Mitä ajattelet 27-vuotiaasta, jolal ei ole autoa eikä ajokorttia?
Kommentit (48)
Jotunheim kirjoitti:
Ilmeisesti hän ei tarvitse autoa ja kulkee mieluiten kävellen , pyörällä tai julkisilla. Ei autottomuus tee ihmisestä (oli hän sitten vaikka 40 - vuotias) sen oudompaa tms. Ihmeellistä kun nykyään kaikilla pitäisi olla autot , älypuhelimet , mennä muodin mukaan jne. Mielestäni silloin ei uskalleta olla rehellisesti omanlaisiaan. Ei kenenkään autottomuus tai älypuhelimen puute ole muilta pois =)
Ne rehellisesti omanlaisensa kyllä sit kääntyy ajokortillisen ja autollisen puoleen, kun pitää roudata jotain isompaa tai kun määränpään vieressä ei olekaan sosiaalisen liikenteen pysäkkiä :D
Vierailija kirjoitti:
Olen syntyperäinen helsinkiläinen ja koko ikäni asunut hyvien kulkuyhteyksien äärellä, mutta silti minulla on sekä ajokortti että auto. En juurikaan käytä julkisia kulkuneuvoja mukavuussyistä. Suurimmalla osalla kaveripiiristäni on myös vähintään ajokortti, kyllä sitä jokainen on tarvinnut. Ajokortittomuus on minulle lähinnä sivistymättömyyden merkki. Ymmärrän kyllä, ettei sitä Helsingissä varmasti päivättäisissä menoissa välttämättä tarvitse, mutten ole kyllä kuullut kenenkään koskaan sanoneen katuneensa ajokortin hankintaa, kun sitä tulee kuitenki joskus tarvitsemaan, ellei ihan täysin ole muista riippuvainen.
Minä voin sanoa katuvani ajokortin hankintaa. Ajoin kortin 37-vuotiaana muiden painostuksesta, vaikka varsinaista tarvetta ei ollut. Kun piti alkaa yksin autoilla, totesin kärsiväni niin hirveästä ajopelosta, että lähes oksensin aina kun piti edes ajatella ajamista. Autokoulun jatkovaiheet jäivät suorittamatta eli en saa nykyään edes ajaa, mikä tavallaan on helpotus, mutta lähipiiri irvailee asiasta, muistuttelee jatkuvasti kuinka paljon rahaa olen menettänyt turhaan ja moralisoi asiasta muutenkin, tietenkin ilman että kukaan auttaisi tai tukisi. Kiitti vaan.
Ja jos en julkisilla pääse jonnekin, voin hyvin käyttää taksia. Tulee silti halvemmaksi kuin oman auton omistaminen. Tänä vuonna en ole turvautunut taksiin kertaakaan, enkä edes asu pk-seudulla tai kaupungissa.
Että hän tarvitsee puolison, jolla on sekä auto että ajokortti.
Vierailija kirjoitti:
Jos pärjään ilman autoa yksin, niin miksi tarvisin yhtäkkiä parisuhteessa ollessani auton?
Ajoin kortin 19 vuotiaana, tosin sain vain lyhytaikaisen koska en suorittanut 2-vaihetta. Kortti siis vanheni. Ei ollut autoa tai tarvetta autolle joten se vaan kaiken keskellä jäi. Sittemmin taisin olla 28v kun kävin autokoulussa kääntymässä ja totesin, että antaa olla. Nyt 35v eikä edelleenkään korttia ole. Kuljen polkupyörällä ja pidemmät bussilka. Ja olen siis miespuolinen.
Hkgjlcjlhb kirjoitti:
Ajoin kortin 19 vuotiaana, tosin sain vain lyhytaikaisen koska en suorittanut 2-vaihetta. Kortti siis vanheni. Ei ollut autoa tai tarvetta autolle joten se vaan kaiken keskellä jäi. Sittemmin taisin olla 28v kun kävin autokoulussa kääntymässä ja totesin, että antaa olla. Nyt 35v eikä edelleenkään korttia ole. Kuljen polkupyörällä ja pidemmät bussilka. Ja olen siis miespuolinen.
Minulla vähän sama juttu, mutta kävin kuitenkin ajamassa toisen vaiheen ja sen jälkeen jatkoin ajamattomuuttani.
Vierailija kirjoitti:
Tietyt asiat elämässä vaan pitää saavuttaa tiettyyn ikään mennessä.
Ei pidä paikkaansa tai ainakaan itse en ajattele tällä tavalla.
Ajattelen, ettei varmaan tarvitse autoa. Mulla on kortti, koska olen maaseudulta kotoisin, sieltä ei päässyt ilman autoa juuri minnekään. Kaupunkiin muutettuani en ole tarvinnut autoa, eikä mulla siis sellaista ole riesoinani.
Onhan se kortti kätevä olla olemassa varalta, vaikka asuisi Eirassa ja kävelisi kaikkialle. Mutta toisaalta, ajotaidon unohtaa, jos sitä ei käytä ikinä säännöllisesti joten siinä mielessä turhaa varautua.
Vierailija kirjoitti:
Tietyt asiat elämässä vaan pitää saavuttaa tiettyyn ikään mennessä. Jos kolmikymppisenä ei löydy omaa autoa ja omistusasuntoa on joku mennyt elämässä pahasti pieleen. Aina voi selitellä arvovalinnoilla ja muulla roskalla, mutta eihän niihin kukaan usko.
Näin väittää just ne ihmiset jotka eivät itse uskaltaneet kulkea omaa polkua. :)
Katkerana sitten maristaan kun toiset elävät juuri kuten haluavat eikä kuten "kuuluu".
Olen 24v enkä ole vielä hankkinut ajokorttia. En ole tarvinnut ja autokoulu on aivan uskomatonta rahastusta.
Ajattelen, että on onneksi on niitäkin, jotka eivät elä muiden odotusten mukaan elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortittomuus on minulle lähinnä sivistymättömyyden merkki.
Kuvittelen mielessäni, kuinka istut ruokapöydässä eri alojen asiantuntijoiden kanssa, ja koet olevasi kovinkin sivistynyt, koska omistat ajokortin ja auton.
No enpä ole tullut ajatelleeksi mitään. Itselläni ei ollut, eikä ole vieläkään. En pidä ajokorttia sellaisena itsestäänselvyytenä että tulisi ajateltua jotain erityistä niistä, joilla sitä ei ole.
Ei ole minullakaan kumpaakaan. Olen 36.
Vierailija kirjoitti:
Jotunheim kirjoitti:
Ilmeisesti hän ei tarvitse autoa ja kulkee mieluiten kävellen , pyörällä tai julkisilla. Ei autottomuus tee ihmisestä (oli hän sitten vaikka 40 - vuotias) sen oudompaa tms. Ihmeellistä kun nykyään kaikilla pitäisi olla autot , älypuhelimet , mennä muodin mukaan jne. Mielestäni silloin ei uskalleta olla rehellisesti omanlaisiaan. Ei kenenkään autottomuus tai älypuhelimen puute ole muilta pois =)
Ne rehellisesti omanlaisensa kyllä sit kääntyy ajokortillisen ja autollisen puoleen, kun pitää roudata jotain isompaa tai kun määränpään vieressä ei olekaan sosiaalisen liikenteen pysäkkiä :D
Kyllä, nimittäin taksin. Jos et autollisena satu tietämään, niin on myös tavaratakseja, jolla voi roudata isompaakin esinettä.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kiusankappaletta elämään lisää.
No ei. Minä tarvitsisin sellaisen polkupyörään kiinnitettävän tavarankuljetuskärryn, sekä talon pyörävarastoon tilaa sen säilyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kortti kätevä olla olemassa varalta, vaikka asuisi Eirassa ja kävelisi kaikkialle. Mutta toisaalta, ajotaidon unohtaa, jos sitä ei käytä ikinä säännöllisesti joten siinä mielessä turhaa varautua.
Tuon takia minulla ei ole ajokorttia. Pitäisi käydä ajotaidon ylläpitämisen takia ajelemassa paljon useammin kuin olisi mitään tarvetta ajaa. Ehkä tulisi vähän kalliiksi, jos aina pitäisi sitä varten olla vuokraamassa autoa, tai peräti hankkia oma.
Itse aloitin autokoulun viime viikolla. Ei ole aiemmin ollut kortille tarvetta.
42v