Miksi nykyään koko ajan lehdissa yms yritetään saada miehestä jotain kakkosäitiä?
En minä ainakaan halua, että mies jää vauvaa hoitamaan kotiin ja että minun pitäisi mennä töihin vaikka paikkani olisi kotona. Enkä voisi olla miehen kanssa, joka ei kunnioita äitiyttä vaan yrittää viedä naisen paikan. En minäkään naisena yritän viedä miehen paikkaa perheen päänä.
Lisäksi ihmetyttää miesten vinkuminen neuvolatoiminnasta. Neuvola on osa äidin ja vauvan terveydenhuoltoa, eikä sinne ole pakko edes miestä ottaa mukaan kuten ei koko synnytykseenkään. Se, että mies saa olla näissä ylipäätään läsnä jos äiti sallii, on suuri asia.
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen näkökulma. Mä taas näen, että lapsella on kaksi vanhempaa, isä ja äiti. Ja lapsen kasvattaminen on kahden kauppa, kahdestaan sitä lasta tehtiinkin. Olet julma, kun noin haluat lapseltaan riistää oikeuden isäänsä ja toisinpäin.
Tottakai lapsella on kaksi vanhempaa, äiti ja isä. Mutta äiti ja isä huolehtivat perheestä eri tavoin. Mies on perheen pää ja elättäjä. Tuki ja turva. Äiti on luontaisesti läheisempi vauvalle, onhan hän se, joka vauvan imettää ja on häntä kantanut sisällään.
Isä on tottakai aktiivisesti lapsen elämässä mukana, mutta isänä, ei äitinä. AP
Se, että mies hoitaa lasta, ei tee miehestä "kakkosäitiä" vaan isän. Sinulla ja miehelläsi on oikeus järjestää perhe-elämänne juuri niin kuin parhaaksi näette, mutta jätä toki sama oikeus muillekin. Nyky-yhteiskunta on sillä tavalla joustava, että jokainen voi tehdä niitä asioita, jotka kokee omikseen ja joissa pärjää, sukupuoleen katsomatta. Yhä useampi äiti haluaa olla täysillä mukana työelämässä ja yhä useampi isä hoitaa jonkin aikaa lapsia kotona.
Niin, päättäkää keskenänne omasta perheestänne. Muut saavat tehdä, kuten he haluavat. Ai, että nainen oikein armollisuudessaan sallii isän käydä neuvolassa. Heh... Mun mies ei oo orja, jota mä emäntänä määräilen.
Vierailija kirjoitti:
Niin, päättäkää keskenänne omasta perheestänne. Muut saavat tehdä, kuten he haluavat. Ai, että nainen oikein armollisuudessaan sallii isän käydä neuvolassa. Heh... Mun mies ei oo orja, jota mä emäntänä määräilen.
no eihän se mies voi naisen terveydenhuoltokäynnille tulla ilman naisen lupaa?
Myös se yhteinen vauva käy neuvolassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiysneuvolan jälkeen seuraa vuosien käynnit lastenneuvolassa ja silloin eivät ole kyseessä naisen terveydenhuoltokäynnit.
Vierailija kirjoitti:
Myös se yhteinen vauva käy neuvolassa...
Niin käy, mutta raskaana ollessa äidin sisällä. Joten äiti voi päättää kenet ottaa mukaan. Eihän synnytykseenkään ole pakko ottaa ketään ylimääräistä, ei edes omaa miestä. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiysneuvolan jälkeen seuraa vuosien käynnit lastenneuvolassa ja silloin eivät ole kyseessä naisen terveydenhuoltokäynnit.
Totta, mutta raskausajan neuvolat ja itse synnytys ovat äidin terveydenhuoltoa, johon mies pääsee vain äidin luvalla. AP
Ihme kyllä, olen hieman samaa mieltä Ap kanssa. Eihän mies voi lampsia neuvolaan raskausaikana jos nainen ei halua. Ei mies voi lampsia edes synnytyssaliin jos nainen ei halua. Niin se vaan ja pitääkin olla koska siinä kohtaa naisen intimiteettisuoja pitää muistaa. Lastenneuvolaan voi sitten kumpi tahansa mennä lapsen kanssa, mutta yleensä synnytyksen jälkeen äidiltä kysellään palautumisesta ja haavoista sekä annetaan jumppaohjeita ja kysellään imetyksestä yms. joten minusta miehen ei niille käynneille tarvitse mennä koska hän ei niistä tiedoista hyödy mitään toisin kuin äiti, jolle ne ovat oikeasti tärkeitä asioita. No luulisin, että jos vain isä kävisi vastasyntyneen kanssa neuvolatäti alkaisi kysellä äidin perään edellämainituista syistä. Isä ei ole äiti eikä voi korvata äitiä. Tässä kohtaa biologia on vaan hyväksyttävä.
Ihmettelen minäkin nykyisejä, jotka jäävät kotiin, omivat vastasyntyneen hoidon, tekevät lettejä tyttärilleen ja leipovat.
Meillä mies on ollut mukana ekalla neuvolakäynnillä ja molemmissa ultrissa. Muilla käynneillä ei ole mukana ollut.
Synnytykseen tulee mukaan, se on yhdessä päätetty ja haluan hänet mukaani.
Kyllä me ainakin ollaan puhuttu että mieskin osallistuu vauvan hoitoon töiden jälkeen ja mä saan sitten käydä pitkällä lenkillä koiran kanssa yksin. Eikä se kenestäkään miehestä "kakkosäitiä" tee jos auttaa ja osallistuu vauvan hoitoon. Ja yhtälailla voi se isäkin hoitaa vauvan neuvolakäynnit, mitä ihmeellistä siinä on? Ei ihme että on lapsia joilla ei ole minkäänlaista isäsuhdetta kun äiti on hoitanut alusta asti kaiken.
Ja minusta on hienoa että mieskin osaa tehdä kotihommia, tietääkseni se mieskin asuu saman katon alla ja hänellekin kuuluu osa kotitöistä.
Monet täällä valittaa kun mies ei osallistu mihinkään kotihommiin eikä lasten hoitoon mutta niitä miehiä kummeksitaan jotka osallistuvat kaikkiin kotihommiin. Minusta siinä ei ole mitään kummallista eikä tee miehestä mitenkään naisellista tai "kakkosäitiä".
Ja hetken päästä valitetaan siitä kun mies ei tee kotona mitään ja yksin saa olla tekemässä ja siivoamassa. Eikä osallistu lasten hoitoon, ei tee lasten yhtikäs mitään jne.
Te saatte ihmetellä ihan vapaasti. Muistakaa ihmetellä sittenkin, kun lapsi on iso ja avioliitto karilla.
On ihan tutkittu juttu, että tasavertainen liitto lisää sekä miesten että naisten onnellisuutta. Siis noin keskimäärin.
Ööö miksei mies saisi olla lapsen kanssa kotona?!!!? Ap on ihan sekaisin.
"Pehmoisä" oli jo 70-luvun ideaali, kun naiset väsyivät sodassa hermonsa menettäneiden miesten alkoholinhuuruiseen synkistelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen näkökulma. Mä taas näen, että lapsella on kaksi vanhempaa, isä ja äiti. Ja lapsen kasvattaminen on kahden kauppa, kahdestaan sitä lasta tehtiinkin. Olet julma, kun noin haluat lapseltaan riistää oikeuden isäänsä ja toisinpäin.
Tottakai lapsella on kaksi vanhempaa, äiti ja isä. Mutta äiti ja isä huolehtivat perheestä eri tavoin. Mies on perheen pää ja elättäjä. Tuki ja turva. Äiti on luontaisesti läheisempi vauvalle, onhan hän se, joka vauvan imettää ja on häntä kantanut sisällään.
Isä on tottakai aktiivisesti lapsen elämässä mukana, mutta isänä, ei äitinä. AP
Voisitko vähän avata mitä tarkoitat kakkosäitiydellä. Mainitset avauksessa miehen jäämisen vanhempainvapaalle ja isien neuvolakommentit. Miten muuten julkisuudessa propagoidaan kakkosäitiyttä ja miten se eroaa isyydestä?
Mielestäsi mies on perheen pää, elättäjä, tuki ja turva. Entä sitten kun mies tulee isäksi? Isyys ei mielestäsi kuulu perheen pään toimenkuvaan. Nainen sulattaa aivojaan kotona lasten kanssa vuosikausia, mies tekee pitkää päivää ja näkee lapsiaan iltaisin kun he nukkuvat ja viikonloppuisin hän saa ehkä toimia äidin apulaisena.
Miten isä voi olla aktiivisesti lapsen elämässä mukana, ellei hän ole lastensa kanssa? Vai onko isyys siis harrastusten kustantamista ja niihin kuskaamista? Saakohan ap:n lasten isä käydä lomalla kalassa lasten kanssa? Uskaltavatko lapset mennä veneeseen vieraaltä tuntuvan miehen kanssa? Ja kuitenkin: ilman miehen isyyttä ei nainen olisi äitikään.
Tottakai mies osallistuu aktiivisesti perhe-elämään, miehenä! Mies siis elättää perhettä, leikkii töiden jälkeen lasten kanssa, tekee perheensä kanssa yhteisiä asioita. Mies ei viiletä kapakoissa ja treeneissä alvariinsa.
Mies ei kuitenkaan jää ensisijaisesti hoitamaan lapsia kotiin, ellei jokin aivan välttämätön syy niin vaadi.
Mies ei vingu neuvolan käytännöistä vaan ymmärtää, ettei hän ole maailman keskipiste ja napa jota koko yhteiskunnan pitää hyysätä. Moni nainen varmasti haluaa miehen neuvolaan ja synnytykseen ja tämä ok, mutta mitään oikeutta miehellä ei noihin ole.
Mies ei myöskään ole mikään laiska ja saamaton vaan tekee ahkerasti töitä perheensä eteen, miehenä! Hän esim korjaa rikkoutuneet laitteet ja tekee pikkuremppaa kotona.
AP
Vierailija kirjoitti:
Tottakai mies osallistuu aktiivisesti perhe-elämään, miehenä! Mies siis elättää perhettä, leikkii töiden jälkeen lasten kanssa, tekee perheensä kanssa yhteisiä asioita. Mies ei viiletä kapakoissa ja treeneissä alvariinsa.
Mies ei kuitenkaan jää ensisijaisesti hoitamaan lapsia kotiin, ellei jokin aivan välttämätön syy niin vaadi.
Mies ei vingu neuvolan käytännöistä vaan ymmärtää, ettei hän ole maailman keskipiste ja napa jota koko yhteiskunnan pitää hyysätä. Moni nainen varmasti haluaa miehen neuvolaan ja synnytykseen ja tämä ok, mutta mitään oikeutta miehellä ei noihin ole.
Mies ei myöskään ole mikään laiska ja saamaton vaan tekee ahkerasti töitä perheensä eteen, miehenä! Hän esim korjaa rikkoutuneet laitteet ja tekee pikkuremppaa kotona.
AP
Hyvä Ap!! Olen kanssasi samaa mieltä!