Miten sama lento Finnairin sivuilla ja Momondolla voi olla kymmeniä euroja ero - Finnair kalliimpi?
Miten Finnairin omilta sivuilta ostettuna sama lento voi olla KALLIIMPI kuin matkasivustolta ostettuna?? Mikä järki tässä voi olla? Että mua sylettää tämä, olen niin monta kertaa huomannut ennenkin.  Köpiksen lennot esim. ihan älytön ero  - ja aina niinpäin, että Finnair myy lippuujaan kalliimmalla kuin joku yleisisivusto.
Toinen juttu oli se, että kun osti saman lennon Köpikseen Ruotsalaiselta sivustolta , oli hinta kymppejä halvempi. Sama lento sitten ebooersi.fin sivuilla ihan toisilla lukemilla? Nekö on sitten ne kulut niin paljon kovemmat suomen puolella, mitä. Varsinkin kun asiaka itse etsii, bookkaa ja maksaa lippunsa ihan omin voimin ja omalla ajallaan.
Kommentit (14)
Ihan normaalia. Välillä toisinpäin. Ostat sieltä, mistä saat halvimmalla. Kun vertaat hintoja, tarkista että molemmissa on täsmälleen samat ehdot mm. muutosten, peruutusten ja matkatavaroiden osalta.
Tervetuloa kapitalismiin. On ihan oikein, että samaa tavaraa saa eri paikoista eri hintaan. Joskus joutuu hankinnassa näkemään vaivaa, ei voi mitään. Joskus tavara voi poiketa hiukan toisesta, mutta ellei se haittaa, niin osta pois.
Itse lähinnä iloitsisin siitä, että olen saanut jotakin edullisemmin.
Minä en ole koskaan löytänyt halvimpia lentoja näiden momondojen ja muiden kautta. En tiedä mitä teen väärin, mutta sieltä löytyy aina hinta joka on kalliimpi kuin lentoyhtiöiden omilta sivuilta katsottuna.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan löytänyt halvimpia lentoja näiden momondojen ja muiden kautta. En tiedä mitä teen väärin, mutta sieltä löytyy aina hinta joka on kalliimpi kuin lentoyhtiöiden omilta sivuilta katsottuna.
Erikoista. Itsellä aina toisinpäin. Tosin hakukoneet vaihtelee. Ebookers on kallis
Vierailija kirjoitti:
Tähän suuntaan se on menossa myös hotellivarausten kanssa. Ja miksi lentoyhtiön/hotellin kannattaisi ohjata asiakkaansa omilta nettisivuiltaan ostamaan tuote jonkun väliitäjän kautta? Olisihan se huonoa PR:ää, jos muut myyvät omaa tuotetta halvemmalla.
Hintavertailusivuston kautta ostaminen on lähes aina edullisempaa.
Koskee myös muita lentoyhtiöitä kuin Finnairia.
Lentoyhtiön sivulla on aina kallein hinta. Matkatoimisto on sopinut lentoyhtiön kanssa alennuksista. Ehtona saattaa olla suuri myyntimäärä tai yhtiön lentojen suositteleminen. Kun alennus on nolla, matkatoimisto joutuu myymään muutamaa euroa kalliimmalla kuin lentoyhtiö.
Suurin hyötyhän noissa hakupalveluissa on se, että näkee kaikki mahdolliset reititykset ja niiden hinnat. Esim momondo aika hyvin järjestää ne hinnan lisäksi myös sopivuuden ja nopeuden mukaan. Momondohan ei itse toimi matkatoimistona, vaan etsii nettimatkatoimistoista vielä edullisimman. Se on minulle pääasiassa työkalu oikean yhteyden löytämiseen, jonka jälkeen sitten katson vielä kys lentoyhtiön sivut ja mitä hinnat pitävät sisällään. Jos hintaero on merkittävä ja en tarvitse mitään erityistä, usein otan halvimman vaihtoehdon. Jos tarvitsen laukkuja tai muutostavaran, silloin lentoyhtiön kautta on usein vaivattomminta bookata.
Myös joskus on tilanne, että tiettyjä eri lentoyhtiöiden yhdistelmiä saa samalle lipulle vain tiettyjen toimistojen kautta silloin tietysti lentoyhtiöiden omista sivuista on hyvin vähän iloa.
Usein on niin, että hakupalvelujen hintoihin ei sisälly ruumatavaroita. Mutta niin, Finnairilla on omat kulunsa myynnissä ja vähemmän vaihtelua hinnoissa sen mukaan, miten paljon/vähän on paikkoja lennoille tarjolla. Hakusivustoilla on enemmän lihaksia tarjota alkuun halvempaa ja loppuun kalliimpaa. Finnair on lentoyhtiö, joka keskittää pääenergiansa vähän eri asioihin.
Ostin matkan jonkun noista halpissivustoista kautta, varauksen loppuvaiheessa pärähti joku 50 vai 70 euron lisämaksu. Siihenhän se perustuu ettei kukaan enää tuossa kohtaa jaksa ruveta peruuttamaan tai yrittämään käydä kaikkien tilausprosessi läpi että mikä se todellinen hinta on milläkin.
Ruumaan menevät matkatavarat on usein paljon kalliimmat matkavaraussivustoilla kuin lentoyhtiön omilla sivuilla.
Itsekin katson reitin ja lentoyhtiöt ensin Momondosta ja sitten lentoyhtiön sivuilta, olisiko siellä halvempi hinta. Ennen käytin vertaa.fi-sivua, mutta he muuttivat sen pari vuotta sitten sellaiseksi (sekavaksi ja hankala selata vaihtoehtoja), että siirryin Momondoon.
Vierailija kirjoitti:
Ruumaan menevät matkatavarat on usein paljon kalliimmat matkavaraussivustoilla kuin lentoyhtiön omilla sivuilla.
Koskaan ei kannata ostaa lisäpalveluita (netti)matkatoimistojen kautta vaan aina suoraan lentoyhtiöltä. Nettimatkatoimisto ottaa komissiota välistä ja pahimmillaan maksut eivät mene perille lentoyhtiölle, jolloin et välttämättä myöskään palveluasi saa. Toki kentällä voi hankkia osan palveluista, mutta kaikkea ei välttämättä ole enää tuolloin jäljellä, ja tuplahinnan maksaminenkin on ikävää.
Nyrkkisääntönä sinua auttaa ongelmatilanteissa se firma, jonka asiakas olet. Jos ostat lentolipun Kilroylta, olet Kilroyn asiakas ja mahdollisessa ongelmatilanteessa (esim. lippu ei olekaan kunnossa) kontaktitahosi on Kilroy. Jos olet ostanut lipun lentoyhtiöltä, sinua auttaa lentoyhtiö. Jotkut suuret epäsäännöllisyys- ja poikkeustilanteet toki sitten erikseen.
Varausyhtiöt maksavat varaussivustolle komissiota jokaisesta lennosta, jonka onnistuvat myymään --> lennon hinta on lopulta usein sama kuin että ostaisi suoraan lentoyhtiön sivuilta, asiakkaathan hintaeron lopulta maksavat vaikka tässä kohdin komissio tulisikin varausyhtiön pussista. Lisäksi useat nettihakukoneet näyttävät halvimman hinnan ensin mutta unohtavat mainita, että esim luottokorttimaksusta saattaa pärähtää 15 eur lisämaksu / on pakko ottaa joku peruutusturva á 25 eur / muuta sellaista. Kannattaa ottaa hyväksi todetulta suoraan niin välttyy ikäviltä yllätyksiltä... Täytettäviä kohtiakin on huomattavasti vähemmän :'D
Finnair ottaa samalla tavalla katetta tuosta varauspalvelustaan kuin nämä muutkin sivustot. Muilla se voi olla pienempi tai palvelun kotimaan perusteella esim alv voi olla pienempi. Esim tietyt hotellivarauspalvelut myyvät huoneita suomestakin ilman alvia ja siten halvemmalla.