Sokeriton ruokavalio
Miten te jotka olette sokerittomalla, hoidatte makean nälän. Vai eikö enää ole makean nälkää?
Syöttekö sokerittomia karkkeja?
Vältättekö kaikkea jossa on sokeria esim ketsuppia, vai vaan karkkia ja leivonnaisia?
Oletteko laihtuneet luonnostaan?
Minä olin sokerittomalla (karkki ja pulla pois) puoli vuotta. Laihduin 6 kg mutta makean himo oli koko ajan valtava? Aloin syömään sokeritonta suklaata ja tein itse raakasuklaata. Lakko loppui kun söin juhlissa kermakakkua.
Kommentit (52)
Kuivattuja hedelmiä, luumuja, joskus kaupan hedelmämehua.
Vierailija kirjoitti:
Sokeriton ruokavalio??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeriton ruokavalio??
Niin, pitäisi kai määritellä mikä on sokeriton ruokavalio. Ilman lisättyä sokeria vai ilman edes mitään tuotteessa olevaa luontaista sokeria. Jälkimmäinen tuskin on kovin terveellistä loppujen lopuksi.
Makeanhimoon auttaa kun syö tarpeeksi rasvaa ja proteiinia. Siis silloin, jos riippuvuus on fyysistä, psyykkisiin syihin kuten lohtusyömiseen se ei auta. Sokeria (tai muita hiilihydraatteja) ei voi vähentää radikaalisti jos ei samalla lisää rasvaa ja proteiinia, jos se on aiemmin ollut pääasiallinen energianlähde. Monen kovan makeannälän taustalla on oikeasti liian suuri energianpuute, varsinkin jos muuttaa ruokavalion ihan yhtäkkiä ilman suunnittelua. Laihduttaessakaan energiavaje ei saa olla liian suuri päivää kohden.
Itellä se kuittaantuu sillä ,että rasvaa lisää ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeriton ruokavalio??
Niin, pitäisi kai määritellä mikä on sokeriton ruokavalio. Ilman lisättyä sokeria vai ilman edes mitään tuotteessa olevaa luontaista sokeria. Jälkimmäinen tuskin on kovin terveellistä loppujen lopuksi.
Mitäs määrittelemistä siinä on? Sokeri on sokeri. Sokeriton ruokavalio on sokeriton.
Syön niin, että hiilareita tulee päivässä 50-80 grammaa. Ei haittaa makeanhimo parin ensimmäisen päivän jälkeen. Jos tekee mieli napsia, niin otan kirsikkatomaatteja, jos mahtuu hiilareihin. Jos tuon rajan ylitän, niin homma repeää käsistä.
Syön kaikkea kohtalaisesti ja olen hoikka. Sokerinhimo on pari kertaa kuukaudessa ja syön sitten jäätelöä tai karkkia. Miksi ihmeesä pitäisi opetella olemaan kokonaan ilman sokereita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeriton ruokavalio??
Mitäs määrittelemistä siinä on? Sokeri on sokeri. Sokeriton ruokavalio on sokeriton.
No jos viisastelu tekee sinut onnelliseksi niin sovitaan niin. Muut kaapii vaahtosi rinnuksilta ja jatkaa keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Syön niin, että hiilareita tulee päivässä 50-80 grammaa. Ei haittaa makeanhimo parin ensimmäisen päivän jälkeen. Jos tekee mieli napsia, niin otan kirsikkatomaatteja, jos mahtuu hiilareihin. Jos tuon rajan ylitän, niin homma repeää käsistä.
Et vissiin urheile?
Vierailija kirjoitti:
Syön kaikkea kohtalaisesti ja olen hoikka. Sokerinhimo on pari kertaa kuukaudessa ja syön sitten jäätelöä tai karkkia. Miksi ihmeesä pitäisi opetella olemaan kokonaan ilman sokereita?
Niin, miksi ihmeessä alkoholistinkaan pitäisi opetella olemaan ilman alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeriton ruokavalio??
No jos viisastelu tekee sinut onnelliseksi niin sovitaan niin. Muut kaapii vaahtosi rinnuksilta ja jatkaa keskustelua.
Ei ole viisastelua. En ymmärrä, mitä epäselvää on sanassa sokeriton.
Silloin kun totuttelin irti karkeista, niin ostin makeuttamatonta kaakaota (van Houten), jota join makeanhimon ollessa ylimmillään rasvattoman UHT-maidon (maistuu vähän makealta) ja 1-2 steviarakeen kanssa.
Oli ihan riittävä. :)
Minä herkuttelen rasvaisella lihalla. Ei ole makeanhimoa, koska olen tottunut siihen etten syö mitään makeaa.
En siis ole mikään karppaaja enkä edes vhh, vaan koitan vältellä kaikkea missä lisättyä sokeria ja hiilareita syön lähinnä kokojyväviljoja ja jälkiuunileipää.
Mutta karkkia, limsoja, sokerisia salaatinkastikkeita yms en syö koskaan. Ruuassa käytän voita ja oliiviöljyä 50/50.
Se makeanhimo on ainakin itellä siis tottumiskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska mulla on jopa vhh/paleoruokavaliolla sokerinhimo joka ikinen päivä. En voi syödä karkkia aina kun tekee mieli, koska söisin sitä joka päivä aamusta iltaan. Ja sen jälkeen kun on syönyt, tekee kahta kauheammin mieli monta päivää. Ts. loppujen lopuksi helpompi yrittää sinnitellä kokonaan ilman, kuin syödä pari kertaa kuussa ja kärsiä sitten hirveästi himosta monta päivää...
Miten joillekin voikin olla noin vaikea ymmärtää miten ihmiste on erilaisia. Esim. mulla ei koskaan tee mieli alkoholia, mutta en mene silti sanomaan, että miksi ihmeessä sen alkoholismiin taipuvaisen pitäisi olla ilman viinaa, senkun ottaa vain vähän pari kertaa kuussa kun mieli tekee...
LCHF oli mun ainoa keino päästä sokerittomaksi. Makeannälän iskiessä söin rasvaa. Ketsuppia voin kyllä laittaa ruokaan ilman ongelmaa. Tosin ruokavalioon kuuluu nykyään niin vähän sellaisia ruokia mihin se sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vissiin urheile?
Itse asiassa urheilen paljon, sali 4xviikossa ja pari pitkää kävelylenkkiä. Jos juoksen, saatan syödä banaanin.
Olis kyllä ihanaa jos voisi herkutella rasvaisella lihalla, mutta kun se on lähinnä vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Olis kyllä ihanaa jos voisi herkutella rasvaisella lihalla, mutta kun se on lähinnä vastenmielistä.
Voithan herkutella rasvassa uitetuilla perunoilla (laitat pellille uuniin) vastaa ns. ranskalaisia mutta ei ole pikaruokalafkojen lisäaineita mukana :)
Sokeriton ei liene hiilariton vaan vältellään lisättyä sokeria? Näin itse ainakin teen. Luonnollisessa muodossa hiilareita ei ole syytä vältellä, ainakaan omasta mielestäni.
Makeannälkää ei ole, niin ei ole tarvetta korvikkeille.