Täällä yksi lihavuusleikattu, joka ei laihdu vaikka syö ohjeiden mukaisesti
Kolesteroliarvo kyllä nousee koko ajan leikkausta edeltävästä ajasta, jolloin olin VLCD-kuurilla kuten pitikin olla.
Nykyinen ruokavalio:
Aamiainen =
1 dl velliä tai puuroa tai 1 viipale leipää
1 dl jogurttia tai viiliä
2 tl kasvirasvalevitettä puuroon tai leivälle
1 viipale juustoa tai täyslihaleikkelettä
tilkka kahvia tai teetä sekä 1 dl rasvatonta maitoa tai piimää aterioiden välillä
Välipala = 1 dl jogurttia, viiliä tai piimää
1 dl marja- tai hedelmäsosetta/ marjoja tai 1 hedelmä
1 viipale juustoa tai täyslihaleikkelettä
1 viipale leipää
1 tl kasvirasvalevitettä
1 dl rasvatonta maitoa tai piimää aterioiden välillä
Lounas = 1,5 dl sosekeittoa, jossa esim. perunaa, broileria, kasviksia
1 tl rypsiöljyä ruoan joukkoon
tai: 1 dl perunasosetta/ 1 peruna / 1 dl riisiä / 1 dl makaronia
4-5 rkl lihaa/ kalaa / broileria / 1 pieni jauhelihapihvi / 3 lihapullaa
2 rkl kasviksia
1 tl rypsiöljyä
1 dl rasvatonta maitoa tai piimää aterioiden välillä
Välipala = kuten aamupäivän välipala sekä desi rasvatonta maitoa tai piimää aterioiden välillä
Päivällinen = kuten lounas sekä desi rasvatonta maitoa tai piimää aterioiden välillä
Iltapala = 1 dl velliä/ puuroa tai 1 viipale leipää
1 dl jogurttia, viiliä tai maitoa
2 tl kasvirasvalevitettä leivälle tai puuroon
2 viipaletta juustoa tai täyslihaleikkelettä
Käytän ruokailuastioina jälkiruokakuppia sekä leipälautasta. Leipänä syön Lidlin sesamnäkkileipää. Juustona käytän Polar 5% eli mikä menee pieleen?
Kommentit (354)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi sulle 19/84 työskentelen poliklinikalla, jossa lihavuusleikattuja potilaita seurataan leikkauksen jälkeen ja totta on, että kaikki eivät laihdu kuin kilon tai pari. Toiset sitten reilusti kymmeniä kiloja.
Et siis ole osannut neuvoa oikeaa ruokailua.
Toivottavasti sinä siis vaihdat alaa ja alat ravitsemusneuvojaksi, koska sinulla on ilmeisesti tiedossa jotain ylivertaista tietoutta, jota muut eivät tiedä.
Olisi kiva jos neuvoisit täälläkin sen oikean ruokailun. Sitten ainakin näkisimme kenen vaihtoehtogurun koulukuntaa olet. Niitä kun on iso määrä ja kaikki keskenään vähän eri mieltä siitä miten pitää syödä Ainoalla Oikealla Tavalla.
Ei siinä nyt mitään ihmeempää koulussa saatavaa tietoa tarvita ymmärrykseen, mikä on ihmiselle sitä ravintoa, millä voi hyvin ja pysyy terveenä. Terve järki riittää aika pitkälle.
Niinpä, jos kaikki söisi virallisten ravintosuositusten mukaan niin ylipaino käytännössä katoaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsaan ei mahdu enempää kuin kaksi desiä ruokaa kerralla. Sen vuoksi on vaikeaa lisätä salaatteja, jotka voivat tarttua vatsan niitteihin ja aiheuttaa suolitukoksen. Sama vaara on myös kovin säikeisempää hedelmien kanssa. Kaikki jogurtit ja viilit ovat tietenkin sokerittomia ja maustamattomia. Riisin ja makaronin määrä on ilmoitettu valmiina keitettynä tuotteena eikä kuivamääränä. En syö niitä muutenkaan kuin pakon sanelemana koska pidän enemmän perunasta.
Kasviksia on muutakin kuin joku salaatti. Voitko syödä rasvaisia kokonaan kypsennetyistä kasviksista tehtyjä ruokia? Esim. ratatouille, jossa on kunnolla öljyä? En ymmärrä miten ruokavalio noin vähillä kasviksilla voisi olla mitenkään terveellinen.
Millainen tilanne on se jossa pakko sanelee että on syötävä riisiä? Valkoinen riisihän on silkkaa kaloria, ei muuta. Kuvittelisi että se on viimeinen asia jota tarvitset.
Maidon kalsiumin saa tosiaan muualtakin, samoin proteiinin. Maidon sokerilla et tee mitään. Ja vielä jos se tympiikin. Eikö maidon sijaan välipalana voisi syödä jotain soseutettua kasvista ja sardiininpuolikkaan tms. proteiiniksi?
Liika rasva alkaa närästämään todella pahasti ja ruoassa pitää olla tarpeeksi proteiinia eli en voi elää millään rasvaisella kasvismuhennoksella.
Minun ei ole pakko syödä riisiä jollen halua. Peruna/riisi/makaroni ovat toistensa vaihtoehtoja. Ei niitä kaikkia syödä yhtä aikaa. Jos viitseliäisyyttä ja rahaa riittää niin ne voi vaihtaa ohraan ja kinoaan.
Sardiinia en ala sekoittamaan kahviin.
Okei, voi kasvismuhennoksesta tehdä vähärasvaisemmankin.
Onko lääkärisi kieltänyt myös kasvissoseet? Antanut mitään perustetta, miksi kasviksia on noin vähän ja ravintoköyhää riisiä/makaronia/perunaa noinkin paljon? Tai se ravitsemusterapeutti?
Pitäähän nyt kaikkien syödä kasviksia! Kasvikset on uusi maito.
En kehottanut sekoittamaan sardiinia kahviin. Voisikin olla eksoottinen yhdistelmä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun perhe ei siis ole ylipainoinen. Sä olet, jostain syystä.
Kuinka sun syöminen on vuosien ajan poikennut perheesi syömisestä? Mitä olet syönyt enemmän, vähemmän tai sijaan?
Kukaan ei liho viikossa, eikä myöskään laihdu. Tuo on pitkän väärinsyömisen tulos. Kilpparin vajaatoiminta voi olla yksi tekijä, mutta ilmeiseti syöt siihen lääkettä. Syötkö tarpeeksi ja auttaako?
Mitä muut lääkkeet on ja mihin? Saisiko ne vaivat pois terveellisellä ja puhdistavalla ruokavaliolla?Minä en harrasta jääkiekkoa tai salibandya.
Lääkityksensä ovat tositarpeeseen. Kilot alkoivat kertymään jo ensimmäisen raskauden aikaan, jolloin söin neuvolan ohjeiden mukaan. Olen laihduttanut varmaan kymmenillä eri menetelmillä mutta tulos ei ole ikinä ollut pysyvä ja kilot ovat tulleet korkojen kanssa takaisin.
Koska olet syönyt väärin.
Aika moni syö. Ravintosuosituksiahan noudattaa alle prosentti väestöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsaan ei mahdu enempää kuin kaksi desiä ruokaa kerralla. Sen vuoksi on vaikeaa lisätä salaatteja, jotka voivat tarttua vatsan niitteihin ja aiheuttaa suolitukoksen. Sama vaara on myös kovin säikeisempää hedelmien kanssa. Kaikki jogurtit ja viilit ovat tietenkin sokerittomia ja maustamattomia. Riisin ja makaronin määrä on ilmoitettu valmiina keitettynä tuotteena eikä kuivamääränä. En syö niitä muutenkaan kuin pakon sanelemana koska pidän enemmän perunasta.
Kasviksia on muutakin kuin joku salaatti. Voitko syödä rasvaisia kokonaan kypsennetyistä kasviksista tehtyjä ruokia? Esim. ratatouille, jossa on kunnolla öljyä? En ymmärrä miten ruokavalio noin vähillä kasviksilla voisi olla mitenkään terveellinen.
Millainen tilanne on se jossa pakko sanelee että on syötävä riisiä? Valkoinen riisihän on silkkaa kaloria, ei muuta. Kuvittelisi että se on viimeinen asia jota tarvitset.
Maidon kalsiumin saa tosiaan muualtakin, samoin proteiinin. Maidon sokerilla et tee mitään. Ja vielä jos se tympiikin. Eikö maidon sijaan välipalana voisi syödä jotain soseutettua kasvista ja sardiininpuolikkaan tms. proteiiniksi?
Liika rasva alkaa närästämään todella pahasti ja ruoassa pitää olla tarpeeksi proteiinia eli en voi elää millään rasvaisella kasvismuhennoksella.
Minun ei ole pakko syödä riisiä jollen halua. Peruna/riisi/makaroni ovat toistensa vaihtoehtoja. Ei niitä kaikkia syödä yhtä aikaa. Jos viitseliäisyyttä ja rahaa riittää niin ne voi vaihtaa ohraan ja kinoaan.
Sardiinia en ala sekoittamaan kahviin.
Ok, syö sontaa oikean ruuan sijaan. Tiedätkö muuten, että sardiinit (tonnioikalat myös) on useimmiten auringonkukkaöljyssä. Joten ole hyvä vaan :D:D:D
Minä en voi syödä kiinteää ruokaa useammin kuin kolmen tai neljän tunnin välein joten sardiini jne ei sovi välipalaksi koska mahalaukun pitää antaa tyhjentyä rauhassa ennen uutta ateriaa ettei se repeä. Olen maininnut jo monta kertaa, että saan närästystä rasvasta. Muutenkin lihavuusleikautulle tulee kuulemma rasvaripuli rasvaisesta ruoasta. En halua kokeilla.
En todellakaan jaksanut koko vuodatusta lukea. Oli niin paljon ohjeita, ettei hyvää päivää..
Olen itse leikattu, mahalaukku on ohitettu, ja tuo alkuruokalista kuulosti aika oudolta minun tarpeisiini nähden. Purkista syön joka päivä 2kalkki, yhden monivitamiinin ja yhden b vitamiinin, arvot pysyneet mallillaan. Tuossa eniten ihmettelen noiden maitotuotteiden määrää, koska itse en voi lainkaan syödä maitotuotteita leikkauksen jälkeen. Lihaa meneen todella paljon ja tuoreita vihanneksi, minulla. En siis tuppaa mahaani mitään jonnin joutavaa. Mutta paino putosi 45 kiloa ja siitä on tullut takaisin 2, leikkauksesta seitsemän vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla ruokavaliolla riitä markettimonivitamiini ja d-vit, hyvä jos edes imeytyvät.
Kasvirasvalevitteen sijaan voisi ottaa ravinteikasta juoksevaa öljyä.
Tuollahan on listalla ravinteikasta juoksevaa öljyä. Tottakai lisäravinteet imeytyvät kun ne otetaan aterialla, jonka mukana on rasvaa edes yksi teelusikallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi sulle 19/84 työskentelen poliklinikalla, jossa lihavuusleikattuja potilaita seurataan leikkauksen jälkeen ja totta on, että kaikki eivät laihdu kuin kilon tai pari. Toiset sitten reilusti kymmeniä kiloja.
Toivottavasti sinä siis vaihdat alaa ja alat ravitsemusneuvojaksi, koska sinulla on ilmeisesti tiedossa jotain ylivertaista tietoutta, jota muut eivät tiedä.
Olisi kiva jos neuvoisit täälläkin sen oikean ruokailun. Sitten ainakin näkisimme kenen vaihtoehtogurun koulukuntaa olet. Niitä kun on iso määrä ja kaikki keskenään vähän eri mieltä siitä miten pitää syödä Ainoalla Oikealla Tavalla.
Ei siinä nyt mitään ihmeempää koulussa saatavaa tietoa tarvita ymmärrykseen, mikä on ihmiselle sitä ravintoa, millä voi hyvin ja pysyy terveenä. Terve järki riittää aika pitkälle.
Niinpä, jos kaikki söisi virallisten ravintosuositusten mukaan niin ylipaino käytännössä katoaisi.
Ja kaikki olisivat käytännössä nälänhädässä oikean ravinnon puutteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki olisivat käytännössä nälänhädässä oikean ravinnon puutteessa.
Tuskinpa se ruoka nyt kaupoista heti loppuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea määrä maitotuotteita. Jätä pois. Saat kalsiumiai tummanvihreistä vihanneksista tai lusikallisesta pähkinöitä tai siemeniä.
Puuroa, perunaa, leipää...nuo lihottaa ja on ihan tyhjiä kaloreita.
Rasvatonta ja keinotekoista. Vaihda puhtaisiin täysrasvaisiin.
Sun rasva-aineenvaihdunta ei toimi, koska vältät rasvaa.Olet saanut tyypilliset väärät ohjeet. Vähennä maitoa ja hiilareita, lisää kanaa, kalaa, munia etc.
Kolesteroliteoria on kumottu, ainakin nuo keinotasvat nostaa sun kolesterolitasoja.
Lääkäri ja rt ovat kieltäneet kananmunat joten en syö niitä.
Sitten vaihdat lääkäriä. Mä syön neljä munaa päivässä ja kolesteriarvot on kohdillaan. Lue, googlaa, ota selvää.
Me olemme eri ihmisiä ja meillä ovat molemmilla omat geenimme. Minä en halua kolmatta sydäninfarktia enkä toivo sinullekaan edes sitä ensimmäistä.
Okei. Sä et syö munia ja takana jo pari infarktia.
Mä syön, eikä yhtään terveessä pumpussa.Missähän vika, mun vai sun ruokavaliossa?
Geenejä ei kannata tähän vetää, geenit on siinä ruokakaupan kärryssä.
Söin munia ennen ensimmäistä infarktia. Sen jälkeen kaksi munaa viikossa. Toisen infarktin jälkeen en ole syönyt munia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka sun syöminen on vuosien ajan poikennut perheesi syömisestä? Mitä olet syönyt enemmän, vähemmän tai sijaan?
Kukaan ei liho viikossa, eikä myöskään laihdu. Tuo on pitkän väärinsyömisen tulos. Kilpparin vajaatoiminta voi olla yksi tekijä, mutta ilmeiseti syöt siihen lääkettä. Syötkö tarpeeksi ja auttaako?
Mitä muut lääkkeet on ja mihin? Saisiko ne vaivat pois terveellisellä ja puhdistavalla ruokavaliolla?Minä en harrasta jääkiekkoa tai salibandya.
Lääkityksensä ovat tositarpeeseen. Kilot alkoivat kertymään jo ensimmäisen raskauden aikaan, jolloin söin neuvolan ohjeiden mukaan. Olen laihduttanut varmaan kymmenillä eri menetelmillä mutta tulos ei ole ikinä ollut pysyvä ja kilot ovat tulleet korkojen kanssa takaisin.
Ymmärrätkö edes miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö edes miksi?
Vaikutat kovin aggressiiviselta. Mistä sinulla on paha mieli?
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei ole MITÄÄN lääketieteellistä osaamista ja onkohan kenelläkään edes omaan kokemukseen perustuvaa?
Olin biokemisti ennen kuin vaihdoin alaa... Ravitsemuksen teoria sikäli hyvin hallussa. Ja kyllä, olen niitä jotka ovat ihmetelleet silkan tärkkelyksen määrää ruokavaliossa.
Mulla on hankala saada pysymään paino samassa kun se meinaa laskea:
Syön( vähän) punaista lihaa, kalaa, kanaa, papuja, linssejä, siemeniä, pähkinöitä, oliiviöljyä, kookosöljyä, voita, makeuttamattomia maitotuotteita , normaalirasvaisia juustoja, vihanneksia, juureksia mukaanlukien perunaa, gluteenittomia viljatuotteita, riisiä ja marjoja ja hedelmiä. Joskus juon hedelmätäysmehuja
Välttelen keinotekoisia lisäaineita, prosessoitua ruokaa, eineksiä ja makeutusaineita. Sokerituotteita syön joskus, tyyliin pari palaa suklaata, keksin tai palan jäätelöä.
Vaihda rasvasi oliiviöljyyn, kookosöljyyn ja voihin, lisää ruokavalioosi rasvoja tyyliin avokadoa, pähkinöitä ja siemeniä, lakkaa ylenmääräinen leivän puputus ja syö vähän kunnon juustoa äläkä mitään 5 prosenttista kengänpohjaa. Vihanneksia, marjoja ja hedelmiä paljon. Pidä huolta protskun saannista, kananmunat esim on hyvä proteiinilähde tai palkokasvit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea määrä maitotuotteita. Jätä pois. Saat kalsiumiai tummanvihreistä vihanneksista tai lusikallisesta pähkinöitä tai siemeniä.
Sun rasva-aineenvaihdunta ei toimi, koska vältät rasvaa.Olet saanut tyypilliset väärät ohjeet. Vähennä maitoa ja hiilareita, lisää kanaa, kalaa, munia etc.
Kolesteroliteoria on kumottu, ainakin nuo keinotasvat nostaa sun kolesterolitasoja.
Sitten vaihdat lääkäriä. Mä syön neljä munaa päivässä ja kolesteriarvot on kohdillaan. Lue, googlaa, ota selvää.
Me olemme eri ihmisiä ja meillä ovat molemmilla omat geenimme. Minä en halua kolmatta sydäninfarktia enkä toivo sinullekaan edes sitä ensimmäistä.
Mä syön, eikä yhtään terveessä pumpussa.Missähän vika, mun vai sun ruokavaliossa?
Geenejä ei kannata tähän vetää, geenit on siinä ruokakaupan kärryssä.Söin munia ennen ensimmäistä infarktia. Sen jälkeen kaksi munaa viikossa. Toisen infarktin jälkeen en ole syönyt munia.
Miksi?
Ravintosuosituksilla pärjää 90% väestöstä, loput laillistetun ravintoterapeutin avulla. Saa vielä syödä oman makunsa mukaisesti, suositukset ovat laveat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä syöt mielestäni paljon!!
Normaalikokoisen naisen ateriat: aamupalalla kahvikupillinen, paahtispala juustolla ja kinkulla, tuoreita mustikoita iso kupillinen ja laktoositon jugurtti.
Päivällä espresso ja purkki cocista.
Illansuussa varsinainen ruoka. Esimerkiksi lautasellinen kasvissosekeittoa, ruisleipää, voita.
Illan mittaan 2-3 suklaajäätelöpuikkoa.
Vettä koko päivän mittaan.
Ei liho eikä laihdu.
tuossahan on todella paljon enemmän kaloreita kuin ap:n ruokavaliossa. Muutenkin huono esimerkki, koska ruokavalio ei ole järin ravitseva. Syödään vähän terveellistä, mutta niin vähän että jää nälkä, joten vedetään sokericokista ja suklaajäätelöä useampia puikkoja päälle. Ei hyvä.
No, en ma nalkaan noita jadepuikkoja syo vaan siksi, koska ne ovat hyvia! Ja joskus on paivia, jolloin ruoka jaa minimiin. Kuten eilen, kun olin perheenjasenen seurana sairaalassa. Aamulla en ehtinyt syoda mitaan, paivan mittaan join pikkupullollisen vetta ja pari espressoa, kotona sitten banaani, viisi tuoretta viikunaa, jugurtti ja ne pari jadepuikkoa. Vetta join koko illan kylla paljon. Ei ollut edes nalka...enka ma kaloreita koskaan laske tai mieti.
Vierailija kirjoitti:
Fysiikan lait ovat ilmeisesti lakanneet olemasta, kun ihminen ei laihdu vaikka ohjeiden mukaan syö vähemmän kuin kuluttaa.
Sinäkö olet käynyt mittaamassa, kuinka paljon aloittaja kuluttaa?
Painoon vaikuttaa muutkin asiat, esim. nesteen kertyminen elimistöön. Kyllä se ihan fysiikan lakien mukaan menee sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenejä ei kannata tähän vetää, geenit on siinä ruokakaupan kärryssä.Söin munia ennen ensimmäistä infarktia. Sen jälkeen kaksi munaa viikossa. Toisen infarktin jälkeen en ole syönyt munia.
Miksi?
En ole hän mutta mitä se sinulle kuuluu? Ihme ruokapoliisi 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö edes miksi?
Vaikutat kovin aggressiiviselta. Mistä sinulla on paha mieli?
Syytät toista ihmistä aggressiiviseksi oman ymmärryksesi puutteen takia.