Olen tyhmä, enkä tiedä mistään mitään. Mistä voin aloittaa oppimisen asioista?
Minulla on huono yleissivistys, enkä omaa mitään mielipiteitä asioista, koska niitä ei vain ole. En ole käynyt kouluja, kuin peruskoulun. Luulenpa, että suurin syy tähän tyhmyyteni on, että olen sairastanut masennusta, ja en ole jaksanut tehdä mitään, lukea kirjoa tai uutisia, lukea muutenkin asioista. Olen vaan tehnyt asioita, jotka tuntuvat hyvältä: syönnyt ja nukkunut. Mutta haluaisin tietää enemmän asioista, ja osata keskustella ihmisten kanssa sujuvammin, eikä aina vain sanoa " emmä tiiä tai ihan sama"
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Kirjastosta löydät tietoa ja saat apua lukuharrastuksen aloittamiseen.
Millaisia kirjoja suosittelelisit minulle?
https://ilmonet.fi/#fi/search/cgt=675
katsele työväenopistosta jotakin kursseja jotka voisi kiinnostaa?
itse esim mietin ranskan alkeis kurssin aloittamista..
Jos herää mieleen kysymyksiä joihin haluaisit vastauksia niin ota selvää netin kautta, se on ainakin helppoa ja ilmaista.
- mene etälukioon
- lue sinnikkäästi uutisia, pian ymmärrät edim. politiikasta enemmän kuin nyt arvaisitkaan
- lainaa kirjastosta kirjoja, jotka panevat miettimään ja ihmettelemään
- lue
- lue
- lue
- keskustele
Lainaa kirjastosta lukion oppikirjoja. Saat kattavan perustiedon kaikilta alueilta.
Lue sanomalehtiä ainakin yhtä joka määrittelee ainakin itse lehtensä riippumattomaksi.Ei esim.Tiedonantajaa(ei taida enää ilmestyä )
Kirjat auttavat paikkaamaan tiedon vajetta. Mulle kelpaa tiede, taide, historia,romaanit...ajankohtaiset asiat, runous, elämänkerrat ah!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kirjoja suosittelelisit minulle?
Kirjastosta voit tiedustella myös lukusuosituksia.
Iltalukio. Tai jos sinua kiinnostaa joku tietty asia erityisesti, niin tutustu kirjallisuuteen siihen. Itse esim. haluaisin tietää enemmän historiasta, joten ostin lukion historian kirjan. Oppikirjojen sisältöön voi luottaa ja teksti on yleensä sopivaa lähtötasoltaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on huono yleissivistys, enkä omaa mitään mielipiteitä asioista, koska niitä ei vain ole. En ole käynyt kouluja, kuin peruskoulun. Luulenpa, että suurin syy tähän tyhmyyteni on, että olen sairastanut masennusta, ja en ole jaksanut tehdä mitään, lukea kirjoa tai uutisia, lukea muutenkin asioista. Olen vaan tehnyt asioita, jotka tuntuvat hyvältä: syönnyt ja nukkunut. Mutta haluaisin tietää enemmän asioista, ja osata keskustella ihmisten kanssa sujuvammin, eikä aina vain sanoa " emmä tiiä tai ihan sama"
Kuten itse sanoitkin, et ole taatusti sen tyhmempi kuin kukaan muukaan. Samalla myös mainitsit itse ne tärkeimmät syyt, miksi et tiedä asioista - koska et ole niitä opiskellut mistään.
Mietippä seuraavaksi mitä työtä haluaisit tehdä? Mitä erikoiskiinnostuksia tai kykyjä sinulla on?
Laita vaikka paperille hajanaisia mietelmiä, mitä haluaisit "isona" tehdä.
Sitten vaan haku päälle - olen varma, että jos pääset opiskelemaan jotain itseäsi kiinnostavaa alaa, pääset elämästä kiinni ja koko elämä alkaa maistua paremmalta.
Kehoittaisin myös lukemaan kirjallisuutta laidasta laitaan ja seurustelemaan itseäsi "viisaampien" kanssa, näin minä tein ja olen kai aika onnistunut ainakin jonkinasteisessa sivistystasossa, jos ei muussa.
Pidä silti mielessäsi, että sydämen sivistys on kuitenkin se kaikkein korkein sivistystaso, johon monet korkeasti koulutetutkaan eivät ole päässeet ahneutensa ja välinpitämättömyytensä tähden, toisia ihmisiä ja koko luomakuntaa kohtaan.
HEI! kiitos vastauksista ...
Tietääkö kukaan voiko netissä lukea ilmaiseksi kirjoja?
Ap:n tilanne on parempi kuin monella tässä ketjussa, luetun perusteella.
Ei kai sulle ole kukaan av:llä sanonut otsikon kaltaisesti? Jos on, niin niistä ei kannata ottaa itseensä. Täällä vain tiivistyy Suomen kansan henkinen pahoinvointi ja sitä puretaan muihin kirjoittajiin ilkeilemällä...
Vierailija kirjoitti:
HEI! kiitos vastauksista ...
Tietääkö kukaan voiko netissä lukea ilmaiseksi kirjoja?
Kirjastosta voi lainata E-kirjoja ihan ilmaiseksi. :) Tosin itse vihaan niiden lukemista ja suosin aina perinteistä kirjaa, joten jos et niitä e-versioita jaksa lukea, niin älä heti luovuta vaan kokeile ihan oikeaa kirjaa.
Kirjaston lehtilukusaleissa voit lukea ilmaiseksi vaikka minkä alan lehtiä. Ainakin oman alueen suurin sanomalehti kannattaa lukaista.
Kauppalehden nettisivuilta saat tietoa talous- ja politiikka-aiheista.