Ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivät - millainen on normaali päivänne vatsan kanssa?
Olen välillä miettinyt, voisiko minulla oli ärtynyt suoli, IBS. Tosi monet ruoat keräävät helposti ilmaa vatsaan ja pierut saattavat olla todella paukahtavia. Tosi moni ruoka nimenomaan ärsyttää vatsaa ja laittaa sen kovaksi tai löysemmälle. Suurin ongelma on kuitenkin jonkin sortin ummetus tai muu toiminnallinen ongelma, josta johtuu vessassa tunne, että suoli ei tyhjene kunnolla. Tämä on todella turhauttavaa. Vatsa menee usein ns. jumiin, että mitään ei tule ulos. Vessassa käynti helpottaa. Mutta onko ärtynyt suoli tällaista vai sitä, että ravataan ripulilla jatkuvasti? Onko minulla vain ummetusta.... Olen miettinyt ovatko oireeni vain herkkää vatsaa, että riittävätkö" ne IBS oireiksi.
Kommentit (27)
Pierettää ja paskattaa. Vuorotellen ripulilla ja ummetusta. Söit mitä vaan, ei vaikutusta. Huono maha niin on huono maha.
Yleensä se lähtee töihin kahdeksaksi.
Joku laittoi, että mustikka hyvä. Mulla ei vaan on pahimpia ripulin aiheuttajia. En voi syödä ollenkaan mustikkaa.
Stressi on just pahinta myrkkyä IBS:ssä. Eilenkin sain puhelimessa kuulla huonoja uutisia, niin kymmenessä minuutissa alkoi maha kuplia ja kipuilla. Miten sitä kaikkea stressiä muka vältät, et mitenkään, ja vaikka kuinka yrittäisi ajatella, ettei tälläkään asialla loppujen lopuksi ole merkitystä, niin maha on toista mieltä.
Ummetukseen auttaa liotetut luumu säännöllisesti iltaisin otettuna.
Eikä siten ilmaakaan keräänny.
Mun IBS-maha on rauhoittunut Molkosanilla, aamuisin sitä 10 ml lasillisessa vettä. Vi-Sibliniä käytän lisäksi ja Fodmapia noudatan enimmän osan ajasta. Näistä huolimatta vessaan voi tulla kiire kesken lenkin tai milloin vaan mutta turvotus ja kivut pysyy aisoissa.
Sokeri on alkoholin jälkeen pahinta, mitä voi suolistoon laittaa. Siitä on puolet fruktoosia, joka on alkoholin tavoin aine, joka menee maksan hajotettavaksi. Suolisto ei siis pysty lainkaan käsittelemään sitä.