Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien äidit: Kuinka paljon äiti saa (yrittää) määrätä nuoren pukeutumisesta?

Vierailija
01.08.2017 |

Kyseessä on yläasteikäinen nuori, joka haluaa pukeutua äidin mielestä turhan seksikkäästi. Onko mielestänne vanhemmilla oikeutta puuttua asiaan ja jos on, niin miten? Olen keskustellut tytön kanssa muutamia kertoja, perustellut kantaani asiallisesti ja rohkaissut häntä valitsemaan vaatteita, jotka ovat mielestäni soveliaita. Eipä siitä ole kauheasti apua ollut, koska tyttö tietää tasan tarkkaan millaisesta tyylistä pitää ja millaisesta ei, ja lähinnä tuhahtelee äidin mielipiteille.

Miten te olette ratkaisseet tällaisen tilanteen? Korostan että nyt en kaipaa vastauksia esiteinien ja lasten äidiltä, joiden mielestä "vanhemmat tietenkin päättävät, tarviiko sitä edes kysyä" - nyt on kyseessä jo isompi teini, ja sen ikäinen tekee mitä haluaa vanhemmista huolimatta (kuten riisuu pyöräilykypärän tai vaihtaa vaatteet koulumatkalla nurkan takana, kun äiti ei näe).

Enemmänkin haen ajatusta siitä, miten nuorta voisi ohjata tekemään fiksuja ratkaisuja ja missä ylipäätään menee vanhempien määräysvallan raja pukeutumiseen liittyen. Onko parempi vain antaa teinin pukeutua miten haluaa vai koettaa määrätä (tuntuu että mitä enemmän puutun, sitä enemmän tyttö nousee vastarintaan tekemään juuri päinvastoin).

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras on kai ostaa lapselle mieluisia vaatteita, mutta suostua maksamaan vain ne hillityimmät versiot. Tällöin voi yhdessä shoppailla ja jutella niistä vaatteista ja samalla vähän edes ohjata millaisia vaatteita teini vetää niskaansa.

Vierailija
2/15 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tyttö testaa seksikkyyttään jossain vaiheessa ja silloin ympärillä olisi hyvä olla aikuisia jotka kehuvat oikein. Eli eivät sitä päällehyökkäävää seksikkyyttä vaan sitä tyttöä ja hänen kauneuttaan sen takana.

Kun suhtaudut asiaan rauhallisesti ja sanot lasta kauniiksi, tuo vaihe menee ohi.

Jos lapsi ei saa myönteistä palautetta läheisiltään, hän hakee sitä muualta ja se ei aina pääty hyvin.

On meilläkin puhuttu asiasta mutta lähinnä huumorin varjolla ja siitä myös mitä k.o vaatetus saa aikaan hormoonihöyrypoikiin koulussa.

On mennyt ihan hyvin perille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tyttö testaa seksikkyyttään jossain vaiheessa ja silloin ympärillä olisi hyvä olla aikuisia jotka kehuvat oikein. Eli eivät sitä päällehyökkäävää seksikkyyttä vaan sitä tyttöä ja hänen kauneuttaan sen takana.

Kun suhtaudut asiaan rauhallisesti ja sanot lasta kauniiksi, tuo vaihe menee ohi.

Jos lapsi ei saa myönteistä palautetta läheisiltään, hän hakee sitä muualta ja se ei aina pääty hyvin.

On meilläkin puhuttu asiasta mutta lähinnä huumorin varjolla ja siitä myös mitä k.o vaatetus saa aikaan hormoonihöyrypoikiin koulussa.

On mennyt ihan hyvin perille.

Kiitos, hyviä näkökohtia. Ap

Vierailija
4/15 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä yrittää, mutta jos ei kuuntele, ei kuuntele. Oma teini istui sortseissa ja t-paidassa urheilukatsomossa 12 asteen läpötilassa ja rankkasateessa just yksi ilta 2h, kun ei uskonut että laittaa päälleen lämmintä ja vettä kestävää. Ei vissiin ole tarpeeksi hyvännäköinen tuulihousuissa. Siinhän sitten paleli, toivottavasti uskoo seuraavalla kerralla.

Vierailija
5/15 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkö teini "seksikkään" pukeutumisen merkityksen ja sen, että hän saattaa itsekin hävetä sitä aikuisena?

Vierailija
6/15 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan lasten pukeutua aika pitkälle miten haluavat. On riittänyt, kun olen sanonut, että heruttaa liikaa tai alkkarit näkyy. Hautajaisissa olen natsi pukeutumisen suhteen. Ei mitään paljastavaa ja kaikilla on mustaa juhlavaatetta. Itsellä tosi rento pukeutuminen ja veikkaan että meillä kuuntelevat mua, koska osaan valikoida taisteluni. En siis ala jäkättämään joka kerta tietyntyylisistä vaatteista. Vain silloin, kun niillä on mulle merkitystä tai en todellakaan halua lapsen käyttävän niitä jossain tietyssä paikassa.

Vierailija
7/15 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkö teini "seksikkään" pukeutumisen merkityksen ja sen, että hän saattaa itsekin hävetä sitä aikuisena?

Mitä pahaa siinä häpeämisessä sitten olisi? :D Sehän on merkki, että ollaan "aikuistuttu" kun ymmärtää tuntea myötähäpeää teini-iän pukeutumisesta. Tavattoman moni nainen ei koskaan kasva tuosta iästä yli.

Lapsille pitää antaa tilaa tehdä niitä virheitäkin. Kyllä ne niistä oppii. Vuoden päästä lapsi voi jo tajuta "virheensä"

Vierailija
8/15 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika normaalia teinien keskuudessa. Vaihe menee kyllä useimmilla ohi. En tekisi kovin suurta numeroa, ellei jotain hyvin räikeää olisi yllä (tyyliin pakarat paljastavat, pikkuhousumalliset shortsit). Koulu- ja arkipukeutumiseen on aika turha minusta puuttua kovin herkästi, vaikka olisikin aika mautonta. Sen sijaan juhlapukeutuminen on eri asia: minusta vanhemman tehtävä on huolehtia, että alaikäinen kunnioittaa pukeutumisellaan esim. serkun rippijuhlia. Paljastavuuden lisäksi vanhemman on puututtava muutenkin asun juhlaan sopivuuteen, ei päästetä teiniä farkuissa ja trikoopaidassa.

Vierailija
9/15 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, hui.

Vierailija
10/15 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa määrätä.

Itse aikoinaan pukeuduin kiltteihin vaatteisiin ihmisten ilmoilla, mutta kotona oli sallittua pukeutua vapaammin.

Vierailija
11/15 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ne vaatteet ostaa ja maksaa ap? Sinä varmasti. Tietenkään et osta yhtäkään mielestäsi sopimatonta vaatetta tytölle.

Vierailija
12/15 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele mikä on sinulle turhan seksikästä. 

Oletko yhtään nähnyt kodin sienien ulkopuolelle miten muut teinit pukeutuu? Tai keski-ikäiset naiset? Tai seurannut sosiaalista mediaa? Niissä sinulle elävää oppimateriaalia mikä on trendi vuonna 2017. Se ei ole enää samaa kuin kansakoulun aikoihin.

Niin ja ne itsetunto ongelmat on hyvä kipuilla nyt, kun lapsellasi on vielä sinut, eikä sitten vasta kymmenen vuoden päästä.

Vierailija
13/15 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton sitä täysin on puoskaroida. Silti liika paljastelu on liikaa ja sen huomaa nuorista, joilla on selvästi muutenkin kotona vanhemmuudessa ongelmia (ja nuoren omassa elämässä), niin pukeutuminenkin on sitä myöten ja pahimmilla on naamakin täynnä läväreitä yläkouluiässä. Yleensä suurin osa pukeutuu aika asiallisesti, pikemminkin nuo yläkouluikäiset peittää itseään kuin paljastaa pl. ne ongelmatapaukset, joilla on sitten kaikki päin honkia muutenkin.

Oma tyttäreni on 13 ja mua ärsyttää pukeutuminen lähinnä sen takia, että kaapissa olisi nättejäkin vaatteita, mutta silti nillittää ne rumimmat päällä. Ainaisia Addun verskoja, lyhyitä collareita yms. Kaapissa olisi kasoittain farkkujakin, nätimpiä trikoopaitoja, huppareita yms. Joskus kysyn, miksei käytä niitä, mutta en mä nyt voi siitä ongelmaa nostaa, jos lapsi käyttää tätä collegea eikä tuota mun mielestä nätimpää. Paljastelua ei tuon ikäisillä kyllä vielä pahemmin ole paitsi kesällä lyhyitä shortseja. Yhdellä luokkakaverilla on vähän vaatteet niin ja näin eli liian niukkaa, mutta tyttö on muutenkin orastava ongelmatapaus ja kotonakin on ongelmia.

Vierailija
14/15 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ratkaistu niin, että arkivaatteisiin en sekaannu. Tyttö saa vaatteensa käytettynä muutamalta pari vuotta vanhemmalta tytöltä, joten ostamallakaan en pahemmin pysty kaapin sisältöön vaikuttamaan. Vaadin kuitenkin tilaisuuteen sopivaa pukeutumista, suuret sukujuhlat tai vaikkapa pienen serkkutytön synttärit eivät ole oikea paikka vyönlevyiselle hameelle ja avonaiselle kaula-aukolle.

Sään mukaisen pukeutumisen tuo alkaa hiljalleen oppia. Pari vuotta huutelin perään, että se oot sinä, joka jäätyy/kastuu, en minä, ja nyt menee jo lämpöisempää päälle tai ainakin mukaan silloin kun vinkkaan sellaista tarvittavan. Noloa heijastintakin alkoi käyttää omatoimisesti, kun kaveri kysyi, että jäätkö sä oikeesti mieluummin auton alle, kun talsivat maantien laitaa pimeässä...

Kehun tytön vaatevalintoja silloin, kun ne oiekasti mua mielyttävät. Jätän provosointiyritykset huomiotta. Muistan vielä omani nimittäin.

Vierailija
15/15 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoululainen osaa jo itse pukeutua. Vaatteisiin voi antaa kuukausirahaa, niin oppii vähitellen ostamaan fiksusti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme