Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatko tippiä Suomessa?

Vierailija
02.08.2017 |

Miten on?

Annatko tippiä Suomessa?

Vaihtoehdot

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tarjoilija saa käypää palkkaa eli hänen osuutensa on mukana annoksen hinnassa. Ne pöydälle jätetyt pikkukolikot voivat tuntua jopa alentuvalta säälittelyltä.

Vierailija
2/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tippi kuuluu jo hintaan, joten ei ole järkeä tipata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tarjoilija saa käypää palkkaa eli hänen osuutensa on mukana annoksen hinnassa. Ne pöydälle jätetyt pikkukolikot voivat tuntua jopa alentuvalta säälittelyltä.

Olen samaa mieltä. Suomessa palvelu on hinnoissa, samoin muutamassa muussa maassa, jossa on kunnolliset palkat. Muualla täytyykin sitten tipata, mikä on tosi ärsyttävää. Olen kai tottunut liian helpolle Suomessa, kun katsot vaan listasta mitä maksaa ja se on sitten laskun loppusumma. Maailmalla taas saa koko ajan stressata, että tuleeko annettua oikea määrä tippiä ja paljonkos se nyt tuosta loppusummasta. Monissa paikoissa hyvä tarjoilija ei saa edes pitää tippiään, vaan se laitetaan yhteiskassaan, josta kaikki saavat illan lopuksi samansuuruisen osan. 10% on yleensä se minimi ja se onkin tosi helppo laskea loppusummasta, mutta 10% on vaan se mitä perusystävällisyydellä saa, eli enemmän pitäisi antaa. Se on kyllä helppo laskea päässä ja olen tässä vuosien saatosa oppinut laskemaan 15 ja 20%, mutta kyllä tuli yhdellekin perusravintolakäynnille hintaa, kun alkuperäisen hinnan päälle laskettiin vielä  tarjoilijalle 20% lisää. 72 dollarin annokset ja juomat maksoivat sitten melkein 87 dollaria ja koska ei ollut kolikoita, piti antaa seuraava tasaraha eli 90 dollaria eikä kehdannut tarjoilijaa juoksuttaa kolmen taalan vuoksi. Oli kyllä ansainnut sen 20% se tarjoilija, mutta kalliiksi se silti tuli.

Vierailija
4/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tipin antaminen on alentavaa ja tarjoilijaa loukkaavaa rahoillaan öykkäröintiä tyyliin siinä sulle köyhälle lantti, niin Suomessa kuin muuallakin. En siis anna tippiä koskaan enkä missään. Tuosta nolosta tavasta olisi jo syytä päästä eroon, eiväthän *ekeritkään ole enää orjia.

Vierailija
5/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatteko pankissa tippiä henkilökunnalle?

Vierailija
6/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankissa on pakko antaa tippiä henkilökunnalle eikä sen suuruuttakaan saa itse päättää, saipa miten tylyä palvelua tahansa.

Sitä sanotaan palvelumaksuksi.

Vierailija
7/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä taksinkuljettajalle?

Keski-Euroopassa pienistä tipeistä kertyy vuoron aikana monta kymppiä ylimääräistä, eikä ole tarkoituskaan antaa isoa tippiä, se olisi täysin liioiteltua. Jostain keskustelusta luin, että parin, kolmen euron tippiä Suomessa pidettäis loukkauksena. Minusta Suomessa ei oikein ymmärretä tippiä. Muualla se parin, kolmen euron pyöristäminen on ihan ok, koska kaikki asiakkaat tekee niin, eikä ole tarkoituskaan, että yksi asiakas antaa ison summan. Mutta lopetin kun luin keskustelussa täällä, että esim. hotellin siivoojaa ei pidä nöyryyttää parin, kolmen euron tipillä. Eipä tullut mieleenkään ennen, että se nöyryyttäisi. Kymmenen huonetta ja ollaan jo kolmessakympissä.

Mutta siis, en enää anna tippiä, jos ja kun se ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin.

- ulkosuomalainen

Vierailija
8/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna koskaan, ei se kuulu asiaan Suomessa. Olen itsekin asiakaspalveluammatissa, eikä minullekaan kukaan tippiä anna.

Vierailija
9/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankissa on pakko antaa tippiä henkilökunnalle eikä sen suuruuttakaan saa itse päättää, saipa miten tylyä palvelua tahansa.

Sitä sanotaan palvelumaksuksi.

En minä ainakaan usko, että pankkivirkailija sen palvelumaksun saa, eiköhän se mene pankille.(?)

Vierailija
10/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan kyllä tippiä hyvästä palvelusta, erityisesti paremmissa ravintoloissa, joissa tarjoilijan ammattitaidolla ja asenteella on tosi iso vaikutus ravintolakokemukseen. Aika monessa baarissa/kahvilassa on erikseen tippipurkki, kantapaikassa siinä oli lappu "Tipping is not a city in Taiwan". En siis usko, että ainakaan mitenkään yleisesti ravintola-alalla työskentelevät pitäisivät tippaamista jotenkin alentavana (kunhan se tehdään hyvällä maulla, mitään erityishuomiota kerjäämättä ja asiasta numeroa tekemättä). Useampi tuttu on ollut baarimikkona ja muutama fine dining -paikoissa, monet käyttivät tipit työpaikan yhteisiin virkistysreisuuihin tai jakoivat vuorossa olleiden kesken, miten missäkin. Kukaan näistä tutuistani ei ole pitänyt tippaamista nolona, poislukien tosiaan sellaiset "katsopaaka kaikki kun minä setä annan likalle vitosen" -tippaajat, joiden koko muukin käytös kyllä usein on aika vastenmielistä.

Vierailija
11/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordea osaa nostaa reilun tipin suoraan tililtä joka kuukausi.

Vierailija
12/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän sen muutaman euron. Ihan siksi että on ollut tapana ja tulee olemaan.

Vierailija
13/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan, jos palvelu on ollut erityisen hyvää, mitä se kyllä valitettavan harvoin on. En jätä mitään pikkukolikoita, vaan 5 tai 10 euron setelin. Käyn niin harvoin ravintolassa, että on varaa jättää tuon verran. Ei niillä tarjoilijan liksoille herroiksi eletä, ja itse haluan kannustaa tekemään työn ensiluokkaisesti palkitsemalla hyvästä työstä. Harmi, jos se jotakuta ärsyttää.

Ja jälkikäteen laitan ravintolalle palautetta ja kiitoksen hyvästä palvelusta. Muistan kyllä aina laittaa palautetta myös huonosta palvelusta.

Vierailija
14/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin.

Vierailija
15/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaanko jenkeissä kaikissa ravintoloissa vasta lähtiessä juuri tämän tippauksen takia? Mielestäni todella ärsyttävää, että kun on valmis, niin pitää jäädä odottamaan sitä, että voi maksaa. 

Vierailija
16/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen hintataso ravintolassa on niin korkea, että en todellakaan rupea tippaamaan. Hinnat alas, niin sitten harkitaan.

Vierailija
17/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan, jos palvelu on ollut erityisen hyvää, mitä se kyllä valitettavan harvoin on. En jätä mitään pikkukolikoita, vaan 5 tai 10 euron setelin. Käyn niin harvoin ravintolassa, että on varaa jättää tuon verran. Ei niillä tarjoilijan liksoille herroiksi eletä, ja itse haluan kannustaa tekemään työn ensiluokkaisesti palkitsemalla hyvästä työstä. Harmi, jos se jotakuta ärsyttää.

Ja jälkikäteen laitan ravintolalle palautetta ja kiitoksen hyvästä palvelusta. Muistan kyllä aina laittaa palautetta myös huonosta palvelusta.

Ainakin tippi pitäisi suhteuttaa laskun summaan, 5-10 euron tippi 9 euron lounaasta on öykkärimäistä varakkuutensa korostamista.

Vierailija
18/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa, enkä ryhdy maksamaan vaikka tippaaminen kuinka yleistyisi.

Vierailija
19/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tipin antaminen on alentavaa ja tarjoilijaa loukkaavaa rahoillaan öykkäröintiä tyyliin siinä sulle köyhälle lantti, niin Suomessa kuin muuallakin. En siis anna tippiä koskaan enkä missään. Tuosta nolosta tavasta olisi jo syytä päästä eroon, eiväthän *ekeritkään ole enää orjia.

Jos eläisimme reilussa maailmassa, niin tarjoilija saisi työstään palkan, eikä olisi vain ja ainoastaan asiakkaiden armon varassa. - Eli jos jätät jossain päin maailmaa tippiä antamatta se tarkoittaa samaa kuin että tarjoilija jää työstään sinun osaltasi, niin kuin kaikkien muidenkin jotka eivät tippiä jätä ilman palkkaansa. Samaa mieltä olen siinä, että tästä tippauskulttuurista, jossa tarjoilijan työ on vain tippauksesta kiinni olisi syytä päätä eroon. Sillä sekään ei aina riitä, että tarjoilija tekisi työnsä hyvin, vaan hän voi joutua (olla pakotettu) luovuttamaan tipit työnantajalleen, joka sitten taas antaa palkan ensi-sijassa esimerkiksi ruokana, jota ravintolasta mahd. jää yli, eikä tarjoilija pääse siten edes valitsemaan, mitä ansaistemillaan tippirahoilla tekee.   

Vierailija
20/21 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tippauskulttuuri ei kuulu Suomeen, piste. Olen itse ollut töissä kokkina sekä tarjoilijana ja nostin ihan TES:n mukaista palkkaa korvauksena ajastani. Tippimaissahan näin ei ole, palkka voi olla vain pari euroa per tunti ja tipeistä muodostuu osa palkasta.

Annan aina palautetta hyvästä palvelusta ja kiitän siitä laskun maksamisen yhteydessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme