Millaiset kesäkengät olisivat hyvät kaupunkilomalle?
Kommentit (21)
Sellaiset joilla on hyvä kävellä pitkin mukulakatuja, ylä- ja alamäkiä, kovalla asfaltilla ja pehmeällä hiekalla.
Vanhat kengät. Ota mukaa sellaiset, joilla olet ennenkin kävellyt pitkiä matkoja.
Ulkonäöllä ei ole väliä.
Kunnolliset tukevapohjaiset kävelykengät. Esim tämmöiset: https://www.sievishop.fi/naiset/kesa/heidi-5433.html tai https://www.sievishop.fi/naiset/kesa/nelli-xl-5418.html
Tennareista jauista tasapohjaisista kengistä tulee enemmän kävellessä akillesjänneongelmia, jotka voi johtaa siihen, että et enää pääse kåvelemään ollenkaan.
Mä menen nykyään lenkkareilla. Siistit lenkkarit on nykyään ulkonäöllisestikin ok kaupunkikengiksi ja ne on ehdottomasti parhaat kävelyyn. Kuumallakin säällä menevät, koska urheilukenkinä on suunniteltu niin että hiki pääsee haihtumaan ja jalat hengittää.
Crocsit tietty. Pidetään suomimainetta yllä!
Mulla parhaat kengät kävelyyn on vuosia vanhat nahkaiset sandaalit. Ovat jalan muotoiset, eivätkä hankaa mistään. Kauniit ne eivät ole.
Ihan vastaavia tulee vastaan Barcelonassa, Milanossa, Pariisissa. Harva pukeutuu kaupungille mitenkään ihmeemmin.
Eccolla on hyväpohjaisia ballerinoja. Siitä hyviä, että käyvät niin housujen kuin mekonkin kanssa, niin ei tarvitse pakata niin paljoa. Mutta ehdottomasti käveltävä ensin kotona omiin jalkoihin sopiviksi, ettei tule rakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Kunnolliset tukevapohjaiset kävelykengät. Esim tämmöiset: https://www.sievishop.fi/naiset/kesa/heidi-5433.html tai https://www.sievishop.fi/naiset/kesa/nelli-xl-5418.html
Tennareista jauista tasapohjaisista kengistä tulee enemmän kävellessä akillesjänneongelmia, jotka voi johtaa siihen, että et enää pääse kåvelemään ollenkaan.
Jalassa on jotain aiemmin aiheutettua vikaa, jos ohut, jalan muotoon puuttumaton kenkä aiheuttaa vaurioita. Ihme ajatus että tervettä jalkaa pitäisi jotenkin terveyden nimissä tukea. Miksei polvia, nilkkaa tai ranteita.
Kaupunkilomalle ballerinat. Sopivat kauppaan, kahvilaan, museoon, puistoon ja illallisille.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat kengät. Ota mukaa sellaiset, joilla olet ennenkin kävellyt pitkiä matkoja.
Ulkonäöllä ei ole väliä.
Viimeinen lause, vain Suomessa.
Itse käytän Riekerin matalakantaisia sandaaleita , jo kolmannet menossa.Sellainen malli josssa venykehihna takana, helppo sujauttaa jalkaan.Mukavat jalassa ja kivan näköisetkin.Minulla ollut sellaiset mallit jossa koristekiviä, sopivat monen asun kanssa.
Mä olen käyttänyt sandaaleita ja tennareita, säästä riippuen. Vakikengät arkielämässäkin, joten tullut testattua että niillä voi kävellä pitkiä matkoja.
Kengät, joilla oot kävellyt paljon😊
Ihmisen jalka on suunniteltu toimimaan ilman tukea. Varmasti tulee ongelmia, jos terveen jalan pakottaa toimimaan väärin liian tuetuissa kengissä (esimerkiksi astuu kantapäälle liian voimakkaasti, koska kengän vaimennus).
Ottaisin mukaan sekä kesälenkkarit että sandaalit.
Lenkkarien pitää olla laadukkaat, kevyet, todella iskuja vaimentava pohja, sekä päällinen sellaista verkkomaista materiaalia, että kenkä pysyy kohtuullisen viileänä. Eli pehmeä, ilmava ja kevyt, mutta siinä pitää olla sen verran tukea nilkan alueella, että niillä voi kävellä ilman että jalka väsyy tai että nilkka "lerpsahtelee".
Nike Air Zoom Vomero jon aika okei. Ota numeroa tai puolta isompi kenkä ja laita siihen pohjallinen, joka tukee kaarta. Jos tarvitset napakamman mallin, jossa on korkeampi korko, sitten Nike Air Maxin joku kevyempi versio.
Sandaalin pitää olla aitoa nahkaa, kengän pitää olla suhteellisen matala ja jossa pohjallinen on joustavaa kumia tai kumisekoitetta tai korkkia. Sandaalin tulee istua joka kohdasta, eikä painaa tai hangata mistään. Eli leveyttä jalkaterän alueella pitää olla jonkin verran. Nilkkaremmi on hyvä, se tukee kävellessä. Kesällä kuumassa jalat turpoavat, joten tarranauhalla kiinnitettävät remmit tai muuten joku löysyyttä antava kikka kahdessa kohdassa ovat hyvät: kun jalka turpoaa, kenkä ei kiristä.
Esim. Mephisto Mobils Getha.
Minulla on ihanat kannattomat hyvän saksalaisen? merkin nahkaiset (myös nahkavuori) tossumaiset kengät, joissa jalkapölydän yli nahkainen remmi. Ei ihan halvat n. 100 € mutta olleet ihan parhaat ja niillä kävely on kuin pilvenpäällä kävelisi. Eivät lainkaan hikoiluta jalkoja kun kuitenkin edessä aika paljon avonaisuutta. Halosen alesta voi saada kunnon merkkien kenkiä ihan kohtuuhintaisina.
Otan kyllä kahdet kengät yleensä, sandaalit ja kevyet lenkkarit tms., jos odotettavissa vähänkään vaihtelevaa säätä. Ja vanhat ja sisään ajetut, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen jalka on suunniteltu toimimaan ilman tukea. Varmasti tulee ongelmia, jos terveen jalan pakottaa toimimaan väärin liian tuetuissa kengissä (esimerkiksi astuu kantapäälle liian voimakkaasti, koska kengän vaimennus).
No höpö höpö. Ei varmaan tarvitsekaan mitään tukea jos kävelymatkat on luokkaa parkkipaikalta toimistolle istumaan, sieltä kahvihuoneeseen ja takaisin jne.
Jos oikeasti koko päivän kävelee ja pitkiä matkoja, on hyvät ja tukevat kengät tarpeen. Muuten tulee jalat kipeäksi tai jopa jotain rasitusvammoja. Sitten onkin kiva jos loppuloman joutuu varomaan koko ajan miten astuu kun sattuu niin paljon.
Laittaisin itse varmaan tennarit. Sandaalit olisivat lämpimällä ilmalla mukavimmat, mutta ikinä ei tiedä, jos sade vaikka yllättää tai onkin vilpoinen ja tuulinen sää.