Selittäkää minulle masennusta
Voiko masentuneena oikeasti koko päivä lähes tuhoutua siitä, että esim. keittiön lamppu onkin palanut kun haluaisi mennä keittämään kahvia ja pitäisi nähdä siellä keittiössä jotain? Tai voiko romahtaa sänkykuntoon lopuksi päivää siitä, että pöydällä on leivänmuruja tai että puhelin soi "väärällä hetkellä" eli kun on vaikkapa juuri suihkussa? Voiko masennuksen takia saada raivokohtauksen siitä, että joku toinen ihminen on pienessä eteisessä "tiellä" pukemassa juuri silloin kun olit itse ajatellut mennä pukemaan takin ja lähteä ulos? Voiko tällaiset johtua masennuksesta?
Kommentit (4)
Kuulostaa persoonallisuushäiriöltä ennemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa persoonallisuushäiriöltä ennemminkin.
Mutta jos siis ei ole aina ollut tuollainen, vaan on muuttunut tuollaiseksi? Ap.
Sama kuin minkä tahansa muun kivun kanssa. Kun ihmiseen sattuu koko ajan, mahdollisesti kuukausia tai vuosia yhtäjaksoisesti, pinna kiristyy. Raivokohtauksia voi saada, mutta itse masentuneen näkökulmasta mielestäni muiden ei ole pakko niitä sietää, ihan kuten muidenkaan sairauksien aiheuttamia luonteenmuutoksia ei toisten ole ihan pakko sietää.
Voi.