Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ms-tauti vai sittenkin luulotauti?

Vierailija
02.08.2017 |

Korostan, että kognitiiviset taitoni ja motoriikka/koordinaatiotaidot ovat ennallaan. Pystyn saunomaan (ei tule saunakrapulaa), alkoholiakin voin juoda normaalisti ja käyttäytyä normaalisti, suoleni toimii normaalisti sekä virtsaamisen kanssa ei ole ollut ongelmaa. Tasapainoni on myös normaali. Pystyn seisomaan yhdellä jalalla ongelmitta.
Näkö normaali. En näe kaksoiskuvia. Minua ei huimaa enkä ole pahoinvointinen. Puhe normaalia. Ei ongelmia seksuaalitoiminnoisa (impotenssia yms)
Ei väsymystä, voisin valvoa vaikka kaksi päivää.
En unohtele asioita, lähimuistini on lähes täydellinen.

! Ongelmana lihasten voimattomuus ja lyhentyneet kävelymatkat.. Sekä outoja tunteita raajoissa vai voisiko tosin ne voi olla osin psykosomaattista...

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

VASTAATKAA

Vierailija
22/31 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähestymistapasi kysymykseen ei ole ihan mielekäs. Minulla on MS-diagnoosi eikä minullakaan ole luettelemiasi oireita silloin tällöin ilmenevää lievää huimausta lukuunottamatta.

Minulla ei ole edes lihasheikkoutta ja kävelymatkan lyhentymistä.

Menneisyydessä olen ollut liikuntakyvytön ja menettänyt osittain näköni tilapäisesti MS-taudin takia, mutta jo ennen sitä  minulla oli yli kymmenen vuotta kyseinen sairaus ilman mainittavia fyysisiä oireita.

Ainoa tapa selvittää, onko sinulla MS-tauti on teettää keskushermoston magneettikuvaus ja selkäydinpunktio. Niiden tulosten perusteella voidaan mahdollisesti asettaa diagnoosi.

Kuvaamiesi oireiden perusteella en itse epäilisi MS-tautia itselläni. Vasta jos tulee spesifisti keskushermostoon viittaavia oireita, eli esim. aivoperäisiä näköhäiriöitä (jotka eivät selity silmien rakennepoikkeavuudella) tai selkeitä kognitiivisia muutoksia (jotka eivät selity esim. äärimmäisellä stressillä, päihteillä tai unettomuudella), alkaisin pohtia vakavasti MS-taudin mahdollisuutta ja hakeutuisin tutkimuksiin. Tietty myös jokin äärimmäinen motorinen vamma, vaikka muilla syillä selittämätön halvaantuminen, voi herättää epäilyn, että keskushermostossa on poikkeavaa.

MS-tauti on siis keskushermoston sairaus; ihan vain muistutuksena, vaikka varmaan tämän jo tiedätkin.

Olen nuorena ollut itse hieman luulosairas (epäilin itselläni myös muita sairauksia kuin MS-tautia, joka minulla sitten diagnosoitiinkin), ja tiedän kokemuksesta, miten stressaavaa sairauksien pelkääminen voi olla. Mutta niin kuin minullakaan ei sittenkään ollut esim. leukemiaa, mitä joskus pelkäsin itselläni olevan, ei sinullakaan välttämättä ole MS-tautia, vaikka kuinka jotkut oireet siihen tuntuisivat viittaavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos menisit lääkäriin

Lääkäreihin ei voi luottaa.

Vierailija
24/31 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

Lähestymistapasi kysymykseen ei ole ihan mielekäs. Minulla on MS-diagnoosi eikä minullakaan ole luettelemiasi oireita silloin tällöin ilmenevää lievää huimausta lukuunottamatta.

Minulla ei ole edes lihasheikkoutta ja kävelymatkan lyhentymistä.

Menneisyydessä olen ollut liikuntakyvytön ja menettänyt osittain näköni tilapäisesti MS-taudin takia, mutta jo ennen sitä  minulla oli yli kymmenen vuotta kyseinen sairaus ilman mainittavia fyysisiä oireita.

Ainoa tapa selvittää, onko sinulla MS-tauti on teettää keskushermoston magneettikuvaus ja selkäydinpunktio. Niiden tulosten perusteella voidaan mahdollisesti asettaa diagnoosi.

Kuvaamiesi oireiden perusteella en itse epäilisi MS-tautia itselläni. Vasta jos tulee spesifisti keskushermostoon viittaavia oireita, eli esim. aivoperäisiä näköhäiriöitä (jotka eivät selity silmien rakennepoikkeavuudella) tai selkeitä kognitiivisia muutoksia (jotka eivät selity esim. äärimmäisellä stressillä, päihteillä tai unettomuudella), alkaisin pohtia vakavasti MS-taudin mahdollisuutta ja hakeutuisin tutkimuksiin. Tietty myös jokin äärimmäinen motorinen vamma, vaikka muilla syillä selittämätön halvaantuminen, voi herättää epäilyn, että keskushermostossa on poikkeavaa.

MS-tauti on siis keskushermoston sairaus; ihan vain muistutuksena, vaikka varmaan tämän jo tiedätkin.

Olen nuorena ollut itse hieman luulosairas (epäilin itselläni myös muita sairauksia kuin MS-tautia, joka minulla sitten diagnosoitiinkin), ja tiedän kokemuksesta, miten stressaavaa sairauksien pelkääminen voi olla. Mutta niin kuin minullakaan ei sittenkään ollut esim. leukemiaa, mitä joskus pelkäsin itselläni olevan, ei sinullakaan välttämättä ole MS-tautia, vaikka kuinka jotkut oireet siihen tuntuisivat viittaavan.

Koska sairastat ms-tautia minulle olisi ilo, jos kertoisit kognitiivisista muutoksistasi.. Sinulla on kuitenkin omakohtaista kokemusta.

Vierailija
25/31 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa jokku ms-tautinen täällä kertomassa kokemuksiaan.

Vierailija
26/31 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

??????

Vierailija
27/31 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloouttinen?

Vierailija
28/31 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

???

Vierailija
29/31 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS?

Vierailija
30/31 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilouutinen?

Vierailija
31/31 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko ms-oireet kestää 3 kuukautta?

Voi kestää vaikka useita vuosia.

Jotkut lääkärit väittävät oireet jäävät suurella todennäköisyydellä pysyviksi jos kestävät yli 4 kk. Mutta ei sitäkään voi varmasti tietää. Itse kärsin tuntohäiriöitä 6 vuotta, minkä jälkeen se katosi lähes täysin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän