diabetes.
Ehkä ap ei syö kunnolla ja monipuolisesti siksi keho (ja aivot!) vaativat sokeria eli glukoosia jatkuvasti.
Tai sitten hänellä on alkanut insuliiniherkkyys alentua ja se vaikuttaa.
Tietenkin on, kuten joku mainitsi, myös psyykkinen riippuvuus "lohturuoasta". Toisille sokeri on kuin huumetta.
Neuvoisinkin ap:tä menemään lääkäriin ja testauttamaan veriarvonsa. Ja jos ne ovat okei, sitten ehkä lähete ravitsemusterapeutille olisi paikkallaan, että saadaan ruokavalio kuntoon.
Jos sen jälkeen vielä sokeri himottaa, sitten varmaan kyse siitä psyykkisestä riippuvuudesta.
Olisi ollut ap:n tehtävä kertoa, mitä hän sokerittomalla tarkoittaa. Mulle sana sokeriton tarkoittaa sokeritonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön kaikkea kohtalaisesti ja olen hoikka. Sokerinhimo on pari kertaa kuukaudessa ja syön sitten jäätelöä tai karkkia. Miksi ihmeesä pitäisi opetella olemaan kokonaan ilman sokereita?
Siksi, koska mulla on jopa vhh/paleoruokavaliolla sokerinhimo joka ikinen päivä. En voi syödä karkkia aina kun tekee mieli, koska söisin sitä joka päivä aamusta iltaan. Ja sen jälkeen kun on syönyt, tekee kahta kauheammin mieli monta päivää. Ts. loppujen lopuksi helpompi yrittää sinnitellä kokonaan ilman, kuin syödä pari kertaa kuussa ja kärsiä sitten hirveästi himosta monta päivää...
Miten joillekin voikin olla noin vaikea ymmärtää miten ihmiste on erilaisia. Esim. mulla ei koskaan tee mieli alkoholia, mutta en mene silti sanomaan, että miksi ihmeessä sen alkoholismiin taipuvaisen pitäisi olla ilman viinaa, senkun ottaa vain vähän pari kertaa kuussa kun mieli tekee...
Täällä sama paitsi etten ole millään ruokavaliolla. Olen säästänyt ruoasta tekemällä kaiken, ja sokeri ja herkut ovat olleet helppo säästökohde, koska mielessä ei ole voinut olla muuta kuin tiukka budjetti.
Kesän kunniaksi ostin pitkästä aikaa jäätelöä ja muuta sokeripitoista - ja aloinkin ostaa yhä useammin, kun oli muutama euro löysää rahaa. Eivätpä kauan säilyneet litran jäätelöpakkaukset, eikä edes ollut muita syömässä. Nyt sitten söin kilon tarjousnektariinitkin vauhdilla.
En ole tajunnut sokerin koukuttavuudesta tuon taivaallista ennen säästökuuriani. En aikaisemmin edes laskenut miten älyttömän usein ostin ison karkkipussin, koska paino-ongelmaa ei ole.
Kertokaas miten te, jotka eivät syö edes luontaista sokeria saatte kaikki tarvittavat vitamiinit, kuidut yms? Ei marjoja, ei hedelmiä, ei mitään... mitä te oikeastaan edes syötte? Makeutusainetta?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas miten te, jotka eivät syö edes luontaista sokeria saatte kaikki tarvittavat vitamiinit, kuidut yms? Ei marjoja, ei hedelmiä, ei mitään... mitä te oikeastaan edes syötte? Makeutusainetta?
En tiedä kenelle kysymys oli suunnattu? Minä olen tuo karppaaja ja syön kyllä marjoja lähes päivittäin. Hedelmiä en syö, enkä kyllä makeutusaineitakaan juuri lainkaan. Steviaa joskus pienen tipan, mutta harvoin tulee tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kenelle kysymys oli suunnattu? Minä olen tuo karppaaja ja syön kyllä marjoja lähes päivittäin. Hedelmiä en syö, enkä kyllä makeutusaineitakaan juuri lainkaan. Steviaa joskus pienen tipan, mutta harvoin tulee tarvetta.
Juu. Mutta täysin sokeriton ruokavalio on mahdoton :) Ei ollut varsinaisesti tarkoitettu kenellekkään, iski vain silmään että sokeriton on sokeriton. Pitäisi ehkä ennemmin sanoa vähäsokerinen tai lisäsokeriton.
Makean nälkä lähti pois vhh:lla. Eli jätetään pois myöskin leivät, pastat, peruna jne. Tärkkelyspitoinen ruoka ylläpitää makeanhimoa, ei riitä että ei syö sokeria.
Mutta jos joskus harvoin tulee pieni makeannälkä, ostan pienen fazerin suklaapatukan tummasta suklaasta tehtynä ja hitaasti imeskelen sen ja hörppään välillä kahvia.
Terveellinen ravintorikas ruoka. Paljon ja monipuolisesti kasviksia.
Hyviä rasvoja huonojen ja teollisesti prosessoitujen rasvojen sijaan. Riittävästi proteiinia.
Ruoka, josta elimistö saa tarvitsemansa vitamiinit, hivenaineet, antioksidantit, fytoravinteet, välttämättömät rasvahapot, kuidun...
tyydyttää elimistön ravinnon tarpeen paremmin, kuin ravintoköyhä ruoka.
Omalla kohdalla olen huomannut hiilihydraattien ja sokerin koukuttavuuden.
Tuoreista kasviksista himoa ei tule. Leivän ja makeiden hedelmien kanssa olen heikoilla jäillä. Monet hedelmät on jalostettu överimakeiksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole luontaisesti sokerittomalla kuurilla. Tavoitteena aika vähäsokerisuus :)
Ehdottaisin kasviksia monipuolisesti, vaikka nyt 70 erilaista :)
Paljon vihreitä, runsaasti vihanneksia. Kohtuudella juureksia, mieluummin tuoreena. Rasvoja, proteiineja, kuten manteleita, siemeniä ja pähkinöitä.
Eläinperäistä proteiinia, kenelle ne sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika heikko ruokavalio pidemmän päälle. Jos et syö hedelmiä, et tietenkään syö mysökään tomaattia etkä avokadoa, kurkkua, vihreitä papuja, muinakoisoja, kesäkurpitsaa ynnä muita kurpitsoja, paprikaa, oliiveja -- nämähän ovat kaikki myös hedelmiä.
Aika paljon vitamiinejä ja hivenaineita sekä kuituja jää saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika heikko ruokavalio pidemmän päälle. Jos et syö hedelmiä, et tietenkään syö mysökään tomaattia etkä avokadoa, kurkkua, vihreitä papuja, muinakoisoja, kesäkurpitsaa ynnä muita kurpitsoja, paprikaa, oliiveja -- nämähän ovat kaikki myös hedelmiä.
Tuo on nyt aikamoista saivartelua, mutta syön kaikkia yllä mainittuja. Sen sijaan en syö appelsiinejä, omenoita, kiivejä, viinirypäleitä... pitääkö jatkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin lisään listaan vielä pähkinät ja mantelit: mantelit ja monet pähkinät ovat itse asiassa hedelmiä. Ja itse asiassa marjatkin ovat hedelmiä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat väkisin saivarrella, ja tehdä itsestäsi idiootin? Kaikki varmasti tietävät, että biologiassa ja kasviopissa termillä hedelmä tarkoitetaan kasvin hedelmää. Yhtä lailla kaikki tietävät, että ravinto-opin ja ruokataloustieteen puolella termillä hedelmä tarkoitetaan makeaa hedelmää erotuksena vihanneksista. Ja silloin kun keskustellaan ruoka-valiosta niin terminologia on tuon ravinto-opin terminologia. Jos keskustellaan puutarhan hoidosta niin terminologia on kasviopillinen. Mutta vaikka tämän tiesitkin niin piti päästä viisastelemaan, mutta hups osoititkin olevasi hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Makean nälkä lähti pois vhh:lla. Eli jätetään pois myöskin leivät, pastat, peruna jne. Tärkkelyspitoinen ruoka ylläpitää makeanhimoa, ei riitä että ei syö sokeria.
Mutta jos joskus harvoin tulee pieni makeannälkä, ostan pienen fazerin suklaapatukan tummasta suklaasta tehtynä ja hitaasti imeskelen sen ja hörppään välillä kahvia.
Kannattaisi mieluummin ottaa jotain oikeaa tummaa suklaata. Siinä Fazerin "tummassa" suklaassa on hiilaria yhtä paljon kuin Fazerina patukassa... :).
Olen nyt vähäsokerisella ruokavaliolla. Olen selkeästi addiktoituvaa tyyppiä; nuorena olin jäädä tupakkakoukkuun pelkällä viikonlopputupakoinnilla, viiniä meni jossain vaiheessa joka viikonloppu yksi pullo. Puolikas pullo per ilta. Viikonloppu ilman viiniä - se ei ollut mahdollista. Olen ollut ryhmäliikuntakoukussa. Eli sokerikoukussa oleminen on jatkumo tälle kaikelle. Kerran viikossa sallin itselleni herkkuja, mutta en karkkia, joka on minulle se pahin koukuttaja. Sen jälkeinen päivä on selkeästi päivä jolloin herkkuja tekee mieli. Nyt kesällä herkkuhimooni auttaa turkkilainen paksu jogurtti ja marjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi mieluummin ottaa jotain oikeaa tummaa suklaata. Siinä Fazerin "tummassa" suklaassa on hiilaria yhtä paljon kuin Fazerina patukassa... :).
Syön sen verran harvoin suklaata että en laske sen hiilihydraatteja, pidän tuon suklaan mausta.
En tiedä kenelle tämä on suunnattu, mutta itse en syö punaista lihaa lainkaan eli karpata voi kyllä ilmankin.